Placering af 2 "DIV" i samme niveau...
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 03-03-11 01:01

Hej! Så har jeg brug for ekspertbistand igen. Sagen er at jeg
p.t. er ved at lave en side på: http://www.lbc-webtest.dk og det
kører ikke som det skal. Jeg forsøger at placere to div ved siden
af hinanden foroven. En til venstre som skal indeholde et logo på
128 x 60 px. ved siden af til højre vil jeg placere en anden DIV
som skal være på niveau med den første og indeholde en Js.menu.
Begge DIV skal således være helt oppe i top, - er der nogen der
kan hjælpe???
På forhånd tak!

Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-03-11 01:50

On 03-03-2011 01:00, Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> som skal være på niveau med den første og indeholde en Js.menu.
> Begge DIV skal således være helt oppe i top, - er der nogen der

Hej Lars.

Så skal du kikke på en style egenskab der hedder float.

Du kan floate elementer højre og venstre. Lidt som hvis man tænkte sig,
at et tekstbehandlingsprogram kunne justere en del af en linie til
venstre, og en del af samme linie til højre. (Det kan tekstbeh.
programmer vistnok ikke, men css kan).

Du skal blot være opmærksom på, at de elementer du floater, på samme
niveau, ikke må fylde mere end der er plads til.

Et godt sted at begynde dit studie er:
http://css.maxdesign.com.au/floatutorial/

men også http://www.w3schools.com/css/pr_class_float.asp
giver en fornemmelse af funktionen.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 03-03-11 02:18

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Du skal blot være opmærksom på, at de elementer du floater, på samme
> niveau, ikke må fylde mere end der er plads til.

Hej Karl Erik! Tak for dit svar - konstruktiv og brugbar svar.....
Jeg har lavet en container der indeholder et antal DIV på 955 px i bredde.
Nu forsøger at at anbringe en div foroven til venstre på 130 px og float
left. Ved siden af til højre forsøger jeg at placere en DIV der er 733 px
og float right. Jeg kan se den ligger til højre i Expression Web, men jeg
kan ikke se den på web. Endvidere er DIV til venstre en img på 128 x 60 px
og den til højre er kun 20 px høj, men burde den ikke kunne komme længere
op mod toppen?
På forhånd tak for hjælpen!

Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-03-11 01:53

Lars Bjarne Christensen skrev den 03-03-2011:
> [...]
> som skal være på niveau med den første og indeholde en Js.menu.
> Begge DIV skal således være helt oppe i top, - er der nogen der

float
hvorfor js-menu?
Der er flere fejl på siden:
hvis der bruges write i scriptet, hvilket du ikke gør - og der skal i
hvert fald ikke være noget før <head>.
Udkommenteringen af js er forkert. Den er anderledes i XHTML. Kan ikke
huske den rigtige. Men prøv af valider..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 03-03-11 02:04

Prøv og se om du kan bruge dette :
http://scootergrisen.dk/test/test0072.html

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 03-03-11 02:25

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Prøv og se om du kan bruge dette :
> http://scootergrisen.dk/test/test0072.html
Hej! Tak for din interesse!
Budet er godt men jeg skal bruge en uden rammer og vil gerne have
placeret menuen tæt på toppen og da den kun er 20 px høj og den
DIV den ligger ved siden af er 60 px høj har jeg en del
vanskeligheder med at få det til at passe.

Fra : scootergrisen

Dato : 03-03-11 03:38

Den 03-03-2011 02:24, Lars Bjarne Christensen skrev:
> [...]
> DIV den ligger ved siden af er 60 px høj har jeg en del
> vanskeligheder med at få det til at passe.

Du kan vel godt selv finde ud af hvordan du fjerner rammerne kan du ikke ?

Ellers skulle du tage og lære noget CSS.
Jeg har lavet rammerne så du kan se <div>'ernes områder og det er smart
mens man arbejder på det.
Når du er færdig og skal sætte det på hjemmesiden kan du fjerne rammerne.

Hvor høje <div>'erne er kommer an på hvad du putter ind i dem.
Den til venstre er 60 pixels fordi billedet er 60 pixels højt.

