ING - Jorden rundt
Fra : Unique

Dato : 28-02-11 22:17

ING (Dynamic 43) fra Kalundborg kapret ved Somalia.
http://www.jordenrundt.info/ har ellers været en hyggelig side at følge i
1.5 år lige gået
http://minbaad.dk/sejl/nyhed/archive/2011/28/february/article/dansk-sejlskib-kapret-i-det-indiske-ocean/

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 28-02-11 23:02

Unique wrote:
> ING (Dynamic 43) fra Kalundborg kapret ved Somalia.
> [...]

Måske fører den slags til:

http://minbaad.dk/sejl/nyhed/archive/2011/28/february/article/skibsreder-henret-piraterne/

som igen måske er helt i orden?

Føler med "vores" danskere incl. børnene - magtesløs at se til - håber på en
fredelig og lykkelig udgang.

Mvh
Torben

Fra : Christian Stidsen

Dato : 01-03-11 00:27

"Unique" <unique@diva35.com> skrev i meddelelsen
> ING (Dynamic 43) fra Kalundborg kapret ved Somalia.
> [...]

Det er trist det der er sket, og jeg føler virkelig med de stakkels
mennesker der nu er i piraternes hænder.
Men... Og jeg ved det ikke er populært at sige den slags...
Et eller andet sted mener jeg de selv bærer en stor del af skylden for at de
nu sidder hvor de sidder.
Læser man artiklen i JP http://jp.dk/indland/krimi/article2354563.ece hvor
Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening udtaler sig, står det også
klart at det område ikke er et sted hvor små hvide sejlbåde bør opholde sig.

Jeg arbejder til i søfartserhvervet, og følger dagligt nyhederne om
piratangreb på skibe i efterhånden hele det Indiske Ocean.
Hvad er det der får en familie i en sejlbåd til at tage turen gennem verdens
farligste havområde, hvor selv de store handelsskib ikke formår at beskytte
sig tilstrækkeligt ?
Og måske lige så aktuelt, hvad er det der får Jens Bering fra
Langturssejlerne til at tro at man kan gardere sig ved at sejle flere både
sammen http://jp.dk/indland/article2354358.ece ?
- flere både sammen vil for mig at se ikke give større sikkerhed, blot
større udbytte for piraterne...

Hvordan tingene udvikler sig i den nærmeste fremtid er svært at spå om. Jeg
vil ikke være sortseer, men statistikken for kaprede lystbåde taler sit
tydelige sprog - det kan tage meget lang tid, og der er ingen garanti for en
lykkelig udgang.

Forhåbentlig kommer der en relativ hurtig løsning, så den fangede familie
kan vende trygt hjem til Danmark.

M.v.h.

Christian

Fra : blueocean

Dato : 01-03-11 05:19

On 1 Mar., 00:27, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:

> [...]
> Langturssejlerne til at tro at man kan gardere sig ved at sejle flere b de
> sammenhttp://jp.dk/indland/article2354358.ece?
> - flere b de sammen vil for mig at se ikke give st rre sikkerhed, blot
> st rre udbytte for piraterne...
>
> Hvordan tingene udvikler sig i den n rmeste fremtid er sv rt at sp om. Jeg
> vil ikke v re sortseer, men statistikken for kaprede lystb de taler sit
> tydelige sprog - det kan tage meget lang tid, og der er ingen garanti for en
> lykkelig udgang.
>
> Forh bentlig kommer der en relativ hurtig l sning, s den fangede familie

Et eller andet sted er der gået noget galt for dem, for hvis man ser
deres track line så er de jo sejlet direkte ind mod Afrikas horn, men
jeg håber for deres skyld at de kommer ud af det hurtigst muligt, men
desværre siger statistikken noget andet.
Et andet sted har jeg det også sådan, hvorfor hele det internationale
samfund lader disse pirater operere over næsten hele det Indiske Ocean
uden konsekvenser, jeg ved godt at ikke bør gøre det men et eller
andet sted bør man måske overveje en aktion mod dem.

