Her bli'r enhver salig i sin tro
Fra : Lyrik

Dato : 22-02-11 11:01

Frederik den Store af Preussens udsagn, kan være gældende i dag med.
Med hensyn til teologisk opfattelse.

Der er ikke to mennesker som har den samme teologiske opfattelse.
Den herostratisk berømte præst fra Tårbæk, ville tage vores gudsbegreb
op til debat. Han havde håbet på en bredspektret og nuanceret debat,
men blev udsat for inkvisition i stedet.
Han var præsten som ikke troede på Gud, blev der sagt.
Selv havde han spurgt om Gud var en gammel mand som sad på en
kongetrone? Ser vi ham virkelig sådan? Grossbøl selv troede ikke på en
gammel mand som sad på en kongetrone.
Så hvis den gamle mand på kongetronen var Gud, sådan som folk så ham,
så troede Grossbøl ikke på ham.
Det var den Gud Grossbøl ikke troede på.

Og så fik han predikatet at han troede ikke på Gud. Og så blev han
kanøflet! Han håbede på en livlig debat, men han fik fastelavnskøllen
at smage! Og hvorfor? Jeg tror de andre var bange for at debatere
deres Gudsbegreb. de tævede ham i angst for at det skulleblive
afsløret at de stod i den tomme luft uden noget fundament!

Grossbøl blev hørt i trosbekendelsen:"Jeg tror på gud fader den
almægtige, himlen og jordens skaber....." og Grossbøl sagde ja og
amen. Han beholdt sin stilling med det berufsverbot at han ikke måtte
udtale sig til pressen! Hvem sagde ytringsfrihed?
I 2008 blev han 60 og fratrådte sin stilling.

Men Gud blev aldrig drøftet om han var en gammel gubbe på en trone med
stort hvidt skæg, eller hvad?
Jeg tænker på at nu da vi har kastet den sidste sten på Grossbøl, kan
der måske blive en debat?

MvH
Jens

Fra : tkruse

Dato : 22-02-11 19:23

On 22 Feb., 19:00, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:
> [...]
> stort hvidt skæg, eller hvad?
> Jeg tænker på at nu da vi har kastet den sidste sten på Grossbøl, kan

de Kristne kan altid hente ny ånd vis de føler sig tomme,,,og dette
bliver totalt overdøvet af folk som har lyst til strid
det kunne også være rart at kunne fortælle den håbløst deprimeret,,,at
der findes en måde at hente ny ånd og tro på livet på
mærkeligt at denne simpel ting skal overdøves igen og igen
og at Grossbøl blev hørt i trosbekendelsen,,,det er fuldstændigt intet
sigende
vis Gud er energi,,ånd omkring dig,,så føl det på dig selv og hent mer
og forsk lidt i ordet,,,i beder og får ingenting
fordi i beder dårligt
men bed den herlige ånd du ikke har,,,som,,om at du havde,,så kommer
det
og du kan se hvad Grossbøl mangler,,trods hans trosbekendelsen

Fra : Vidal

Dato : 23-02-11 22:43

Den 22-02-2011 19:00, Lyrik skrev:

> Men Gud blev aldrig drøftet om han var en gammel gubbe på en trone med
> stort hvidt skæg, eller hvad?
> Jeg tænker på at nu da vi har kastet den sidste sten på Grossbøl, kan
> der måske blive en debat?

Når Grosbøll blev spurgt om han troede på Gud,
kastede han sig altid ud i en lang forklaring,
hvilken Gud han ikke troede på, men aldrig hvilken
Gud, han faktik troede på. Mon virkeligt det var Guds
*udseende* han gjorde indvendinger mod, tror du ikke
det var Guds funktion, at han vendte sig mod. Ofte
bliver Gud jo gjort begribelig, son en trancendent
Gud, en Gud der lever en tilværelse som et selvstændigt
væsen uden menneskets forestillingsevner. Jeg tror det
var den forestilling han vendte sig imod.

