Nyt om DLS
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-02-11 09:45

I DS årsberetning 2010 skrives:

Det levende Søkort
I foråret 2010 udkom Det Levende Søkort desvæære så sent, at
sejlsæsonen faktisk allerede var i startet. For at undgå en gentagelse
i de kommende år, er årsagerne blevet analyseret, og der er blevet
opstillet en ny produktionsplan, som skulle tage højde for mulige
forsinkelser. Resultatet af analysen er allerede synlig, da Det
Levende Søkort 2011 udkommer i februar 2011. Samtiodig med udgivelsen
af Det Levende Søkort 2011 arbejder Dansk Sejlunion sammen med
samarbejdspartneren T-kator på at udvikle en helt ny version af Det
Levende Søkort, som - hvis det lykkes, - vil udkomme i 2013 eller
2014.

Mvh/Harding

Fra : Peter_il

Dato : 28-02-11 11:53

On 28 Feb., 17:45, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> i de kommende år, er årsagerne blevet analyseret, og der er blevet
> opstillet en ny produktionsplan, som skulle tage højde for mulige
----SNIP----

Glimrende. Det stemmer også bedre med, at DLS annonceres i forbindelse
med de kommende bådmesser. Der havde jeg tænkt, at det måske var lidt
friskt, hvis udgivelsen først var til august. Men det er det så
ikke

Mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : HH

Dato : 01-03-11 03:37

Og så vidt jeg husker, så vil man på bådudstillingen i Bella kunne få
den nye udgave til rabatpris hvis man har donglen til 2010-udgaven
med.
Jeg glæder mig til at få DLSK til at ligge på harddisken igen så jeg
ikke skal have en dongle siddende i PC-en hele
tiden............................

Hans-Henrik

Fra : blueocean

Dato : 01-03-11 06:20

On 1 Mar., 11:36, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Jeg glæder mig til at få DLSK til at ligge på harddisken igen så jeg
> ikke skal have en dongle siddende i PC-en hele

Ja, men vi mangler stadigvæk at høre om de vil overgå til S57 kort
versioner, således at man ikke skla hænge sig i programmet som er ikke
så smart.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-03-11 10:23

Allerede på bådudstillingen i 2010 mente DS at 2011 nok var sidste år
med det gamle program og de gamle rasterkort, som ville udgå.i
nærmeste fremtid.
Derfor synes jeg at det ligger i luften i sætningen:

Samtidig med udgivelsen af Det Levende Søkort 2011 arbejder Dansk
Sejlunion sammen med samarbejdspartneren T-kator på at udvikle en helt
ny version af Det Levende Søkort, som - hvis det lykkes, - vil udkomme
i 2013 eller 2014.

at man vil gå over til nye korttyper, og da S-63 nok ligger uden for
rækkevidde, vil S-57 være et godt bud,
I den forbindelse vil styresystemet i dagens DLS være uanvendeligt, så
noget nyt skal på banen.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-03-11 01:58

Normalt vil man have et USB stik til GPS´en gående fra et udtag på PC
´en fra den mest beskyttede sted, væk fra gangveje.
Skal du have flere dimser tilsluttet f.eks DLS, Bluetooth, AIS, kan du
købe en billig 4 port USB HUB med ca 50 cm ledning mellem stik og hub.
Det giver flere tilslutningsmuligheder og mulighed for lidt
beskyttelse af USB-stikkene på PC´en.

Mvh/Harding

Fra : JensK

Dato : 12-03-11 17:49

Kære alle
Jeg købte DLS 2011 i dag i Bella Centret.
Installation gik OK. Brugerfladen ligner sig selv fra min forrige
udgave (2006).
Nå jeg klikker på en havne-ikon får jeg flg. meddelelse:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ActiveX-komponenten kan ikke oprette objektet:
'Scripting.FileSystemObject'
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl

ActiveX-komponenten kan ikke oprette objektet:
'Scripting.FileSystemObject'
File: C:\Programmer\Det Levende 2011\DLS\THEMES\levende\scripts
\havne.vbs
Line: 725

'* Returns an entry from a theme's initialization file.

'**************************************************************************************************
Function GetThemeIniString(ThemeShortName, Section, Entry)
Dim IniFileName, fs, ts, SectionFound, Sec, Ent, L, Line
IniFileName = Vars("INSTALLPATH") & "THEMES\" & ThemeShortName
& "\THEME.INI"
-> Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set ts = fs.OpenTextFile(IniFileName)
SectionFound = False
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det sker ikke, når jeg klikker på broer eller ankerbøjer - så
åbenbart; nye udgave - nye børnesygdomme. Jeg har skrevet til Support.

Hilsen Jens

Fra : HH

Dato : 20-03-11 07:27

Så fik jeg også købt DLSK2011 på bådudstillingen - kom hjem, og det
installerede helt uden problemer. Så nu er det dejligt, at det kan
køre uden at jeg skal have USB-stick'en i PC'en hele tiden.
Det ovennævnte problem med havneikoner har jeg ikke, til gengæld har
jeg fået det problem at når jeg downloader kortrettelsen til kort 153
mv. så kommer der en fejlmeddelse om at programmet ikke kan finde en
installation af Det Levende Søkort.
Det er jo lidt mystisk, så det har jeg også skrevet til supporten om.
Jeg kører Win7 32bit SP1 på en Thinkpad T60.

Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 26-03-11 08:39

On Mar 20, 2:27 pm, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Det er jo lidt mystisk, så det har jeg også skrevet til supporten om.
> Jeg kører Win7 32bit SP1 på en Thinkpad T60.

Supporten (Henry Angelo) gav hurtig respons, og den hurtige løsning
var at jeg fik tilsendt de to søkort (153 og 112) til at lægge i
kortsamlingen. Men jeg fandt selv et fix via vor stationære PC (Win7
64bit) der gav samme fejlmeddelelse som nævnt ovenfor. Men efter at
have afinstalleret DLS2010 kunne det pludseligt. Det undrer mig
egentlig, at en ny udgave af DLS ikke automatisk afinstallerer
tidligere versioner (eller man kunne blive spurgt). Man skal så i
givet fald huske at gemme filen user.mdb som indeholder ruter og
waypoints.

Så nu er det "up and running" på begge maskiner.

Hans-Henrik
PS: Damperen er søsat i går og påbegyndt rigget i dag - nu er det
snart sommer!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-03-11 12:02

Hej Hans-Henrik,

Jeg synes at det er udmærket at have flere årgange DLS installeret
samtidigt, for så kan jeg flytte rundt på data til den nyeste version.
Måske ville der være en god løsning om DS oplagde alle kortene på
Danske Sejlere. Så kunne vi det sidste år hvor den nuværende DLS kører
indsætte de nyeste søkort.
Så vidt jeg forstod på Henry Angelo, ville de prøve at have det nye
DLS klar til næste år, og det ville blive et moderne program og ikke
som det gamle DOS-baserede DLS.
Til det nye program hører også nye kortformater, så det er nok sidste
vers for .it formatet.

Der er ret almindeligt at mange programmer ikke afinstallerer en
gammel version. F.eks. Java, skal man selv afinstallere inden den nye
indlægges.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-03-11 03:34

Jeg kan tilføje at om du har installeret OpenCPN og det enten går ned
eller der skal installeres en ny version, så skal man efter at have
fjernet det gamle program ind og afinstallere resterne som angivet i
manualen:

•On Linux the "opencpn.log" is in your home directory.
The "opencpn.conf" is in a hidden directory, called "opencpn", also in
your home directory.
For a quick way to view the files you can try these commands.
$gedit `echo $HOME/opencpn.log`
$gedit `echo $HOME/.opencpn/opencpn.conf`
Of course you can swap "gedit" for your favorite editor.
•On Windows 2000, XP and Vista and Windows 7 the two files,
opencpn.log and opencpn.ini are in the same folder. So to find the
location of opencpn.ini just go to the folder where the log is. Note
that some folders in the path to the log and ini files may be hidden.
Change settings to be able to view hidden and system files. .

Ellers vil den nye installation ikke virke.

Mvh/Harding