HTML 5 kode og eksempler
Fra : scootergrisen

Dato : 22-02-11 19:53

Jeg vil gerne hører jeres mening om siderne her :
http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Man skal have den nyeste version af sin browser for at det virker.
Det vil sige du skal have fat i :

Firefox 4
Safari 5
Opera 11
Chrome 9
Internet explorer 9

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-02-11 08:42

Den 22-02-2011 19:53, scootergrisen skrev:
> [...]
> http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/
>
> Man skal have den nyeste version af sin browser for at det virker.

http://browsershots.org/

her er nogen af dem

http://browsershots.org/http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Fra : scootergrisen

Dato : 23-02-11 14:43

> http://browsershots.org/
>
> her er nogen af dem
>
> http://browsershots.org/http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Ok men det kan jeg jo ik rigtig bruge til noget.
Ville hellere have hvis du gad kigge på siderne og komme med nogen
kommentar.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-02-11 18:14

scootergrisen frembragte:
> [...]
> http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/
>
> Man skal have den nyeste version af sin browser for at det virker.

Umiddelbart hedder "advanced" avanceret på dansk - altså uden d.
(Der er flere stavefejl, og afendelse af snupperne. Ved ikke om du evt.
er ordblind - har ikke lyst til at skælde ud for den slags, eller
beskylde nogen for at være noget de ikke er. På den anden side, er
stavningen ret vigtig for indtrykket.)

HTML5 er ikke seneste version af HTML. Det er en fremtidig version, der
ikke er færdigudviklet endnu, og man er vist allerede i gang med næste
version - om den så kommer til at hedde 5.1 eller 6, eller noget
andet....
Seneste version af HTML hedder 4.01.

Ellers et fint tiltag.

Der findes en grupper til ris&ros.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 18:31

Den 23-02-2011 18:14, Birger Sørensen skrev:

> Umiddelbart hedder "advanced" avanceret på dansk - altså uden d.
> (Der er flere stavefejl, og afendelse af snupperne.

Stavefejl er ligeså vigtiige at få rettet, som valideringsfejl.
Stavefejl nedsætter læsehastigheden, fordi man autmatisk vil fokusere på
den og ikke indholdet. Mange stavefejl kan gøre, at læseren får svært
ved at koncentrere sig om, hvad du skriver.

Får du rettet stavefejl, vil du automatisk have en fordel ifht. andre
lign. sider, fordi din side vil være lettere at læse. Man skal også
tænke lidt strategisk.

> HTML5 er ikke seneste version af HTML. Det er en fremtidig version, der
> ikke er færdigudviklet endnu,

"De" havde jo godt indset, at 2021 for en færdig version er alt for
længe, så de har speedet procenssen op. Tror den skal være færdig i 2014.

Så meget desto mere ...sjovt? at de bruger tiden på at lave et logo, i
stedet for at få ordnet de åbenlyse problemer, som er bl.a. media og
H-tags. H-tags i HTML5 er der mange, som ikke forstår.

> og man er vist allerede i gang med næste
> version - om den så kommer til at hedde 5.1 eller 6, eller noget andet....

Gør det endnu mere underligt, de laver et logo kun til HTML5 og CSS3.
Det logo er så ikke brugtbart til nyere (og ældre) versioner, og kan
risikere at blive kortlivet.

> Seneste version af HTML hedder 4.01.

Som er fra 1998, og ja, den er seneste gældende stadard, men også aller
hulens langt bagefter udviklingen. Bl.a. kan den slet slet ikke følge
med, når man skal lave mark up til f.eks. en blog. Ingensomhelst
semantik, ingen logik, rent roderi. Tænk sådan noget som kommentarer,
som man ikke kan opmærke med datoer o.lign. eller bare menuen, som ikke
kan gives en overskrift. Det kan kun gå for langsomt at få den standard
skiftet ud. Altså efter min mening :)

> Ellers et fint tiltag.

Enig :)
Jeg tester video/audio senere på min Linux.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-11 19:38

Anonymous wrote:

> [...]
> på den og ikke indholdet. Mange stavefejl kan gøre, at læseren får
> svært ved at koncentrere sig om, hvad du skriver.

Det glæder mig at I begge anser stavning på hjemmesider for vigtig. Jeg
er meget ofte blevet mødt med den holdning at stavefejl må man ikke
kommentere. Efterhånden er jeg derfor holdt om med at kommentere
stavefejl, skønt jeg kunne hjælpe.

Jeg behøver måske ikke være så tilbageholdende?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : scootergrisen

Dato : 23-02-11 19:55

> Jeg behøver måske ikke være så tilbageholdende?

Der er en funktion på min hjemmeside hvor man let kan give besked om
stavefejl så det skal folk da være velkommen til.

Man skal bare markere stavefejlen med musen også trykke CTRL + ENTER så
kan man sende en besked om fejlen og eventuelt skrive en rettelse.

Men nu er jeg næsten lige begyndt at skrive de her sider om HTML 5 så
jeg kommer til at flytte meget rundt på tingere og sådan så jeg går ikke
særlig meget op i stavefejl på nuværrende tidspunkt.

Men jeg håber godt nok ikke stavefejl er det mest interessante folk kan
finde på siderne det skulle jo gerne være de nye muligheder i HTML 5 der
var det interessante.