Prøv og leg lidt med det.
Put din menu ind i den højre div. Der hvor jeg har skrevet menu.
Ellers må du komme med din menu så jeg kan sætte den ind.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-03-11 09:14

scootergrisen kom med denne ide:

> [...]
> Put din menu ind i den højre div. Der hvor jeg har skrevet menu.
> Ellers må du komme med din menu så jeg kan sætte den ind.

Din menu-div er kun 20px høj, og kan ikke ses, fordi den ikke har noget
indhold. Og det er formentlig fordi dine javascripts er kastet rundt
tilfældige steder i koden, hvor de ikke hører til.
Prøv at læse de svar du får.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 03-03-11 13:33

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> indhold. Og det er formentlig fordi dine javascripts er kastet rundt
> tilfældige steder i koden, hvor de ikke hører til.

Hej Birger og tak for dit svar! Jeg er vist på "Novice" stadiet endnu, men jeg
arbejder på sagen! Jeg må medgive, at det med rammen omkring er smart medens man
arbejder med siden.
Mvh. Lars

Fra : scootergrisen

Dato : 03-03-11 09:41
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 03-03-11 12:23

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Prøv igen : http://scootergrisen.dk/test/test0072.html
Hej! Det kalder jeg hjælp "Der vil noget" kors i hytten hvor må
det være dejlig med sådan en indsigt" Din hjælp har været
uvurderlig og jeg havde nok tondset rundt hjælpeløs på siderne
endnu, hvis det ikke havde været for dig og Karl Erik. Jeg er af
den ældre årgang og har det "lidt" svær med dit kaldenavn, må man
spørge om hvad sådan en ekspert hedder rigtigt? Jeg har printet
din kode ud og nærstuderet den. Hvis jeg har forstået dig rigtig
skal man definer en class-style til indholdet af en "DIV"?? Nu
har jeg to kasser for oven "DIV" en til venstre med logo og til
højre menu. Under det en maincontent til indhold. Hvis man under
boksen med mainconten skulle placere tre kasser - "DIV" der kunne
indeholde billeder eller tekst, - kan det lade sig gøre og
hvordan får man dem til at blive under maincontent???

Endnu en gang tak for dit engagement og hjælp!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-03-11 14:14

On 03-03-2011 12:23, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> hvordan får man dem til at blive under maincontent???
>
> Endnu en gang tak for dit engagement og hjælp!

Eneste tilfælde hvor alder er en undskyldning, er hvis du er meget ung.
Så har du nemlig ikke den erfaring som kommer med alderen

3 bokse! - nu bliver du da avanceret

Nej, 3 bokse er ikke værre end 2 - eller 4 for den sags skyld. Du skal
altid blot sørge for, at der er plads i den div (container) som skal
indeholde dem. Så frem med lommeregneren, hvis ikke hovedregning slår
til. Husk margin, border, padding og selve boksens størrelse (width).

Hvis du vil have boksene under din maincontent, ja så skal du jo
afslutte maincontent først:

Du laver en class (lille_boks), og floater den left.

Hvorfor har du i øvrigt margin-right på din .right?
..right{
   float: right;
   margin-right: 100px;
}

Det er kun hvis du forventer at du vil tilføje noget på højre side af
din menu, at du har brug for margin.
Jeg tror du bruger margin til at "skubbe" din menu - korrekt?

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 03-03-11 19:49

> [...]
> din menu, at du har brug for margin.
> Jeg tror du bruger margin til at "skubbe" din menu - korrekt?

Hej Karl Erik og tak for din fine svar! Jeg har tumlet med koderne hele
dagen og som det ser ud nu er det beste resultat hidtil. Jeg forstår ikke
hvorfor der ikke kommer tre kasser under mainconten med de propertioner jeg
har angivet. Jeg forstår heller ikke hvorfor //maincontent er med i
browseren. Jeg håber jeg får noget lært af mine fejltagelser for der har
været mange i dag! Jeg har i hvertfal lært at gemme en backup af default
siden og main.css filen medens de ser rigtige ud. Jeg har måttet starte
helt forfra mange gange!
Kan du se hvad jeg gør galt?

