Urealistisk slutregning fra DONG
Fra : E

Dato : 25-02-11 11:39

Jeg fraflyttede min 3v lejlighed på 101m2 i april 2010. Og havde flyttesyn
22/4-2010 hvor varmemesteren aflæste elmåleren, og jeg afleverer min nøgle.
Nye lejere har lejligheden fra 1/5-2010.
Jeg sender aflæsningen til DONG og opgiver naturligvis min nye adresse, så
de kan sende en slutregning.

Jeg har modtaget slutregningen fra DONG d. 18/2-2011. De skriver at de har
sendt regning og rykkere og de er kommet tilbage, så de har fået min nye
adresse fra folkeregisteret. Regningen lyder på ikke mindre end 16.947 kr
for 1 års el og rykkere.

Jeg synes at 1 års el på 16.947 kr lyder meget urealistisk. Jeg skriver
naturligvis til DONG, men de nægter alt.

Jeg har dog fået opgørelse tilsendt.

april 2006 til maj 2007 er der brugt 1165 kwh (Her boede vi 3 i lejligheden)

maj 2007 til april 2008 er der brugt 460 kwh (Midt 2007 flytter en og vi bor
nu 2 i lejligheden og er ikke hjemme i weekender og ferie og har mindre
el-ting)

april 2008 til april 2009 er der brugt 481 kwh (Vi bor 2 i lejligheden og er
ikke hjemme i weekender og ferie)

april 2009 til 30. april 2010 er der brugt 8475 kwh (fra juli 09 bor der kun
mig i lejligheden, og jeg har ikke været i lejligheden fra februar 2010. Her
har jeg også solgt både køle/fryseskab, gas komfur med el-ovn, vaskemaskine,
tv. Mine lamper er taget ned og pakket i flyttekasser sammen med resten.
30/4-2010 til 07/05-2010 er der brugt 149 kwh som jeg også skal betale.

Regningen er de 8475 kwh + 149 kwh + rykkere = 16.947 kr

Er det ikke helt urealistisk at jeg skulle have brugt 8475 kwh fra april 09
til faktisk kun feb 2010 hvor jeg har været i lejligheden, når jeg havde fri
fra job. Jeg har selvfølgelig haft køle/fryseskab, vaskemaskine,
gaskomfuret, lamper, computer, tv og anlæg til. Jeg har hverken haft nogle
varmeblæsere, husholdningsmaskiner eller andet.
Jeg skal vel heller ikke betale for 149 kwh som er efter jeg ikke har haft
adgang til lejligheden.

Mener i at jeg bare skal betale de 16.947 kr og sige, det var det.

Fra : alexbo

Dato : 25-02-11 11:48

"E"> skrev

> Jeg synes at 1 års el på 16.947 kr lyder meget urealistisk. Jeg skriver
> naturligvis til DONG, men de nægter alt.
Hvad er det DONG nægter?

> Er det ikke helt urealistisk at jeg skulle have brugt 8475 kwh fra april
> 09 til faktisk kun feb 2010 hvor jeg har været i lejligheden,

Jo men du har jo så heller ikke selv kontrolleret måleren ved aflæsninmgen,
bare videresendt hvad varmemesteren har skrevet.

Jeg vil foreslå at du får aflæst den måler igen, selv om der er gået et år
er det nemt at se at noget er galt hvis den f.eks. viser mindre end
aflæsningen for et år siden.

mvh
Alex Christensen

Fra : E

Dato : 25-02-11 12:28

> Hvad er det DONG nægter?
Ja altså de svarer slet ikke på mine spørgsmål, såsom at jeg mener der må
være noget galt med måleren.

> Jo men du har jo så heller ikke selv kontrolleret måleren ved
> aflæsninmgen, bare videresendt hvad varmemesteren har skrevet.
Jo jeg læste den af sammen med varmemesteren. Tallene har jeg sendt via
deres hjemmeside, email og tast selv service. Netop for at være sikker på de
fik dem.