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-11 20:14

scootergrisen wrote:

> Men nu er jeg næsten lige begyndt at skrive de her sider om HTML 5 så
> jeg kommer til at flytte meget rundt på tingere og sådan så jeg går
> ikke særlig meget op i stavefejl på nuværrende tidspunkt.

I mine øjne er stavning lige så vigtig som validering, man bør
kontrollere det flere gange undervejs i processen.

> Men jeg håber godt nok ikke stavefejl er det mest interessante folk
> kan finde på siderne det skulle jo gerne være de nye muligheder i
> HTML 5 der var det interessante.

Jeg har det sådan at hvis en side er fyldt med stavefejl, hopper jeg i
reglen hastigt videre uden at læse siden.
uanset indholdet.

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 22:12

Den 23-02-2011 20:13, Erik Olsen skrev:

> Jeg har det sådan at hvis en side er fyldt med stavefejl, hopper jeg i
> reglen hastigt videre uden at læse siden.
> uanset indholdet.

Jeg vil så godt medgive, at der er *for* mange stavefejl her, som
iøvrigt også er for åbenlyse. Det giver et meget sjusket indtryk, og ja,
det ødelægger læsningen.

Jeg synes, scootergrisen skulle rette fejlene, så kan vi tage den
dérfra. Ret også det med "der er massere af fejl". Den formulering bør
slet ikke være på en hjemmeside. Ret fejlene og lad være med at omtale
nogetsomhelst med fejl. Smid din tekst i Word ell. lign. så finder du
hurtigt dine fejl med en stavekontrol.

Det ændrer dog ikke på, jeg også synes man skal fordele sin kritik,
sådan man ikke fokuserer for énsidigt på én ting. Man må godt give
kritik af andet også, som er vigtigt for siden. Men altså lige her, der
er det godt nok i overkanten...

Min kritik af, at man kun går efter stavefejl og valideringsfejl, er
egentlig udfra en betragtning om, at jeg kan tjekke sådan noget
maskinelt, så hvis det kun handlede om det, så kunne jeg lave kritik af
nok en 2-3 hjemmesider i minuttet, behøvede sådan set ikke engang at se
siden.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 19:59

Den 23-02-2011 19:38, Erik Olsen skrev:

> [...]
> stavefejl, skønt jeg kunne hjælpe.
>
> Jeg behøver måske ikke være så tilbageholdende?

Jeg havde på et tidspunkt en diskussion med en tekstforfatter i et andet
forum, og det åbnede mine øjne for, hvordan stavefejl opfattes. Også i
forbindelse med brugervenlighed. Det er disse synspunkter jeg har taget
til mig, for ja... han havde jo ret. Stavefejl og sjuskefejl iøvrigt i
en tekst er vildt brugeruvenlige.

Vi sætter en ære i, at *koden* skal validere og være semantisk korrekt,
og oh ve, hvis en hjemmeside ikke overholder det, men for en
tekstforfatter vil det være samme synspunkt, som gør sig gældende, hvis
en hjemmesides tekst har stavefejl eller hvor gramatikken halter (f.eks.
forkert nutids-r, som man tit ser).

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-02-11 20:03

Erik Olsen skrev:

> Det glæder mig at I begge anser stavning på hjemmesider for
> vigtig. Jeg er meget ofte blevet mødt med den holdning at
> stavefejl må man ikke kommentere.

Mon ikke det har drejet sig om stavefejl i nyhedsgrupperne?
Der er intet problem i at påpege stavefejl på en hjemmeside.

> Jeg behøver måske ikke være så tilbageholdende?

Ikke med fejl på en hjemmeside. Men man kan selvfølgelig
gøre opmærksom på problemet på en pæn måde. Det kan jo være,
at vedkommende er ordblind eller bare ikke er gået så højt
op i stavningen, før siden skal offentliggøres.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-11 20:10

Kim Ludvigsen wrote:

> Mon ikke det har drejet sig om stavefejl i nyhedsgrupperne?

Nej.

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 20:31

Den 23-02-2011 20:09, Erik Olsen skrev:

> Nej.

Stavefejl kan sagtens oplyses på linje med valideringsfejl og gramatiske
fejl, men det, som godt kan irritere er, hvis det så er det eneste krtik
man får (og så snakker jeg her om ris+ros i særdeleshed).

Prøv, når i nævner det næste gang at nævne andre ting også, så er der
nok ikke slet så meget surmulen. Det er så generelt forslag, ment for
alle i gruppen, som giver kritik.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 20:34

Den 23-02-2011 20:31, Anonymous skrev:

> Stavefejl kan sagtens oplyses på linje med valideringsfejl og gramatiske
> fejl, men det, som godt kan irritere er, hvis det så er det eneste krtik
> man får

iiiiiii

nå, den virker.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-11 20:38

Anonymous wrote:

> iiiiiii
>
> nå, den virker.

Der er så en anden tast som ikke virker hver gang.

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 20:47

Den 23-02-2011 20:38, Erik Olsen skrev:

> Der er så en anden tast som ikke virker hver gang.

Ja, men min pointe er også, at selvfølgelig skal det være fri for fejl,
men man bør altså *også* forholde sig til indholdet af en side, når man
giver kritik. Det er faktisk IMØ en smule uhøfligt *kun* at give kritik
af stavefejl og valideringsfejl (gælder helt generelt).

