Andet multimedie
bentjuul 3670
Har et problem med at farve font... se her~
Fra : Carjuth

Dato : 23-02-11 10:20

Jeg har lige sendt et indlæg til NG, men jeg kan se det ikke går igennem -
Det er nok fordi jeg har vedhæftet noget til indægget.

Jeg sender igen og laver link til en PDF/rtf

Se logoet her
www.kilojoule.dk/Logo-farvelade.pdf
www.kilojoule.dk/Logo-farvelade.rtf

Jeg har et stort problem med at farve en font indeni ...

Jeg har betalt et firma i USA for at lave et logo. Det er lavet i
Illustrator.

Jeg har selv Illustrator 10.0.3

Så vil jeg gerne tilføje lidt tekst med samme font type, som logo er lavet
i:
Fonten hedder alba_super_regular.ttf.
Jeg kan sende den til jer hvis I er interesseret

Altså... Jeg vil gerne bevare teksten "kilojoule" - men så tilføje teksten
"radio" nedenunder

Det går sådan set meget godt med at skrive noget tekst indeni logoet.

Problemet kommer bagefter, når jeg skal farvelægge teksten

Når jeg trykker på farve, er det de helt forkerte områder i fonten som
bliver farvet.

Hm... måske skal man lave tekst om fra tekst til grafik. Men hvordan gør man
det ?
Jeg ved heller ikke om det hjælper?

Mit store problem har jeg illustreret i pdf-fil. Det håber jeg er
i orden... Det er nemmere at se, hvad jeg mener!

Stor hilsen
fra
Carsten
(Carjuth)

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-11 19:30

Carjuth wrote:

> Jeg har lige sendt et indlæg til NG, men jeg kan se det ikke går
> igennem - Det er nok fordi jeg har vedhæftet noget til indægget.

Det er en tekstgruppe du poster til. Mange nyhedsservere sletter indlæg
med vedhæftede filer til tekstgrupper, og det er respektløst overfor
andre deltagere at sende sådanne indlæg.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Carjuth

Dato : 24-02-11 10:58

Je det fandt jeg ud af... Derfor sendte jeg i stedet et link. Kan nogen
hjælpe mig?

Hvad er løsningen?

Fra : Leif Neland

Dato : 24-02-11 09:22

Carjuth wrote:
> [...]
> www.kilojoule.dk/Logo-farvelade.pdf
> www.kilojoule.dk/Logo-farvelade.rtf
>
> Når jeg trykker på farve, er det de helt forkerte områder i fonten som

Jeg har lige brugt nogle minutter på at lege "find 5 fejl", og jeg kan ikke
se forskel på de to nederste udgaver af logoet.

Leif

Fra : Carjuth

Dato : 24-02-11 10:55

Hej

Prøv at kigge igen i pdf'en ... hæ hæ ...

Kig på ordet "radio" ... Det skal farvelægges ligesom ordet "kilojoule"
Altså indmaden skal være farvelagt med den der gule/grønne farve...

Selv om man vælger "indmaden" i farveværktøjet (og ikke omridset) er det kun
en lille del af fonten som bliver farvelagt... Det skal være indmaden af
bogstaverne...

Hvis det stadig er uklart, så spørg endeligt igen...

Hilsen
Carsten
carjuth

Fra : Leif Neland

Dato : 24-02-11 12:36

Carjuth wrote:
> [...]
> Selv om man vælger "indmaden" i farveværktøjet (og ikke omridset) er
> det kun en lille del af fonten som bliver farvelagt... Det skal være

Jeg kan godt forstå, hvad du vil, men jeg kunne ikke se forskellen.

Jeg er ikke grafiker, men kan man ikke som i GIMP markere med "magisk lasso"
eller lignende, kanten mellem det gennemsigtige og det sorte, og så farve
området inden i?

Eller lægge et farvet lag under bogstaverne, og så klippe det overflødige
af?

Måske en maske, der kan farves?

Leif

Fra : Rado

Dato : 24-02-11 17:07

On Wed, 23 Feb 2011 10:20:29 +0100, "Carjuth"
<junker-sletdennetekstforatmailemig@callisto-sletdennetekstforatmailemig.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det går sådan set meget godt med at skrive noget tekst indeni logoet.
>
>Problemet kommer bagefter, når jeg skal farvelægge teksten

Kan du ikke kopiere den anden tekst og så ændre teksten i den, og så
derefter ændre farverne??

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-02-11 19:40

"Carjuth" wrote in message
[...]

Se evt. dette link:
http://www.ehow.com/how_4484070_text-pattern-gradient-adobe-illustrator.html

MVH

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-11 09:32

Hvis Illust. kan arbejde i lag ligesom Photoshop,
så har du måske ikke lavet et nyt lag til Radio, og derefter ikke
valgt dette lag?

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 22-03-11 23:47

Din font er gennemsigtig i det område, som du vil have farvet, og i
Illustrator kan man ikke umiddelbart markere dette område. Så skal man først
lave teksten om til kurver (højreklik og vælg "Create Outlines"), og det kan
let blive både tidskrævende og vanskeligt.

Det er nemmere, hvis du bruger Photoshop (men så kan du ikke længere skalere
logoet op og ned uden at det bliver grimt). Her kan du skrive teksten med
din font, og derefter vælge Magic Wand-værktøjet. Klikker du nu i de tomme
områder mens du holder shift-tasten nede, bliver områderne markeret. Lav et
nyt lag til din grafik _under_ laget med din tekst. Vælg derefter Paint
Bucket-værktøjet og klik indenfor det markerede område. Nu har du noget
grafik, som du kan farve løs på.

--
Mange venlige hilsner

Trond Øyvind Hermansen
Grafiker

Fra : kajo

Dato : 23-03-11 08:31

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> derefter Paint Bucket-værktøjet og klik indenfor det markerede område. Nu
> har du noget grafik, som du kan farve løs på.

Det er hverken besværligt eller tidskrævende.
Skriv din tekst.
Edit - Copy
Edit - Paste in back
Type - Create outline
Object - Compound path - release
Man så nu farvelægge, eller hvis man ikke gider have alle de kurver kan man
i pathfinder klikke på Merge (tre fra venstre)
Nu kan der ligges farve, forløb eller mønster i - alt efter hvad man er i
humør til

Hvis værktøjskassen med Pathfinder ikke er synlig, findes den ved at gå op i
menuen Window og markere den her.

--
kajo