Jeg mener jo bare at det kæmpe store udsving som der er, så må der have
været noget galt med måleren.
Af hvad jeg kan se på nettet, svarer 8475 kwh til 2 parcelhuses årsforbrug
ved 4 personer og 130 m2.

Fra : Hauge

Dato : 25-02-11 12:30

Den 25-02-2011 12:27, E skrev:
> Af hvad jeg kan se på nettet, svarer 8475 kwh til 2 parcelhuses
> årsforbrug ved 4 personer og 130 m2.

Det svarer til hvad der bruges i min husholdning. 2 personer 160 m2 med
fjernvarme (ikke elvarme), men teorier er der nok af på nettet.

Mvh Hauge

Fra : E

Dato : 25-02-11 13:08

> Det svarer til hvad der bruges i min husholdning. 2 personer 160 m2 med
> fjernvarme (ikke elvarme), men teorier er der nok af på nettet.

I den lejlighed jeg er flyttet ind i nu. Har vi på 1 år brugt 3232 kwh for 2
personer.
Vi har de samme ting som i min gamle lejlighed bortset fra gaskomfur med
elovn. Vi har deruderover elvandvarmer, elkomfur, expressomaskine, en
printer, netbook, og 1 ekstra tv og 1 ekstra computer. Vi har de samme
lamper i den nye lejlighed + 3 skinner med 3 halogen pærer (GU10 50w) i
hver.

Derfor synes jeg at det lyder meget urealistisk med 8475 kwh i den gamle
lejlighed.

Fra : alexbo

Dato : 25-02-11 12:37

"E" skrev

> Jo jeg læste den af sammen med varmemesteren. Tallene har jeg sendt via
> deres hjemmeside, email og tast selv service. Netop for at være sikker på
> de fik dem.

Så er det ærgeligt du ikke den gang opdagede det store forbrug, på "min"
tast selv side får man det oplyst med det samme, hver gang jeg taster en ny
aflæsning får jeg forbruget for den foregående periode.

Men de nye beboere må stå i samme situation, hvis måler eller installation
er defekt må det være tilo at finde, så jeg vil stadig foreslå en aflæsning
for at se om deres forbrug er lige så stort.
Så kan man tage det derfra.

mvh
Alex Christensen

Fra : E

Dato : 25-02-11 13:00

> Så er det ærgeligt du ikke den gang opdagede det store forbrug, på "min"
> tast selv side får man det oplyst med det samme, hver gang jeg taster en
> ny aflæsning får jeg forbruget for den foregående periode.

Jeg mener ikke jeg har kunne se forbrug derinde, men kun oversigt over mine
fakturaer.

> [...]
> er defekt må det være tilo at finde, så jeg vil stadig foreslå en
> aflæsning for at se om deres forbrug er lige så stort.

Jeg har ikke kunne træffe de nye beboere hjemme, når jeg har været forbi.
Lejligheden ligger ca. 150 km fra hvor jeg bor nu.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-11 14:20

E skrev:

> Jeg mener ikke jeg har kunne se forbrug derinde, men kun oversigt over mine
> fakturaer.

Jeg forstår ikke at du ikke kunne se eller selv beregne
forbruget. Sådan et monsterudslag burde da have fået dig til at
tjekke det.

Principielt skal du naturligvis ikke betale for el som du ikke
har brugt, men hvis aflæsningen i dag svarer til at der har været
et stort forbrug i den pågældende periode, vil det være
vanskeligt at komme uden om at det er dig der er ansvarlig.

Hvis på den anden side en ny aflæsning viser at den gamle må have
været forkert, må du kunne få skønnet dit forbrug til et
realistisk niveau.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 25-02-11 18:06

"E" skrev

> Jeg har ikke kunne træffe de nye beboere hjemme, når jeg har været forbi.
> Lejligheden ligger ca. 150 km fra hvor jeg bor nu.