Jvfr. hvor mange, som har kommenteret på stavefejl på siden, og hvor
mange, som har forholdt sig til OPs oprindelige spørgsmål.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-11 20:58

Anonymous wrote:

> Det er faktisk IMØ en smule uhøfligt *kun* at
> give kritik af stavefejl og valideringsfejl (gælder helt generelt).

Det er da et synspunkt.

Jeg kan sikkert også kommentere et kedeligt grafisk indtryk og et
uheldigt valg at teksfonte, -størrelser og -farver. Eller mener du at
man absolut skal nævne noget positivt når man kritiserer?

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 21:11

Den 23-02-2011 20:57, Erik Olsen skrev:

> [...]
> uheldigt valg at teksfonte, -størrelser og -farver. Eller mener du at
> man absolut skal nævne noget positivt når man kritiserer?

Har scootergrisen skrevet han kun vil have positiv kritik?

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-11 21:14

Anonymous wrote:

> Har scootergrisen skrevet han kun vil have positiv kritik?

Nej, jeg forsøgte bare at afdække bredden af dit synspunkt.

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 21:19

Den 23-02-2011 21:13, Erik Olsen skrev:

> Nej, jeg forsøgte bare at afdække bredden af dit synspunkt.

Det synes jeg ellers var klart nok :)

Og jeg har heller aldrig skrevet, man kun må give positiv kritik, så
skulle dén vidst være på plads...

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 21:41

> Det er da et synspunkt.
>
> Jeg kan sikkert også kommentere et kedeligt grafisk indtryk og et
> uheldigt valg at teksfonte, -størrelser og -farver.

Valget af tekstfonte og de blå farver var så ikke hvad der først faldt
mig ind ved designet, men hvis du kan uddybe hvad der er galt, kan
scootergrisen sikkert godt bruge det. Det er jo så iøvrigt ikke mig, som
skal forholde mig til kritikken, så du kunne ligesågodt have skrevet det
til scootergrisens oplæg :)

En kritik er iøvrigt ikke meget værd, med mindre man underbygger den.
Det synes jeg da siger sig selv :)

Der stilles et ret åbent spørgsmål, så er det jo tilladt at forholde sig
bredt i sine svar.

Prøv at forestille dig, hvis nu samtlige herinde udelukkende kunne få
kritik af valideringsfejl og stavefejl, og intetsomhelst andet - ville
gruppen så reelt være noget værd?

Jeg ville hurtigt holde op med at bruge den.

Men du mener, det skal være enten eller - altså enten *alene* stavefejl
og valideringsfejl eller også ingen kritik? Eller hvad?

....prøver lige af afdække bredden af dine synspunkter :)

Min egen holdning er, selvfølgelig skal man kunne påtale valideringsfejl
og stavefejl, det skal bare ikke være det *eneste*. Den kan jeg ikke se
kan misforstås som at jeg mener, man kun må give positiv kritik??

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-11 22:32

Anonymous wrote:

> [...]
> scootergrisen sikkert godt bruge det. Det er jo så iøvrigt ikke mig,
> som skal forholde mig til kritikken, så du kunne ligesågodt have

Det var ikke en kritik af scootergrisens side, men et spørgsmål til dig
fordi jeg ikke forstår dit synspunkt om at man ikke kun må kritisere kun
en ting.

> Men du mener, det skal være enten eller - altså enten *alene*
> stavefejl og valideringsfejl eller også ingen kritik? Eller hvad?

Det er en væsentlig overfortolkning af hvad jeg har skrevet.

Jeg mener man bør bidrage med hvad man er bedst til. Jeg kan næppe
bidrage med mange konstruktive synspunkter om html-kodningens
finurligheder (her er jeg nærmere den der stiller spørgsmål), mens f.
eks. stavefejl og læselighed af tekst (sidstnævnte pga. efterhånden
aldrende øjne) er nogle af de emner jeg kan bidrage konstruktivt til.

Fra : Anonymous

Dato : 23-02-11 23:10

Den 23-02-2011 22:32, Erik Olsen skrev:

> Det er en væsentlig overfortolkning af hvad jeg har skrevet.

Det ved jeg. Jeg synes også du overfortolkede hvad jeg skrev, så det var
skam med vilje :)

> [...]
> eks. stavefejl og læselighed af tekst (sidstnævnte pga. efterhånden
> aldrende øjne) er nogle af de emner jeg kan bidrage konstruktivt til.

Hvis du flygter fra sider med stavefejl, kan man ikke sætte en finger på
den begrundelse.

Jeg flygter også hvis ting auto-animerer, og fuldstændigt og aldeles
uden undtagelse, det forventer jeg heller ikke at folk sætter
spørgsmålstegn ved, så helt fair.

Hovedsagen er, at kritik og bergrundelse står samme sted. Jeg så godt du
skrev det, lagde dog først mærke til det senere. Men så har den, som man
giver kritikken nemlig noget at forholde sig til. Hvis der er nok, som
skriver de flygter pga. stavefejl, vil man jo nok prioritere det punkt op...

