Er det lovligt og brugbart at scanne boner~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-11 09:33

Jeg har altid et utal af bon'er, kvitteringer og deslige liggende og
mange af dem er på det der varmefølsomme papir, som jo desværre
forsvinder efter lidt tid.

Er det i orden at scanne det ind og navngive det på ens computer og så
smide originalerne ud? Kan man stadigvæk få byttet en vare eller have
garanti, såfremt de ligger som indscannet og er et print på A4 ok i det
tilfælde at man står og skal bruge en given bon?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-11 11:07

Jesper Haaber Gylling skrev:

> [...]
> forsvinder efter lidt tid.

> Er det i orden at scanne det ind og navngive det på ens computer og så

Ja. Der er ikke nogen lov der tvinger dig til at opbevare en bon.
Du skal blot kunne bevise hvem du har handlet hos hvis du vil
gøre sælger ansvarlig for en reklamation. En video der viser hele
indkøbsforløbet ville f.eks. også kunne gøre det. Bonen er blot
det nemmeste bevis.

Man kan forestille sig en krakilsk sælger der vil prøve at påstå
at man har lånt en bon af en anden, men den vil han ikke komme
langt med hvis den bon butikken udlever, er af den åndssavge type
hvor skriften forsvinder af sig selv. Så er det jo hans egen fejl
at man er nødt til at kopiere bonen.

Jeg har (endnu) ikke haft brug for at bruge scannede boner, men
boner som jeg ikke regner med kan holde, scanner jeg og smider
ud.

Jeg har haft en reklamationssag hvor jeg lidt for tidligt havde
smidt bonen ud (en måned før der var gået 2 år). Jeg fik en
udskrift i banken af den transaktion det drejede sig om, og det
godtog sælger som bevis for at jeg havde købt hos ham.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-02-11 11:18

On Tue, 22 Feb 2011 09:33:09 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Er det i orden at scanne det ind og navngive det på ens computer og så
>smide originalerne ud?
Ja, forstået således at der er intet der forhindre dette, så "ja" det
er lovligt.

>Kan man stadigvæk få byttet en vare eller have
>garanti, såfremt de ligger som indscannet og er et print på A4 ok i det
>tilfælde at man står og skal bruge en given bon?
Det vil kun tiden vise. Så "måske" er det brugbart.
Men de bonner der er skrevet på termopapir er man faktisk nød til at
scanne/kopiere da risikoen for at teksten forsvinder for stor.

Kviteringen/bonnen er jo kun et (af flere) bevis på at købet har
fundet sted, der er mig bekendt ikke noget lovgivningskrav om orginal
kvittering/bon.
Dog kan der fra sælgers side godt tænkes at de stiller med et krav om
orginal kvittering/bon for at de vil ombytte/yder garanti, de bør så
tilsvarende give en bon/kvittering som er arkivstabil og ikke på
billig termopapir.

Hvis man har handlet med en ehvervsdrivende er der krav til
kvitteringen for købet, det er mest af hensyn til momsafregningen, men
et krav er at hver eneste kvittering skal var identificerbar, dvs.
skal kunne genfindes i den ehvervsdrivendes (moms)regnskab.
Så det bliver svært for en sælger at påstå at købet ikke har fundet
sted hvis man har en nøjagtig kopi af kvittering/bon, hvis ellers
denne er udfyldt korrekt.

Nogle gange kan en bon dog godt kun være en kvittering på et givent
(summeret)beløb og ikke på en given handel på et spesifikt produkt.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-11 13:48

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> orginal kvittering/bon for at de vil ombytte/yder garanti, de bør så
> tilsvarende give en bon/kvittering som er arkivstabil og ikke på

Sælger kan ikke stille noget formkrav til beviset hvis det drejer
sig om en reklamation.

Sælger kan måske godt prøve at gøre det med en egentlig garanti,
men det ville undre mig om ikke det krav ville blive afvist som
urimeligt i en retssag.

> Nogle gange kan en bon dog godt kun være en kvittering på et givent
> (summeret)beløb og ikke på en given handel på et spesifikt produkt.

