preg_match() til at tjekke, om .dk er i en~
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-02-11 17:08

Jeg skal have tjekket, om .dk er i en streng, og kan forstå,
at jeg kan bruge preg_match(). Men jeg er blank på regex,
nogen der kan hjælpe mig med løsningen?

Jeg skal have tjekket om .dk forekommer i strengen
$problemside, og ellers skal der meldes spam. Altså noget i
stil med:

if (.dk ikke forekommer i $problemside) {
echo "Die spammer, die";
}
else ...

Jeg ved ikke, hvor i strengen .dk forekommer, da der kan
være indtastet en afsluttende \ eller fx side2.html.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Andreas Andersen

Dato : 23-02-11 17:37

Den 23-02-2011 17:08, Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> }
> else ...
>
> Jeg ved ikke, hvor i strengen .dk forekommer, da der kan være indtastet

Det behøver du ikke preg_match til. if (!strpos($problemside, ".dk")) {
echo "Die spammer, die"; } burde være nok.

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-11 18:48

Andreas Andersen skrev:

> Det behøver du ikke preg_match til. if (!strpos($problemside, ".dk")) {
> echo "Die spammer, die"; } burde være nok.

Det virker (tilfældigvis) som ønsket, men du skøjter hen over et
ret drilagtigt forhold: Hvis nu ".dk" havde kunnet findes i
position 0, ville din kode ikke virke.

Når man bruger strpos(), skal man *altid* bruge typestærkt tjek:

   if (strpos($problemside, ".dk")===false) { ... }

altså 3 gange =. Det bevirker at 0 og false opfattes som to
forskellige værdier.

Et eksempel kunne være søgning i en liste med gruppenavnene på
usenet:

   if (!strpos($groupname, "dk."))
      echo "Det er desværre ikke en dansk gruppe!\n"

Det ville svare forkert på alle de danske grupper.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-02-11 19:20

Bertel Lund Hansen skrev:

>    if (strpos($problemside, ".dk")===false) { ... }

Det virker fint, tak! (til jer begge)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Andreas Andersen

Dato : 23-02-11 19:28

> [...]
>
>    if (strpos($problemside, ".dk")===false) { ... }
>
> altså 3 gange =. Det bevirker at 0 og false opfattes som to

Hov ja, beklager, det var en fejl.

Hvis jeg havde implementeret strpos, havde jeg nok sat den til at
returnere -1, når strengen ikke findes, det tror jeg havde sparet ganske
mange debuggingtimer på verdensplan.

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-11 20:50

Andreas Andersen skrev:

> Hvis jeg havde implementeret strpos, havde jeg nok sat den til at
> returnere -1, når strengen ikke findes, det tror jeg havde sparet ganske
> mange debuggingtimer på verdensplan.

Python er din ven.

--
Bertel