På forhånd tak! Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-03-11 21:07

On 03-03-2011 19:48, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> været mange i dag! Jeg har i hvertfal lært at gemme en backup af default
> siden og main.css filen medens de ser rigtige ud. Jeg har måttet starte

Hej Lars.

Du skal først og fremmest undlade al inline-style, det er kun med til at
forvirre.
Hold al styling i din css-fil (som hedder vtmain.css).

I vtmain.css skal du oprette en class magen til #maincontent - jeg har
kaldt den .3bokse. Punktum i stedet for # gør at den kaldes med class i
stedet for id. Class kan bruges flere gange på samme side, det kan id ikke.

Desuden skal du oprette en class med navnet "lille_boks".
Du har 955px-10px=945px til rådighed, så derfor dividerer du med 3. Det
giver 315px til hver "lille_boks" - husk at tage hensyn til margin,
border og padding, som skal være indeholdt i de 315px.

..lille_boks {
   width: 305px;
   margin: 0;
   padding: 5px;
   float: left;
}

Bemærk at width: 305px + padding 5px+5px = 315px

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 03-03-11 23:39

> [...]
>    float: left;
> }
>
> Bemærk at width: 305px + padding 5px+5px = 315px

Hej Karl Erik - tak for dit svar! Jeg synes jo jeg gør som du anbefaler men de
falder ikke på plads ved siden af hinanden og så teksten //box 1,2 og
//maincontent i browseren. Jeg har prøvet mange forskellige ting ud fra dit svar
men jeg gør et eller andet forkert og kan ikke finde fejlen!
Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-03-11 09:58

On 03-03-2011 23:38, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> //maincontent i browseren. Jeg har prøvet mange forskellige ting ud fra dit svar
> men jeg gør et eller andet forkert og kan ikke finde fejlen!

Du fortalte jo ikke noget om, at du brugte et baggrundsbillede på 955px
i din #container. Det ødelægger mange af målene, som derfor må
formindskes af hensyn til kanten i højre side.

Jeg har lavet dette til dig:
http://webdesign.ranunkelvej.com/bygge/vandteknik.html

men du må selv lave om på størrelse af .trebokse og .lille_boks samt
dine 3 billeder. Margin og padding skal også ændres tilbage, men så får
du da en god øvelse

Kik godt og grundigt på vtmain.css - på *MIN* side
så tror jeg du forstår.

NB. 3bokse hedder nu trebokse, for navnet må ikke starte med et tal.

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 04-03-11 11:04

> [...]
> så tror jeg du forstår.
>
> NB. 3bokse hedder nu trebokse, for navnet må ikke starte med et tal.

Hej Karl Erik! Tak for dit svar! Du kan tro jeg "cyklede" rundt i koder i går, på
et tidspunkt fik jeg klar blå røg ud af begge ører og måtte tage en pause en times
tid. Jeg håber så at alt det gode jeg lærer ligger sig blødt på bunden i hukommeren
og kan genbruges. Jeg tænker på for meget på en gang og skulle nok tage det i små
bidder og det vil jeg prøve fremover. Et spørgsmål melder sig efter din besvarelse.
Jeg har nu lavet en default.html med tilknyttet vtmain.css som forside. Det er den
eneste side der skal se sådan ud og det efterfølgende sider skal bl.a. have en
anden redigerbag maincontent. Kan jeg f.eks genbruge alt fra default.html siden
minus main content og de tre små bokse og tilknytte en ny f.eks. vtmain2.css til de
efterfølgende sider. Jeg er stødt ind i problemet tidligere hvor jeg lavede sider
på samme måde og måtte opgive fordi den nye side fik samme maincontent som
default.html (håber du forstår hvad jeg mener)
Ha´en god dag!

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-03-11 11:17

On 04-03-2011 11:04, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> på samme måde og måtte opgive fordi den nye side fik samme maincontent som
> default.html (håber du forstår hvad jeg mener)

Er du sikker på at den blå røg kom fra ørerne?