Så ring til dem forklar det som det er , hvis der er noget galt er det jo
dem det går ud over nu, så de bør være mindst lige så interesserede som dig
i at få det rettet.

Hvis din påstand er at der er noget galt med måleren, så skal du gøre noget
for at påvise det, det er ikke nok bare at sige at så meget kan jeg ikke
bruge
der er noget galt med måleren, det er der ingen der tager alvorligt.

Hvis du ikke forstår det sprog de nye beboere taler, så ring til
varmemesteren, gør
noget.

Nu skifter du så fra at det er varmemesteren til at det er dig selv der har
aflæst.
Jeg kan heller ikke få dine datoer til at passe.
Der er aflæst den 22/4
Deruden skriver du at der er brugt 149 kWh fra d. 30/4 til d 7/5.

Hvis det sidste er rigtigt så svare det til ca. 8.000 kWh om året, hvilket
svarer til det forbrug du er bonnet for.
Hvis det er fra den 22/4 til 7/5 er det ca. det halve.
Selv hvis vi forestiller os håndværkere der istandsætter lejligheden er det
første et meget stort forbrug og selv det halve finder jeg i den høje ende i
betragtning af at håndværkerne ikke ser TV laver mad eller bruger lys om
aftenen.

mvh
Alex Christensen

Fra : E

Dato : 25-02-11 18:50

> Så ring til dem forklar det som det er , hvis der er noget galt er det jo
> dem det går ud over nu, så de bør være mindst lige så interesserede som
> dig
> i at få det rettet.

Jeg har søgt efter de nye lejere på nettet, men har ikke kunne finde dem.

> [...]
> Der er aflæst den 22/4
> Deruden skriver du at der er brugt 149 kWh fra d. 30/4 til d 7/5.

Altså jeg læste af sammen med varmemesteren d. 22/4-10 hvor jeg også
afleverede nøglerne.
JA DONG har skrevet på min opgørelse at der er brugt 149kwh fra 30/4 til
7/5.

Jeg synes også det er meget højt, og derfor skriver jeg herinde for lige at
høre hvad i andre mener. Da DONG ikke svarer på mine spørgsmål eller noget
som helst andet.

Fra : alexbo

Dato : 25-02-11 19:47

"E" skrev

> Jeg synes også det er meget højt, og derfor skriver jeg herinde for lige
> at høre hvad i andre mener. Da DONG ikke svarer på mine spørgsmål eller
> noget som helst andet.

Ja jeg mener som sagt at du skal gøre noget, noget mere end bare at holde
fast i at så meget strøm kan du ikke have brugt, og det må DONG da kunne
indse.

Ring til varmemesteren, ring til naboen, ring til en ven, få den måler læst
af, så du kan bedømme udviklingen fra du er flyttet til nu.

Hvis det stadig ser mærkeligt ud, så er der noget at gå videre med.

Kjaergaard har været inde på dette med et uvedkommende forbrug, for et par
år siden var der en tråd om sådan en sag, der havde håndværkere brugt et
rækkehus udvendige stikkontakt til deres maskiner og store lamper.
Måske du har været ude for noget lignende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-02-11 20:31

On Fri, 25 Feb 2011 18:49:52 +0100, "E"
<noegle@undermaattentrala.dk(fjern trala)> wrote:

>Jeg har søgt efter de nye lejere på nettet, men har ikke kunne finde dem.
Send dem et brev, du kender addressen.

>Da DONG ikke svarer på mine spørgsmål eller noget som helst andet.
De har hørt "sangen" mange gange, "Min regning er for høj, det kan
ikke passe".

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-02-11 13:40

On Fri, 25 Feb 2011 11:48:01 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Jeg vil foreslå at du får aflæst den måler igen, selv om der er gået et år
>er det nemt at se at noget er galt hvis den f.eks. viser mindre end
>aflæsningen for et år siden.
Enig.
Det er feks. ofte sket at folk når de aflæser ikke lige har helt styr
på hvor kommaet skal stå, det kan give nogle sjove efterregninger.