Men nu var min anke også generel. Jeg synes det er dybt ærgerligt, hvis
det eneste man kan få af kritik er omkring validering og stavefejl. Det
er vigtige punkter og det er fint det er der, det må (bør) bare ikke
være de eneste ting, som bliver kigget på ved en hjemmeside.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-02-11 09:29

Anonymous tastede følgende:
8X
> [...]
> vigtige punkter og det er fint det er der, det må (bør) bare ikke være de
> eneste ting, som bliver kigget på ved en hjemmeside.

Hvis man ikke vil høre svaret, skal man ikke stille spørgsmålet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-02-11 06:18

Wed, 23 Feb 2011 19:38:16 +0100 skrev Erik Olsen:

> [...]
>stavefejl, skønt jeg kunne hjælpe.
>
>Jeg behøver måske ikke være så tilbageholdende?

Nej, ikke hvis det er konstruktivt og holdt i en sober tone.

Jeg arbejder i en fagforening og vi har forlængst brudt tabuet omkring
ordblindhed. Op mod 20% af alle danskere lider, i en eller anden grad,
af læse-/stavevanskeligheder. De fleste forsøger at skjule det, fordi
de synes det er flovt og omverdens fordomme har givet dem negative
oplevelser gennem skolen og livet.

Når vi holder medlemsmøder, har vi som regel en konsulent fra AOF med
og når han fortæller om hvor mange der er (de 20%) og "du er ikke
alene" og "der kan gøres noget ved det", kommer folk ud af busken.
Nogle straks, andre efter 2-3 gange.

Alle de tilbagemeldinger vi har fået, har været positive og nogle
endda så overvældende, at de pågældende har fået et helt nyt liv.
--
Venlig hilsen Kurt Hansen

Ægte mod er at kalde en spade for en spade,
også når man taler med spaden selv ...

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-02-11 18:28

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> og når han fortæller om hvor mange der er (de 20%) og "du er ikke
> alene" og "der kan gøres noget ved det", kommer folk ud af busken.

Meget positivt. Erkendelsen og det at få modet til at træde ud af
skabet, er den første men væsentligste hindring.

Fra : scootergrisen

Dato : 23-02-11 22:46

Så har jeg rette de stavefejl jeg kunne finde og lavet om på siderne.

Jeg vil stadig gerne hører jeres mening, forslag og hvis i har noget i
syns skal med på siderne.

Og hvis i vil være med til at rette stavefejl skal i bare marker teksten
med musen og trykke CTRL+ENTER og skrive hvordan det skal staves så får
jeg besked om det.

Adressen er : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-02-11 00:16

scootergrisen skrev:

> Og hvis i vil være med til at rette stavefejl skal
> i bare marker teksten

Der er fortset en del at arbejde med - jeg giver
lige et eksempel med ovenstående sætning,
der skal skrives på denne måde:

Og hvis I vil være med til at rette stavefejl skal
I bare markere teksten

> Adressen er : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Noget endnu værre er at du har et link til html.dk
som den ultimative guide om grundlæggende
viden.

Den er dybt forældet og har ikke været opdateret i
mange år - du bør finde noget bedre.

Find lige den nyeste artikel her, og fortæl hvilket år
den er fra

I gamle dage var det Gud, det er det ikke mere.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 24-02-11 00:28

> Noget endnu værre er at du har et link til html.dk
> som den ultimative guide om grundlæggende
> viden.

Kender du nogen gode danske sider om HTML ?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-02-11 00:31

On 23-02-2011 22:46, scootergrisen wrote:
> [...]
>
> Og hvis i vil være med til at rette stavefejl skal i bare marker teksten
> med musen og trykke CTRL+ENTER og skrive hvordan det skal staves så får

Ufatteligt at 2-3 personer sidder og blogger om egne synspunkter,
foranlediget af et spørgsmål som overhovedet ikke hører hjemme i denne
gruppe, men i ris&ros gruppen.

Din side er et plagiat af ting fundet på nettet, så du bør i det mindste
oplyse om kilde, med link, og give redaktørerne kredit for deres arbejde.
Alene det at du linker til html.dk er tåbeligt, når det er en kendt sag,
at html.dk ikke har været opdateret i dette årtusinde.

De udmærkede danske sider der findes om html, er skrevet af folk der har
eksperimenteret med html, og kan fortælle om egne erfaringer - ikke bare
copy-paste fra nettet.

Alene tanken om, at du tror du kan bidrage med informationer om html5,
når du har 25 html5 fejl, er da til at få kighoste over.

Page checked:   http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/introduktion.php
Total errors found:   25 (HTML: 1, WCAG v2 A: 24)
(X)HTML used for this page:   HTML5

HTML Errors

E668 - 1 instance(s): If either 'name', 'http-equiv', or 'itemprop' is
specified, then the 'content' attribute must have a value or be omitted.
WCAG v2 A Errors

E872 - 2 instance(s): You must provide a mechanism that allows users to
explicitly request changes of context. The intended use of a submit
button is to generate an HTTP request that submits data entered in a
form, so it is an appropriate control to use for causing a change of
context. See http://www.w3.org/TR/WCAG20-TECHS/H32.html (displayed in
new window)

E885 - 8 instance(s): Associate labels properly with their controls. See
http://www.w3.org/TR/WCAG20-TECHS/F68.html (displayed in new window)

E899 - 14 instance(s): If you have different links with the same link
text and 'title' it can be confusing to the user. So you should either
change the link text or add a unique 'title' to each link. See
http://www.w3.org/TR/UNDERSTANDING-WCAG20/navigation-mechanisms-refs.html (displayed
in new window)

Halvfærdige sider har ingen interesse.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : John

Dato : 24-02-11 00:50

Karl Erik Christensen forklarede:

> Ufatteligt at 2-3 personer sidder og blogger om
> egne synspunkter, foranlediget af et spørgsmål
> som overhovedet ikke hører hjemme i denne gruppe,
> men i ris&ros gruppen.

