Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indscanning af foto - best practice
Fra : sbay

Dato : 23-02-11 02:07

Hejsa

Ved ikke om det er den helt rigtige gruppe, men så må i hjælpe mig på
vej

Jeg har en del ældre fotos - både sort/hvid og farve - som jeg gerne
vil scanne ind. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

- Hvilket format bør jeg gemme i? Tiff, jpg - eller?
- Hvilken opløsning (DPI) skal det være?
- Hvilket program kan anbefales til efterbehandling (gerne Mac og
billigt ) bruger i dag Picasa!!!

Andre gode råd modtages - vil være træls at skulle scanne det hele om!

//Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-11 10:21

"sbay" <bay@flyingfish.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg har en del ældre fotos - både sort/hvid og farve - som jeg gerne
>vil scanne ind. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

>- Hvilket format bør jeg gemme i? Tiff, jpg - eller?

JPG er et komprimeret format og fylder mindre. Ved høj komprimering skabes
digital støj; også ved vedvarende efterbehandling. Jeg gemmer i enten TIF
(fordi jeg har plads nok) eller JPG med lav komprimering. Det afhænger af,
hvad jeg skal bruge resultatet til; arkiv eller her-og-nu.

>- Hvilken opløsning (DPI) skal det være?

Papirbilleder har typisk en opløsning på 200-300 dpi.

-Joachim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-02-11 10:47

On 23-02-2011 10:07, sbay wrote:
> [...]
> - Hvilken opløsning (DPI) skal det være?
> - Hvilket program kan anbefales til efterbehandling (gerne Mac og

Jeg gætter på at det er papirkopier, du spørger om ?
vil jeg bruge 300dpi og gemme i jpg.
Da råmaterialet i forvejen er begrænset i farveomfang og kontrast, er
det begrænset, hvad du kan rette op i efterbehandling, og er du vandt
til Picasa, så bliv ved med det.

Bo //

Fra : Langgaard

Dato : 23-02-11 05:09

On 23 Feb., 10:07, sbay <b...@flyingfish.dk> wrote:
> Hejsa

> - Hvilket program kan anbefales til efterbehandling (gerne Mac og
> billigt ) bruger i dag Picasa!!!

Hej

Bo har helt ret, det bedste billedbehandlingsprogram er det man kender
funktionerne i, i dit tilfælde Picasa, så brug du bare det.
Sideløbende kan du lære dig at bruge iPhoto eller Aperture3, er iPhoto
ikke allerede på din Mac?

--
Langgaard