off topick : Bananfluer ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 22-02-11 12:58

ja jeg skriver det her fordi jeg ikke ved hvor jeg ellers skal spørge -
jeg har fået noget så klamt som banan fluer og jeg FATTER IKKE hvor fan
de kommer fra alt skræld er ud jeg har tørret alle overflader af
jeg har godt nok hunde tør koste men det har jeg haft i 10 år uden banan
fluer - jeg er ved at gå ud af mit gode skind - problemet er jeg har
både fugle og sump skiplader ( ellers havde jeg bare givet det hele en
gang gift) jeg har ingen potte planter så der det heller ikke ... nogen
bud på hvordan hulen jeg kommer af med dem ?

Mv.
BMM

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-02-11 13:15

Bo M. Mogensen skrev:

> nogen bud på hvordan hulen jeg kommer af med [bananfluerne]?

Bananfluer synes vældig godt om lugten af gæret frugt, så man kan lokke
dem med en opslemning af gær i sukkervand, eller i rødvin, hvor man har
tilsat en smule opvaskemiddel. Gærvandet/rødvinen tiltrækker fluerne,
og opvaskemidlet sørger for at væsken trænger ind i fluernes åndedræts-
system så de drukner. Man kan bruge et almindeligt drikkeglas med et
par cm af væsken i bunden, eller man kan bruge et hvepsefælde (skær
toppen af en plastikflaske (fx 1,5 L sodavand) og sæt den omvendt ned i
bunden så fluerne kan komme ned til væsken, men ikke op igen). Det kan
tage nogle dage at få has på alle fluerne, så hav lidt tålmodighed.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Henrik J

Dato : 22-02-11 15:55

http://www.hvordan.dk/hvordan-slipper-man-af-med-bananfluer

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-02-11 19:18

Den 22/02/11 15.54, Henrik J skrev:
> http://www.hvordan.dk/hvordan-slipper-man-af-med-bananfluer

Så kom vi on-tpic igen. Citat: "Er bananfluer farlige? Nej, det er
bananfluer ikke. Og de kan faktisk spises uden sundhedsmæssige
konsekvenser." Lad os få nogle opskrifter på banen.

/Lars

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-02-11 17:46

Tue, 22 Feb 2011 12:58:28 +0100 skrev Bo M. Mogensen:

> [...]
>gang gift) jeg har ingen potte planter så der det heller ikke ... nogen
>bud på hvordan hulen jeg kommer af med dem ?

http://da.wikipedia.org/wiki/Bananflue:
"Men en metode består af et glas, rødvin, husholdningsfilm og en
elastik. Prik et hul midt i folien så banafluen kan komme ind, men
ikke finde ud".
--
Venlig hilsen Kurt Hansen

Ægte mod er at kalde en spade for en spade,
også når man taler med spaden selv ...

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-02-11 06:07

Den 22-02-2011 12:58, Bo M. Mogensen skrev:

Kære alle sammen
tak for svarene - jeg vil fluks sætte nogen fælder op
selv om de er ufarlige så er de godt nok klamme:(

Mv.
Bo

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-02-11 07:19

Wed, 23 Feb 2011 06:07:26 +0100 skrev Bo M. Mogensen:

>Den 22-02-2011 12:58, Bo M. Mogensen skrev:
>
>Kære alle sammen
>tak for svarene - jeg vil fluks sætte nogen fælder op
>selv om de er ufarlige så er de godt nok klamme:(

Hvis du fanger mange, kunne du jo overveje at udnytte dem kulinarisk.
I det gamle Ægypten var fade med bjerge af kolibritunger en
delikatesse og et tegn på velstand. Jeg har hørt (tror jeg nok), at
ristede bananfluelår skulle gøre sig godt som drys på ymer.

Fra : Carsten Stage

Dato : 23-02-11 07:36

Kurt Hansen wrote:

> ... Jeg har hørt (tror jeg nok), at
> ristede bananfluelår skulle gøre sig godt som drys på ymer.