Bemærk det sædvanlige fuckhoved der har futtet
grisens indlæg så tråden optræder 2 steder

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 24-02-11 01:03

> Ufatteligt at 2-3 personer sidder og blogger om egne synspunkter,
> foranlediget af et spørgsmål som overhovedet ikke hører hjemme i denne
> gruppe, men i ris&ros gruppen.

Spørgsmålet ligge også i ris+ros.

> Din side er et plagiat af ting fundet på nettet, så du bør i det mindste
> oplyse om kilde, med link, og give redaktørerne kredit for deres arbejde.

Der er ikke meningen det skal være en kopi men nu har jeg næsten lige
lavet siderne og ville hører hvad i syntes.

> Alene det at du linker til html.dk er tåbeligt, når det er en kendt sag,
> at html.dk ikke har været opdateret i dette årtusinde.

Ja det siger i jo.

> De udmærkede danske sider der findes om html, er skrevet af folk der har
> eksperimenteret med html, og kan fortælle om egne erfaringer - ikke bare
> copy-paste fra nettet.

Kan du give nogen links til danske sider om HTML ?

> [...]
> text and 'title' it can be confusing to the user. So you should either
> change the link text or add a unique 'title' to each link. See

De 24 ud af 25 fejl du nævner har jo ikke noget med HTML 5 at gøre.
Den sidste fejl er bare fordi jeg havde en tom værdi.

Hvorfor validere du også mod WCAG version 2 ?

> Halvfærdige sider har ingen interesse.

Så ville du nok ikke være her hvis de ikke interesserede dig bare lidt.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-11 11:54

Den 24-02-2011 00:30, Karl Erik Christensen skrev:

> [...]

> Page checked:
> http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/introduktion.php
> Total errors found: 25 (HTML: 1, WCAG v2 A: 24)

Ret skal være ret - der er ikke tale om HTML fejl, men
om noncompliance med Acessibility Guidelines.

For begrebsmæssige forklaringer kan jeg
anbefale Mark Pilgrims HTML5: Up and Running.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-02-11 00:49

scootergrisen wrote:
> [...]
> http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/
>
> Man skal have den nyeste version af sin browser for at det virker.

Øh, min Firefox er version 3.6.13 og det er angiveligt den seneste. Søger
jeg efter opdateringer, er beskeden i hvert fald, at ingen er tilgængelig.

I øvrigt virker både video og audio i nogle af tilfældende i min FF.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 24-02-11 01:09

> Øh, min Firefox er version 3.6.13 og det er angiveligt den seneste. Søger
> jeg efter opdateringer, er beskeden i hvert fald, at ingen er tilgængelig.

Det skal nok passe at 3.6 er den seneste stabile version men man kan
også downlade en beta som hedder version 4 som så giver mulighed for at
bruge nogen af de nyere ting i HTML 5.

Og fordi HTML 5 er så ny så kan det ved nogle browsere være nødvedigt at
bruge det seneste beta/release candiate/nightly build og hvad de ellers
kaldes de aller nyeste versioner.

Fra : Allan

Dato : 27-02-11 17:25

> Jeg vil gerne hører jeres mening om siderne her :
> http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Når nu du lader indholdet skalere efter browser-vinduets bredde, så
synes jeg også, at du burde lade overskriften skalere.

Når man gør browservinduet smallere, så kan man stadig se hele teksten,
men overskriftens højre side forvinder.

> Man skal have den nyeste version af sin browser for at det virker.
> Det vil sige du skal have fat i :

Det ville være en fin service, hvis du oplyste brugeren, hvilken browser
din side registrerer, at brugeren ser siden med.

Hilsen Allan

Fra : scootergrisen

Dato : 27-02-11 21:01

Den 27-02-2011 17:25, Allan skrev:

> Når nu du lader indholdet skalere efter browser-vinduets bredde, så
> synes jeg også, at du burde lade overskriften skalere.

Det var da en meget god ide.
Ved du hvordan man gør det ?

> Det ville være en fin service, hvis du oplyste brugeren, hvilken browser
> din side registrerer, at brugeren ser siden med.

