Bo et andet sted end ens folkeregister-adr~
Fra : Jean

Dato : 27-02-11 22:23

Hej!

En afgørelse på en lille snak søges.

Hvis jeg fx bor/overnatter på Hovedvejen 1... men har folkeregisteradresse
på Skovvej 22 - bryder jeg så loven?

(Spørgsmålet er forudsat at jeg ikke bruger min folkeregisteradresse til
socialt bedrageri; befordningsfradrag, ekstra tilskud osv. - jeg
overnatter/bor ene og alene et andet sted end min folkeregisteradresse...)

Mvh Jean.

Fra : Kasper Demant

Dato : 27-02-11 23:00

Den 27-02-2011 22:23, Jean skrev:
> [...]
> socialt bedrageri; befordningsfradrag, ekstra tilskud osv. - jeg
> overnatter/bor ene og alene et andet sted end min folkeregisteradresse...)

Formålet med folkeregistrering er bl.a., at enhver folkeregistreres på
den adresse, hvor vedkommende faktisk bor eller opholder sig, jf.
CPR-lovens § 1, nr. 3.

Bopælsbegrebet bliver defineret i samme lovs § 6, stk. 1, 2. pkt., som
værende det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover, når denne
ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretningsrejse,
sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele

Ved afgørelsen af, om fraværet er midlertidigt, må det vurderes, om der
er hensigt til tilbagevenden, ligesom længden af fraværet er af
betydning. Et fravær, mens man er i sommerhus, betragtes som et
midlertidigt fravær, og der skal aldrig ske tilmelding i sommerhuset i
sommerhusperioden. I øvrigt kan der ikke gives nogen fast grænse for
længden af fraværet, når den pågældende opholder sig her i landet.
(karnovs lovsamlings note nr. 14 til CPR-loven)

En undladelse af (rettidigt) at anmelde flytning kan pålægges bødestraf,
jf. CPR-lovens § 57, stk. 1, nr. 1.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-02-11 23:38

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> En undladelse af (rettidigt) at anmelde flytning kan pålægges
> bødestraf, jf. CPR-lovens § 57, stk. 1, nr. 1.

Øeh - er der nogen tidsgrænse for hvor længe man skal bo på
adressen før man ikke længere anses for at bebo den? Jeg mener,
hvis jeg overnatter hos noget familie en uges tid eller måske
endda en måned, bryder jeg så loven?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-02-11 07:52

On Sun, 27 Feb 2011 23:37:47 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<nixen@bixen.invalid> wrote:

> [...]
>adressen før man ikke længere anses for at bebo den? Jeg mener,
>hvis jeg overnatter hos noget familie en uges tid eller måske
Nej, du skal ved flytning af opholdsadresse på mere end 3 måneder
meddele dette til folkeregisteret.

Når du er flyttet har du 5 dage til at meddele flytningen til
folkeregisteret, du kan selvf. meddele flytningen før denne finder
sted.

Langt de fleste kommuners borgerservice på internettet har grundige
informationer om dette.

/Hans

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-02-11 20:39

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:n4hmm6hohonv9v4ocg8ja315ui7iuk5cfr@4ax.com...

> [...]
> finder
> sted.
>
> Langt de fleste kommuners borgerservice på internettet har

Det er jeg sådan set klar over -det jeg imidlertid ikke forstår
er at det hævdes i postingen at man skal bebo det sted hvor man
er tilmeldt folkeregisteret, og så er det jeg spørger hvor lang
tid det er - fx kan jeg være hos noget familie, lad os sige en
måned, så er det vel ikke sådan at jeg skal melde flytning eller
gør noget ulovligt - eller hvad?

Fra : Kasper Demant

Dato : 28-02-11 23:12

Den 28-02-2011 20:38, Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> tid det er - fx kan jeg være hos noget familie, lad os sige en
> måned, så er det vel ikke sådan at jeg skal melde flytning eller

Det er kopieret direkte fra loven og karnovs lovsamling.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-03-11 07:10

On Mon, 28 Feb 2011 20:38:43 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<nixen@bixen.invalid> wrote:

> [...]
>tid det er - fx kan jeg være hos noget familie, lad os sige en
>måned, så er det vel ikke sådan at jeg skal melde flytning eller

Hvorfor vil du ikke læse det jeg skriver ?

Citat : "ved flytning af opholdsadresse på mere end 3
måneder meddele dette til folkeregisteret"

Hvis du tager på ferie i en måned kan du overtræder du så ovenstående
?

Så så længe dine ophold er mindre end 3 måneder skal de ikke meddeles
folkeregisteret som et skift af bopæl, men den adresse du opholder dig
mest på (læs: sover) er den der skal tilmeldes folkeregisterert.

Så kan man forestille sig at man er hjemme på bopælen A i en uge og
derefter rejer væk i 2 måneder og 3 uger og retunerer til A og det
gentager sig så igen og igen.
Hvis det er det samme sted man rejser hen bør man nok tage en snak med
folkeregisteret om hvordan man takler dette, er det derimod
forskellige steder burde det ikke kræve ændringer i folkeregisteret,
men det kan være at det er en ide lige at snakke med dem om hvad der
er det rigtige at gøre.

/Hans