Gert

Fra : steffen skov

Dato : 01-03-11 15:49

Tja - vi kan alle være kloge Åger hjemmefra. Hvad der er gået galt for
skipper, kommer vi nok til at vente på at høre.
Ang. Gerts sidste afsnit, så er jeg mere end enig. Disse pirater er
forbrydere under den internationale søfart, og de burde retsforfølges. Men
hvor tit bliver tilfangentagende pirater ikke løsladt? Alt for ofte. De
internationale krigsskibe udstationeret i Det indiske Ocean burde sænke
mistænkelige fartøjer før de stiller spørgsmål.
Dette kan lyde lidt middelalderligt, men det er min harme over hvad, der
sker.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-03-11 17:56

blueocean <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> uden konsekvenser, jeg ved godt at ikke bør gøre det men et eller
> andet sted bør man måske overveje en aktion mod dem.

Tja. Stod det til mig, lavede man en "no-go"-zone - x sm fra den somaliske
kyst. Derefter informerede man Somalia om, at ALLE både og skibe, der
antræffes i denne zone og som ikke forudgående har indhentet en tilladelse
fra en relevant (NATO?) myndighed, sænkes uden varsel.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 02-03-11 11:06

> [...]
> antræffes i denne zone og som ikke forudgående har indhentet en tilladelse
> fra en relevant (NATO?) myndighed, sænkes uden varsel.

Idéen er meget god, men vil ikke fungere i praksis.
Der er reelt ingen regering el.l. i Somalia, så der er reelt ingen at
informere om sådanne tiltag.
Et sådant tiltag vil desuden ramme bredt over en kam, hvilket også vil sige
fiskere, danske lystbåde o.s.v.
NATO har ingen myndighed i en sådan sag, det er FN der skal tage hånd om den
slags.
De militære styrker har i dag myndighed fra FN til at operere helt ind til
Somalias kyst, men det med "bare" at nedskyde uskyldige pirater er ikke
noget der trækker stemmer i den politiske verden, så den slags gør man jo
ikke...

Christian

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-03-11 12:01

Christian Stidsen <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
4d6e1673$0$23757$14726298@news.sunsite.dk:

> Idéen er meget god, men vil ikke fungere i praksis.
> Der er reelt ingen regering el.l. i Somalia, så der er reelt ingen at
> informere om sådanne tiltag.

Jeg er enig i, at der ikke er nogen regering i Somalia. Flyvesedler kunne
gøre jobbet. Ellers er jeg sikker på, de mange somalier, der lever i den
vestlige verden, og som bevisligt holder deres "brødre" i Somalia informeret
om ALT, med glæde vil fortælle om tiltagene.

> Et sådant tiltag vil desuden ramme bredt over en kam, hvilket også
> vil sige fiskere, danske lystbåde o.s.v.

Pointen er, at man skal søge tilladelse, inden man bevæger sig ind i
no-go-zonen. Det kan danske lystbåde sagtens klare. Og fiskere fra Somalia,
der finder det nødvendig at befinde sig hundredevis af sømil fra kysten?
Tough luck.

> NATO har ingen myndighed i en sådan sag, det er FN der skal tage hånd
> om den slags.

NATO har lige nøjagtig dén myndighed, NATO beslutter at påtage sig. FN er en
parodi, styret af despotiske regimer.

Nej, desværre ikke.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : blueocean

Dato : 02-03-11 05:28

On 1 Mar., 17:56, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> blueocean <gert.kj...@gmail.com> skrev i meddelelsen
> 459a1d46-0e8d-48f5-8ce2-c9ce4b2c6...@u12g2000vbf.googlegroups.com:

> Tja. Stod det til mig, lavede man en "no-go"-zone - x sm fra den somaliske
> kyst. Derefter informerede man Somalia om, at ALLE b de og skibe, der
> antr ffes i denne zone og som ikke forudg ende har indhentet en tilladelse
> fra en relevant (NATO?) myndighed, s nkes uden varsel.
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

Det vil jo sige at du mener at 2/3 af det Indiske Ocean ikke kan
besejles uden at NAto godkender det, og hvordan vil så holde øje med
det.

