Espaliering af æbletræ
Fra : Ukendt

Dato : 02-03-11 12:35

Stormen tog vores gamle raftehegn og vi pønser derfor på en ny berlinmur,
mig og naboen. Vi har valget mellem et til ølindtagelse egnet palisanderhegn
eller et feminint forårsblomstrende, sommerfrugtigt, efterårshøstende
calvados-hegn.

Kan man espaliere æbletræer?

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-03-11 13:41

Vandtro 3140 skrev:

> eller et feminint forårsblomstrende, sommerfrugtigt,
> efterårshøstende calvados-hegn.

Det lyder hyggeligt.

> Kan man espaliere æbletræer?

Ja, sagtens.

Jeg fældede engang et æbletræ i siddehøjde,
podede 5 nye skud på, placerede en gammel
bænk oven i stubben og lod bænkens underside
være espalier - 3 skud op ad ryglæn og 2 skud
op ad siderne.

Mange år senere var det en hyggelig lille hule
som blev formet til et skulpturelt indslag i haven.

Bænken rådnede væk, og så kunne man sidde
på de vandrette grene og læne sig op ad de
lodrette.

Jo mere træet bliver holdt tilbage, jo tættere
bliver hulen - og der skal nok komme æbler på
alligevel.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 02-03-11 14:30

Vandtro 3140 wrote:
> Kan man espaliere æbletræer?

Vi har både æble- og pæretræer espalieret op ad hegn af rionet
omkring køkkenhaven. De giver masser af frugt og ser kønne ud, så det
kan absolut anbefales.
--
Lisbet

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-11 09:05

Vandtro 3140 wrote:
> [...]
> egnet palisanderhegn eller et feminint forårsblomstrende,
> sommerfrugtigt, efterårshøstende calvados-hegn.

Tak for svar. Jeg er i hvert fald ikke skræmt

Fra : Klaus

Dato : 09-03-11 14:59

Den 02-03-2011 12:34, Vandtro 3140 skrev:
> [...]
> eller et feminint forårsblomstrende, sommerfrugtigt, efterårshøstende

I adskillige kolonihaver har jeg set æble-espalier i skellet mellem
haverne, så det kan du godt. Til æble-espalier anbefales det som regel,
at bruge æbler podet på dværgstammer (vidst nok M9 og M26).

Det lød iøvrigt inspirerende med Allan Vebels æbletræ-bænk-hule.

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-03-11 01:17

Klaus skrev:

> Det lød iøvrigt inspirerende med Allan
> Vebels æbletræ-bænk-hule.

Man kan lave huler med stort set alle vækster,
en gammel taks eller thuja kan også blive til
noget sjovt - her er jeg igen i gang med en
gammel bænk og en havestol.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Klaus

Dato : 10-03-11 22:37

Den 10-03-2011 01:16, Allan Vebel skrev:

> Man kan lave huler med stort set alle vækster,
> en gammel taks eller thuja kan også blive til
> noget sjovt - her er jeg igen i gang med en
> gammel bænk og en havestol.

Jeg laver en del planteformering på hobby-basis, bl.a. thuja, cypres,
rødbøg, spisekastanje og æbler, der må være nogle muligheder for at lave
en stol, en bænk eller et bord. Så om femten år kan jeg sikkert invitere
på en kop øl i mit natur-havebords-sæt

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne