Svejse varmtvandbeholder
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 27-02-11 18:20

Jeg har en mikroskobisk gruppetæring (eller fejl ?) i min rustfrie
varmtvandbeholder. Det er lige præcis stort nok til at give en dråbe ca hver
eller hvert andet minut. Mega irriterende.

Nu har jeg demonteret den fra båden.

Jeg er lidt usikker på hvad der er af isolering i beholderen og derfor lidt
forsigtig med bare at gå til den første og bedste smed for at få den svejst.

Nogen der kender en super smed der har forstand på at reparere hullet uden
af isolering og el-patron tager skade ?

I hovedsstadsområdet ....

Hvis jeg kunne få en i samme mål købte jeg gerne en ny. Men den ligger i et
rum der er lavet lige præcis til beholderen og det vil værre meget
besværligt at lavet rummet om til en med andre mål.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-11 10:17

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> et rum der er lavet lige præcis til beholderen og det vil værre meget
> besværligt at lavet rummet om til en med andre mål.

Jeg gav min en gang sølv hård loddning, nu den tæt igen.
Mvh. Jens_a Marex 32

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-03-11 08:28

Super input. Jeg kan selv slaglodde, men tænkte at det ville blive et for
stort område der blev meget varmt. Ved godt RF ikke leder varemen så godt,
men alligevel. Hvor langt fra dit loddested blev beholderen 'destruktiv'
varm ?

Jeg tænkte på noget TIG svejsning måske ville være mere 'lokal' omkring
hullet.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-11 10:25

> [...]
>
> Bjarke
>
> "Jens_a.jens" skrev i meddelelsen
>
> Jeg gav min en gang sølv hård loddning, nu den tæt igen.

Hej Bjarke
"Hvor langt fra dit loddested blev beholderen 'destruktiv' " Ikke helt
forstået?

Min beholder er en gammel rustfri og måske hjemmelavet 30l. Jeg har fjernet
Elpartronen og bruger kun kølvand fra mortor til opvarmning. Den var
pludselig revnet i svejsning i bunden. Jeg tog alu. kappen og den våde
isolering af, loddet 5cm. svejsning, gav den ny isol. og på med kappen igen.

Mvh. Jens_a. Marex 32

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-02-11 02:40

Det vil være godt om du demonterer el-patronen og med et boroscope kan
checke tanken indvendigt for tæringsangreb.
Det kan give overraskelser, så din konklusion måske bliver at en
reparation ikke kan betale sig.
Måske kan Kjøller anvise en god svejser der også kan foretage
undersøgelsen.
Du må nok efterfølgende selv pålægge noget PU-skum over svejsestedet.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-03-11 08:24

Men kan man reelt se tæringer i en rustfri beholder. Kommer de ikke altid
(næsten altid ??) som mikroskopiske gruppetæringer i bøjninger og
svejsninger ? Jeg er med på det ville være en god ide, hvis det var en af de
billige malede/emaljerede jernbeholdere ....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-03-11 01:47

Jo man kan tydeligt se angreb, de bliver tydeligere og tydeligere med
tiden.
Det er der er kommet et meget lille hul som du beskriver kan være det
første synligebevis på tæringen; men det kan have meget større
udbredelse på indersiden end man antager.
De kan forekomme både ved svejsninger, bøjninger, strækningsområder og
midt på en plade.
Her er et par billed eksempler:

http://www.struers.dk/default.asp?doc_id=634&popup=1

Du kan læse om de forskellige korrosionsformer her:

http://www.blue-iq.dk/viden-om-rustfri/korrosion-af-rustfrit-stal/

Selvom det måske ikke er være årsagen til korrosionen i din tank, er
især teksten i sidste afsnit, noget man bør tænke over i forbindelse
med vinteroplægningen:

Langtidseksponeringer er altid værre end korttidspåvirkninger, og ofte
kan man slippe af sted med at udsætte stålet for et meget hidsigt
miljø – så længe kontakttiden er ultrakort. Dette ses ofte ved f.eks.
desinfektionen af rustfri tanke. Så længe desinfektionen kan holdes
inden for nogle få minutter, går det godt, mens efterladte sjatter
giver langtidseksponering og hyppig korrosion.