Gert

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-03-11 18:03

blueocean <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen
f811b19e-4c32-4738-8e56-ec7fdcd2310c@by6g2000vbb.googlegroups.com:

> Det vil jo sige at du mener at 2/3 af det Indiske Ocean ikke kan
> besejles uden at NAto godkender det, og hvordan vil så holde øje med
> det.

Nej, det mener jeg ikke, og det har jeg vist heller ikke givet udtryk for.
Den af mig forslåede "no-go"-zone kunne f.eks. være en korridor af passende
størrelse, der gav fartøjer mulighed for at bevæge sig til/fra Suez-kanalen
uden fare for at blive overfaldet af somaliske pirater. Og selvfølgelig kan
NATO holde øje med dét, hvis man ønsker at gøre det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 03-03-11 13:26

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Suez-kanalen uden fare for at blive overfaldet af somaliske pirater. Og
> selvfølgelig kan NATO holde øje med dét, hvis man ønsker at gøre det.

Denne korridor findes allerede i dag og benyttes i stor stil til
convoy-sejlads gennem Aden-Bugten
- og ja, selvom denne patruljeres og bevogtes af flådestyrker bliver der
stadig kapret skibe i området.

Ja, Nato kan SELVFØLGELIG holde øje med det om man vil, men områdets
størrelse taget i betragtning kræver det en temmelig stor flådestyrke...

Christian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-03-11 14:59

On Thu, 3 Mar 2011 13:26:05 +0100, "Christian Stidsen"
<csnews@stidsen.dk> wrote:

>Ja, Nato kan SELVFØLGELIG holde øje med det om man vil, men områdets
>størrelse taget i betragtning kræver det en temmelig stor flådestyrke...

Ja der er jo 600 km til Englands kyst fra danmarks ditto, og fra
Somalials østkøst til nærmeste nabo Indien er der over 2500 km, så
selv den samlede danske marine vil forslå som en skrædder i helved i
forsøget på at bevogte dette og NATO skal først være færdige med at
synge Hvem skal nu betale ?" før de kan gøre noget og det er heller
ikke meget de reelt set kan gøre, så er det billigere at kaste nogle
milliarder efter evt. løsesumme. Det er jo i sidste ende et spørgsmål
om penge.

Hovedproblemet er at der i Somalia ikke er nogen reel regering til at
opretholde lov og orden, og det har der ikke været i årevis og der er
ikke udsigt til at der kommer det.
Det kombineret med at landets befolkning er blevet udnyttet af vesten
mindst lige så længe gør at der er ret god basis for selvbestaldiget
selvtægtsgrupper (pirater) som igen er i mindst 2 grupper, dem der
ønsker PayBack fra dem i vesten, og dem der ser det som en
indtægtskilde.
Den første gruppe kan man et eller andet sted godt forstå, den anden
er bare simple kriminelle

Men hvor dum kan man være i troen på at man kan liste uhindret forbi
en bande kriminelle og samtidig lugte langt væk af "guld" ?

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 03-03-11 17:26

Den Thu, 3 Mar 2011 13:26:05 +0100 skrev Christian Stidsen:

> [...]
>
> Ja, Nato kan SELVFØLGELIG holde øje med det om man vil, men områdets
> størrelse taget i betragtning kræver det en temmelig stor flådestyrke...

Så send dem da derned, så har de noget fornuftigt at give sig til.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : blueocean

Dato : 02-03-11 05:43

On 2 Mar., 12:00, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> g re jobbet. Ellers er jeg sikker p , de mange somalier, der lever i den
> vestlige verden, og som bevisligt holder deres "br dre" i Somalia informeret
> om ALT, med gl de vil fort lle om tiltagene.

