Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon ixus 500
Fra : Ukendt

Dato : 27-02-11 16:43

I går blev det for meget for mit trofaste gamle ixus 500: nu vil autofokus
og autoblænde (tror jeg det er) ikke fungere.
Situation: jeg var i gang med en serie næroptagelser - affotografering af
dokumenter - og kameraet stod af: leverede først tværstribede fejl-belyste
fotos, siden sort billede på 0 kb.

Nu er kameraet kølet ned, men siger klik-klik, når jeg prøver at fokusere på
30-40 cm afstand uden at vise fokuseringsområder. Vil jeg optage et alm.
afstandsbillede, er resultatet fejlbelyst som ovenfor

Er det nu, jeg efter mange års trofast slid skal købe et ny kompaktkamera -
eller kan jeg håbe på hjælp til anden løsning fra gruppen?

Inger

Fra : Sahlfoto.dk

Dato : 28-02-11 03:01

On 27 Feb., 16:43, "Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum]
mail.dk> wrote:
> [...]
> og autobl nde (tror jeg det er) ikke fungere.
> Situation: jeg var i gang med en serie n roptagelser - affotografering af
> dokumenter - og kameraet stod af: leverede f rst tv rstribede fejl-belyste
> fotos, siden sort billede p 0 kb.
>
> Nu er kameraet k let ned, men siger klik-klik, n r jeg pr ver at fokusere p
> 30-40 cm afstand uden at vise fokuseringsomr der. Vil jeg optage et alm.
> afstandsbillede, er resultatet fejlbelyst som ovenfor
>
> Er det nu, jeg efter mange rs trofast slid skal k be et ny kompaktkamera -
> eller kan jeg h be p hj lp til anden l sning fra gruppen?

Det lyder som en fejl magen til den der ramte mine forældres ixus 400
og der var ikke noget at gøre. Du skal hvertfald ikke bruge penge på
reperationer, det er kameraet slet ikke værd! Køb du dig et nyt, gerne
sidste års model, (det er billigere og billederne er faktisk ofte
bedre) og nyd at have fået en grund til at købe nyt kamera.
Og lad så endelig være med at gå efter megapixel og alle de andre tal,
dem kan man ikk bruge til noget alligevel.

Mvh Andreas Sahl / Sahlfoto.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-11 11:55

"Sahlfoto.dk" <andreas.sahl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Og lad så endelig være med at gå efter megapixel og alle de andre tal,
dem kan man ikk bruge til noget alligevel.

Tak for reaktionen - jeg er gået i gang med at lede efter en afløser.
Da jeg har haft rigeligt med pixel med de 5.0 mp jeg har arbejdet med indtil
dato, bliver problemet snarere at fravælge funktioner:
jeg skal bruge:
autofokus
næroptagelse (til ca. 10 cm)
anti-chock - eller indstilling af forsinket eksponering
robust, slidstærk teknik
stor lysfølsomhed - jeg optager ofte arkivalier under vanskelige lysforhold
ukompliceret standardindstilling

Nogen bud?- jeg er glad for Canon

Inger

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-02-11 12:54

On Sun, 27 Feb 2011 16:43:00 +0100, "Inger Buchard" <i.buchard[uden
spam og punktum] mail.dk> wrote:

>Er det nu, jeg efter mange års trofast slid skal købe et ny kompaktkamera -
>eller kan jeg håbe på hjælp til anden løsning fra gruppen?

Prøv lige først at tage batterierne ud og vent et par minutter, sæt
dem så i igen og udfør en "Factory Defaults" hvis dette er mulig på
dit kamera, det kan være det kommer til hægterne igen.

Hvor mange billeder har kameraer taget, ved du noget om det ?

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-11 17:15

> [...]
> dit kamera, det kan være det kommer til hægterne igen.
>
> Hvor mange billeder har kameraer taget, ved du noget om det ?

Tak for forslagene:
Slukket, hvilet, nyt batteri, gendannet grundindstillinger: ingen effekt

Jeg kender ikke tallet på optagelser, men der er lavet en del lange serier,
så det må dreje sig om skønsmæssigt 3000.

Inger

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-03-11 13:50

"Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum] mail.dk> skrev i
meddelelsen news:4d6a70f9$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er det nu, jeg efter mange års trofast slid skal købe et ny
> kompaktkamera - eller kan jeg håbe på hjælp til anden løsning fra gruppen?

Hvis du bor i nærheden af Visual Service eller Infocare kan du tage forbi
dér, og spørge dem om det er en CCD fejl. Det er der nemlig udvidet garanti
på, og det bliver lavet uden beregning.
Men tiden er nok til et nyt.. :)

Mvh Anders