Hvilke gode danske hjemmesider om HTML ken~
Fra : scootergrisen

Dato : 24-02-11 16:31

Jeg har siddet og søgt efter nogen danske hjemmesider om HTML men har
svært ved at finde nogen rigtig gode nogen.

Kender i nogen ?

Fra : John

Dato : 24-02-11 17:57

scootergrisen tastede følgende:
> Jeg har siddet og søgt efter nogen danske
> hjemmesider om HTML men har svært ved at finde
> nogen rigtig gode nogen.
>
> Kender i nogen ?
Det skal være Dansk ?

http://webdesign101.dk/ måske mere CSS

http://hjemmesideskolen.dk/ men er i tvivl om den
bliver vedligeholdt.

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 24-02-11 22:23

Den 24-02-2011 17:57, John skrev:
> scootergrisen tastede følgende:

> Det skal være Dansk ?
>
> http://webdesign101.dk/ måske mere CSS
>
> http://hjemmesideskolen.dk/ men er i tvivl om den bliver vedligeholdt.

Tak og yep skal være danske.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-03-11 17:46

John wrote:
> scootergrisen tastede følgende:

> http://hjemmesideskolen.dk/ men er i tvivl om den
> bliver vedligeholdt.

Den bliver desværre pt. ikke vedligeholdt. Den nuværende ejer lever ikke op
til sine løfter, da han overtog siden.

Kan der findes en løsning, hvor jeg igen står med det overordnede ansvar og
et konsortiom af en slags står for financiering af hotel og domæne, mens et
hold løst tilknyttede co-writere leverer opdateringer, vil jeg gerne igen
være ejer - hvis ellers Anders W. K. vil acceptere løsningen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-11 22:17

scootergrisen skrev:
> Jeg har siddet og søgt efter nogen danske hjemmesider om HTML men har
> svært ved at finde nogen rigtig gode nogen.
>
> Kender i nogen ?

Jeg tror ikke der nogen hjemmesider,
der gennemgår HTML fra bunden af.

Jeg har kigget nogle af de HTML-hæfter
igennem, som Libris har udgivet, og
mener at HTML-leksikon nærmest er det
det giver sig ud for.

Men den type bøger er lidt det tynde
øl, når man skal forholde sig til
måden at bruge HTML på. Hvad er for
eksempel den egentlige forskel på
er det forkert at bruge table-markøren
til layout? Hvad er forskellen på cite-
markøren og cite-attributten? Etc etc.

Jeg bliver nok nødt til at skrive at
den (danske) bog der kommer bedst
rundt om emnet er min egen "Webdesign -
illustreret håndbog".
Kan lånes på biblioteket.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 24-02-11 22:30

Den 24-02-2011 22:17, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg tror ikke der nogen hjemmesider,
> [...]

Ku det have noget at gøre med du selv har skrevet den ?
Jeg tror jeg har lånt den nogen gange.
Men det ville da være oplagt at lave en hjemmeside om det frem for at
udgive det som bog selvom ja en bog er også god men for eksempel nu hvor
jeg er begyndt at skrive om HTML 5 så det klart mere oplagt at lave en
hjemmeside om det som kan opdateres.

Syns bare nogen gange det er underligt med computere i danmark.
Vi har så mange computere og der er så mange der bruger dem men så er
der ikke nogen dansk side ligesom w3schools.

Måske det fordi vi er så gode til engelsk at det ikke er så nødvendigt.

Fra : John

Dato : 24-02-11 22:40

Følgende er skrevet af scootergrisen:

> Syns bare nogen gange det er underligt med
> computere i danmark.
> Vi har så mange computere og der er så mange der
> bruger dem men så er der ikke nogen dansk side
> ligesom w3schools.

Jo men vi har som sagt kun en egentlig side nemlig
html.dk

De er så kørt træt i det og har formentlig fået
andre interesser.

Samme med den side som vi plejer at linke til
herinde nemlig hjemmesideskolen, som Erik kørte og
startede.

Så har vi www.html-faq.dk. Den er vist også ved at
blive glemt.

Den kan du måske få lov til at viderkøre hvis du
spørger Allan :')

Folk får andre interesser hvilket er naturligt.