> Pointen er, at man skal s ge tilladelse, inden man bev ger sig ind i
> no-go-zonen. Det kan danske lystb de sagtens klare. Og fiskere fra Somalia,
> der finder det n dvendig at befinde sig hundredevis af s mil fra kysten?
> Tough luck.

> NATO har lige n jagtig d n myndighed, NATO beslutter at p tage sig. FN er en

Jens B.

Hvor i ligge du orderet Uskyldige pirater, mener du der er 2 typer
pirater dem som de somaliske som jo er uskyldige ifgl. dig og så de
andre ??, eller er det piratoserne du mener.

Gert

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-11 17:46

Den Wed, 2 Mar 2011 04:42:51 -0800 (PST) skrev blueocean:

> Hvor i ligge du orderet Uskyldige pirater, mener du der er 2 typer
> pirater dem som de somaliske som jo er uskyldige ifgl. dig og så de
> andre ??, eller er det piratoserne du mener.

I et retssamfund, som vi gerne vil se os selv som, er det opdelt
således:

- Dem der er kendt skyldige i retten.
- De uskyldige.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-03-11 18:00

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
4d6e744d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk:

> I et retssamfund, som vi gerne vil se os selv som, er det opdelt
> således:
>
> - Dem der er kendt skyldige i retten.
> - De uskyldige.

Nej, det har du misforstået. Man er ikke nødvendigvis uskyldig, hvis man
ikke er kendt skyldig i retten. Heller ikke i et retssamfund.

Vi kan jo tage et aktuelt eksempel: Er de somaliere, der pt. tilbageholder
en dansk familie med våbenmagt og med trusler om at ombringe dem, udskyldige
i pirateri? Jeg mener - de er jo ikke kendt skyldige i retten...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-11 18:06

Den Wed, 2 Mar 2011 18:00:11 +0100 skrev Jens Bruun:
> [...]
> en dansk familie med våbenmagt og med trusler om at ombringe dem, udskyldige
> i pirateri? Jeg mener - de er jo ikke kendt skyldige i retten...

De er heller ikke fanget.

Den store problematik er hvorvidt ham man har fanget også er ham der har
begået forbrydelsen. Det er retten der skal vurdere beviserne.

Kan man ikke bevise at man har den rigtige mand, må man gå ud fra han
er uskyldig.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-03-11 18:46

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
4d6e78f6$0$23756$14726298@news.sunsite.dk:

> De er heller ikke fanget.

Hvad pokker har dét med sagen at gøre?

> Den store problematik er hvorvidt ham man har fanget også er ham der
> har begået forbrydelsen. Det er retten der skal vurdere beviserne.

Skal vi gætte på, at besætningen på Esbern Snarre så udmærket ved,.hvem
forbryderne er?

> Kan man ikke bevise at man har den rigtige mand, må man gå ud fra han
> er uskyldig.

Du vrøvler, og dit vævende svar viser med al tydelighed, at du selv er klar
over det.

Måske du vil svare på mit spørgsmål nu?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-11 18:51

Den Wed, 2 Mar 2011 18:46:06 +0100 skrev Jens Bruun:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> 4d6e78f6$0$23756$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvad pokker har dét med sagen at gøre?

Det er nemt nok at sige nogen er skyldig, når man ikke har en
gerningsmand. Selvfølgelig er der en eller anden der har gjort det.

> Skal vi gætte på, at besætningen på Esbern Snarre så udmærket ved,.hvem
> forbryderne er?

"Ved", som når min chef "ved" at et års arbejde kan gøres på tre
uger?

Eller "ved" som i "har bevist i retten"?

> Du vrøvler, og dit vævende svar viser med al tydelighed, at du selv er klar
> over det.
>
> Måske du vil svare på mit spørgsmål nu?

Hvilket spørgsmål?

Det med hvorfor man bekymrer sig om uskyldige?

