Teste Cat6 kabel og terminering?
Fra : Mureren

Dato : 26-02-11 12:10

Jeg har efter et frygteligt besvær fået kablet ind til stuen.
Der har jeg en D-Link DGS1008D switch, og på den er koblet en PS3 samt
en mediaplayer.
Andet steds i huset står min WRT610N router, og der er kablet mellem
switch og router. Nok cirka 25-30 meter Cat6 SSTP kabel, og jeg har selv
termineret enderne.
Der er hul igennem, men på uplink kablet til switchen er der kun orange
lys = 100Mbps.
Hvis jeg tager switchen med ind til routeren og sætter et andet kabel i
på en meter, er der gigabit forbindelse. (også et hjemmelavet kabel)

Hvordan får jeg "nemt" testet terminering og selve kablet i hulmuren for
fejl?
Det er bare IKKE en mulighed at trække kablet ud og få et nyt i, før jeg
er 100% sikker på det er i stykker!
Jeg synes også det er irriterende at klippe stikkene af og præve at
terminere igen, hvis jeg tidligere har lavet en fejl, og måske gør det
igen. (selv om jeg synes jeg var omhyggelig

Underligt nok, så viser min WRT610N at der er gigabit forbindelse til
switchen, for den lyser blå....men switchen viser altså kun 100Mbps
(man kan vel ikke bare udlede deraf at det må være termineringen ved
switchen det er galt med?)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-02-11 12:42

On Sat, 26 Feb 2011 12:10:07 +0100, Mureren
<tag_det_vaek_mureren@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>switchen, for den lyser blå....men switchen viser altså kun 100Mbps
>(man kan vel ikke bare udlede deraf at det må være termineringen ved
Du skal have fat i en kabeltester, i første hug kan en simpel en der
kan måle om der er de rigtige forbindelser og at der ikke er
afbrydelser/kortslutninger.

Men en hjælper og et simpelt ohmmeter (med en forlænger på den ene
målepind) kan bruges, hvis man ved hvad man gør. En lysdiode og et 1,5
Volts batteri og en lang ledning kan også.
Først kan man tjekke for forbindelse på alle 8 ledere, derefter for
kortslutninger mellem. Små 36 målinger og så skulle den være i hus om
kablet er forbundet korrekt, fordre selvf. at man ved hvorledes kablet
skal være forbundet i begge ender.

Og nej, man kan ikke ud af en simpel gemmengangs måling konkluderer
ret meget om i hvilken ende fejlen ligger.

/Hans

Fra : Mureren

Dato : 26-02-11 13:41

Den 26-02-2011 12:42, Hans Kjaergaard skrev:

> Du skal have fat i en kabeltester, i første hug kan en simpel en der
> kan måle om der er de rigtige forbindelser og at der ikke er
> afbrydelser/kortslutninger.

Min WRT610N viste i øvrigt kun 100Mbps forbindelse til min pc.
Pc'ens NIC var sat op til 1 gigabit (og det viste forbindelsen under
"egenskaber".
Men...under konfigurering af netværkskortet, er der en setting der
hedder "Auto Disable Gigabit (Power saving)", og den stod til "Disabled".
Det havde jeg i min uendelige visdom opfattet sådan at power savingen
var slået fra/disabled, men da jeg lige prøvede at sætte den til
"Re-link battery or AC, lyste routeren pludseligt blå for gigabit

Nå....men det var jo desværre ikke det egentlige problem.
Prøver at skifte stikket ved switchen, og se om det hjælper.
Ellers må jeg have en kabeltester med remote, for der er dæleme langt
mellem enderne på kablet!

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-02-11 20:35

> [...]
> kortslutninger mellem. Små 36 målinger og så skulle den være i hus om
> kablet er forbundet korrekt, fordre selvf. at man ved hvorledes kablet

Da nettet kan køre 100 Mb, må dette anses for spild af tid!
//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-02-11 21:00

On Sat, 26 Feb 2011 20:34:45 +0100, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>Da nettet kan køre 100 Mb, må dette anses for spild af tid!
Nej, for noget er tydeligvis galt, og selv om man ikke lige opnår 10
gange mere ved at få rettet fejlen, er det nok også vær at gå efter,
men klart nok det er jo et spørgsmål personlig holdning til tingene.

/Hans

Fra : Hauge

Dato : 26-02-11 21:05

Den 26-02-2011 21:00, Hans Kjaergaard skrev:
> Nej, for noget er tydeligvis galt, og selv om man ikke lige opnår 10
> gange mere ved at få rettet fejlen, er det nok også vær at gå efter,
> men klart nok det er jo et spørgsmål personlig holdning til tingene.

Det virker tit, selvom man monterer parene forkert, men ikke optimalt.

Men det virker kun optimalt, hvis det er monteret 100% korrekt.