/Hans

Fra : E

Dato : 25-02-11 14:20

> Det er feks. ofte sket at folk når de aflæser ikke lige har helt styr
> på hvor kommaet skal stå, det kan give nogle sjove efterregninger.

Her kan det ikke være et komma fejl, da forrige aflæsning var 10894 og
nuværende var 19369 og sidste aflæsning er 19518 (den som DONG også mener
jeg skal betale.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-02-11 15:36

On Fri, 25 Feb 2011 14:20:23 +0100, "E"

>Her kan det ikke være et komma fejl, da forrige aflæsning var 10894 og
>nuværende var 19369 og sidste aflæsning er 19518 (den som DONG også mener
>jeg skal betale.
forrige aflæsning var 10894
nuværende var 19369
sidste aflæsning er 19518

Kan du selv se hvad der er galt her ? tidslinjen giver ikke mening.

Det du skriver her kan ikke bruges til ret meget, der mangler noget,
nemlig nogle datoer for aflæsningerne, også gerne nogle endnu ældre
aflæsninger.
Og så skal der jo nogle enheder på hvad det er der ar aflæst.

Hvis der har være skiftet måler på et eller andet tidspunkt skal det
også med i kalkylen.

En mekanisk el-måler med en skiver der drejer rundt, eller en
elektronisk ?

Nu er det meget svært at få el-selskaber til at ændre i afregningen
med mindre der er en påviselig fejl, gerne en fejl som ikke kan
tilskrives forbrugeren.
Er der fejl i måleren så er el-selskabet til at tale med.

Men skydes merforbruget et reelt forbrug, uanset årsag og hvem der
måtte have forudsaget forbruget, er det bare at betale ved kasse et.

Skyldes merforbruget feks. et kortslutning (ikke nødvendigvis så meget
kortsluttet at sikringerne springer, men nok til at der sker et
væsentligt "ekstra" forbrug) ja så er den bare på forbrugerens
regning.
Hvis der er fejl i den faste installation er det ejeren af denne man
skal have fat i og afkræve kompensation.

Nu er dit merforbrug som jeg lige kan sjusse mig frem til på ca. 6-700
Watt, 24 timer i døgnet konstant i et år, det udelukker at det kan
være et defekt fryser/køleskab der kører konstant.

Har du overvejet om nogen (der evt. har været ved at bygge om) har
"lånt" af din strøm, hvordan de så end har kunne få fat i det ?

/Hans

Fra : E

Dato : 25-02-11 18:59

> [...]
> aflæsninger.
> Og så skal der jo nogle enheder på hvad det er der ar aflæst.

Det er el som er aflæst.
29/04-06 aflæst 8788 kwh
06/05-07 aflæst 9953 kwh
24/04-08 aflæst 10413 kwh
30/04-09 aflæst 10894 kwh
30/04-10 aflæst 19369 kwh (dette er det tal varmemesteren og jeg aflæser på
måleren sammen og som bliver skrevet på min fraflytningsseddel)
07/05-10 aflæst 19518 kwh (Dette tal vil DONG ikke oplyse hvor de har fra)

> Hvis der har være skiftet måler på et eller andet tidspunkt skal det
> også med i kalkylen.

Der har ikke været skiftet måler

> En mekanisk el-måler med en skiver der drejer rundt, eller en
> elektronisk ?

Det er en makanisk måler.

> [...]
>
> Men skydes merforbruget et reelt forbrug, uanset årsag og hvem der
> måtte have forudsaget forbruget, er det bare at betale ved kasse et.

Jeg ville naturligvis også betale regningen med det samme, hvis jeg var
sikker på jeg havde brugt så meget strøm.
Men da jeg boede alene og ikke havde de store el-ting synes jeg dette er
meget vildt forbrug, da jeg ovenikøbet ikke har været i lejligheden fra
februar 2010 til april 2010 andet end at hente mine ting. I de 2 mdr var der
slet ingen ting sat til.