Tja, hvis du ikke anerkender retssamfundet, så kan jeg ikke forklare det,
men må blot foreslå dig at finde et land hvor man har tilsvarende
holdninger til skyldsspørgsmålet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-03-11 18:56

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
4d6e8399$0$23760$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvilket spørgsmål?

Det, jeg stillede lige før, og som du vævende forsøgte at undgå at svare på.
Men lad os da tage det én gang til:

Er de somaliere, der pt. tilbageholder en dansk familie med våbenmagt og med
trusler om at ombringe dem, uskyldige i pirateri?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-11 19:00

Den Wed, 2 Mar 2011 18:56:27 +0100 skrev Jens Bruun:
> [...]
>
> Er de somaliere, der pt. tilbageholder en dansk familie med våbenmagt og med
> trusler om at ombringe dem, uskyldige i pirateri?

Hvem?

Du kan sagtens sige at nogen er skyldige, men indtil den mistænkte er
anholdt, og det er bevist at den skyldige og den mistænkte er den samme
person, kan du ikke bruge det til noget.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-03-11 19:10

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
4d6e85b1$0$23762$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvem?

Kan du ikke læse dansk? De somaliere, der pt. tilbageholder en dansk familie
med våbenmagt og med trusler om at ombringe dem - som jeg nu har skrevet TRE
gange.

> Du kan sagtens sige at nogen er skyldige, men indtil den mistænkte er
> anholdt, og det er bevist at den skyldige og den mistænkte er den
> samme person, kan du ikke bruge det til noget.

Jeg kan tydeligvis ikke trække et svar på et simpelt spørgsmål ud af dig, så
lad os stoppe hér.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-11 19:17

Den Wed, 2 Mar 2011 19:09:50 +0100 skrev Jens Bruun:
> [...]
> med våbenmagt og med trusler om at ombringe dem - som jeg nu har skrevet TRE

Og hvem er det?

Vi har samme problem herhjemme. I Aabenraa, har en eller anden nu
futtet det 8. (hvis jeg husker ret) kolonihavehus af. Du kan sagtens sige
at ham der har tændt ild til dem er skyldig. Det er der ikke nogen der
er uenige i. Hvorfor anholder politiet ham så ikke? Fordi de ikke ved
hvem det er.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-03-11 18:56

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> I et retssamfund, som vi gerne vil se os selv som, er det opdelt
> således:
>
> - Dem der er kendt skyldige i retten.
> - De uskyldige.

Er? Der er noget der hedder krig og embargo. Det er vist endnu ikke
blevet "ulovligt".

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-03-11 00:24

Axel Hammerschmidt:

http://jp.dk/opinion/leder/article2360183.ece

--
Oops!... I did it again

Fra : HKN

Dato : 02-03-11 12:45

Jeg synes at I alle bør støtte denne organisation, ved at gå ind på
hjemmesiden og udfylde navn og email og sende det forfattede brev afsted til
vores egen regering - det tager mindre end 1 minut.

http://saveourseafarers.net/

Mvh
Henrik

Fra : blueocean

Dato : 02-03-11 05:41

On 2 Mar., 12:45, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hjemmesiden og udfylde navn og email og sende det forfattede brev afsted til
> vores egen regering - det tager mindre end 1 minut.

De skal vel bare behandels som Pirater skal , Hang them by threre neck
to the dont sprell any more, er det det vi vil have.

Problemet er jo at der er ikke nogen konsekvens for dem, derfor bliver
de ved, men de angriber jo et andet land ved at entre et skib fra et
andet land, derfor er det et angreb på (i dette tilfælde DK) og bør
vel besvares som sådan. eller hvad.

Jeg tror ikke problemet bare kan løses sådan, man er nok nød til at
starte ved roden og så arbejde sig videre ud derfra.

På et eller andet tidspunkt er der vel en nation som ikke længere
gider være så eftergivende og går i aktion, det vil så blive blodigt.