Mvh Hauge

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-02-11 21:45

Den 26-02-2011 21:04, Hauge skrev:

> Det virker tit, selvom man monterer parene forkert, men ikke optimalt.
>
> Men det virker kun optimalt, hvis det er monteret 100% korrekt.
enig!
- men den fejl kan ikke findes med ohmmeter eller batteri/lysdiode!
//finn

Fra : Hauge

Dato : 26-02-11 21:47

Den 26-02-2011 21:45, cykelsmeden skrev:
> - men den fejl kan ikke findes med ohmmeter eller batteri/lysdiode!

Nej enig, men den nævnes der vist heller ikke.

Man kan til nød klare sig med et kapacitetsmeter, så kan man måle om
parene er brugt rigtigt.

Mvh Hauge

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-02-11 22:02

Den 26-02-2011 21:47, Hauge skrev:
> Nej enig, men den nævnes der vist heller ikke.
:)
Det var da det jeg opponerede imod:

Fra : Hauge

Dato : 26-02-11 22:06

Den 26-02-2011 22:02, cykelsmeden skrev:
> Da nettet kan køre 100 Mb, må dette anses for spild af tid!

Det må du også gerne mene, det er der ingen der vil forbyde dig.

Men jeg er ikke enig, og jeg taler af erfaring, har ført fejlfundet på
net der virker på 100Mbit/s, men ikke på 1Gbit/s, og fejlen var..
Tadaaeh... Fejlforbundet par.

Mvh Hauge

Fra : cykelsmeden

Dato : 27-02-11 13:28

Den 26-02-2011 22:06, Hauge skrev:

> [...]
>
> Men jeg er ikke enig, og jeg taler af erfaring, har ført fejlfundet på
> net der virker på 100Mbit/s, men ikke på 1Gbit/s, og fejlen var..
Jamen vi er stadig enige!
men fejlforbundne par kan du stadig ikke finde med ohmmeter eller
batteri/lysdioder! - at forsøge er spild af tid.
De kan derimod findes ved studie af farverne i stikket!
//finn

Fra : Hauge

Dato : 27-02-11 14:02

Den 27-02-2011 13:28, cykelsmeden skrev:
> De kan derimod findes ved studie af farverne i stikket!

Det netværkskabel jeg bruger, har 4 farver og 4 helt hvide ledere (5
farver i alt), hvordan vil du kunne se en eventuel fejl ved at kikke på
stikket?

Nej der er ikke en farvet stribe på de hvide..

Så er der kun én mulighed for at tjekke, det er det rette udstyr, eller
lave monteringen om.

/Hauge

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-02-11 22:23

Nej for der er en fejl et eller andet sted, OPer skrev:
****************************
så viser min WRT610N at der er gigabit forbindelse til switchen, for
den lyser blå....men switchen viser altså kun 100Mbps
****************************
og da OPer selv har lavet kablingen (Læs: montage af stik på kablet)
er det med stor sandsynlighed der i fejlen skal findes.

Og hvad kan gå galt i virkelighedens verden ?
Fejlforbindelse af lederne.
Kortslutninger.
Afbrydelser.

Alle andre mere eksotiske fejlmuligheder er nok udelukket hvis der
ellers er brugt passende matriale, så som kabel, stik og værktøj der
passer til opgaven.

Glem heller ikke at OPer spurgte "Hvordan får jeg "nemt" testet
terminering og selve kablet i hulmuren for fejl?".
Det nemmeste er en rigtig netværks-kabel tester med en kvalificeret
chauffør, en sådan har OPer tilsyneladende ikke adgang til, hvad
muligheder efterlader det så til OPer ?

Men det allernemmeste og hurtigeste er at klippe stikkene af og
monterer nogle nye.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-02-11 22:05

On Sat, 26 Feb 2011 21:45:11 +0100, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>enig!
> - men den fejl kan ikke findes med ohmmeter eller batteri/lysdiode!
Du, oh store orakel, hvad er fejlen da ?
Hvis målinger ikke kan vise det, hvad kan så ?

Nå det kan du jo ikke besvarer, men hvor om alting er så er der en
fejl, og den nemmeste måde at løse den er at afklippe de to stik og så
monterer nogle nye, og så ellers håbe på at de så er monteret bedre
end de nuværende.

Målinger kan jo bruges til at påvise at der er en fejl, og det er der
jo sådan set allerede konstateret. Og et mere avanceret måleinstrument
kan muligvis påvise i hvad ende fejlen er, eller om der er tale om en
fejl i kablet. Og da OPer tilsyneladende ikke laver kabling til
hverdag, så er der en god chance for at det lige præcist er i montagen
af stikkene at der er sket en fejl.

