Baggrundsbilleder
Fra : Christian Kragh

Dato : 22-02-11 15:26

Hej.

Jeg har en side som jeg ønsker at have 2 baggrundsbilleder på.
Det understøttes jo ikke af CSS2.1, først i CSS3.

Er der en måde at gøre det på?

Jeg har en test side her: http://web.5mm.dk/test.htm

Hvis browseren ikke er stor nok og der kommer en vandret scrollbar så
forsvinder baggrundsfarven når man kører væk fra default visningen.

Jeg er med på at den siger at min div er 100% bred i forhold til siden.
Skal man rode med position fixed? eller er der andre metoder der er
smartere...

Christian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-11 15:48

Christian Kragh skrev:

> Jeg har en side som jeg ønsker at have 2 baggrundsbilleder på.
> Det understøttes jo ikke af CSS2.1, først i CSS3.
>
> Er der en måde at gøre det på?

Du angiver først en stildefinition med et enkelt
baggrundsbillede, og bagefter angiver du en med to, fx:

..side {
background-image: url('billede1.jpg');
background-image: url('billede1.jpg'), url('billede2.jpg');
}

Gamle browsere vil ignorere den med to billeder og i stedet
bruge den første. Nyere browsere vil bruge den seneste
definition, altså den med de to billeder.

Så langt, så godt. Hvis du vil have fall-back, så det også
virker i gamle browsere, skal du have indsat en ekstra div
på siden, og den skal så placeres i en conditional statement
til IE-versioner mindre end version 9.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Christian Kragh

Dato : 22-02-11 16:02

> [...]
> .side {
> background-image: url('billede1.jpg');
> background-image: url('billede1.jpg'), url('billede2.jpg');

Den havde jeg ikke luret at lave det på den måde...
Men løste det ved at sige:
position:fixed;
istedet for position:absolute;

Ellers er resten den samme kode som før.

Christian

Fra : Anonymous

Dato : 22-02-11 15:52

Den 22-02-2011 15:25, Christian Kragh skrev:

> Jeg har en side som jeg ønsker at have 2 baggrundsbilleder på.
> Det understøttes jo ikke af CSS2.1, først i CSS3.
>
> Er der en måde at gøre det på?

Sæt et billede på html og ét på body for at gå to billeder i body. Det
kan gøres i en CC for IE.

Og/eller brug ::before til at lægge det ind for IE8. Multiple
backgrounds virker "ud af posen" i flere browsere, se:

http://www.webdesigngruppen.dk/designteknik/css3_tests.asp

Alternativet, hvis du vil have alle med, og her tænkes nok mest på de
25% IE7-brugere, så er du nødt til at pakke dit elemnt, som skal have
multiple backgrounds i en DIV pr. billede.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 22-02-11 16:02

> [...]

> Jeg er med på at den siger at min div er 100% bred i forhold til siden.
> Skal man rode med position fixed? eller er der andre metoder der er

Jeg har ikke tid til at se mere på siden lige nu, men position:fixed er
lidt aparte at have med at gøre (i viisse tilfælde). Bl.a. Opera og
Konqueror har lidt problemer med det, da der er bugs i deres
renderingsmotor. Så søg en anden løsning først, hvis det er muligt. IE8
er iøvrigt ikke helt enig med andre browsere om positioner i en fixed.

Problemet med position:fixed er størst, hvis den fixed position element
ligger i bunden af siden.

MVH
Rune Jensen