Gert

Fra : HKN

Dato : 02-03-11 14:04

KLIP

> På et eller andet tidspunkt er der vel en nation som ikke længere
> gider være så eftergivende og går i aktion, det vil så blive blodigt.
>
> Gert

Hvis du har nærlæst på sitet (hvilket er rimeligt overkommeligt) så nævnes
der eksempelvis, at hvis de samme tilstande hærgede for flytrafikken, så
skulle vores regeringer nok få spidset blyanten og komme igang med at
indføre nogle forordninger, som i langt højere grad dels ville hindre disse
kidnapninger, dels sørge for at der blev indført sanktioner, og endelig
lægge et meget højere pres på lokale myndigheder (!) til at få løst
problematikken.

Holdningen "det hjælper alligevel ingenting" er ikke acceptabel i dette
tilfælde!

-Henrik

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-11 17:54

Den Wed, 2 Mar 2011 14:03:34 +0100 skrev HKN:
> [...]
> der eksempelvis, at hvis de samme tilstande hærgede for flytrafikken, så
> skulle vores regeringer nok få spidset blyanten og komme igang med at

Yderligere kontrol i danske lufthavne, og ændring af flyruter så man
ikke mellemlander i disse lande, ja.

Hvordan vil du gøre dette ved skibstrafik?

> som i langt højere grad dels ville hindre disse
> kidnapninger,

De har ikke gjort noget for at hindre terrorist-angreb, hvad får dig
til at tro at de ville forhindre noget som helst i dette tilvælde?

De har indført masser af begrænsninger for os selv, og de har vist
at de er villige til at p*sse endnu flere muslimer af, så de vælger
Al Qaeda's side fremfor vores.

> dels sørge for at der blev indført sanktioner,

Hvilke sanktioner vil du indføre overfor et land hvor det største
problem er fattigdom?

> og endelig
> lægge et meget højere pres på lokale myndigheder (!) til at få løst
> problematikken.

Lige så effektiv som at bede Bandidos få løst bandekrigen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : HKN

Dato : 02-03-11 19:30

KLIP - en hel masse pladder....

> Lige så effektiv som at bede Bandidos få løst bandekrigen.
>
> Mvh
> Kent
> --
> "The Brothers are History"

Som sædvanlig har du positiv hatten på - lad os da bare læne os tilbage, og
se hvad der sker - det går nok over af sig selv, ligesom de fleste former
for kræft gør - om 100 år er alting glemt........tsk tsk

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-11 19:54

Den Wed, 2 Mar 2011 19:30:11 +0100 skrev HKN:
> [...]
> se hvad der sker - det går nok over af sig selv, ligesom de fleste former
> for kræft gør - om 100 år er alting glemt........tsk tsk

Nej, jeg konstaterer blot at vore politikere ikke ligefrem er kendte
for at gøre en masse for at løse problemerne. De vil derimod gøre hvad
de kan for at se ud som om de gør.

Stod det til mig, havde vi sendt alt derned som forsvaret har der
kunne være relevant. Krigsskibe, fly, ubåde... Kampvogne er nok ikke så
brugbare. Så kunne vi endelig få en fornemmelse af at de penge af
skatten der går til forsvaret bliver brugt til noget fornuftigt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 02-03-11 17:56

Unique wrote:
> ING (Dynamic 43) fra Kalundborg kapret ved Somalia.
> [...]

En lind strøm af informationer kommer i pressen, men ingen ved vist noget om
fakta i forhold til gidslernes situation og opholdssted.

Jeg kan ikke fralægge mig en tanke om, at "nogen" her i DK har fulgt ING´s
togt, og at nogen så har videregivet oplysning til Somalia, at en dansk
lystsejler var på vej hjem netop i de farvande.
Tanken fremkommer i relation til oplysninger i pressen om, at piraterne er i
kontakt med herboende fra Somalia.

Har jeg ret i disse tanker, så gælder det om, at man fremadrettet ikke
skriver hjem om sit togt, og hvilken position, man har aktuelt i lignende
situationer.