Og igen, den nemmeste måde at løse problemet på er at afklippe de to
stik og så monterer nogle nye.
Måske det er en ide at have en håndfuld stik og noget kabel og så
ellers øve sig inden man går igang.

/Hans

Fra : Hauge

Dato : 26-02-11 22:09

Den 26-02-2011 22:05, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> fejl, og den nemmeste måde at løse den er at afklippe de to stik og så
> monterer nogle nye, og så ellers håbe på at de så er monteret bedre

Problemet er, og det der driller de fleste, at stikkene "bare" skal
forbindes 1-1, 2-2 osv., men der bliver ikke taget hensyn til par1, par2
osv. skal være monteret rigtigt.

Men er da glad for at vi har en cykelsmed, der er god til at være orakel
på det punkt (også), uden en reel praktisk erfaring.

Mvh Hauge

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-02-11 22:34

On Sat, 26 Feb 2011 22:09:21 +0100, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Problemet er, og det der driller de fleste, at stikkene "bare" skal
>forbindes 1-1, 2-2 osv., men der bliver ikke taget hensyn til par1, par2
>osv. skal være monteret rigtigt.
Ja det er en dødssynd med netværk ikke at få forbundet parene rigtigt,
det er for mig en selvfølge, men for OPer, ja det ved vi så ikke.

>Men er da glad for at vi har en cykelsmed, der er god til at være orakel
>på det punkt (også), uden en reel praktisk erfaring.
Han er tilfreds med at der er "noget" der virker, det svare lidt til
at syntes at det er ok at kører bil med forruden dækket af sne og så
lige have et kikhul til kigge ud af, det "virker", man kan se ud.

/Hans

Fra : Mureren

Dato : 26-02-11 23:14

> Ja det er en dødssynd med netværk ikke at få forbundet parene rigtigt,
> det er for mig en selvfølge, men for OPer, ja det ved vi så ikke.

Jeg har klippet det ene stik af, og monteret et nyt, uden det hjalp.
Nu prøver jeg lige det andet.
Som skrevet tidligere, så er det her ikke noget jeg beskæftiger mig med
til daglig, men på den anden side har jeg aldrig samlet et kabel der
ikke virkede...det har jeg måske nu.
Når det så er sagt, så er kablingen i det kabel jeg har købt ikke magen
til den gængse standard hvad farver angår.
http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/cat6_netvaerkskabel/cat_6_hvid/cat6_sstp_netvaerkskabel_hvid_50_m_4318_da.html
Der følgende par i kablet:
Hvid/orange, rød/grøn, hvid/blå og hvid/brun. Alle kabler er samlet i
nævnte rækkefølge, og så vidt jeg har forstået det, er rækkefølgen mere
eller mindre ligegyldig, så længe termineringen er ens i begge ender.
Jeg har godt læst noget om at der er forskel på længden af snoningerne i
parrene, men det burde ikke påvirke ydelsen.

Alle de andre kabler virker jo også med gigabit. Det her så tilfældigvis
det længste, og det der tog mig næsten en dag at få skubbet/trukket
gennem tomrørene, så kabeltesteren bliver måske nødvendig...det er ikke
bare et jeg lige skifter!
(og jeg frygter jo lidt kablet er defekt fordi der skulle trækkes så
meget i det for at få det gennem!)

Fra : Mureren

Dato : 26-02-11 23:45

Nå, men sidste stik (ved routeren) er skiftet nu, og noget har da ændret
sig!
Switchen (en D-Link DGS1008D) lyser nu grønt, for gigabit
Desværre er Linksys routeren nu enig med sig selv om at der kun er
100Mbps, for den er begyndt at lyse grønt, hvor den før lyste blåt for
gigabit!

For hel.... da også!

Da jeg skiftede stikket ved switchen i eftermiddags, var der ingen
forskel. Orange lys (100Mbps) i switchen, blåt (1000Mbps) i routeren.

Nu er det omvendt, og jeg nægter altså at tro jeg laver så mange
fejlmonteringer...jeg synes jeg har været omhyggelig!

Hvad dælen går der galt?

Fra : Leif Neland

Dato : 27-02-11 00:33

Den 26-02-2011 23:13, Mureren skrev:

> [...]
> Jeg har godt læst noget om at der er forskel på længden af snoningerne i
> parrene, men det burde ikke påvirke ydelsen.

Så længe du holder parrene samlet, så skal det virke, altså 1-2 et par,
3-4 et andet, 5-6 det tredie og 7-8 det fjerde.