> Har du overvejet om nogen (der evt. har været ved at bygge om) har
> "lånt" af din strøm, hvordan de så end har kunne få fat i det ?

Jeg har ikke nogen idé om, om nogen skulle have lånt af min strøm, da jeg
ikke har været hjemme på hverdage mellem 6 og 16.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-02-11 20:16

> [...]
>måleren sammen og som bliver skrevet på min fraflytningsseddel)
>07/05-10 aflæst 19518 kwh (Dette tal vil DONG ikke oplyse hvor de har fra)

Dvs der er brugt 10.581 kw på 4 år, hvilket giver 2.645 i snit. Det lyder
meget rimeligt ud fra dine oplysninger.
Mit gæt er at der er fejlaflæst i de mellemliggende år.

Mvh Maria

Fra : Elmand

Dato : 25-02-11 22:10

> Dvs der er brugt 10.581 kw på 4 år, hvilket giver 2.645 i snit. Det lyder
> meget rimeligt ud fra dine oplysninger.
> Mit gæt er at der er fejlaflæst i de mellemliggende år.
>
> Mvh Maria

Godt set Maria.- Hvor mange af de foregående års regninger er anført
som beregnede forbrug.? Dette kan så være for lille p.g.a et tiligere års
lave forbruf ( 2006 )

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : alexbo

Dato : 25-02-11 22:25

"Elmand" skrev

> Godt set Maria.- Hvor mange af de foregående års regninger er anført
> som beregnede forbrug.? Dette kan så være for lille p.g.a et tiligere
> års
> lave forbrug ( 2006 )

Nu skriver E jo at de er aflæst, men det dækker måske bare over at det er de
tal DONG har skrevet på opgørelsen.

Men et skønnet forbrug på baggrund af et meget lille forbrug tidligere vil
forklare hele miseren, at der reelt kun er aflæst ved ind og udflytning, alt
det mellemliggende er skønnet.

Det er et rigtigt godt bud, flere fejlaflæsninger lyder usandsynligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 25-02-11 22:31

"alexbo" skrev

> Det er et rigtigt godt bud, flere fejlaflæsninger lyder usandsynligt.

Det er så måske heller ikke så sandsynligt med et skønnet forbrug der hopper
op og ned.

Hvad E bruger i sin nuværende bolig og hvad de nye beboere bruger i den
gamle, ville måske kunne belyse det hele lidt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-11 22:36

alexbo skrev:

> Nu skriver E jo at de er aflæst, men det dækker måske bare over at det er de
> tal DONG har skrevet på opgørelsen.

Her i Horsens havde jeg engang glemt at aflæse måleren to år i
træk. Så sendte de en mand ud for at læse af. De brugte kun
skønnet forbrug én gang efter sidste aflæsning.

Nu har vi fået intelligente elmålere, og så behøver jeg slet ikke
aflæse mere (andet end for min egen kontrol).

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 25-02-11 23:05

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Her i Horsens havde jeg engang glemt at aflæse måleren to år i
> træk. Så sendte de en mand ud for at læse af. De brugte kun
> skønnet forbrug én gang efter sidste aflæsning.

Ja jeg tror heller ikke rigtigt på det flere år i træk, og slet ikke uden en
klar linie.

Men et eller andet er gået galt, og om ikke andet så får E jo noget at
tænke over, ofte skal der flere forkerte fejlskud til før at vedkommende
finder forklaringen selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hauge

Dato : 25-02-11 20:28

Den 25-02-2011 18:58, E skrev:
> 24/04-08 aflæst 10413 kwh
> 30/04-09 aflæst 10894 kwh

469 kWh på ét år?

Mon ikke det er det der har indhentet dig ved udflytning?

Mvh Hauge