Kan du ikke bare lave en ny maincontent, eks, maincontent2, og så bruge den?

Karl Erik.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-03-11 12:33

Den 04-03-2011 11:04, Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]
> på samme måde og måtte opgive fordi den nye side fik samme maincontent som
> default.html (håber du forstår hvad jeg mener)

Ikke for at trænge mig på - du har fået
udmærkede svar fra både Karl Erik og David
- men jeg synes lige jeg vil nævne at jeg
har skrevet en artikel, hvor jeg gennemgår
grundreglerne for websidelayout:

http://webdesign101.dk/layout2010/websidelayout.pdf

Artiklen adresserer ikke dit specifikke problem,
men kan måske medvirke til at skabe et overblik.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 04-03-11 14:23

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Artiklen adresserer ikke dit specifikke problem,
> men kan måske medvirke til at skabe et overblik.

Hej Jørgen! Nej dit materiale er bestemt ikke overset, den har været en fast del af
mit baggrundsmateriale siden jeg startede med CSS. I forbindelse med mit problem, har
jeg bl.a. nærlæst det du skriver fra side 15 og fremefter som jeg har på fornemmelsen
includer det jeg skal bruge. Mit problem er at få det tilpasset til mit problem og det
skyldes i høj grad min manglende indsigt i brug af CSS. Jeg arbejder hårdt på sagen og
håber at jeg inden så længe "ser lyset".
Stor tak for din interesse!

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-03-11 17:42

On 04-03-2011 11:04, Lars Bjarne Christensen wrote:
*********

Hej Lars.

Jeg kan se du arbejder på sagen

Men hvorfor har du nu lavet .trebokse kun 250px bred?

Der skal være plads til alle 3 bileder (lille_boks) i .trebokse.
Det er klart at de smutter under hinanden når der kun er plads til 250px.

Du får altså snart en eftersidning

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-03-11 17:55

On 04-03-2011 17:42, Karl Erik Christensen wrote:
> [...]
>
> Der skal være plads til alle 3 bileder (lille_boks) i .trebokse.
> Det er klart at de smutter under hinanden når der kun er plads til 250px.

Du kan kikke på footeren på:
http://dmwebdesign.dk/deltagere/5o/index.html

Den der har lave siden har brugt nøjagtig samme fremgangsmåde.
..lille_boks kan jo bruges både til billeder og tekst - som i nævnte
eksempel.

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 04-03-11 20:01

> [...]
>
> Den der har lave siden har brugt nøjagtig samme fremgangsmåde.
> ..lille_boks kan jo bruges både til billeder og tekst - som i nævnte

Hej Karl Erik! Tak for din svar, - jeg har sgu ikke siddet efter siden jeg gik
i skole, men da var jeg også flittig gæst ved inspektøren.
Jeg har godt nok tumlet flittigt med koderne i dag og kunne ikke forstå
hvorfor de ikke ville falde på plads ved siden af hinanden. Jeg har sågar
nærlæst Jørgens vejledning (kursus på HTML), men lige lidt hjalp det, - de
blev under hinanden. Jeg lavede derfor størrelsen om til 250 px hvis det var
pladsen der var for lille fra de første på 305 px. men det hjalp heller ikke.
Så forsvandt min menu og jeg skulle til at manipulere og skrive koder igen.
Jeg har printet de koder ud du anbefalede og gået slavisk frem efter dem. Jeg
ved ikke hvor det er galt!
Med venlig hilsen Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-03-11 20:34

On 04-03-2011 20:00, Lars Bjarne Christensen wrote:

> Jeg har printet de koder ud du anbefalede og gået slavisk frem efter dem. Jeg
> ved ikke hvor det er galt!
> Med venlig hilsen Lars

Read my lips.

Din .trebokse er for smal:

..trebokse {
   width: 250px;
   margin: 0px;
   padding: 5px;
}

Width skal være 955px.

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 04-03-11 21:21

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Read my lips.
>
> Din .trebokse er for smal:
>
> ..trebokse {
>    width: 250px;
>    margin: 0px;
>    padding: 5px;
> }
>
> Width skal være 955px.
>
> Karl Erik.