Leif

Fra : Mureren

Dato : 27-02-11 00:37

> Så længe du holder parrene samlet, så skal det virke, altså 1-2 et par,
> 3-4 et andet, 5-6 det tredie og 7-8 det fjerde.
>
> Leif

Det mente jeg også. Men jeg kan da komme i tvivl nu.
Kan du finde noget dokumentation?
(jeg er åbenbart brændt ud for i dag, for jeg kan ikke selv lige
nu...har selvfølgelig googlet, men åbenbart på de forkerte ord)

Fra : Leif Neland

Dato : 28-02-11 21:51

Den 27-02-2011 00:36, Mureren skrev:

> Det mente jeg også. Men jeg kan da komme i tvivl nu.
> Kan du finde noget dokumentation?
> (jeg er åbenbart brændt ud for i dag, for jeg kan ikke selv lige
> nu...har selvfølgelig googlet, men åbenbart på de forkerte ord)

Man det er desværre forkert

Se f.ex.
http://www.bb-elec.com/tech_articles/EthernetCables_illustration.asp

Det er 1-2 3-6 4-5 7-8

Leif

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-02-11 01:10

On Sat, 26 Feb 2011 23:13:49 +0100, Mureren
> [...]

>Nu prøver jeg lige det andet.
>Som skrevet tidligere, så er det her ikke noget jeg beskæftiger mig med
Det gør jeg heller ikke. Skal det gøres ordentligt så hyrer man
kompetente folk til opgaven.

>men på den anden side har jeg aldrig samlet et kabel der ikke virkede
Det er sket for mig, flere gange.

>det har jeg måske nu.
Ja nogen gange går alt bare galt og man må på opgaven igen og igen og
igen, derfor er det smart at have rigeligt med stik og sørge for at
kablet er tilpas langt i begge ender.

> [...]
>nævnte rækkefølge, og så vidt jeg har forstået det, er rækkefølgen mere
>eller mindre ligegyldig, så længe termineringen er ens i begge ender.
Parene skal følges rigtigt ad i stikket, frit fra hukommelsen 1-2 /
3-6 / 4-5 / 7-8, hvordan du gør med det kabel du specifikt har er der
kun at sige, "følg fabrikantens anvisninger", så går der sjældent
galt.

>Jeg har godt læst noget om at der er forskel på længden af snoningerne i
>parrene, men det burde ikke påvirke ydelsen.
Tror du man har laver forskellig snoning for sjov ?

> [...]
>bare et jeg lige skifter!

>(og jeg frygter jo lidt kablet er defekt fordi der skulle trækkes så
Der er faktisk retningslinjer for den kraft man må benytte til at
trække i kablet under montagen, så hvis du har haft godt ved, så kan
du have beskadiget kablet.

Nu er det viste kabel jo et patch kabel og ikke et installations
kabel, eller sagt på en anden måde du bruger en forkert type kabel til
opgaven og du terminerer også forkert (det bør være i patchpaneler)
Så også her arbejder du udenfor standarderne, det kan godt give
problemer.
Hvad med de stik du sætter på ? Er det til den rigtige type kabel ?
Et RJ45 stik er ikke bare et RJ45 stik, jeg ligger pt inde med 4
forskellige og der findes flere andre. skærmet/uskærmet, flad/rundt
kabel, blød/stift-lederet kabel, blot for at nævne nogle få
hovedgrupper. Med stik er det ligesom med par rækkefølgen "følg
fabrikantens anvisninger". Altså brug de stik kabelfabrikanten
anbefaler.

Hvis ellers du bruger de rigtige par på de rigtige pladser og stikkene
er egnet til kablet bør det virke, forstået således at forbindelsen
connecter på gb, men reel transmitions hastighed er noget tiden må
vise.

/Hans

Fra : Mureren

Dato : 27-02-11 03:07

> [...]
> 3-6 / 4-5 / 7-8, hvordan du gør med det kabel du specifikt har er der
> kun at sige, "følg fabrikantens anvisninger", så går der sjældent

Når man nu ikke ved hvem fabrikanten er?

> Tror du man har laver forskellig snoning for sjov ?

Næ, men den smule info jeg har kunnet finde om emnet, har ikke været
entydig. Det var jo derfor jeg spurgte efter dokumentation.

> Der er faktisk retningslinjer for den kraft man må benytte til at
> trække i kablet under montagen, så hvis du har haft godt ved, så kan
> du have beskadiget kablet.

Jeg havde rigtig godt ved, og det er derfor jeg frygter det!

> [...]
> opgaven og du terminerer også forkert (det bør være i patchpaneler)
> Så også her arbejder du udenfor standarderne, det kan godt give

Der er vel ingen lov der siger et patch kabel ikke må ligge i tomrør?
Det ligger sammen med et Coax 75 ohm antennekabel i røret. (af den gode
slags der er skærmet ordentligt)
Og alligevel valgte jeg at købe Cat6 S-STP kabel...just to be safe.