Rensning af tanke er et emne som der tidligere har været en del debat
om her i gruppen, så derfor er overstående noget man bør tænke på i
forsøget på at rengøre sine tanke.

Mvh/Harding.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 05-03-11 18:45

Det er da en tankevækkende overvejelse. Jeg hælder altid det kombinerede
frostsikring/desinfektion i mine tanke/slanger om efteråret. Ikke noget
hjemmelavet, men købt i guld-shoppen.

Er det for agressivt ved tankene ?

Tror jeg prøver at slaglodde den. Og så finder jeg lige en der kan låne mig
en trykprøver, så jeg er sikker på den er tæt. også når der kommer lidt tryk
på.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 30-04-11 19:55

Nu er der jo mange spekulationer og teori i denne gruppe, så jeg vil lige
benytte lejligheden til at komme tilbage med lidt praktiske erfaringer med
mine gode gamle RF varmtvandsbeholder der havde fået et mikroskopisk hul.

Det blev faktisk en længereverende opgave. Undervejs besluttede jeg at smide
den ud og købe en ny. Inkl den ombygningsopgave det ville kræve i min båd.
Men Kjøller fik mig på andre tanker. De kendte nemlig beholderen særdeles
godt. Skulle efter deres oplysninger sidde i en masse ældre X både og være
en af de stærkeste beholdere der nogensinde er lavet. De sagde at det ikke
kunne være rigtigt, at den var tærret. Den skulle holde helt til
varmelegemet brænder af.

'Nå ...' tænkte jeg og tog det lidt som en udfordring.

Jeg sleb lidt rundt om den sorte prik, gav den noget loddemiddel og
slaglodede den (med ilt og gas). Vi satte trykluft på beholderen 'før og
efter' og kunne med lidt sulfovand jo tydeligt se at den var blevet tæt. Så
jeg monterede hele skidtet i buden uden at trykprøve den. Surt....

Jeg ved ikke om det fordi der hele tiden havde været flere huller i den
eller om der enten var kommet nye huller af at jeg lige afsyrede beholderen
med saltsyre eller det var fordi jeg baksede rundt med den og den rullede
rundt i mit baggagerum et par dage.

Der dryppede i hvert fald en dråbe hvert 2. minut fra varmelegemet. Øv.....

Så jeg demonterede hel skidtet igen (og så mine 4 liter helt nye frostvæske
fra mototoren løbe ud i bunden af båden. Så kunne jeg lære det....)

Jeg fik skruet varmelegemet ud (kræver lige en skiftenøgle der kan gabe over
60 mm !!!). Hold da k... hvor sad det fast. Rensede pakfladen og
kobberpakningen og fik inspiseret det for kalk. Godt jeg ikke gav den mere
syre. Der var ikke så meget som et kalk-atom på det. Jeg gav pakfladerne
lidt flydende pakning og skruede det i igen.

OG SÅ 'trykprøvede' jeg det på 'husmandsfacon' ved bare at sætte vandtryk på
beholderen. Og så fik jeg to overraskelser. Den ene var en endnu en lille
bitte grubbetæring ved en af de andre studser og så opdagede jeg at
overtryksventilen sivede ganske meget. Det havde jeg jo ALDRIG opdaget, for
der sidder jo en slange på, der går over til afløbet på vasken.

Det andet hul blev også slagloddet og jeg fik en ny overtryksventiul hos den
lokale 'gulvsmed' til 595 kr

Nu er den monteret og alt er 100% tæt. Jeg fik også lige beholderen poleret,
da det jo er poleringen der isolerer !!

Så min lære er:

1: Hvis man har en gammel kvalitets RF beholder, så er det en helt farbar
vej at slaglodde den.

2: At der sikkert er masser af varmtvandsbeholdere i danske både der lækker
gennem slangen fra overtryksventilen. Godt jeg fik skiftet min. Den vil jeg
i fremtiden checke med mellemrum

Bjarke