Et nyt mysterium. Hvornår er target=blank?
Fra : Torben R

Dato : 25-02-11 10:15

Jeg har fundet en underlig og generende detalje.
Når jeg bruger target='blank' herhjemme, virker det som
forventet: linket åbner i en ny tab (de fleste browsere bruger
vel tabs nu).
Når jeg uploader DE SELVSAMME FILER, virker det ikke. Links åbner
i samme vindue og man skal bruge tilbage-pilen for at returnere.
Det er irriterende, da teksten jo er baseret på, at det virker.
Det er det samme i 5-6 forskellige browsere.
Er der nogen, der kan forklare dette?
Jeg har konstrueret et lille eksempel. "Dokumentet"
http://dbhome.dk/nils.torben.r/orig.htm linker til 2 sider,
link1.htm og mappe/link.htm, som man kan prøve.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Frank Damgaard

Dato : 25-02-11 12:13

Den 25-02-2011 10:15, Torben R skrev:
> [...]
> http://dbhome.dk/nils.torben.r/orig.htm linker til 2 sider,
> link1.htm og mappe/link.htm, som man kan prøve.

begge link virker korrekt i firefox/linux, de åbner nyt faneblad.
også i chromium-browser og opera

hvilken browser mv bruger du ?

måske jeg ikke har fårstået dit problem korrekt?
dine links åbner begge i et nyt vindue/faneblad,
men det er samme "target" navn, nemlig "blank".

måske dit problem er at det vindue/faneblad du bruger
oprindelig hed "blank" ?

for indtaster jeg URL til orig i dette vindue, så får
jeg samme opførsel.

PS.
måske en ide at forbedre HTML så der er doctype og det validerer.
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fdbhome.dk%2Fnils.torben.r%2Forig.htm

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-02-11 13:03

Torben R formulerede spørgsmålet:
> [...]
> http://dbhome.dk/nils.torben.r/orig.htm linker til 2 sider,
> link1.htm og mappe/link.htm, som man kan prøve.

Måske fordi det rigtige hedder target="_blank"

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Torben R

Dato : 25-02-11 13:11

Når jeg klikker på linket ovenfor er der ikke noget i vejen...
(det blev først til et link efter at jeg havde sendt meddelelsen).
Jeg forstår, hvis nogen har rystet på hovedet.
Men jeg kan se, at "fænomenet" optræder, når den side, linket står
på, SELV er blevet åbnet i et nyt vindue. Man kan altså ikke åbne en
side i et nyt vindue 1 og derfra åbne et link i et vindue 2. Det vil
i stedet åbnes i vindue 1, og derfor er det, jeg ikke synes,
target=blank fungerer i dette tilfælde.
Jeg undskylder ulejligheden

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-02-11 13:41

Torben R forklarede den 25-02-2011:
> [...]
> side i et nyt vindue 1 og derfra åbne et link i et vindue 2. Det vil
> i stedet åbnes i vindue 1, og derfor er det, jeg ikke synes,

Hvis du bruger den rigtige doctype - altså frameset - skal der åbnes et
nyt vindue, for hvert klik (eller ny fane, afhængigt af brugerens
indstillinger).
Men det kræver at du bruger det rigtige target. Det hedder ikke blank,
men _blank. Alle predefinerede target navne starter med en
understregning.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 25-02-11 14:55

> [...]
> http://dbhome.dk/nils.torben.r/orig.htm linker til 2 sider,
> link1.htm og mappe/link.htm, som man kan prøve.

Som birger siger har du skrevet "blank" i stedet for "_blank".

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-02-11 16:52

On 25-02-2011 14:55, scootergrisen wrote:

> Som birger siger har du skrevet "blank" i stedet for "_blank".

Som birger og scootergrisen og jeg siger har du skrevet "blank" i stedet
for "_blank". - Er der flere der vil sige det?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : John

Dato : 25-02-11 17:27

Karl Erik Christensen tastede følgende:

> Som birger og scootergrisen og jeg siger har du
> skrevet "blank" i stedet for "_blank". - Er der
> flere der vil sige det?

Hvor har han skrevet det ?

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Anonymous

Dato : 25-02-11 18:43

Den 25-02-2011 17:27, John skrev:
> Karl Erik Christensen tastede følgende:

> Hvor har han skrevet det ?

Hvem har skkrevet hvad?

Jeg er hellt blank :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-02-11 19:55

Torben R skrev:

> Når jeg bruger target='blank'

Hvorfor i det hele taget bruge target?

Har du først valgt, kan brugeren ikke selv
vælge. Højreklik på linket, så...

Se http://html-faq.dk/1017.asp

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Anonymous

Dato : 26-02-11 15:49

Den 25-02-2011 19:55, Allan Vebel skrev:

> Hvorfor i det hele taget bruge target?
>
> Har du først valgt, kan brugeren ikke selv
> vælge. Højreklik på linket, så...
>
> Se http://html-faq.dk/1017.asp

Det har du ret i. Det bør OP faktisk overveje.

MVH
Rune Jensen