> [...]
> hovedgrupper. Med stik er det ligesom med par rækkefølgen "følg
> fabrikantens anvisninger". Altså brug de stik kabelfabrikanten

Jeg er sikker på stikkene er til stranded wire, ikke solid, hvis det er
det du mener?
Om de er til fladt eller rundt kabel ved jeg ikke, men mon ikke de er
til rundt kabel. Jeg har i hvert flade ikke set mange flade
netværkskabler, og tvivler på av-cables.dk ville sælge dem som
"standard" stik.
Skærmet eller uskærmet...pas! Igen fremgår der jo ikke ligefrem en
fabrikant eller modelnummer på sådan et stik, så jeg er lidt på herrens
mark hvad det angår.

> [...]
> er egnet til kablet bør det virke, forstået således at forbindelsen
> connecter på gb, men reel transmitions hastighed er noget tiden må

Yup....kan være jeg som sidste skridt prøvet at terminere som vist for
568A standarden her, for det er mit kabel nemlig certificeret til:
http://www.allpinouts.org/index.php/Ethernet_1000Base-T_Gigabit
Par 1 Rød Pin 1
Par 1 Grøn
Par 2 Hvid
Par 3 Blå
Par 3 Hvid
Par 2 Orange
Par 4 Hvid
Par 4 Brun Pin 8

Det virker som den par-opdeling for MIT kabel der er tættest på de
farver der er vist på linket.

Jeg har nu også min WRT610N router mistænkt lidt, efter en hel aften og
nats roderi med det skrammel her!
Min NAS connecter nemlig også kun med 100Mbps, og jeg har læst lidt
andre folks problemer med den:
Læs 3. nederste post her:
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=14395&p=68493

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-02-11 12:51

Mureren har bragt dette til os:

Køb sådan en her
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/netvaerkstester/netvaerkstester.asp?gclid=CNmE0bmiqKcCFcdH3god3HxOBA
så ved du lidt mere om hvordan det ser ud

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Mureren

Dato : 27-02-11 13:22

> Køb sådan en her
> http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/netvaerkstester/netvaerkstester.asp?gclid=CNmE0bmiqKcCFcdH3god3HxOBA
> så ved du lidt mere om hvordan det ser ud

Jeg bliver forvirret når jeg læser om hvad de kan!
Der står kun 10-Base T...vil det sige den ikke er certificeret til
1000-Base T?

Fra : Arne Keller

Dato : 07-03-11 10:44

On 2011-02-27 12:51, Brian Vestergaard wrote:
> [...]
> så ved du lidt mere om hvordan det ser ud

Den kan ikke vise om parrene er forbundet korrekt så vidt jeg kan se.

Det kan denne derimod:
http://www.flukenetworks.com/fnet/en-us/products/MicroMapper/Overview.htm?wbc_purpose=BaContactUs&categorycode=CPTT

Hvis man vil lave en fuldstændig test af alle de interne kabling
parametre skal man bruge en tester som denne:
http://www.flukenetworks.com/fnet/en-us/products/DTX+CableAnalyzer+Series/Overview.htm?wbc_purpose=BaContactUs&categorycode=CPTT

Begge disse testere er udenfor det rimelige at anskaffe til at teste sin
egen installation.

Betal eventuelt din lokale installatør for at lave en test i stedet for
at bruge penge på en tester som alligevel ikke kan vise det du behøver.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-02-11 21:04

Den 27-02-2011 01:09, Hans Kjaergaard skrev:
> Nu er det viste kabel jo et patch kabel og ikke et installations
> kabel, eller sagt på en anden måde du bruger en forkert type kabel til
> opgaven og du terminerer også forkert (det bør være i patchpaneler)

Tæller vægdåser også som patchpaneler? For til små installationer i
hjemmet synes jeg personligt, at det virker overkill at arrangere
patchpaneler et eller andet sted, for at "Gøre det korrekt, og efter
gængse standarder". Der er det måske mere praktisk at montere en vægdåse
i begge ender, hvis det primære problem er træk i kablet.

- Chano Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-02-11 07:40

Ja.

/Hans

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 27-02-11 10:22

Mureren wrote:

> [...]
> Når det så er sagt, så er kablingen i det kabel jeg har købt ikke magen
> til den gængse standard hvad farver angår.

Med risiko for at forplumre tråden.

100Mbit bruger 2 trådpar - 1Gbit bruger alle 4 par og det er vigtigt at
trådparrene er indbyrdes rigtigt forbundet da trådene ikke bare ført
parvist lige igennem så de ligger 1 - 2, 3 - 4, 5 - 6, 7 - 8 i stikket.
De ligger nærmere på dem her måde som er et eksempel 1 - 2, 3 - 6, 4 -
5, 7 - 8 hvis du forstår hvad jeg mener. Det skal du have 110% styr på
før det kommer til at virke ordentligt.

