lister i forkahyt
Fra : JensK

Dato : 24-02-11 16:05

Kære alle
Flemming Torp skrev i 2007:
>En mere konsekvent og langsigtet løsning er at lime små "lodrette lister" på skrogindersiden (epoxy)og derefter isolere imellem disse og sluttelig montere "vandrette" lister af lakeret/malet/oliebehandlet træ.<

Det har jeg tænkt mig at prøve. Hvilken slags træ kan anbefales til de
lodrette lister, som skal limes med epoxy?

Jeg havde tænkt at springe isoleringen over og bare efterlade et ca 10
mm hulrum mellem skrogside og yderside af vandrette teaklister, med
3-4 mm mellem listerne. Det giver vel også nogen isolation og samtidig
kan kondensvandet komme væk.

Hilsen
Jens

Fra : blueocean

Dato : 26-02-11 08:11

On 25 Feb., 00:04, JensK <kond...@post4.tele.dk> wrote:
> [...]
> mm hulrum mellem skrogside og yderside af vandrette teaklister, med
> 3-4 mm mellem listerne. Det giver vel også nogen isolation og samtidig

Du kan bruge almindelige fyrretræs lister eller birketræs lister, men
jeg vil ikke anbefale at lade et 10 mm luft rum stå, uden isolering,
der vil kommer ekstremt meget kondesvand til at løbe ned ad siden, og
hvor vil du samle det op. sætlister op lodret med epoxy som forslået,
og sæt så nogle isolerings skumplader på, kan holdes på plads med lim,
herefter de vandrette lister som garnering. En 10 mm divynylskums
plade isolere som 50 mm glasuld.
Det vil kunne mærkes både i forår og sensommer at det sidder der.

Gert

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-02-11 16:19

On Sat, 26 Feb 2011 07:11:16 -0800 (PST), blueocean
<gert.kjaer@gmail.com> wrote:

>En 10 mm divynylskums plade isolere som 50 mm glasuld.
Det produkt kender jeg ikke, google gør heller ikke, er der en
stave/slå-fejl i navnet ?

/Hans

Fra : HEME

Dato : 26-02-11 16:34

> Det produkt kender jeg ikke, google gør heller ikke, er der en
> stave/slå-fejl i navnet ?
>

> /Hans

Divinycell skum

mvh
HEME

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-02-11 17:37

Når der er risiko for kondensvand ville det så ikek være bedre at bruge
noget mere 'stabilt' træ ?

Helt enig mht isolering. det ville være tosset ikke lige at lægge noget
under. Hvis økonomien er et problem, kan man måske bruge et par billige
soveunderlag.

Bjarke

Fra : JensK

Dato : 26-02-11 13:36

Tak for svar
Vedr. isolering: jeg var bekymret for, at isoleringen bliver en
kondens&mug sump - men det sker altså ikke.
Hilsen
Jens

Fra : JensK

Dato : 26-02-11 16:03

øh - hvor køber man Divinycell skum?
Hiksen
Jens

Fra : Per Kaaber

Dato : 27-02-11 01:05

JensK tastede følgende:
> øh - hvor køber man Divinycell skum?
> Hiksen
> Jens

Meripol i Slagelse har noget.
Ellers brug de billige liggeunderlag fra Jysk

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35