Medion accepterede min bankudskift der kun godtgjorde at jeg
havde brugt et givet beløb i Aldi på en given dato. Beløbet
svarede naturligvis lige præcis til prisen for en pc der var sat
til salg den dag.

--
Bertel

Fra : Jet

Dato : 22-02-11 09:34

On 22 Feb., 09:33, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:
> Jeg har altid et utal af bon'er, kvitteringer og deslige liggende og
> mange af dem er p det der varmef lsomme papir, som jo desv rre
> forsvinder efter lidt tid.
>
> Er det i orden at scanne det ind og navngive det p ens computer og s
> smide originalerne ud? Kan man stadigv k f byttet en vare eller have
> garanti, s fremt de ligger som indscannet og er et print p A4 ok i det
> tilf lde at man st r og skal bruge en given bon?

> [...]

Jeg købte en ekstern HD i ALDI og kassedamen foreslog selv at jeg bør
scanne bonen pga. 3 års garanti,
således anerkender ALDI scannede boner

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-02-11 17:16

Den 22-02-2011 17:33, Jet skrev:
> Jeg købte en ekstern HD i ALDI og kassedamen foreslog selv at jeg bør
> scanne bonen pga. 3 års garanti,
> således anerkender ALDI scannede boner

At kassedamen foreslog det, gør det jo ikke til noget Aldi står inde
for. Ydermere har du det ikke på skrift, og selvom en mundtlig
aftale er lige så god som en skriftelig, så kender vi jo godt
muligheden for manglende bevisførelse.
Hvis man derimod kan se, feks på deres hjemmeside, at de foreslår
man scanner deres kvitteringer, jaså er sagen jo straks brugbar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-11 00:34

Andersen [3650] skrev:

> Hvis man derimod kan se, feks på deres hjemmeside, at de foreslår
> man scanner deres kvitteringer, jaså er sagen jo straks brugbar

Man behøver ingen aftale. Der gælder de almindelige regler for
bevisførelse som siger at der slet ikke er noget formkrav.

--
Bertel

Fra : TGJ

Dato : 24-02-11 23:22

"Jesper Haaber Gylling" skrev i meddelelsen

Jeg har altid et utal af bon'er, kvitteringer og deslige liggende og
mange af dem er på det der varmefølsomme papir, som jo desværre
forsvinder efter lidt tid.

http://www.ekvittering.dk/

Var det noget?

/Thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-02-11 09:06

TGJ <somewhere@theinternet.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har altid et utal af bon'er, kvitteringer og deslige liggende og
> mange af dem er på det der varmefølsomme papir, som jo desværre

Den er klart fiks, men ikke alle er jo tilmeldt.

Det bliver sgu en succes, når de første får alle butikker med på den.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-02-11 01:39

On 24 Feb., 23:22, "TGJ" <somewh...@theinternet.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg har altid et utal af bon'er, kvitteringer og deslige liggende og
> mange af dem er p det der varmef lsomme papir, som jo desv rre

Under ulæselig kvittering står der:
"Det skyldes ofte papirkvaliteten og trykmetoden, at kvitteringen
falmer og bliver ulæselig. Men det er butikkens ansvar, at
kvitteringen kan læses i hele garantiperioden på to år. For det kan
ofte være svært som forbrugere at dokumentere, hvad der har været
købt, hvis kvitteringen ikke kan læses."

Holder den med at det er butikkens ansvar at kvitteringen kan læses i
hele reklamationsperioden (Her bruger de endda forkert ord, mener jeg,
da de skriver garantiperioden) ?

--
Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-11 14:14

Christian B. Andresen skrev:

> Holder den med at det er butikkens ansvar at kvitteringen kan læses i
> hele reklamationsperioden (Her bruger de endda forkert ord, mener jeg,
> da de skriver garantiperioden) ?

Det ved jeg ikke, men hvad skulle man også bruge det til hvis det
var? Hvis man står uden gyldigt bevis når man vil reklamere, får
man en lang næse.

--
Bertel