I åbenbaringen finder vi denne beskrivelse af Jesus:

v14 Hans hoved og hår var hvidt som den hvideste uld, som sne, og hans øjne var
som luende ild, v15 og hans fødder var ligesom skinnende malm, der gløder i
ovnen, og hans røst var som lyden af vældige vande. v16 I sin højre hånd holdt
han syv stjerner, og ud af hans mund stod et skarpt, tveægget sværd, og hans
udseende var, som når solen stråler i al sin styrke.
----
Og af Gud:
------

Og et nyt billede af Jesus:

Og jeg så et lam stå mellem tronen og de fire levende væsener og de ældste, det
så ud som slagtet, og det havde syv horn og syv øjne – det er Guds syv ånder,
der er sendt ud over hele jorden. v7 Det gik hen til ham, der sad på tronen, og
fik bogen af hans højre hånd.

-----

I Daniels Bog om Jesus og Gud:

Med himlens skyer kom en,
der så ud som en menneskesøn;
han kom hen til den gamle af dage
og blev ført frem for ham.
v14 Herredømme, ære og kongerige blev givet ham;
alle folk, stammer og tungemål tjente ham.
Hans herredømme er et evigt herredømme,
som ikke skal forgå,
hans kongerige
skal ikke gå til grunde.

Der er jo ikke rigtigt nogen beskrivelse af udseendet,
men Gud beskrives som den gamle af dage.

---

Jeg har ved flere lejligheder sagt, at jeg mener, Gud er et
åndeligt væsen og som sådan har han vel ikke noget udseende?

Hvad er det så Johannes ser?

Beskrivelsen er vel nærmest et forsøg på at beskrive et numinøst
væsen, som Jung kaldte det. Det overvældende, almægtige væsen,
den som har al magt og ære i himlen og på jorden.

Der er nogen, der siger Johannes er meget jødisk, men det er jo
en jødisk tradition, at man dør, når man ser Gud. Så man kan vel
godt kalde beskrivelsen et brud med denne opfattelse

Vi mennesker lever jo ikke godt, hvis vi ikke kan visualisere
vore forestillinger, men Guds udseende kan ikke med rimelighed
beskrives. Hvis vi skal forestille os Gud, som Johannes beskriver
det, bliver det jo et ret kompliceret, for lige at gentage det:

Og han, som sad på tronen, var at se til ligesom jaspis og sarder, og der var en
regnbue rundt om hans trone, at se til som smaragd. v4 Og rundt om tronen stod
fireogtyve troner, og på tronerne sad fireogtyve ældste i hvide klæder og med
guldkrone på hovedet. v5 Fra tronen kom der lyn og brag og torden, og foran
tronen stod der syv brændende fakler – de er Guds syv ånder. v6 Foran tronen
var der noget ligesom et glashav så klart som krystal. Og rundt om tronen midt
for siderne var der fire levende væsener fulde af øjne både for og bag. v7 Det
første levende væsen lignede en løve, det andet lignede en okse, det tredje
havde et ansigt som et menneskes, og det fjerde lignede en flyvende ørn. v8 De
fire væsener havde hver seks vinger, fulde af øjne hele vejen rundt og på
indersiden, og de siger uden ophør dag og nat:
Hellig, hellig, hellig er Herren, Gud den Almægtige,
han som var og som er og som kommer.

En 5-10 forskellige elementer at jonglere med. Det er
ikke noget man lige beskriver for et barn, som gerne
vil vide, hvordan Gud ser ud.

-----
Du har jo set, ateister ynder at sige, Gud har ikke
skabt mennesket, men mennesket har skabt Gud og jeg
har Grosbøll stærkt mistænkt for, at det i virkeligheden
var det, han mente.

De halvtroende, siger som regel noget i retning af,
de ikke tror på en gammel hvidhåret herre på en trone,
(altså det de forestiller sig som den kristne Gud),
men et mere abstrakt væsen, en universel ånd og slutter
så af med at sige, - der er mere mellem himmel og jord ...

