Hvor skal min Truma SE Mover smøres?
Fra : Mogens Jensen

Dato : 01-03-11 09:52

Jeg har en Truma SE Mover på min campingvogn.
Engang i mellem vil den ene motor ikke trække sig selv igang.
Så tager jeg en papegøjetang, lægger mig ned på knæ og trækker/drejer
rullen,
og så går den som regel igang. Når først den er igang, så trækker den fint.
Det er ikke strøm den mangler. Den får 150 A.

Truma skriver i brugsanvisningen, at man skal smøre moveren og det vil jeg
også gerne..
Smøremidlet kan være WD40 eller tynd bremserens.
Men hvor skal den smøres? Det skrives der intet om i manualen.
Motoren virker ret godt lukket inde og ser vanskelig at skille af.
Mon der eksisterer et smøreskema. Det ser ikke ud til at truma.de har noget.

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : T. Hartung

Dato : 01-03-11 20:41

"Mogens Jensen" <mojen@live????.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fint.
> Det er ikke strøm den mangler. Den får 150 A.

njaaaa 150A for den nok ikke så tror jeg ledningsnettet ligner en brødrister
og sikringen lyder som popcorn - men ja noget går jo så stramt.

Bagpå sidder der en plastdæksel som med 3 lange skruer og meget besvær kan
skrues af - derinde sidder der en kæde fra motor til rulle. Der kan være
snavs/jord her som skal renses. Den skal smøres med rigtig fedt ikke WD40,
WD40 opløser nemlig den type fedt.

> [...]
> Smøremidlet kan være WD40 eller tynd bremserens.
> Men hvor skal den smøres? Det skrives der intet om i manualen.

Nej heller ikke i min - så det er har jeg "prøvet" mig frem til. WD40/tynd
olie anvendes kun på de udvendige bevægelige dele - altså dem du
aktivere/bevæger når deu spænder Moveren til. Den glider så bl.a. i en
slidse her smøres - men det løser ikke dit "træghedsproblem".

> Motoren virker ret godt lukket inde og ser vanskelig at skille af.

Nemlig - se længere oppe - men selve motoren skal ikke skilles ned under
vognen og ind bagved

> Mon der eksisterer et smøreskema. Det ser ikke ud til at truma.de har
> noget.

og jeg fandt heller ikke noget!

Held og lykke med opgaven - som kræver lidt tålmodighed.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Mogens Jensen

Dato : 17-03-11 09:45

"T. Hartung" <T.Hartung@NOmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> snavs/jord her som skal renses. Den skal smøres med rigtig fedt ikke WD40,

Nu har jeg afmonteret den ene mover motor. Jeg kan ikke umiddelbart se de
3 nævnte lange skruer. Derfor har jeg også taget nogle billeder af kalorius
og lagt
http://adria.webnetshop.dk/
Måske du eller en anden kunne pege på de skruer, på billederne, som
skal afskrues for at komme længere ind i motorrummet.

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : HO

Dato : 17-03-11 22:48

"T. Hartung" skrev i meddelelsen
[...]
Hej
Jeg tror nu ikke der er en kæde i SE moveren
Du tænker vist på SR eller den nye GO2
mvh
Hans

Fra : HO

Dato : 02-03-11 19:57

"Mogens Jensen" skrev i meddelelsen

[...]

Hejsa
I din monteringsvejledning står nøjagtig hvor du skal smører:

Kontroller regelmæssigt monteringen, kabelføringen og tilslutningerne
for skader. Drivenhederne skal kunne bevæge
sig frit og ved frakobling automatisk blive trukket i sikker
hvileposition. Kontroller drivenhederne for snavs og korrosion
ved føringerne og rengør ved behov, hvis dette ikke
er tilfældet. Løsn alle bevægelige dele, smør dem med olie
eller en oliespray f.eks. WD40 for at sikre en komplet og
korrekt bevægelse.
– Kontroller efter det årlige eftersyn, at alle motorer reagerer
korrekt på fjernbetjeningens kommandoer.
– Mindst hvert 2. år skal en fagmand kontrollere Moveren for
rust, alle dele for sikker fastgørelse samt alle sikkerhedsrelevante
dele for en korrekt tilstand.
Nødfrakobling
www.truma.com/downloadcenter/moverserter_installation_instruction_dk_e_de_fr_it_nl_gb.pdf
MVH
Hans

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-03-11 17:32

HO wrote:

> [...]

> ...smør dem med olie
> eller en oliespray f.eks. WD40 for at sikre en komplet og

Nu er WD40 blevet nævnt som smøremiddel et par gange...

WD40 er godt til mange ting - blandt andet er det en OK rustløsner. Men at
bruge WD40 som smøremiddel er ikke en god ide, det kan stort set skylles af
med vand.

Til smøring bør anvendes et decideret smøremiddel, der findes flere gode på
markedet. Også i spraydåser, hvis det er det man foretrækker. Jeg bruger
gerne WD40 som rustløsner, og efterfølgende Würth HHS 5000 som er et
fuldsyntetisk smøremiddel tilsat PFTE (Teflon)

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Mogens Jensen

Dato : 17-03-11 21:06

"HO" <get@get.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er tilfældet. Løsn alle bevægelige dele, smør dem med olie
> eller en oliespray f.eks. WD40 for at sikre en komplet og
Der står jo altså ikke noget om hvordan jeg kommer ind til de dele som også
skal checkes og et som en servicemedarbejder gør. Jeg kan gode finde ud af
at rengøre moveren med noget rensevæske og en børste. Men det var heller
ikke det som jeg efterlyste.
--
Mvh. Mogens Jensen
Hvad venter du paa?

Fra : HO

Dato : 17-03-11 22:38

[...]
Det er muligt - men det er det du kan gøre.
Hvis du påtænker at komme ind til selve gearet, kan du godt glemme dette.
Gearenheden er nittet sammen, og selv fabrikken åbner dem ikke.
At den ikke kan trække drivrullen rundt, kan du ikke "smøre" dig ud af.
Enten er der ikke strøm nok, eller også er det styreboksen der ikke leverer
strøm nok.
MÃ¥ske du skulle tjekke kabler godt igennem.
Jeg har set gear der larmer, ikke trækker rullen rundt pga. knækket stift
inde i gearet, men aldrig en der ikke kan trække sig selv rund.
Prøv at forbinde de to ledninger fra gearet direkte på et batteri der er
helt opladet, så finder du ud af, om det er gearet der er galt med.

Venlig hilsen
Hans Olsen

Fra : HO

Dato : 17-03-11 22:52

<<Der står jo altså ikke noget om hvordan jeg kommer ind til de dele som
også
<<skal checkes og et som en servicemedarbejder gør.
Jeg går udfra du selvfølgelig har tjekket kullene, som også kan bevirke de
symtomer du beskriver.

MVH
Hans

Fra : HO

Dato : 18-03-11 12:46

"Mogens Jensen" skrev i meddelelsen

Jeg har en Truma SE Mover på min campingvogn.
Hej
Her er en splittegning af gearet:

http://kortlink.dk/8v2u

MVH
HO

Fra : Mogens Jensen

Dato : 18-03-11 17:42

> http://kortlink.dk/8v2u
>
> MVH
> HO

Tak, jeg har allerede tilladt mig at tage den ind på min hjemmeside.

--
Mvh. Mogens Jensen
Hvad venter du paa?