Mast head og brøkdele
Fra : Klaus Hansen

Dato : 21-02-11 10:17

Jeg kender nogenlunde forskellen på mast head og brøkdels rig, men
hvad betyder de to rigtyper ift sejl evner mm??

Mange hils

Klaus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-02-11 10:44

Mastheadriggens fordele er en ukompliceret rig med stor styrke.
Ulemperne er at riggen er tung og kraftig for at kunne klare det store
søjletryk, som forstag og hækstag påfører masten.
Den kræver mange og store forsejl, da dette er afgørende for bådens
fart.
For yderligere at forøge forsejlet betydeligt kan der på båden
monteres et bovspryd og f.eks et stort rulleforslag. Hermed kan båden
uden anvendelse af spiler stadig sejle i svage vinde, hvor mange
ellers vil starte motoren.
Rulleforsejlet medfører tillige at man ikke behøver at medbringe de
mange forskellige forsejl; men kan nøjes med et eller to forsejl
afhængigt af temperament.

Brøkdelsriggen har en fleksibel mast, der let vil krumme ved øget pres
på storsejlet, eller når der hales i hækstaget.
Brøkdelsriggens fordele ligger i et meget effektivt storsejl ved alle
vindstyrker, forsejlene er små, og derfor lette at håntere ved manøvre
og sejlskift.
Ulemperne er at den kan være svær at trimme, samt at den i let vejr
ikke har sejl nok på slør på grund af den lille spiler.
At påmontere et bovspryd på en brøkdelsbåd giver foræget forsejlsflade
men denne forøgelse vil være meget mindre.
Her bruges bovspryddet fortrinsvis sammen med en genakker for at få
dette sejl længere frem.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 21-02-11 20:23

Nu kunne jeg fristes til at skrive "det er en ommer Harding" - men det vil
jeg undlade Til gengæld synes jeg ikke at din beskrivelse er helt
retvisende i flere af dine udtalelser.

> Mastheadriggens fordele er en ukompliceret rig med stor styrke.

Mastheadriggen er ikke nødvendigvis ukompliceret ift brøkdelsrig, da en MH
rig kan være udstyret med bagstag/tjekstag og babystag, noget der i høj grad
kræver tilvænning da man ellers risikerer at "sætte" riggen. Dette "kan"
også være tilfældet med en BD rig.

> [...]
> søjletryk, som forstag og hækstag påfører masten.

> Den kræver mange og store forsejl, da dette er afgørende for bådens
Det afhænger af om man skal bruge båden til kap- eller tursejlads. Er det
tursejlads klarer man sig fint med en 100+ % genua - vi bruger aldrig andet.

> [...]
> monteres et bovspryd og f.eks et stort rulleforslag. Hermed kan båden
> uden anvendelse af spiler stadig sejle i svage vinde, hvor mange
Du får det til at lyde som en MH rigget båd ikke sejler ligeså hurtigt som
BD rigget båd i svag vind? Det er ikke korrekt. En MH rigget og en BD rigget
båd kan i princippet have samme sejlareal, og dermed skyde samme fart.
Forskellen består primært i at BD riggen er højere, og at der er bedre
muligheder for bl.a at trimme på storsejl - men i svag vind har det sjældent
betydning.

> [...]

> Ulemperne er at den kan være svær at trimme, samt at den i let vejr
> ikke har sejl nok på slør på grund af den lille spiler.

Lille spiler? Sådan var det i gamle dage - men det er en generalisering, som
ikke holder idag.

> At påmontere et bovspryd på en brøkdelsbåd giver foræget forsejlsflade
> men denne forøgelse vil være meget mindre.
> Her bruges bovspryddet fortrinsvis sammen med en genakker for at få
> dette sejl længere frem.

Der er flere årsager til at ville have et bovspryd - ovennævnte er blot en
af dem og gælder også for MH.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-02-11 13:00

Nej det er ikke en ommer. Jeg beskriver de generelle forskelle og ikke
alle detaljer og forskelle som de forskellige rigtyper har af
finurligheder som er påklistret gennem tiderne af de forskellige
mastefabrikanter.
Det er heller ikke retningslinier der angiver nogen speciel form for
anvendelse til hhv. tur- eller kapsejlads. Det er kun de grundliggende
forskelle der beskrives.
Jeg kommer heller ikke ind på trim af masten for med de forskeller som
fabrikanterne har tilført typerne gennem tiderne vil det kunne gå hen
og blive til et større opslagsværk.

Jeg skriver ikke noget om fartpotentialen med de to rigtyper men at en
forøgelse med bovspryd på den mastheadriggede båd giver
forholdsmæssigt mere sejlflade til brug i let vind.

M.h.t. storsejlet på brøkdelsriggede både skriver jeg netop:
Brøkdelsriggens fordele ligger i et meget effektivt storsejl ved alle
vindstyrker, forsejlene er små, og derfor lette at håntere ved manøvre
og sejlskift.

Jo det er rigtigt, spilerne på bl.a. brøkdelsriggen og for den sags
skyld også på MHriggen, har ændret sig fra den store runde
ballonspiler til en mindre flad, trekantet spiler, afskaffelsen af de
gamle ballonspilere er gennemført.
På en brøkdelsrigget båd kommer en lille spiler noget mere i skygge af
storsejlet end på en MH rigget båd.

Bovspryd er en effektiv sejlforbedrende detalje, jeg monterede en
sådan på min MH riggede båd i 1982 og har absolut ikke fortrudt det.

Mvh/Harding

Fra : Klaus Hansen

Dato : 21-02-11 14:52

Kære begge, tak for beskrivelsen, det har gjort mig klogere på
principper og formål med de to rig former.
Mange hilsener
Klaus