Mvh
Torben

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-11 18:02

Den Wed, 2 Mar 2011 17:55:51 +0100 skrev Torben Skovgaard Bach:

> [...]
>
> Har jeg ret i disse tanker, så gælder det om, at man fremadrettet ikke
> skriver hjem om sit togt, og hvilken position, man har aktuelt i lignende

Hvorfor ikke bare finde et mindre øhm, "spændende" sted at sejle? I
modsætning til handelsskibene, er der jo ingen der siger lystsejlere
absolut skal sejle derned.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 02-03-11 19:01

Kent Friis wrote:
> [...]
Klip

> Hvorfor ikke bare finde et mindre øhm, "spændende" sted at sejle? I
> modsætning til handelsskibene, er der jo ingen der siger lystsejlere
> [...]

Pirateri til søs foregår mange andre steder på kloden.
Desværre har piraterne en god forretning ud af det hele, så man kan i
yderste tilfælde frygte, at nogen i Europa får samme ide i feks. Kattegat,
hvor det sagtens kan lade sig gøre, hvis man et tilpas afstumpet og er klar
til at aflive uskyldige gidsler.

I øvrigt er man ikke uskyldig, indtil man er dømt.
Bliver du taget på fersk gerning, så er du skyldig lige fra starten af.
Domstolene sikrer til gengæld (forhåbentligt), at uskyldige ikke dømmes og
straffes for noget, der ikke har gjort - samt er med til, at befolkningen
ikke selv tager sagen i egen hånd.

Desværre kan jeg ikke deltage i debatten yderligere, da jeg skal på togt i
farlige farvande i et stykke tid. Position og deslige undlades

Mvh
Torben

Fra : Kent Friis

Dato : 02-03-11 19:23

Den Wed, 2 Mar 2011 19:01:27 +0100 skrev Torben Skovgaard Bach:
> [...]
> hvor det sagtens kan lade sig gøre, hvis man et tilpas afstumpet og er klar

Der kræves en ting mere. Man skal være så langt ude at man er parat til
at dø for det. Det er der langt flere der er i et fattigt land, hvor
alternativet måske er at dø af sult, end herhjemme hvor en alm. røver
får kost og logi.

> I øvrigt er man ikke uskyldig, indtil man er dømt.
> Bliver du taget på fersk gerning, så er du skyldig lige fra starten af.

"indtil" angiver at det er tidspunktet der er det vigtige, det er det
som sådan ikke. Bliver man dømt, var man skyldig fra starten af.

Problemet med at henrette folk inden de er dømt, er at det er pokkers
svært at genoplive dem der ikke bliver dømt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 02-03-11 20:47

Kent Friis wrote:
> [...]

> Problemet med at henrette folk inden de er dømt, er at det er pokkers
> svært at genoplive dem der ikke bliver dømt.

Så er vi slet ikke uenige - kan jeg se, selvom jeg ikke mener, at
fattigdomsproblematikken helt er med her i relation til gidselstagninger.
Det er jo en kendt sag, at de scorer kassen sammen med "investorerne". Det
almindelige somalier, der lever på sultegrænsen, og som ikke deltager i
pirateri er følgeligt til at lokke, men men

Ha´en god dag.

Torben

Fra : Finn Borch

Dato : 02-03-11 14:24

On 2 Mar., 19:01, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:

> [...]
> hvor det sagtens kan lade sig g re, hvis man et tilpas afstumpet og er klar
> til at aflive uskyldige gidsler.
>
> I vrigt er man ikke uskyldig, indtil man er d mt.
> Bliver du taget p fersk gerning, s er du skyldig lige fra starten af.
> Domstolene sikrer til geng ld (forh bentligt), at uskyldige ikke d mmes og
> straffes for noget, der ikke har gjort - samt er med til, at befolkningen
> ikke selv tager sagen i egen h nd.
>
> Desv rre kan jeg ikke deltage i debatten yderligere, da jeg skal p togt i
> farlige farvande i et stykke tid. Position og deslige undlades

Kan du ikke tage de andre med, Torben ? Så er du godt rustet, hvis du
skulle træffe pirater.