Hvad skulle man bruge det til ?
Mener du så brugeren kan se hvad version brugeren har ?
Brugeren ved vel godt hvad browser brugeren bruger eller ?
Men kan da godt prøve og undersøge det lidt.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-02-11 11:44

Der er faktisk forbløffende mange der ingen anelse har om hvilken
browser de bruger. Hr. og fru Jensen ved måske til nød at de har noget
der hedder "Internet" men hvilken browser de bruger og specielt
versionsnummeret har de i mange tilfælde ingen anelse om. Selvfølgelig
er det ikke lige den type folk din side henvender sig til men for os
mere erfarne kunne det være meget rart at se at browseren detekteres
korrekt. Mange Browsere (inklusiv IE9 RC) kan jo også sættes til at
give sig ud for at være en helt anden browser.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : scootergrisen

Dato : 28-02-11 18:27

Den 28-02-2011 11:44, Jens Peter Karlsen skrev:
> [...]
> korrekt. Mange Browsere (inklusiv IE9 RC) kan jo også sættes til at
> give sig ud for at være en helt anden browser.

Nu har jeg lavet noget så det står hvilken browser der bruges ud fra
indholdet i PHP's $_SERVER["HTTP_USER_AGENT"].

http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Test gerne om det virker rigtigt.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-02-11 18:35

scootergrisen kom med denne ide:

> http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/
>
> Test gerne om det virker rigtigt.

Mozilla Firefox 3.6.13
Det ser rigitgt ud - i hvert fald er det det samme browseren selv
mener, så ...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-03-11 01:22

Ser fint ud. Rapporterer korrekt på IE9 og melder også den falske
useragent jeg prøvede med (Google Chrome 5.0.375.99).

Regards Jens Peter Karlsen.

On Mon, 28 Feb 2011 18:26:49 +0100, scootergrisen

Fra : Allan

Dato : 28-02-11 16:41

Den 27-02-2011 21:01, scootergrisen skrev:

> Det var da en meget god ide.
> Ved du hvordan man gør det ?
Nej, desværre. Ikke hvis du benytter et baggrundsbillede.

> Hvad skulle man bruge det til ?
> Mener du så brugeren kan se hvad version brugeren har ?
> Brugeren ved vel godt hvad browser brugeren bruger eller ?
> Men kan da godt prøve og undersøge det lidt.
Det er nu mest fordi du skriver: "Hvis din browser er ældre end disse
versioner..." Jeg mener, det behøver du ikke at spørge om, det kan du
selv se.
Du kan derfor rette dine anbefalinger ind efter, hvorvidt brugerens
browser er tilstrækkelig opdateret.
eks. "Kravene er bla, bla, bla..."
"Da det ser ud til, at du benytter browser X, version Y, bør du kunne se
siderne korrekt"
Alternativt:
"Da det ser ud til, at du benytter browser X, version Y, skal du ikke
forvente at se alle siderne korrekt"

Fra : scootergrisen

Dato : 04-03-11 13:14

Er der nogen der kan se hvorfor en del af denne kode ikke virker i
firefox. Men det virker i de andre browsere jeg har testet.

Det drejer sig om processlinien nederst som skal vise en rød bar hvor
langt afspillingen er nået også skal man kunne klikke for hoppe i lyden.

Det skal lige siges at lyd formatet er OGG (Vorbis) så det virker altså
kun i de browsere som understøtte det format. Det vil se firefox 4,
opera 11, chrome 9.

Jeg har teste i Firefox 4.0

Måske i kan få øje på noget som ikke understøttes af firefox eller sådan
noget.

Koden : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/test5.php

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-03-11 14:22

scootergrisen forklarede den 04-03-2011:
> [...]
> chrome 9.
>
> Jeg har teste i Firefox 4.0
>
> Måske i kan få øje på noget som ikke understøttes af firefox eller sådan

scriptfejl i linie 465 - canvas er ikke defineret
Det er godt nok ikke FF4, men script er vist script, også i HTML5...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 04-03-11 14:44

> scriptfejl i linie 465 - canvas er ikke defineret
> Det er godt nok ikke FF4, men script er vist script, også i HTML5...
>
> Birger

Hvad program har du set det med ?
Er fejlen der stadig ?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-03-11 16:00

scootergrisen formulerede fredag:

> Hvad program har du set det med ?
> Er fejlen der stadig ?

Firebug. ( FF 3.6.14)
Og ja, den er der stadig - canvas ikke defineres i linie 465

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-03-11 22:40

Siden kræver FF 4 beta.
Canvas støttes ikke i tidligere versioner.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-03-11 02:01

Jens Peter Karlsen frembragte:
> Siden kræver FF 4 beta.
> Canvas støttes ikke i tidligere versioner.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Man kan da godt lave en js variabel der hedder canvas...
Og så vidt jeg kan se er det som sådan det bruges.
I en funktion der hedder InitEvents oprettes en variabel der hedder
canvas - op til flere gange, og den sættes til at være et element med
id canvas. Men den oprettes som lokal variabel i funktionen, og der
hvor den bruges er den ikke defineret.
I øvrigt rodet kode, som helt lever op til sidste del af spørgerens
nickname, og gør det temmelig vanskeligt og tidskrævende at hjælpe ham.
B-)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 05-03-11 03:44

Det ser ud til at Firefox 3.6.15 som jeg lige har prøvet har canvas
support og den siger og samme fejl.
Firebug virker ikke i firefox 4.0 så jeg måtte downloade 3.6.15 for at
kunne bruge firebug.