Hej Karl Erik, - tak for din tålmodighed og svar!
Jeg har godt nok ikke prøvet 955 px tidligere men prøvede at lave 3 billeder til
250 px pr. stk. og sætte width til 900 px. Det skete der ingen ting ved, ligesom
jeg nu har rettet til 955 px, men de bliver stadig under hinanden - mystisk!

Mvh. Lars

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 04-03-11 21:30

Lars Bjarne Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> jeg nu har rettet til 955 px, men de bliver stadig under hinanden - mystisk!

Hej igen! Så fandt jeg fejlen... I lille boks havde jeg valgt clear - both. Da jeg
fjernede den faldt de på plads, så nu vil jeg prøve igen med billederne på 305 px, så
fordelingen på siderne bliver pænere.
Tusind tak for hjælpen!

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-03-11 22:54

On 04-03-2011 21:30, Lars Bjarne Christensen wrote:

> Hej igen! Så fandt jeg fejlen... I lille boks havde jeg valgt clear - both. Da jeg
> fjernede den faldt de på plads,

Kan se at du har clear: both; i så godt som alle dine id og classes -
hvor i hede hule har du den dårlige vane fra?
Den gør jo at der altid bliver clearet hver gang du afslutter en div, og
det er langt fra altid man ønsker dette.

Hvis det er noget EW gør automatisk, så smid programmet væk.

Jeg laver altid en class "rens" med clear: both; - og kan selv bestemme
hvornår den skal bruges.

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 04-03-11 23:32

> [...]
>
> Hvis det er noget EW gør automatisk, så smid programmet væk.
>
> Jeg laver altid en class "rens" med clear: both; - og kan selv bestemme

Hej! Ja ja - jeg skal nok og jeg gør det aldrig mere! Nej den gør det ikke automatisk,
jeg har gjort det i den tro at man skulle gøre det for at friholde de forskellige DIV.
Nu ved jeg bedre...
Hvis du laver en speciel forside med indhold der kun skal bruges på den side med dertil
hørende main.css, kan man så lave en række efterfølgende sider med f.eks main2.css til
eller kan den første main.css indeholde alle styles?

Tak for hjælpen! Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 04-03-11 23:53

On 04-03-2011 23:31, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> hørende main.css, kan man så lave en række efterfølgende sider med f.eks main2.css til
> eller kan den første main.css indeholde alle styles?

Du kan sagtens nøjes med een css-fil.

Den kritiske grænse er vist omkring 15-20kb. men det ved Rune Jensen alt
om - hvis han læser med her. Ellers er der sikkert andre der kan sige
noget om det.

Der er i hvert fald stadig masser af plads i din vtmain.css.
Men du kan jo af gode grunde ikke dimensionere samme element med flere
forskellige styles. Brug andre navne i stedet.

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 05-03-11 01:50

> [...]
> Men du kan jo af gode grunde ikke dimensionere samme element med flere
> forskellige styles. Brug andre navne i stedet.

Hej Karl Erik! Tak for dit svar! Så ved jeg det og vil gøre det fremover.

God weekend! Mvh. Lars

Fra : Admin

Dato : 05-03-11 02:03

Den 04-03-2011 23:52, Karl Erik Christensen skrev:

> Du kan sagtens nøjes med een css-fil.

Ja, det er ikke noget stort projekt.

> Den kritiske grænse er vist omkring 15-20kb. men det ved Rune Jensen alt
> om - hvis han læser med her. Ellers er der sikkert andre der kan sige
> noget om det.

Alt og alt... :) Der er en maks-grænse på cashens størrelse på iPad, som
jeg prøver at holde mig indenfor; Den er på 15kb for en ressource. Det
vil virke selv om man overskrider grænsen, så vil det bare ikke blive
cashed:

http://zoompf.com/blog/2010/01/apples-ipad-and-web-caching

Ved ikke om der er andre grænser, Android kender jeg slet ikke til. Man
kan lave en minifying, hvilket mange gør. Her fjernes white-space, og så
udnyttes de 15 kb. bedre.

