Manglende adresseskifte
Fra : Erik T

Dato : 21-02-11 17:04

Hej.

Min ex. har reelt været flyttet herfra i ca. 6mdr. men jeg har for et par
uger siden opdaget at hun endnu ikke har flyttet adresse hos det
offentlige.
Hun er stadig, på papiret, medejer af huset. Jeg mener at hun skal have
adresse der hvor hun reelt bor, og jeg har derfor gentagne gange bedt hende
flytte adressen, men hun nægter af uvisse grunde at flytte den selv.
Hvad er det rigtige for mig at gøre i denne situation? Skal jeg ud i noget
med at "anmelde" hendes flytning for hende, eller må jeg bare vente på at
hun synes det er tid at flytte adressen? Hvad er praksis?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-02-11 17:14

On 21 Feb 2011 16:04:00 GMT, Erik T <erik@erik.erik> wrote:

>Hun er stadig, på papiret, medejer af huset. Jeg mener at hun skal have
>adresse der hvor hun reelt bor,
Det kan siges meget kort:
********************
Du har pligt til at meddele folkeregistret, hvis du flytter.
Det skal ske senest fem dage efter flytningen.
Flytter du til en anden kommune, skal det meddeles til folkeregistret
i den nye kommune
*******************
Kan genfindes på stort set alle komuners borgerservices hjemmesider,
så fin den kommunes hjemmeside der er relevant og send det til Exen og
meddel hendes nye kommune at pågældende ikke bebor adressen mere, ikke
at du har pligt til det, men så har du gjort opmærksom på et såkaldt
ulovligt forhold som du har kendskab til.

>og jeg har derfor gentagne gange bedt hende
>flytte adressen, men hun nægter af uvisse grunde at flytte den selv.
Hun er bange for at miste nogle rettigheder ved at melde flytning
eller hun er bare ude på at drille dig, men jeg tror nu mest det
første.

>Hvad er det rigtige for mig at gøre i denne situation?
Som jeg beskrev i ovenstående

>Skal jeg ud i noget
>med at "anmelde" hendes flytning for hende,
Nej det vil være en overtrædelse af loven, det er hende selv der skal
gøre det, så hold snitterne fra sådanne forsøg.

>eller må jeg bare vente på at hun synes det er
>tid at flytte adressen?
Ja du må pænt vente indtil hun selv melder flytning eller kommunen
tvangsflytter hende.

/Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-02-11 17:32

Hans Kjaergaard skrev den 21-02-2011 17:14:
> [...]
> at du har pligt til det, men så har du gjort opmærksom på et såkaldt
> ulovligt forhold som du har kendskab til.

Enig.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Erik T

Dato : 21-02-11 17:38

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in

Tak for svaret.

> [...]
> at du har pligt til det, men så har du gjort opmærksom på et såkaldt
> ulovligt forhold som du har kendskab til.

Det var sådan ca. som jeg huskede det, bortset fra de præcis 5 dage. Jeg
har præciseret for hende at hun overtræder nogle regler, men hun nægter
at flytte den frivilligt.

> Hun er bange for at miste nogle rettigheder ved at melde flytning
> eller hun er bare ude på at drille dig, men jeg tror nu mest det
> første.

Det slog mig også da jeg læste mit eget indlæg efterfølgende, og jeg
fandt på kommunens side omkring de offentlige børnepenge ud af jeg burde
have udbetalt børnepengene eftersom børnenes adresse er hos mig.
Jeg slog også op omkring "socialbedrageri" at hvis man ikke overholder
den oplysningspligt man har overfor kommunen, så kan man risikere at
skulle tilbagebetale evt. ydelser. Betyder det at kommunen vil
tilbagekalde børnepengene og give dem til mig med tilbagevirkende? Status
omkring de børnepenge er faktisk sådan at de er pist væk og jeg hænger på
daginstitutioner alene.

> Nej det vil være en overtrædelse af loven, det er hende selv der skal
> gøre det, så hold snitterne fra sådanne forsøg.

Tanken var at anmelde til kommune ell. lign., men fik ikke spurgt klart
:)

> Ja du må pænt vente indtil hun selv melder flytning eller kommunen
> tvangsflytter hende.

Vil ringe til kommunen imorgen og forhøre mig om omfanget af deres
interesse i at der er styr på den adresse og udbetalinger.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-02-11 19:33

Den 21-02-2011 17:04, Erik T skrev:
> [...]
> med at "anmelde" hendes flytning for hende, eller må jeg bare vente på at
> hun synes det er tid at flytte adressen? Hvad er praksis?

Jeg har engang oplevet en bekendt, der flyttede i en lejlighed i en
almen boligforening.

Den tidligere lejer havde ikke meldt til kommunen, at hun var fraflyttet.

Min kammerat var berettiget til boligsikring, men da kommunen havde
registreret en anden kvinde på adressen kunne han ikke opnå boligsikring.