Det er jo ildsjæle der går ud :oÞ

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Anonymous

Dato : 24-02-11 23:01

Den 24-02-2011 22:39, John skrev:
> Følgende er skrevet af scootergrisen:

> Jo men vi har som sagt kun en egentlig side nemlig html.dk
>
> De er så kørt træt i det og har formentlig fået andre interesser.

De kan da trække den til 2014.

> Samme med den side som vi plejer at linke til herinde nemlig
> hjemmesideskolen, som Erik kørte og startede.

Mindre end html.dk, og ikke så omfattende som html.dk, men på mange
måder bedre.

html.dk ville mere end de kunne. De havde ganske udmærkede forfattere på
cookies, og artiklen om tabeller er nok en af de bedste jeg har læst på
dansk. Derimod, så sked den sig omkring databaser. De har absolut haft
nul interesse ejheller viden om sikkerhed. Derfor blev de da også
defaced flere gange (hacked), hvilket bare er pinlignt ud over alle
grænser, når de vil være "lærere".

Hjemmesideskolen var hvad den gav sig ud for og ikke mere. Man fik hvad
man kom efter.

Men der mangler en side på dansk om HTML5, og den, som laver den side,
som er ligeså omfattende som html.dk eller ligeså grundig som
hjemmesideskoelen, vil kunne få mange besøgende, nærmest på ingen tid
(senest altså 2014). Fordi der pt. er faktisk ingen konkurrence (i DK).

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-02-11 23:19

John skrev:

> Så har vi www.html-faq.dk. Den er vist også ved
> at blive glemt.
>
> Den kan du måske få lov til at viderkøre hvis du
> spørger Allan :')

Jeg er i gang med at overdrage siden til Chistian
Kragh, som for nylig har skrevet to nye artikler på

http://html-faq.dk/2033.asp
og
http://html-faq.dk/2034.asp

.... så indtil videre fortsætter arbejdet, blot med en
ny og frisk redaktør.

Der er i øjeblikket omkring 100 artikler om forskellige
problemstillinger, de fleste er skrevet at Erik og jeg,
men andre har også været inde over.

> Folk får andre interesser hvilket er naturligt.
>
> Det er jo ildsjæle der går ud :oÞ

Jeg er fortsat en ildsjæl, men ikke i samme grad som
i 2002 da jeg startede html-faq.dk

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : John

Dato : 24-02-11 23:37

Allan Vebel forklarede:

> Jeg er fortsat en ildsjæl, men ikke i samme grad
> som
> i 2002 da jeg startede html-faq.dk

Forståeligt.

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 25-02-11 00:12

> http://html-faq.dk/2033.asp

Den er ellers flot opstillet den side og klar font og klare farver.

Der ville jeg syns det var en god ide at lave en side hvor der ude i
venstre menu stod alle HTML tags.. altså:

<a>
<video>
osv...

Så kunne man klikke sig ind på dem for at se syntaxen og eksempler og
fra hvilken HTML version tagget er kommet. Ligesom på w3schools.

Fra : John

Dato : 25-02-11 10:56

Følgende er skrevet af scootergrisen:

> Den er ellers flot opstillet den side og klar
> font og klare farver.

Jeps fin og overskuelig i modsætning til din :')

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : John

Dato : 25-02-11 11:08

Efter mange tanker skrev scootergrisen:

> Der ville jeg syns det var en god ide at lave en
> side hvor der ude i venstre menu stod alle HTML
> tags..
Domænet html5-faq.dk er ledigt skynd dig inden jeg
køber det.

Du får 36 min til at bestemme dig :')

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-02-11 12:09

scootergrisen skrev:

> <a>
> <video>
> osv...
>
> Så kunne man klikke sig ind på dem for at se
> syntaxen og eksempler

Sådan en liste findes allerede på:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer.php?

Fra : Anonymous

Dato : 25-02-11 12:13

Den 25-02-2011 12:08, Allan Vebel skrev:

> Sådan en liste findes allerede på:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer.php?

Den lister så ikke HTML5-tags, hvilket var hvad det drejede sig om.

MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 25-02-11 12:40

Anonymous skrev den 25-02-2011:

> Den lister så ikke HTML5-tags, hvilket var hvad
> det drejede sig om.
Det er derfor at grisen skal købe domænet
html5-faq.