Du behøver ikke riste dem - de er sprøde og knaser fint alligevel... ;)

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-02-11 19:15

Den 23-02-2011 07:36, Carsten Stage skrev:

> Du behøver ikke riste dem - de er sprøde og knaser fint alligevel... ;)

altså jeg drikker ca 5 l saft om dagen så ja der er røget nogen med
indenbords men ..jeg vil ikke ligefrem sig det bliver en vane jeg ikke
kan komme i hold med igen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-02-11 19:14

Den 23-02-2011 07:18, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> delikatesse og et tegn på velstand. Jeg har hørt (tror jeg nok), at
> ristede bananfluelår skulle gøre sig godt som drys på ymer.
det kan jeg så sige allerede nu det bliver ikke
jeg har spist friture stegte insekter i Thailand en gang og det var
ligesom det

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-02-11 11:18

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk> skrev i meddelelsen
6h99m658dsdlvccj49lhib15ff1462tfbf@4ax.com:

> Hvis du fanger mange, kunne du jo overveje at udnytte dem kulinarisk.
> I det gamle Ægypten var fade med bjerge af kolibritunger en
> delikatesse og et tegn på velstand.

Ja, det må det have været. Særligt, når man medtænker, at kolibrier kun
lever i Amerika og Caribien. Hvad gjorde de gamle egyptere? Fik de sejlet
tungerne hjem i sivbåde?

> Jeg har hørt (tror jeg nok), at
> ristede bananfluelår skulle gøre sig godt som drys på ymer.

Du har vist hørt rigtigt meget. Spørgsmålet er, om du nogen sinde har hørt
efter?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-02-11 18:55

Thu, 24 Feb 2011 11:18:01 +0100 skrev Jens Bruun:

> [...]
>
>Ja, det må det have været. Særligt, når man medtænker, at kolibrier kun
>lever i Amerika og Caribien. Hvad gjorde de gamle egyptere? Fik de sejlet

Med "kolibri" har man måske ment en af de tre arter af ægyptiske
solfugle? Jeg ved det ikke; det er mange år siden jeg læste det. På
nettet kan jeg kun finde beskrivelse af overdådige romerske fester,
hvor kolibritunger var på menuen. Mig bekendt nåede romerne til
nordafrika, men ikke til Caribien og Amerika, så hvor pokker de har
fået dem fra, får stå hen i det uvisse.

Ja, eller også fiser jeg bare

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 23-02-11 16:50

> Den 22-02-2011 12:58, Bo M. Mogensen skrev:
>
> Kære alle sammen
> tak for svarene - jeg vil fluks sætte nogen fælder op
> selv om de er ufarlige så er de godt nok klamme:(

Ja og de er et sikkert tegn på dårlig hygiegne i form af rester af frugt
eller grøntsager.
Ikke tørre hunde koste.

Steen.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-02-11 19:29

Den 23/02/11 16.50, Steen Jakobsen skrev:

> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja og de er et sikkert tegn på dårlig hygiegne i form af rester af frugt
> eller grøntsager.
> Ikke tørre hunde koste.

Jeg arbejdede et sted, hvor de var glade for tomme Cocio-flasker. Øl- og
sodavandsflaskerne kunne de vist også lide.

/Lars

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-02-11 18:46

Den 23-02-2011 19:29, Lars Kongshøj skrev:

> Jeg arbejdede et sted, hvor de var glade for tomme Cocio-flasker. Øl-
> og sodavandsflaskerne kunne de vist også lide.
>
> /Lars

jamen der skal ingenting til mange mennesker har deres affalds / skrælde
pose under køkken vasken der så løbene bliver skiftet ud smutter der en
banan skræl
som man ikke ligger mærke til i nogen dag jamen så kan man have balladen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-02-11 20:40

Den 22-02-2011 12:58, Bo M. Mogensen skrev:

jeg lærte et trix på vejen de flyver meget langsomt og man kan tage ret
mange af dem med en støvsuger ..!!!