Han gik et halvt år uden boligsikring, da kommunen ikke kunne gøre noget.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-11 19:46

> [...]
>
> Han gik et halvt år uden boligsikring, da kommunen ikke kunne gøre noget.

Det er klart, at kommunen ikke havde travlt - de sparede jo penge.
I OP's sag kan der evt. være tale om socialt bedrageri. Så skal kommunen med
garanti nok se at få sjort noget ved sagen...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-11 00:48

Henrik B. skrev:

> Det er klart, at kommunen ikke havde travlt - de sparede jo penge.

Hvordan det? Kvinden fik jo boligsikringen.

--
Bertel

Fra : Henrik B.

Dato : 22-02-11 11:50

> "Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

> Hvordan det? Kvinden fik jo boligsikringen.

Michael taler om sin kammerat, hvor kommunen ikke kunne give ham
boligsikring, fordi en anden valgte at beholde sin adresse samme sted.
Hvilken kvinde taler du om?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-11 13:45

Henrik B. skrev:

> Hvilken kvinde taler du om?

"en anden kvinde på adressen".

--
Bertel

Fra : Henrik B.

Dato : 22-02-11 14:20

> "Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

> "en anden kvinde på adressen".

Hvor ved du fra, at hun fik boligsikring?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-11 16:34

Henrik B. skrev:

> Hvor ved du fra, at hun fik boligsikring?

Hvor ved du fra at hun ikke fik?

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 22-02-11 17:43

Den 22-02-2011 14:20, Henrik B. skrev:

> Hvor ved du fra, at hun fik boligsikring?

Sagen var vel at han som den eneste beboer i lejligheden var berettiget
til boligsikring.
Men i følge folkeregistret boede der to, og så er der ikke berettigelse,
da den samlede husstandsindkomst så er for stor.

Eller hvad?

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-11 07:57

> [...]
> Men i følge folkeregistret boede der to, og så er der ikke berettigelse,
> da den samlede husstandsindkomst så er for stor.

Det er lige netop sådan jeg forstår sagens udlægning. Men Bertel er åbenbart
mere inde i sagen...

Fra : Kurd

Dato : 23-02-11 12:03

> Det er lige netop sådan jeg forstår sagens udlægning. Men Bertel er
> åbenbart mere inde i sagen...

Bertel er mere inde i alle sager.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-02-11 12:37

On Wed, 23 Feb 2011 12:03:16 +0100, "Kurd" <kurd@kurd.xy> wrote:

>"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Bertel er mere inde i alle sager.
Nej, men Bertel står med skyklapper og kigger mod øst, Henrik står med
sine skyklapper og kigger mod vest, så det kan kun gå galt når man
helt bevist ikke vil forstå hinanden.

Bertel gør opmærksom på en lille detalje/unøjagtighed der kan
mistolkes i Henriks tekst (uden at gøre opmærksom på hvor i selve
problemstillingen består), Henrik vælger ikke at ville se denne og så
kan de sgu snakke sammen længe uden at nå til nogen form for enighed
om hvad de egentligt snakker om.

Tro mig de ved begge godt hvad modparten mener, men stolte krigere som
de jo begge er, vælger de skyttegravsmodellen.
Ikke særligt pænt eller gavnligt for debatten, men meget typisk
reaktion fra dem begge.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-11 13:03

> "Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen

> Ikke særligt pænt eller gavnligt for debatten, men meget typisk
> reaktion fra dem begge.

Og du vælger:

1. At komme med udtalelser om personer du reelt ikke kender.
2. At pålægge mig kommentarer, som ikke har fundet sted.

Så hvem gavner debatten?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-02-11 18:57

"Michael Sørensen" <ms@skindbeni.dk> skrev i en meddelelse
> Den 21-02-2011 17:04, Erik T skrev:
> Han gik et halvt år uden boligsikring, da kommunen ikke kunne gøre noget.

Den sidste del af sætningen er ikke korrekt.

Kommunen kan gøre noget og den skal gøre noget, jvf. Lov om Det Centrale
Personregister, §10 som ligger her:

Den centrale del af §-en citerer jeg lige her:
§ 10. En kommunalbestyrelse, der får formodning om, at en person ikke er
korrekt bopælsregistreret, skal undersøge sagen for at rette eventuelle
fejl. Undersøgelsen foretages af den kommunalbestyrelse, hvor vedkommende er
registreret, medmindre der kendes en bestemt adresse i en anden kommune,
hvor vedkommende menes at opholde sig. I sidstnævnte tilfælde foretages
undersøgelsen af denne kommunalbestyrelse.

Så en besked til kommunen om, at den pågældende der er registreret på
adressen, ikke længere er boende på adressen bør/skal føre til, at kommunen
aktivt finder rede på hvor personen rettelig skal registreres.
Se ovenstående link som senere i §-en uddyber kommunens muligheder for at
foretage denne afklaring.

Og §11 som fastlægger proceduren for ændring af en folkeregisteradresse hvis
dette skønnes nødvendigt.

/Per