Et trådpar består af en farvet tråd og en hvid med farvet stribe tråd og
det kan være vanskeligt at se hvilken farve stribe der er på de hvide
tråde når der kigges efter et monteret stik. Opskriften gives her:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Endelig er 1GB mere kritisk end 100Mbit med hensyn til kabel og stik og
hvordan det er monteret for at det virker ordentligt..

/Lars

Fra : Mureren

Dato : 27-02-11 13:21

> Med risiko for at forplumre tråden.

Du forplumrer vist ikke noget

> [...]
> det kan være vanskeligt at se hvilken farve stribe der er på de hvide
> tråde når der kigges efter et monteret stik. Opskriften gives her:

Ork,jeg har kigget på den side masser af gange! Som jeg har skrevet
tidligere, så er der ikke de farver i mit patchkabel. Der er hvid,
orange, rød, grøn, hvid, blå, hvid og brun. (sådan ligger de som par)
Jeg har så oversat de farver til de gængse farver efter bedste evne, så
termineringen efter 568A bør vel være rød/grøn - hvid (fra det orange
par)/blå - hvid (fra det blå par) - orange - hvid/brun.
Det virker mest logisk på mig.

Tænk at et patch-kabel købt hos en "stor" butik herhjemme skal være så
ikke-standardiseret!

> Endelig er 1GB mere kritisk end 100Mbit med hensyn til kabel og stik og
> hvordan det er monteret for at det virker ordentligt..

I know

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 27-02-11 14:22

Mureren wrote:

> [...]
> Det virker mest logisk på mig.
>
> Tænk at et patch-kabel købt hos en "stor" butik herhjemme skal være så

Spring op og fald ned på farverne dersom de afviger fra standarderne -
Det vigtigste er at du har fat i trådparrene (en farvet ledning og den
hvide ledning eller en anden farve ledning den er snoet sammen med) og
fører dem igennem på den rigtige måde som beskrevet i det link jeg viste
før.

Dernæst skal kabel og stik være Cat5e hvis ikke Cat6 for at virke over
større kabellængder. Der må heller ikke have været kinker og skarpe knæk
på kablet for det kan ødelægge sammensnoingen i ledningsparrene nok til
at det ikke kan overføre 1Gbit.

Er det skærmet kabel skal skærmen føres hele vejen igennem og forbindes
i begge ender - ellers kan det skabe problemer.

Endelig er der den mulighed at kablet slet ikke er god nok til at
overføre 1Gbit selvom sælger mener noget andet.

/Lars

Fra : Arne Keller

Dato : 07-03-11 10:52

On 2011-02-27 13:21, Mureren wrote:

> Du forplumrer vist ikke noget

Ovenstående er det vigtige budskab, husk at parrene skal placeres korrekt.

> [...]
> termineringen efter 568A bør vel være rød/grøn - hvid (fra det orange
> par)/blå - hvid (fra det blå par) - orange - hvid/brun.

Farverne er ligegyldige, det er parrene som er vigtige.

> Tænk at et patch-kabel købt hos en "stor" butik herhjemme skal være så
> ikke-standardiseret!

Hverken den Internationelle, Europæiske eller Danske standard siger
noget om farver på lederne i kablet.

Alle stanadarderne skriver derimod on fabrikantens asnvisninger, så
spørg din leverandør hvordan produkterne skal monteres korrekt.

Fra : cykelsmeden

Dato : 27-02-11 21:22

Den 26-02-2011 22:09, Hauge skrev:
> Men er da glad for at vi har en cykelsmed, der er god til at være orakel
> på det punkt (også), uden en reel praktisk erfaring.
jeg kan ikke lige se hvor jeg har givet udtryk for det??
tværtimod har jeg påstået at en ohmsk måling intet siger om et kabels
brugbarhed og er spild af tid, såfremt der iøvrigt er forbindelse.
Ukorrekt parring af lederne er den største kilde til
hastighedsproblemer, ikke elektrisk forbindelse.
//finn

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-02-11 01:50

cykelsmeden tastede følgende:

> Da nettet kan køre 100 Mb, må dette anses for spild af tid!

Du svarer jo i flere grupper, på ting du tydeligvis IKKE aner rottens
fis om...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : cykelsmeden

Dato : 27-02-11 13:43

Den 27-02-2011 01:50, Brian Vestergaard skrev:
> cykelsmeden tastede følgende:

> Du svarer jo i flere grupper, på ting du tydeligvis IKKE aner rottens
> fis om...

Det har du jo lov at mene.