> [...]
> canvas - op til flere gange, og den sættes til at være et element med id
> canvas. Men den oprettes som lokal variabel i funktionen, og der hvor

Det bare mærkeligt at det virker i de andre browsere så den der canvas
variabel som jeg nu har opdøbt til rotte ser jo ud til at blive sat i de
andre browserer men ikke firefox før:

if (rotte.getContext) {

Men hvis jeg retter det til :

var rotte = document.getElementById("giraf");
if (rotte.getContext) {

Så virker den røde processbar i firefox.

Hvis jeg klikker på processbaren (altså <canvas>) for at spole frem og
tilbage så får jeg denne fejl i firebug :

Error:[Exception... "Component returned
failure code: 0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE)
[nsIDOMHTMLAudioElement.currentTime]"
nsresult: "0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE)"
location: "JS frame ::
http://localhost/htmlgrisen/test5.php
:: anonymous :: line 583" data: no]

(?)(e=undefined)test5.php (linje 592) e = undefined

Fejlen kommer fra denne linie som vel bare er en linie der fortæller og
eventuelle fejl :

if (window.console && console.error("Error:" + err));

Jeg tror måske der kan være noget i denne kode som ikke dur i firefox :

if (!e) {
e = window.event;
}

try {
oAudio.currentTime = oAudio.duration * (e.offsetX / rotte.clientWidth);
}

Fra : scootergrisen

Dato : 05-03-11 06:52

Nu lod jeg mærke til at der var noget andet der ikke virkede i Firefox
3.6 men det virker i 4.0 så jeg syns ikke der er nogen grund til at
grave yderligere i det som Firebug skriver når den ikke virker i Firefox 4.0

HTML 5 og de "ting" man bruger i Javascript til at styre ting i <audio>
er jo ret nye så der er en chance for at de fejl beskeder jeg får i
Firebug kun er fordi det ikke virker i firefox 3.6 og fordi den ikke
understøtte de nye ting i HTML 5.

Så test venligt kun i de helt nye beta versioner som Firefox 4.0 da mine
eksempeler ikke altid virker i de stabile versioner fordi det er så nye
med HTML 5.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-03-11 09:45

scootergrisen:
> [...]
> }
>
> try {
> oAudio.currentTime = oAudio.duration * (e.offsetX / rotte.clientWidth);

Det har ikke noget med FF at gøre, eller med browsere eller versioner.
Dit script der er forkert.
Globale variable skal defineret udenfor funktioner. Du kan ikke
definere en variabel i een funktion, og regne med at så virker den i
alle andre.
Det er muligt at visse compilere er i stand til at forstå hvad du mener
- men det er stadig principielt forkert.

Firefox har anderledes eventhandling end IE.
I FF oveføres ecenten som en parameter til funktionen.
function MyFunc(evt) {...}
og FF har ikke nogen window.event.
De funktioner, der skal bruge events, skal have dem overført som
parameter.
Så kan man checke på window.event
function MyFunc( evt) {
if (window.event) { evt = window.event; }
}

Se evt.
https://developer.mozilla.org/en/DOM/event

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 05-03-11 10:18

Hvad skal jeg så gøre ved denne kode :

rotte.addEventListener("click", function() {

var oAudio = document.getElementById("myaudio");
[...]

catch (err) {
if (window.console && console.error("Error:" + err));
}

}, true);

Skal jeg skrive :
rotte.addEventListener("click", function(event) {
?

Fra : Admin

Dato : 05-03-11 12:14

Den 05-03-2011 10:17, scootergrisen skrev:
> Hvad skal jeg så gøre ved denne kode :
<SNIP: JS>

Først og fremmest give nogle sigende navne i stedet for rotte og giraf...

> Skal jeg skrive :
> rotte.addEventListener("click", function(event) {
> ?

En addEventListener, som fungerer med alle browsere kan se sådan ud:

function addEvents (eventobject,eventtype,eventfunction) {
if ( eventobject.addEventListener ) {
eventobject.addEventListener (eventtype,eventfunction,false) ;
} else if( eventobject.attachEvent ) {
eventobject.attachEvent ('on'+eventtype,eventfunction) ;
} else {
eventobject['on' + eventtype] = eventfunction ;
}
}

Det er taget af en lille række generelle functions, jeg altid includer
først i JSen:

http://www.webdesigngruppen.dk/scripts/generel_events.js

MVH
Rune Jensen

Fra : Admin

Dato : 05-03-11 12:23

Den 05-03-2011 12:13, Admin skrev:

> [...]
> eventobject.attachEvent ('on'+eventtype,eventfunction) ;
> } else {
> eventobject['on' + eventtype] = eventfunction ;

Bruges sådan:

Eks.:
addEvents(document.getElementsByTagName("select"),'keydown',checkEnterKey);

Forklaring:
addEvents([Elementet, som skal have event], [Event-typen, f.eks. keydown
for "onkeydown"], [Den function, som skal kaldes, når eventen indtræffer]);

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 05-03-11 13:39

Jeg syns ikke der er noget der virker.

Skal jeg fjerne dette :

if (!e) {
e = window.event;
}

?

Jeg har læst at e.offsetX er til explore og i firefox hedder det layerX.