Under alle omstændigheder, så bør man ikke lave kompakt/minified kode
som udgangspunkt, den bør altid være fuldstændig læsbar med korrekt
indrykning. Minifying bør laves på serveren, enten on-the-fly eller
f.eks. ved at et script gemmer ressourcen automatisk minified i en anden
fil, så man stadig kan rette i den originale fil. Det gælder både JS,
CSS og HTML (og Lars' HTML er kompakt som udgangspunkt - *not* good, da
det afholder andre fra at hjælpe, for man kan simpelthen ikke læse koden).

Altså... en læsbar udgave for mennesker, evt. en anden og minified
udgave for maskinen. Det burde være forholdsvist nemt at finde
PHP-scripts til minifying, hvis det behøves.

MVH
Rune Jensen

Fra : Admin

Dato : 03-03-11 20:30

Den 03-03-2011 12:23, Lars Bjarne Christensen skrev:
> Nu
> har jeg to kasser for oven "DIV" en til venstre med logo og til
> højre menu.

Jeg forstår ikke folks javascript-obsession. Som Birger skriver, så har
du JS i sin HTML <body>, og det er ikke nødvendigt, og iøvrigt den
forkerte rækkefølge du gør det i.

Først laves *alt* HTMLen, som skal validere. Når den virker, laves *alt*
CSSen, som skal validere. *Derefter* kan man smække JSen på, og kun hvis
det ikke kan laves med andet end JS.

Din JS er kun med til at forvirre, for den hører slet ikke til der.
Javascript i body skaber som regel enten valideringsfejl, eller
browseren bliver forvirret. Desuden har du indhold i JS, en bad
practice, du må vænne dig af med (bør vænne dig af med...).

Prøv at se her:

http://thinkhtml.blogspot.com/2009/09/timos-float-drop-css-only-dropdown-menu.html

En keyboard-accessible flyout menu, totalt uden JS, ren CSS.

Fordelen ved ren CSS til styringen af menuen er helt klart, at indholdet
(linksne i menuen) så kan lægges i HTML, hvor det hører hjemme, og hvor
både blinde og søgemaskiner kan få noget ud af det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 04-03-11 15:39

Admin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> (linksne i menuen) så kan lægges i HTML, hvor det hører hjemme, og hvor
> både blinde og søgemaskiner kan få noget ud af det.

Hej Rune! Først tak for at du besvarer et indlæg fra en som mig - på begynder niveau!
I alt beskedenhed er jeg startet med Frontpage og Sothink JS-menu og det har fungeret
for mig i mange år, - måske ikke fint efter din standard, men udemærket for mig. Jeg
ville så forny mig og fik Expression Web 4 og sidste nye Sothink JS-menu, som jeg
mente ville opfylde mit behov. Jeg begyndte at nærlæse nogle af de meget fine
"kurser" / vejledninger der findes På HTML. F.eks Jørgen som svarede på et tidligere
indlæg betragter jeg lidt som min "Guru" og synes han skriver knald godt. At jeg så
ikke er så kvik i pæren, så jeg forstår alt første gang jeg læser det, har jeg måtte
leve med hele mit liv. Jeg har haft stor hjælp fra "scootergrisen" og ikke mindst
Karl Erik. Uden dem var jeg ikke nået langt. Jeg skal helst, læse, prøve for at det
dæmrer. Med hensyn til hjælp i HTML har det fungeret fint for mig, - ene flinke og
behjælpelige mennesker, som dig selv. Jeg håber jeg får lelighed til at møde nogle af
dem en dag og give dem et ordentlig håndtryk!
Tak for din interesse og rigtig god weekend!

Fra : Admin

Dato : 05-03-11 02:36

Den 04-03-2011 15:39, Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]
> dem en dag og give dem et ordentlig håndtryk!
> Tak for din interesse og rigtig god weekend!

Hej, Lars.

