Hvilken bådtype
Fra : Ukendt

Dato : 24-02-11 08:44

Jeg mangler hjælp til identificering af en båd. Der er tale om en 30 fods
motorsejler, bygget i stål. Den skulle være fra 1978 og har en 43 HK
Mercedes maskine.

Der er en forkahyt.
Styrehus/kahyt med indgang fra åbent kockpit samt dør/låge lige ved
styrepladsen.
Kockpit er forholdsvis dybt og uden overdækning/kaleche.
Agterkahyt med indgang fra det åbne kockpit

Den skulle være bygget på et dansk (sønderjysk?) værft, og muligvis i et
antal på ca 10 stk.

Se et par billeder her:
https://picasaweb.google.com/110271514808876172145/2402201102#5577154695896285138

-- Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.
(Min mailadresse er fejlbehæftet)

Fra : Boje

Dato : 24-02-11 21:00

Hej.

Uden at ville lægge hovedet helt op på blokken forekommer det mig, at båden
ligner en af de typer, som udleje(de)s af Ærø Boat Charter. Firmaet har -
såvidt jeg husker meget vagt fra en brochure - selv bygget bådene.

Mvh
Boje

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-11 21:44

"Boje" skrev i meddelelsen

>Uden at ville lægge hovedet helt op på blokken forekommer det mig, at båden
>ligner en af de typer, som udleje(de)s af Ærø Boat Charter. Firmaet har -
>såvidt jeg husker meget vagt fra en brochure - selv bygget bådene.

Jeg kender godt bådene fra ÆBC, vi kommer jævnligt i Søby, hvor der ligger
flere af dem. Jeg vil mene de er betydeligt simplere bygget og med noget
dårligere finish.
Jeg ved heller ikke, om det vil kunne passe med årgangen, kan ikke rigtig
finde noget om, hvor længe Ærøbådene er bygget.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-11 17:55

"Ole Axelsen" skrev i meddelelsen

>Jeg mangler hjælp til identificering af en båd. Der er tale om en 30 fods
>motorsejler, bygget i stål. Den skulle være fra 1978 og har en 43 HK
> [...]

Mysteriet er løst. Jeg skrev til Motiva, (Nu MD Yacht)og var så heldig at
rende ind i en der kendte historien.

Her er svaret fra Mogens Dahl gengivet direkte:

Citat:
Båden er en "Grane" bygget af en smed i Skærbæk, der ligger for enden af
Kolding fjord. Da båden lignede en Motiva og at smeden også tilstod at have
"Kigget" lidt efter denne, blev min far og denne smed enige om at stoppe
produktionen af "Grane" (Ved at min far købte tegningerne samt
rettighederne)
Citat slut.