Men skal en netkabel virke med sikkerhed på > 100Mb skal rækkefølgen på
parrene være korrekt. Dette indebærer at par nr. 2 skal deles således at
hver leder omgiver par nummer 3.
Denne rækkefølge er givet af fabrikanten, men følgende har altid virket
for mig op til 1Gb:
orange/orangehvid-grøn/blå-blåhvid/grønhvid-brun/brunhvid

hvordan du med ohmmeter vil kontrollere farverækkefølgen står mig uklart!
//finn

Fra : Hauge

Dato : 27-02-11 13:59

Den 27-02-2011 13:43, cykelsmeden skrev:
> Men skal en netkabel virke med sikkerhed på > 100Mb skal rækkefølgen på
> parrene være korrekt.

Hvorfår ændrer du nu holdning til det punkt?

Tidligere mente du at der ikke var nogen grund til at tjekke par, når
det allerede virkede på 100Mbit/s.

Skal vi lige tage et caitat fra Hr. Cykelsmed:
__
Da nettet kan køre 100 Mb, må dette anses for spild af tid!
__

Er du blevet klogere, og har opdaget at du udtaler dig på områder, hvor
du ikke har en hujende fis forstand?

/Hauge

Fra : cykelsmeden

Dato : 27-02-11 14:20

Den 27-02-2011 13:59, Hauge skrev:
> Tidligere mente du at der ikke var nogen grund til at tjekke par, når
> det allerede virkede på 100Mbit/s.

Nej, jeg mente at det var spild af tid at forsøge med ohmmeter!
ohmmetret kan bare fortælle om gennemgang eller ej, ikke farvefølge!

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-02-11 14:17

On Sun, 27 Feb 2011 13:43:26 +0100, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>orange/orangehvid-grøn/blå-blåhvid/grønhvid-brun/brunhvid
>
>hvordan du med ohmmeter vil kontrollere farverækkefølgen står mig uklart!

OPers spørgsmål igen:
************************
Hvordan får jeg "nemt" testet terminering og selve kablet i hulmuren
for fejl?
************************
Mon ikke OPer har kigget meget grundigt på sine stik og syntes de ser
"rigtige" nok ud (ud fra den viden han har på det tidspunkt), der er
derefter kun en mulighed når kablingen tilsyneladende ikke virker som
tilsigtet, nemlig at få målt på det.

En rigtig kabeltester, hvilket nok ligge udenfor OPers udmildbare
muligheder.

En tilfældig lavpris kabeltester, den kan i bund og grund det samme
som man kan med et ohmmeter, den er bare lidt mere bekvem og hurtig at
bruge.

Der findes også nogle testere de er mere avanceret end bare en
gemmengangs testning, men det er ikke dem der er til salg i
lavprissegmentet. De er for dyre til at kunne sælges til alm.
forbrugere og for dårlige til at benytte professionelt.

Men det er korrekt at man ikke kan måle om det er de rigtige par man
har benyttet på de respektive positioner, dertil er det kun en rigtig
netværks-kabeltester der kan bruges og den vil nok heller ikke kunne
sige noget helt præcist om par-placeringen ud over at kablingen ikke
kan overholde spec. specielt mht.krydstale og transmitionshastighed.

Så når en optisk inspektion viser at tingene tilsyneladende er iorden,
så skal der derefter målinger til for at besvarer OPers spørgsmål.

Om OPer så har fået valgt de forkerte par/rækkefølge således at en
optisk inspektion vil vise OK, hvor det rent faktisk er en "ikke OK",
ja det kan vi kun gætte på.
Hvis OPer havde gemt de orginale stik fra kablet kunne han måske der
havde fået et hint til rækkefølgen.

Der er som bekendt flere veje til Rom, hvilken man vælger afh. af
hvilke muligheder man har.
OPer har brugt sine øjne til at fejlsøge med, det gav ikke et brugbart
resultat.
OPer har ikke en kabeltester, nok heller ikke et ohmmeter, så må han
jo vælge hvad han vil kaste af penge efter opgaven med at måle, det
billigeste er "lysdiode-batteri-ledning" skarpt forfulgt af et simpelt
billigt måleinstrument.

/Hans

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 26-02-11 14:19

Mureren skrev den 26-02-2011:
> [...]
> switchen, for den lyser blå....men switchen viser altså kun 100Mbps
> (man kan vel ikke bare udlede deraf at det må være termineringen ved switchen

Hvor bor du ? har en tester du kan låne hvis det er i nærheden af 2620

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Mureren

Dato : 26-02-11 16:01

> Hvor bor du ? har en tester du kan låne hvis det er i nærheden af 2620

Silkeborg...så det er nok billigere at købe en selv
Ellers pænt af dig!

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 26-02-11 19:25

Mureren wrote:

> Silkeborg...så det er nok billigere at købe en selv
> Ellers pænt af dig!

Elfa i Århus har/har haft en billig tester (knap 120,- Kr.) der kan
checke om kablet er forbundet rigtigt og om der er forbindelse. Den
måler dog ikke på kablets øvrige formåen. Den har hjulpet mig.

/Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-02-11 00:48

Lars Peter Larsen wrote:

> Elfa i Ã…rhus har/har haft en billig tester (knap 120,- Kr.) der kan
> checke om kablet er forbundet rigtigt og om der er forbindelse. Den
> måler dog ikke på kablets øvrige formåen. Den har hjulpet mig.

PÃ¥ eBay kan man finde en glimrende kabeltester som hedder NS-468 til ca.
30 kr incl forsendelse til Danmark. Derudover skal man bruge et 9V
batteri (som vel nærmest koster mere end selve kabeltesteren...).

Den måler selvfølgelig ikke på netværket, men den kan bruges til at
checke om lederne er forbundet rigtigt med hinanden.

--
Jesper Lund

Fra : Carl Verner Staugaar~

Dato : 27-02-11 14:19

Mureren kom med denne ide:
> [...]
> og router. Nok cirka 25-30 meter Cat6 SSTP kabel, og jeg har selv termineret

S-STP: Dobbeltskærmet kabel (fletskærm), parvis skærmet kabel, med
hvilken begrundelse har du valgt et sådant kabel? Generelt kan det ikke
anbefales ikke fagkyndige at installere med skærmet kabel, idet hvis
det ikke udføres korrekt er installationen dårligere end hvis den var
lavet med alm. UTP. Der er ikke umiddelbart nogen fordel ved anvendelse
af skærmet kabel i private installationer

> [...]
> Hvis jeg tager switchen med ind til routeren og sætter et andet kabel i på en
> meter, er der gigabit forbindelse. (også et hjemmelavet kabel)

Er dette også hjemmelavede kabel også S-STP?

Men henblik på selve termineringen er en løsning med RJ-45 stik i hver
ende ikke den aller bedste. Sørg for at afslutte en sådan "fast"
installation i korrekte dåser og keystones. Yderligere er det vigtigt
at kablet er konnekteret korrekt med henblik på par/farve samt
afslutningen af alle disse skærmtråde. Håber at du har brugt et kabel
med "solid" fortrådning. Jeg kunne have en mistanke om at der er lidt
skærmtråd som kunne have blandet sig med den alm. fortrådning.

Carl Verner

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-02-11 15:10

Mureren wrote:

> Jeg bliver forvirret når jeg læser om hvad de kan! Der står kun 10-Base
> T...vil det sige den ikke er certificeret til 1000-Base T?

Den er næppe "certificeret" til noget som helst. Den kan bruges til at
kontrollere at lederne er forbundet korrekt i endepunkterne. Der sendes
strøm gennem leder 1, dernæst leder 2, etc, og i den anden ende checker
du at dioderne blinker i samme rækkefølge (1, 2, 3, etc).

Jeg bruger selv denne (som svarer til "Basic" udgaven)
<http://cgi.ebay.co.uk/NS-468-Network-Cable-Tester-RJ11-RJ45-LAN-Cable-
Tester-/260616035429?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3caded1c65>

Som gør det samme, bare lidt billigere.

--
Jesper Lund

Fra : Mureren

Dato : 27-02-11 16:07

Update:

Jeg har ikke lavet en eneste fejl i kablingen
Det er måske ikke 100% korrekt termineret, men det kører i hvert fald
Gigabit med alle de kabler jeg har lavet selv!
(og selvom der har været skrevet meget om parsnoningen, lader det til at
være lige meget i mit tilfælde, under disse forhold og mange andre
faktorer

Min router derimod, Linksys WRT610N, den er synderen!
På fronten er der dioder der lyser enten grønt eller blåt.
I manualen (som jeg selvfølgelig har læst!), står der at blå er gigabit,
grøn er 100Mbps.
Det er bare ikke rigtigt!
Jeg har nu grønne lys i alt der kører gigabit, og et enkelt blå lys, som
sjovt nok er koblet på min eneste 10/100Mbps enhed på netværket. (en
A.C. Ryan PlayOnHD)

Hold da kæ.. alt det fejlsøgning og arbejde i næsten 2 døgn bare for en
fejl enten i firmwaren eller manualen til routeren!

Tak for hjælpen til alle der har deltaget i tråden...jeg har da lært en
masse

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-02-11 16:18

Mureren udtrykte præcist:
> [...]
> enten i firmwaren eller manualen til routeren!
>
> Tak for hjælpen til alle der har deltaget i tråden...jeg har da lært en masse

Hehe fortsat god søndag

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 27-02-11 18:47

Mureren wrote:
> [...]
> fejl enten i firmwaren eller manualen til routeren!
>
> Tak for hjælpen til alle der har deltaget i tråden...jeg har da lært en

Det er en dårlig dag hvor man ikke kan lære noget nyt.

/Lars