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 24-02-11 05:15

> [...]
> Med hensyn til teologisk opfattelse.
>
> Der er ikke to mennesker som har den samme teologiske opfattelse.

Hvis man læser lidt med her - så kan der næppe være tvivl om den ting.
Der findes ikke alene de utallige indbyrdes uoverensstemmende kristne
fortolkninger. Næ - nej. Hvert individ har også sin helt egen
tolkning.

Og istedet for at acceptere, at sådan er Biblen og iøvrigt også de
meste andet litteratur skruet sammen, begynder man Gud hjælpe mig, at
tæske løs. Man oplever sig angrebet - man forsvarer og man bekriger.

Jeg tænker efterhånden at det måske er kristendommens største
fællesnævner. Rækkefølgen hvori man gerne vil kanøfle:

Først bekriger man ateisterne (de gudsløse). Derefter dem, som ikke
påberåber sig at være kristne (hedningene). Dernæst - bekriger de
kristne hinandens tros-retninger. Og tilsidst kan man så bekrige
hinanden som individer ( Kætterne & bibelforvanskerne).

"Jeg er ikke kommet for at bringe fred." Selv internt i familierne
skal man slås, angribe, forsvare og bekrige -

Fra : @

Dato : 24-02-11 15:03

On Thu, 24 Feb 2011 04:15:09 -0800 (PST), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Der findes ikke alene de utallige indbyrdes uoverensstemmende kristne
>fortolkninger. Næ - nej. Hvert individ har også sin helt egen

selvfølgelig -

hvis man læser en bog får man jo et bestemt indtryk af bogen alt efter
egen baggrund/opdragelse/holdninger/prægninger/

prøv et tankeeksperiment -

Steven Spielberg filmatiserer biblen

det samme gør Lars von Trier

der er vel ingen der forestiller sig at det vil blive to identiske
film

> [...]
>
>"Jeg er ikke kommet for at bringe fred." Selv internt i familierne
>skal man slås, angribe, forsvare og bekrige -

kristne vælger og især vægter jo deres kildemateriale forskelligt -

nogle vægter Paulus højt og tror gentager tror at det er ham der har
sandheden

samtidig med at de f.eks. afviser Joseph Smith, Jr.

Fra : Vidal

Dato : 25-02-11 14:16

Den 24-02-2011 15:02, @ skrev:

> hvis man læser en bog får man jo et bestemt indtryk af bogen alt efter
> egen baggrund/opdragelse/holdninger/prægninger/

Og hvad er der nu galt i det? Det er jo sådan
ting fungerer.

Fra : @

Dato : 25-02-11 15:02

On Fri, 25 Feb 2011 14:16:09 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Og hvad er der nu galt i det?

hvem påstår at det er galt?

Fra : tkruse

Dato : 24-02-11 07:20

On 24 Feb., 13:15, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> "Jeg er ikke kommet for at bringe fred." Selv internt i familierne
> skal man slås, angribe, forsvare og bekrige -

vis du finder en meget smuk kvinde,,,så smuk at du næste ikke kan se
hinde i øjnene
men det er dig hun vil have
hvordan har du det så med dig selv,,,du føler dig frelst
den store stykke kedsomhed er besejret
men nu skal du huske den følelse,,,for du skal dyrke den når hun er
taget fra dig
hvis du ikke gør det,,så vil du kun se mørkets mørke,,og du er nær ved
at sluge hele æsken med piller
men følelsen af smuk herlighed kan dyrkes uden kvinde,,,og gå på
vandet
overvinde pine,,,få kontakt med højre åndemagter,,,som dyrker det
samme
og ses som engle,,UFOer på himlen
som Kristus der steg til himmels i en sky
og kommer igen på samme måde,,,,i et nyt navn

Fra : Patruljen

Dato : 25-02-11 04:24

On 24 Feb., 15:20, tkruse <tkru...@gmail.com> wrote:

