Mangler Linux alternativer
Fra : Anonymous

Dato : 28-02-11 19:42

Jeg mangler nogle alternativer til Sony Vegas og Fruity loops. Det er
videoredigeringsprogram og avanceret musikprogram. Findes det til Linux?

MVH
Rune Jensen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 01-03-11 01:28

Den 28-02-2011 19:42, Anonymous skrev:
> Jeg mangler nogle alternativer til Sony Vegas og Fruity loops. Det er
> videoredigeringsprogram og avanceret musikprogram. Findes det til Linux?

Nu kender jeg ikke Sony Vegas eller Fruit Loops, men hvis du vil have præcis
de programmer , så må du spørge om producenten vil lave en linux version.

ellers må du beskrive lidt mere præcist hvad disse programmer bruges til
(videoredigering er mange ting).

Af videoredigering til linux findes f.eks. kino, kdenlive,
avidemux, og openshot.

Openshot har været i Linux Journal for et års tiden siden ;
og i linux-magazin.
http://www.openshotvideo.com/
http://www.linux-magazine.com/Online/News/Big-Shot-OpenShot-Video-Editor-Version-1.0-Released
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/02/openshot-1-3-0-released-cements-place-as-the-best-video-editor-for-linux/
(links er muligvis blevet ombrudt...)

OpenShot findes også i Ubuntu pakkesystem.

Af lyd kommer jeg i tanker om bla. audacity , men prøv i f.eks. ubuntus
pakkemanager at søge på "editor audio" eller "editor video".

Fra : Anonymous

Dato : 01-03-11 03:12

Den 01-03-2011 01:28, Frank Damgaard skrev:

> men hvis du vil have præcis
> de programmer

Sony Vegas og Fruity Loops findes ikke i rene Linux versioner. Det er
begge betalingsprogrammer til Windows og iøvrigt p... dyre. Så hvad jeg
leder efter, er alternativer så tæt på disse som muligt.

Audacity er ikke et musikprogram med kanaler som Fruity Loops, men en
wave-editor a la SoundForge. Det er også meget rart at have, men det er
to forskellige ting.

Jeg fandt en hjemmeside, som henviste til LMMS, som ligner det jeg skal
bruge.
http://lmms.sourceforge.net/screenshots.php

OpenShot kigger jeg på, og mange tak for henvisningen. Det lyder også
umiddelbart brugbart.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-03-11 04:41

On Tue, 01 Mar 2011 03:11:54 +0100
Anonymous <invalid@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> Jeg fandt en hjemmeside, som henviste til LMMS, som ligner det jeg skal bruge.
Har du set dette:
http://www.rosegardenmusic.com/

Rosegarden ligger i funktionalitet tæt op af Cubase.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-03-11 20:08

On 28-02-2011 19:42, Anonymous wrote:
> Jeg mangler nogle alternativer til Sony Vegas og Fruity loops. Det er
> videoredigeringsprogram og avanceret musikprogram. Findes det til Linux?
>

> MVH
> Rune Jensen

Hej Rune.

Jeg har ikke kikket efter de programmer du efterlyser, men der findes en
god side med Linux-alternativer for Windows (og Mac) programmer:

http://www.linuxalt.com/

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-03-11 20:12

On 02-03-2011 20:08, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke kikket efter de programmer du efterlyser, men der findes en
> god side med Linux-alternativer for Windows (og Mac) programmer:

Fandt så lige FruityLoops alternativet Hydrogen:
http://www.hydrogen-music.org/
på linuxalt.com

Karl Erik.

Fra : Admin

Dato : 03-03-11 22:37

Den 02-03-2011 20:11, Karl Erik Christensen skrev:

> Fandt så lige FruityLoops alternativet Hydrogen:
> http://www.hydrogen-music.org/
> på linuxalt.com

Jeg kendte ikke siden nej, den må jeg prøve.

Tak for linksne Karl Erik.

:)

MVH
Rune Jensen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 03-03-11 14:32

> [...]
> Jeg mangler nogle alternativer til Sony Vegas og Fruity loops. Det er
> videoredigeringsprogram og avanceret musikprogram. Findes det til Linux?