Er det seriøs snak tror jeg navnet
scootergrisen/faq nok er for useriøst.
Sorry Gris men kender ikke dit rigtige navn ^^

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-02-11 12:47

https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=scootergrisen.dk

Fra : John

Dato : 25-02-11 13:24

Allan Vebel frembragte:

> https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=scootergrisen.dk

Ok så er gris nok pænere :oÞ

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Anonymous

Dato : 25-02-11 13:27

Den 25-02-2011 12:39, John skrev:

> Det er derfor at grisen skal købe domænet html5-faq.
>
> Er det seriøs snak tror jeg navnet scootergrisen/faq nok er for useriøst.

Nåhja, det kan der være noget om.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 24-02-11 23:13

Den 24-02-2011 22:30, scootergrisen skrev:

> Syns bare nogen gange det er underligt med computere i danmark.
> Vi har så mange computere og der er så mange der bruger dem men så er
> der ikke nogen dansk side ligesom w3schools.

Men w3schools er glimrende som opslagsværk, hvis du ved tingene i
forvejen, men brug den aldrig nogensinde som reference i forhold til w3c.

De er knalddygtige til at skrive på w3schools, ingen tvivl om det, nok
én af de bedte lige pt., men de er også sløsede i deres forhold til
standarden. Jvfr. deres beskrivelse af H-tags i HTML4, som er direkte
misvisende og imod best practice.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-02-11 11:52

> Ku det have noget at gøre med du selv har skrevet den ?

Ja. Det er det jeg gør. Når jeg ikke kunne finde en
hjemmeside eller en bog der udgjorde en samlet
fremstilling af faget websidekonstruktion med
HTML, var det da oplagt at skrive den selv.

Det samme gælder stylesheet-teknologien.

> [...]
> men for eksempel nu hvor jeg er begyndt at skrive om HTML 5
> så det klart mere oplagt at lave en hjemmeside om det som

Jeg er enig. Men betænk lige at HTML5
faktisk bygger på tidligere versioner og
omfatter over 100 markører (tags).
Jeg har mine tvivl om hvorvidt
en beskrivelse af de nye input-typer
er til megen nytte for den der er
uden forudgående kendskab til konstruktionen
af en formular.

Man kan altid diskutere om en bog eller en
eller flere websider om dette eller hint
emne er den bedste måde at håndtere emnet
på. Derfor har jeg gjort begge dele.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : John

Dato : 25-02-11 12:04

Efter mange tanker skrev Jørgen Farum Jensen:

> [...]
> hjemmeside eller en bog der udgjorde en samlet
> fremstilling af faget websidekonstruktion med
> HTML, var det da oplagt at skrive den selv.

Thumbs up Jørgen.

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Andreas Andersen

Dato : 12-03-11 20:09

Den 24-02-2011 22:30, scootergrisen skrev:
> Måske det fordi vi er så gode til engelsk at det ikke er så nødvendigt.

Jeg går i hvert fald specifikt efter engelsk dokumentation for alt
it-relateret jeg beskæftiger mig med. Det danske bliver bare en klods om
benet, når man f.eks. får lyst til at google et eller andet.

Alle mine programmer er også på engelsk af den grund. Når jeg får en
fejlbesked fra et eller andet kan jeg copy/paste den ind i en
søgemaskine og få et svar. Hvis jeg får en dansk fejlbesked, skal jeg
til at finde ud af at oversætte den.

--
Andreas

Fra : Anonymous

Dato : 24-02-11 23:22

Den 24-02-2011 22:17, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Hvad er for
> eksempel den egentlige forskel på

Her skal man nok give noget af krtikken til W3C, som lavede en
ikke-komplet standard. Beskrivelsen og forklaringen til <em> og <i>
fylder ikke engang en linje hver.

Det er der lavet om på i HTML5, hvor man fra WHATWGs side er gået
anderledes grundigt til værks, delvist inspireret af den hedengangne
XHTML2.0. Det gælder iøvrigt også mht. H-tags, som HTML4 heller ikke
beskrev særligt uddybende.

Så altså her skulle det trods alt være nemmere at forstå i HTML5, fordi
man har taget sig tiden til at gå i dybden med beskrivelserne. ...Dog,
der hersker stadig lidt uenighed om H-tagsnes nye betydning, fordi de
kan meget mere end før, det håber jeg virkelig de får løst...

MVH
Rune Jensen