> [...]
> og ses som engle,,UFOer på himlen
> som Kristus der steg til himmels i en sky
> og kommer igen på samme måde,,,,i et nyt navn-

Du er afgjort ikke så dum, som man kunne få indtryk af :)

Fra : Lyrik

Dato : 25-02-11 06:12

On 25 Feb., 12:23, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Du er afgjort ikke så dum, som man kunne få indtryk af :)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nej Torben er en god digter. Men se nu denne tråd. Er det ikke
forunderligt at vi pludselig kan tale sammen? Jeg mener tale uden at
råbe. Der skulle kun et mirakel til, så kunne det lade sig gøre.
Miraklet er at kan vi rumme Grossbøl uden at tæve ham med
fastelavnskøller, så kan vi også rumme hinanden.

MvH
Jens

Fra : tkruse

Dato : 25-02-11 08:41

On 25 Feb., 14:12, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Miraklet er at kan vi rumme Grossbøl uden at tæve ham med
> fastelavnskøller, så kan vi også rumme hinanden.

hvis vi bader i samme badevand ,,,så er det vel din vilje at
badevandet er herligt
men vis det nu ikke er badevand men ånd
så er det vel din vilje at ånden er herlig
og sådan er det for de 24 ældste i himlen,,,,,, men dit første ord til
det at kunne føle herlighed
er ikke rent
men kan du gøre dit næste ord til det at føle herlighed renere og
bliver ved indtil det helt rene
så er det helligt
og det er denne videnskab,,,som ikke må overdøves af tåbeligheds
diskussion
denne videnskab,,,tænder en lampe af ånd
og det er uforståeligt meget støre end den videnskab som tænder et TV

Fra : Patruljen

Dato : 26-02-11 00:52

On 25 Feb., 14:16, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Og hvad er der nu galt i det? Det er jo s dan
> ting fungerer.

Der er vist ingen som skriver, at der er noget galt med den ting. Det
som formentlig er besynderligt, at er mange kristne mener, at lige
netop det som de selv ser er "virkeligheden", "sandheden" og eneste
korrekte fortolkning.

Og resten har misforstået det hele, aner ikke hvad de taler om eller
ved bare ingenting om kristendommen:)

Fra : tkruse

Dato : 26-02-11 10:52

On 26 Feb., 08:52, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> korrekte fortolkning.
>
> Og resten har misforstået det hele, aner ikke hvad de taler om eller

virkeligheden er at føle dig selv
og er det at føle dig selv blevet til et helved
så søger du hjælp
og når det med pillerne kikser
hvor vil du så søge
er det muligt at injuriere den dybe mørke dystre deprison uden
løsninger
og med ord fokusere på den glæde der ikke er ,,,som om at den var
idet at du giver følelsen af glæde magten og æren i dig selv ,,og ser
at det kommer ,,,glæden er virkelig ,,selv om den ikke er til at få
øje på
virkeligheden er at føle dig selv ,,og omvende dine følelser af dig
selv ,,,du er en klippe med et grundstof ..glæde ,,du skal bare lære
at grave efter det
vide at det findes ,,,men når noget er usynligt ,,,selv om du er til
at få øje på ,,så må du finde dig i at blive kaldt et fjols
elektron mikroskobet bruge kun til det guld man kan få øje på
det er endnu ikke rettet imod følelsen af glæde i dig selv
kun vis du hædres med en Bodil,,,måske
men det er ikke grundstoffet glæde i dig selv,,,,men når eneboeren
sider i et gammelt skur med skæve brædre,,,og er kiste glad
så kan du være sikker på at han har fundet kilden i ham selv
det muligt at injuriere den dybe mørke dystre depression uden
løsninger
og med ord fokusere på den glæde der ikke er ,,,som om at den var
idet at du giver følelsen af glæde magten og æren i dig selv
og senere gøre det så rent at du kan gå på vandet
sige til den lamme
rejs dig op,,,tag din seng og gå