Hey Rune.
Uden det skal lyde nedværdigende - men fruity loops er nu ikke et
advanceret lydediteringsværktøj, Men tør du at give dig i kast med et
Cubase lign program som også håndterer Cubase filer mm - så er
http://ardour.org/ absolut en mulioghed som jeg er meget glad for - men
på videoredigering kender jeg ikk noget da jeg ikke bruger det PT.

Per

Fra : Admin

Dato : 03-03-11 22:34

Den 03-03-2011 14:31, Per Jørgensen skrev:

> Hey Rune.
> Uden det skal lyde nedværdigende - men fruity loops er nu ikke et
> advanceret lydediteringsværktøj,

Nej, det har du sådan set ret i :)

Cubase er vidst "det", når det handler om musik. Fruity Loops er nok
lidt mere legetøj, men dog stadig muligt at bruge kanaler og sætte
effekter på de kanaler (selv om LMMS godt nok ikke har mange muligheder
for "ekstra maskiner" ifht. Fruity Loops).

> [...]
> http://ardour.org/ absolut en mulioghed som jeg er meget glad for - men
> på videoredigering kender jeg ikk noget da jeg ikke bruger det PT.

I starten er det ikke ment som egentlig musikproduktion. Jeg er i gang
med at lave videoer, og til det vil jeg gerne kunne lave noget
intro-musik (hvor meget det så er - 20 sek?), ligesom jeg gerne vil
kunne redigere selve videoen. Der skal også egentlig lydredigering af
speak (lyden kommer på senere), men musikredigeringen var mest til en intro.

Hidtil har jeg brugt avidemux, som langt fra opfylder hvad jeg ønsker
mht. videoredigering.

Men jeg tror, jeg tager jeres forslag ét ad gangen, så går dem igennem
og afprøver.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-03-11 14:53

On Thu, 03 Mar 2011 14:31:52 +0100
Per Jørgensen <pbj@invalid.dk> wrote:

håndterer Cubase filer mm - så er http://ardour.org/ absolut en mulioghed som jeg er meget glad for - men på videoredigering kender jeg ikk noget da jeg ikke bruger det PT.

Af interesse. Hvori består forskellen mellem ardour og rosegarden?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-03-11 19:06

On Tue, 01 Mar 2011 03:11:54 +0100, Anonymous wrote:

> Sony Vegas og Fruity Loops findes ikke i rene Linux versioner. Det er
> begge betalingsprogrammer til Windows og iøvrigt p... dyre. Så hvad
> jeg leder efter, er alternativer så tæt på disse som muligt.

Har du set "Tom's Definitive Linux Software Roundup: Audio Production" -
http://www.tomshardware.com/reviews/audio-production-software-linux-ubuntu,2860.html
?

Det er en gennemgang af en del programmer.

Mvh.

Adam

P.S.

> MVH
> Rune Jensen

Hvorfor kalder du dig "Anonymous" i From: når du angiver dit navn her
alligevel?

--
"I always liked songs with parentheses in the title." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Admin

Dato : 04-03-11 03:14

Den 28-02-2011 19:42, Anonymous skrev:
> Jeg mangler nogle alternativer til Sony Vegas og Fruity loops. Det er
> videoredigeringsprogram og avanceret musikprogram. Findes det til Linux?

Tak for alle jeres svar. Jeg er efterhånden nået så nagt, jeg har
installeret alle forslag til lyd; Det er Rosegarden, Odour, Hydrogen og
LMMS.

Ét enkelt spørgsmål: Jeg kan ikke installere noget af det via Kubuntus
Softwarecenter. Der kommer en fejl meddelelse om, at programmerne ikke
er verificeret, og Kubuntu tillader åbenbart ikke installation af
ikke-verificerede pakker.

Så bruger jeg Sudo apt-get install i stedet, men så skal jeg acceptere,
de ikke er verificerede.

Er det sådan man gør?

Altså man accepterer bare de ikke er verificerede?

For det lyder som bad practice for mine ører, men det eneste, som virker.

MVH
Rune Jensen