M.v.h.
Finn

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 02-03-11 22:59

Finn Borch wrote:
> [...]
Klip

> Kan du ikke tage de andre med, Torben ? Så er du godt rustet, hvis du

Kunne jeg få hele Nato´s nordflanke med, så ville jeg gøre det

Torben - er ved at pakke grejet til turen.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 03-03-11 17:17

> [...]
>
> Har jeg ret i disse tanker, så gælder det om, at man fremadrettet ikke
> skriver hjem om sit togt, og hvilken position, man har aktuelt i lignende

Det er 100% sikkert at herboende somaliere videregiver al information om
hvad der sker i f.eks. denne sag.
Det er jo også derfor man fra udenrigsministeriet, rederier m.m. ikke kommer
med informationer i verserende sager - al information går lige til Somalia.
Det er en gammelkendt sag.

Derudover mener jeg at man sagtens kan skrive om sit togt - man skal bare
holde sig helt væk fra Det Indiske Ocean...

Christian

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-03-11 18:41

Christian Stidsen <csnews@stidsen.dk> wrote:

<snip>

> Det er 100% sikkert at herboende somaliere videregiver al information om
> hvad der sker i f.eks. denne sag.

Det ka' piraterne skam selv klare.

Prøv at Google: ing jordenrundt.info

(De har hivet nogle af blogs'ene ned, men der er stadig adgang til nogle
dagbøger).

Eller http://ftlf.dk/index.php?id=baadpositioner

Det er et fint planlægningsværktøj, for pirater.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : blueocean

Dato : 03-03-11 10:27

On 3 Mar., 17:17, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:

> Det er 100% sikkert at herboende somaliere videregiver al information om
> hvad der sker i f.eks. denne sag.
> Det er jo ogs derfor man fra udenrigsministeriet, rederier m.m. ikke kommer
> med informationer i verserende sager - al information g r lige til Somalia.
> Det er en gammelkendt sag.
>
> Derudover mener jeg at man sagtens kan skrive om sit togt - man skal bare
> holde sig helt v k fra Det Indiske Ocean...
>
> Christian

Se her hvad Rod Hinkell skriver på sin site

01-03-2011

The Danish yacht was reported to be called ING and there is a
Sailblogs site for them with a tracking map shown below. This puts
them at a different position to that given below. It also shows their
track across the Arabian Sea. We and others stopped our tracks after
India although whether the Somali pirates access these tracking maps
is not known. The route shows them on a direct route from the bottom
of Sri Lanka (Galle?) to the Gulf of Aden and dangerously low compared
to what was the higher safer route.

Dette kunne måske være en f årsagerne til de blev kapret.

Han skriver oså dette.
28-02-2011

Somali pirates seized a Danish yacht with seven people on board,
including three children, the Danish foreign ministry said Monday.

The ship was captured while traveling through the Indian Ocean, AFP
reported.

It is now being sailed toward Somalia, the Ministry told the wire
service.

The info so far puts the yacht at around 14N 58E which means it was
heading directly across to the Gulf of Aden without detouring towards
Salalah and then hugging the coast.

I øjeblikket venter ca 250 Yachts på at kunne sejle til rødehavet, men
de tør simpely hen ikke, og det forstås, en stor del af dem ligge i
Oman og afventer t en ekoret sejler med dem, En bevæbnet eskorte.

Og lige i dag er en Hollansk sejlbåd med eskorte blevet hjulpet
igennem, der blev forsøgt kapring , men følgebåden gik i kamp med
piraterne og de flygtede.

Som tingene ser ud nu, vil det være nærmest selvmord at begive sig den
vej, men selv hvis man sejler syd om Afrika er der en risiko, helt
nede syd for Scecellerne findes de. Det viser kortet.

Gert