Du er jo kvik i pæren, for du lærer hurtigere end mange andre, så det må
da være ren beskedenhed... :) Vi er alle startet med at kravle ikk :) Så
jeg kunne aldrig drømme om at gøre grin med en, som ikke lige ved alt om
en bestemt ting. Ikke at vide er ikke dumhed... og jeg er selv langtfra
pro (det bliver man vidst aldrig).

Min lille "opsang" er generelt - og venligt - ment, fordi, når man har
et problem, så bør man isolere det, så der er så få faktorer som muligt.
I dit tilfælde er det (bl.a.) at fjerne JSen, så man ved den ikke
forstyrrer. Men reelt kunne du lave det hele på en side for sig, hvor
der kun er de ting, du går efter, og så copy/paste når det virker, det
er også en måde at gøre det på. Du kan også sætte borders i forskellig
farve, så du kan se, hvad der sker hvor.

Problemet med lige din JS er flere, men bl.a. at Google - formentlig -
ikke kan læse den, og så bliver dine links ikke indekseret. Jeg skriver
formodentlig, for jeg ved efterhånden ikke, hvor meget JS som
Google-botten forstår. Men værre er, at en skærmlæser nok vil kløjes i
menu-JSen. Derfor ville jeg under alle omstændigheder lægge en ren
HTML-menu ind (evt. senere, når det andet virker).

Jørgen har også skrevet om HTML-menuer, men linket jeg gav viser en
HTML-menu uden JS som også kan bruges via keyboard. Det synes jeg er ret
smart, og jeg har ikke set den løsning før på den måde.

MVH
Rune Jensen

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 05-03-11 10:04

> [...]
> HTML-menu uden JS som også kan bruges via keyboard. Det synes jeg er ret
> smart, og jeg har ikke set den løsning før på den måde.

Hej Rune!

Tak for dit svar! Den indeholder mange gode tip som jeg vil prøve af. Min indfaldsvinkel
til CSS har været nyhedsgruppen og de kurser der er på HTML. Jeg lærer noget nyt hele
tiden og jeg prøver at overfører de nye ting til min "videnbank". Men indtil videre har
jeg kun konstateret ene fordele ved CSS kontra Frontpage.
Jeg må erkende at jeg ventede nogen tid før jeg kastede mine problemer ud på
nyhedgruppen fordi jeg frygtede de "skrappe/professionelle" ville igonere eller lave
sjov når de så problemer på det niveau jeg befandt mig på. Min frygt blev gjort til
skamme, da alle jeg har været i kontakt med har været flinke, tålmodige og behjælpsomme
mennesker. Hver gang jeg sad fast med et problem, var der en som nænsomt skubbede en
videre ad den rigtige vej. Jeg vil lige nævne til sidst, at da jeg gik i skole lånte vi
på skift kuglerammer i regnetimerne og ikke lommeregner. Så derfor har jeg selvfølgelig
også en anden måde at "angribe" tingene på!
Tak for din interesse for mit problem!

Fra : Admin

Dato : 05-03-11 12:03

Den 05-03-2011 10:03, Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]
> mennesker. Hver gang jeg sad fast med et problem, var der en som nænsomt skubbede en

Det er i hvert fald én ting, man kan sige om grupperne, jeg har aldrig
oplevet, der er blevet talt ned til én, fordi man vidste mindre om en
ting end andre. Ting kan jo læres...

Det korte af det lange er, vi er alle startet grønne, så vi ved godt
hvordan det er. Men du har jo et godt gå-på-mod og stor entusiasme, og
så skal det nok komme. ...Helt nybegynder synes jeg nu heller ikke, du
er mere :)

> Jeg vil lige nævne til sidst, at da jeg gik i skole lånte vi
> på skift kuglerammer i regnetimerne og ikke lommeregner. Så derfor
> har jeg selvfølgelig
> også en anden måde at "angribe" tingene på!

Det smarte ved nyhedsgrupperne er, at hvis man ikke forstår den ene, så
forstår man nok den anden. Folk lærer forskelligt, og folk lærer også
fra sig forskelligt. Derfor har grupperne også kun godt af at få folk
ind, som griber tingene anderledes an.

MVH
Rune Jensen