Er der noget der ser forkert ud her i koden ?
Kan også ses på http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/test5.php hvis det er
bedre.
Lige nu virker processbaren ikke i nogen browsere.

function opdater_processbar(){

if (!e) {
e = window.event;
}

try {
lyd.currentTime = lyd.duration * (e.offsetX / bar.clientWidth);
}

catch (err) {
if (window.console && console.error("Error:" + err));
}

}

function initEvents() {

lyd.volume = 0.1;

lyd.addEventListener("playing", function() {
document.getElementById("play").textContent = "Pause";
}, true);

lyd.addEventListener("pause", function() {
document.getElementById("play").textContent = "Play";
}, true);

lyd.addEventListener("timeupdate", progressBar, true);
addEvents(bar,"click",opdater_processbar);

}

window.addEventListener("DOMContentLoaded", initEvents, false);

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-03-11 10:46

scootergrisen frembragte:
> [...]
>
> }, true);

> Skal jeg skrive :
> rotte.addEventListener("click", function(event) {

Smid den væk?
rotte.hvadsomheslt eksisterer ikke før rotte er defineret. Og det
bliver den i den fuktion der aldrig bliver kaldt, fordi den ikke
eksisterer.
Og skulle den nogensinde komme dertil, er e heller ikke defineret -
hvorfor if (!e) er ganske overflødig.
Så der er ikke ret meget mening med galskaben.
[Slip løven løs - den vil være i stand til at gøre det af med både
rotter og giraffer]

Noget i retning af

var rotte = document.getElementById("giraf");
rotte.addEventListener("click", function( evt) {
var oAudio = document.getElementById("myaudio");
try {
var offs = 0;
if (window.event) {
evt = window.event;
offs = evt.offsetX;
}
else
offs = evt.layerX;
}
oAudio.currentTime = oAudio.duration * (offs/rotte.clientWidth);
}
catch (err) {
if (window.console && console.error("Error:" + err));
}
}, true);

skulle kunne gøre det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 06-03-11 12:25

> [...]
> }
> catch (err) {
> if (window.console && console.error("Error:" + err));

Okay det hjalp på det.

Findes der andet end clientWidth og layerX hvor man kan hente den
kordination hvor man klikker ?

Det fordi hvis jeg sætter en margin på 100 pixels på processbaren og jeg
så klikker på processbaren så er det 100 pixels forkert til siden i firefox.
Hvis jeg ændre margin til 50 så er det 50 pixels forkert.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-03-11 12:49

Den 06-03-2011, skrev scootergrisen:

> [...]
> klikker på processbaren så er det 100 pixels forkert til siden i firefox.
> Hvis jeg ændre margin til 50 så er det 50 pixels forkert.

Nu bliver det jo besværligt...
De egenskaber, der starter med
offset => elementets position og hvor meget det fylder i parent
elementet
client => er hvor meget plads der er til indhold i elementet, og
scroll => handler om elementet selv
Du kan evt se
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms530302%28v=vs.85%29.aspx
som illustrerer de forskellige egenskaber.

Bemærk at nogen af dem skal hentes fra style-elementet.
Den du skal have fat i, og bruge sammen med clientWidth, hedder vist
rotte.style.marginLeft (og hvis du har padding også, skal du huske også
at trække det fra... rotte.style.paddingLeft)
Men det kommer an på opbygningen af elementer i HTML'en, hvilket du
skal bruge.
Det er ikke præcist overskueligt, hvad der er rotter og/eller giraffer
og hvad der er processbar (Viser den hvor sulten løven er?).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 06-03-11 15:46

> offset => elementets position og hvor meget det fylder i parent elementet
> client => er hvor meget plads der er til indhold i elementet, og
> scroll => handler om elementet selv

Er det noget mircosoft specifikt ? offset, client og scroll eller virker
det for alle browsere ?

Hvad med :
offs = evt.layerX;

Findes der andet end layer ?
For jeg tror det er der det sker.

Fra : scootergrisen

Dato : 06-03-11 16:00

Ok jeg har fundet pageX og screenX og layerX.
Er der flere ?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-03-11 16:26

scootergrisen formulerede spørgsmålet:

> Er det noget mircosoft specifikt ? offset, client og scroll eller virker det
> [...]

Der er mange properties for HTML elementer. Det jeg mener, er dem der
starter med offset ( offsetLeft, offsetTop, etc.), har med elementets
position i parenten at gøre.
Og bemærk, det er HTML-elementets egenskaber. Defineret i DOM, og ens i
browsere der bruger samme version af DOM.

Det er anderledes med events.
De er forskellige.
https://developer.mozilla.org/en/DOM/event
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms535863%28v=vs.85%29.aspx

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 04-03-11 15:36

Jeg har ændret en del på siderne og nu virker Javascripten som jeg har
haft problemer med tidligere.

Hører gerne flere meninger,forslag,og andet :

http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 08-03-11 23:42

> [...]
> http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/
>
> Man skal have den nyeste version af sin browser for at det virker.

Virker nu godt nok i Thunderbrowser :)

--
Ib K. Jensen :: www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.

Fra : scootergrisen

Dato : 09-03-11 14:28

Den 08-03-2011 23:41, Ib K. Jensen skrev:

> Virker nu godt nok i Thunderbrowser :)

Ja det ser ud til at virke okay.
Selvom det virker ikke når jeg klikker på play på <audio> og <video>.
Men hvis jeg højre klikker jeg trykker afspiler virker det.
Ved ik lige hvorfor den gør sådan.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 08-03-11 23:42