Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Konvertere til T-lån ?
Fra : Jakob

Dato : 28-02-11 22:57

Vi har et 30 årigt 5% obligationslån (RD) i hytten, den resterende
løbetid er 26 år. Vi overvejer at skifte til Flexlån® T. Jeg har også
fået RD til at regne på det, og vi kan skære 5 år af
tilbagebetalingstiden hvis renten fortsætter uændret og med samme ydelse.

Det lyder umiddelbart tiltalende at kunne afdrage hurtigt idet den
ekstra friværdi vil kunne bruges til at konvertere det dyrere huslån
(80-95%) som vi optog da vi købte huset.

Er der nogen her der gjort sig nogle erfaringer med Flexlån® T de vil
dele ud af ?.

Mvh
Jakob

Fra : Ole C

Dato : 28-02-11 23:39

Jakob skrev blandt andet:

> [...]
> fået RD til at regne på det, og vi kan skære 5 år af
> tilbagebetalingstiden hvis renten fortsætter uændret og med samme

Men meget stor sandsynlighed bliver renten dog ikke på det samme lave niveau
resten af lånets løbetid, så du kan godt ende med at afdragstiden bliver den
samme som på det bestående lån.

> Det lyder umiddelbart tiltalende at kunne afdrage hurtigt idet den
> ekstra friværdi vil kunne bruges til at konvertere det dyrere huslån
> (80-95%) som vi optog da vi købte huset.

Æh, jeg forstår ikke helt hvordan øvelsen hurtigt skulle resultere i en
friværdi stor nok til at oprette et nyt lån til indfrielse af et andet lån?
Og konverteringer er jo heller ikke gratis....
Uden at kende detaljerne ville jeg umiddelbart mene det var fornuftigere at
udskifte obligationslånet til et flexlån så længe renten er helt i bund - og
så bruge de penge I sparer til at få bragt det dyrere huslån ud af verden så
hurtigt som muligt.

> Er der nogen her der gjort sig nogle erfaringer med Flexlån® T de vil
> dele ud af ?.

Jeg havde sådan et for cirka ti år siden - og det var udmærket da min
indkomst var stabil, så jeg kunne glæde mig over at se afdragstiden skrumpe,
da renten allerede dengang var for nedadgående.
Men jeg synes mest det er et spørgsmål om temperament hvad man foretrækker.

Og så synes jeg ikke I kun skal basere jer på hvad RD regner ud, men også
tale med jeres bank - og allerhelst en uvildig rådgiver.

--
vh
Ole C

Fra : Jakob

Dato : 01-03-11 22:25

> Men meget stor sandsynlighed bliver renten dog ikke på det samme lave
> niveau resten af lånets løbetid, så du kan godt ende med at afdragstiden
> bliver den samme som på det bestående lån.

Nu er det svært at spå om fremtiden, men det er klart renten er
historisk lav, så mon ikke den stiger. Jeg har bare svært ved gennemskue
hvor meget den skal stige før fordelen forsvinder ?

> Æh, jeg forstår ikke helt hvordan øvelsen hurtigt skulle resultere i en
> friværdi stor nok til at oprette et nyt lån til indfrielse af et andet lån?

Afdrager man ikke mere på gælden med et t-lån, som renten er nu ?. Hvis
ja får man vel også mere friværdi i huset i forhold til et
obligationslån, uanset ejendomsprisen ?

> [...]
> at udskifte obligationslånet til et flexlån så længe renten er helt i
> bund - og så bruge de penge I sparer til at få bragt det dyrere huslån

Det er også en mulighed.

> [...]
>
> Og så synes jeg ikke I kun skal basere jer på hvad RD regner ud, men
> også tale med jeres bank - og allerhelst en uvildig rådgiver.

Hvor finder man en uvildig rådgiver der er til at betale ?. For bankens
medarbejdere i dag er mere sælgere end rådgivere.

Mvh
Jakob

Fra : Ole C

Dato : 02-03-11 00:08

Jakob skrev blandt andet:

> Nu er det svært at spå om fremtiden, men det er klart renten er
> historisk lav, så mon ikke den stiger.

Jo!

> Jeg har bare svært ved
> gennemskue hvor meget den skal stige før fordelen forsvinder ?

Det kan din bank eller RD meget præcist give dig svar på. Men med et T-lån
er der jo kun afdraget at "skrue" på, så selv den mindste stigning vil
influere på afdragstiden.
Og husk nu at der er omkostninger ved en omlægning - og måske et kurstab.

> Afdrager man ikke mere på gælden med et t-lån, som renten er nu ?.
> Hvis ja får man vel også mere friværdi i huset i forhold til et
> obligationslån, uanset ejendomsprisen ?

Der bliver jo ikke umiddelbart en større friværdi i huset bare fordi I
skifter lånet ud - måske tværtimod.
Men hvis I kan opnå en lavere ydelse på et nyt lån, vil I nok have fordel af
at bruge de sparede penge til at nedbringe det dyre huslån noget hurtigere.
Det er derfor I skal have en samtale jeres bankrådgiver for at kunne se hvad
der er bedst i netop jeres tilfælde.

> Hvor finder man en uvildig rådgiver der er til at betale ?

Det er ikke nemt....

> For
> bankens medarbejdere i dag er mere sælgere end rådgivere.

Ja, ja, så er de heller ikke værre - og de kan i hvert fald stille tingene
op på en måde så I får et bedre grundlag at beslutte jer på.

--
vh
Ole C