Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
affotografering af gamle film
Fra : Kurt G

Dato : 22-02-11 14:23

Jeg har lige købt en Canon eos1000d.
Samtidig har jen flere hundrede gamle filmnegativer, som jeg gerne vil have
digitaliseret.
Kan jen rimeligt nemt gøre det med denne og hvordan?

Mvh Kurt

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-02-11 14:47

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> wrote:

>Jeg har lige købt en Canon eos1000d.
>Samtidig har jen flere hundrede gamle filmnegativer, som jeg gerne vil have
>digitaliseret.
>Kan jen rimeligt nemt gøre det med denne og hvordan?

Om du kan bruge kameraet til det er der nok andre der kan svare på, men jeg var
i samme situation og klarede det ved at bruge min HP Photosmart C8180 "AllInOne"
printer/scanner og slap fra det med udmærket resultat.
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com
(Danmarks kedeligste hjemmeside)

Fra : Kurt G

Dato : 22-02-11 15:44

Og når jeg nu ikke har sådan en skanner
Mvh Kurt

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-02-11 16:41

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> wrote:

>Og når jeg nu ikke har sådan en skanner

Det var bare et forslag og en sådan printer/scanner kan du nok få for samme
eller mindre penge end andet udstyr som du ikke bruger længere når du har fået
digitaliseret negativerne. Printeren er supergod til dine billeder resten af den
tid du har dit kamera.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 15:53

Kurt G wrote:
> Jeg har lige købt en Canon eos1000d.
> Samtidig har jen flere hundrede gamle filmnegativer, som jeg gerne vil have
> digitaliseret.
> Kan jen rimeligt nemt gøre det med denne og hvordan?

Du /kan/ gøre det via en 'dias copier' forsatsadapter, men det vil ikke
blive optimalt. Oftest kræver de dog enten en 35mm eller 50mm optik
(ækvivallent til 35mm, 24mm eller 35mm med kropfaktor 1,6) med 52mm
eller 55mm filtergevind. Den bedste af den type er Zeiss DiaCopier, men
de er ikke så nemme at finde brugt.

Kaiser og Kenko lavede også nogle tilsvarende, men jeg er ikke klar
over, om de stadig gør det.

Et rimeligt alternativ kunne være denne prisbillige film, dias og
papir-billedscanner (op til 10x15cm) fra ALDI til 699kr.
http://aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_08/OFF05.SHTML

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt G

Dato : 22-02-11 16:21

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse

Kurt G wrote:
> [...]

Et rimeligt alternativ kunne være denne prisbillige film, dias og
papir-billedscanner (op til 10x15cm) fra ALDI til 699kr.

Tak for svaret.
Du lyder ikke begejstret for det med at bruge cameraet til
affotograferingen!
Jeg har ikke nogen erfaring med det. Derimod har jeg en gammel skanner, som
skulle kunneskanne negativer, men jeg kan ikke få det til at virke. Før den
havde jeg lånt en anden, som virkede, men det tog op til flere minutter for
hvert billede og det havde jeg ikke tålmodighed til!
Derfor forekom affotograferingen mig at være en hurtig løsning!

Mvh Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-11 20:12

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> minutter for hvert billede og det havde jeg ikke tålmodighed til!
> Derfor forekom affotograferingen mig at være en hurtig løsning!

Et lysbord, et kamerastativ og et makroobjektiv kan være en løsning.
Desværre er negativer små (selv mellemformat), og du skal meget tæt på, da
du i realiteten ønsker en forstørrelse af negativet. Du kan risikere at få
en meget lille dybdeskarphed ved korte afstande, hvorfor negativet skal være
helt flat for at undgå uskarpe hjørner. Jeg har haft stærkt begrænset held
med at affotografere negativer, hvilket dog kun siger noget om mine evner.
Jeg vil ikke tage modet fra dig - det koster ikke noget at forsøge.

-Joachim

Fra : ;o)-max-

Dato : 23-02-11 02:33

On 23-02-2011 02:11, J.Larsen wrote:

> [...]
> med at affotografere negativer, hvilket dog kun siger noget om mine evner.
> Jeg vil ikke tage modet fra dig - det koster ikke noget at forsøge.

Den opstilling har jeg brugt med "held"
Objektivet blændes ned til dets optimale
blænde trin, typisk omkring bl 8-11. og
sefølig bruger man den optimale ISO indstilling
ofte Iso 100. og hvis man orker skyder man i RAW.
Du kan evt skyde direkte til computeren så undgår
du overraskelser, opstillingen kan ved uheld komme
lidt if a alignement. Støv og ridser blir ikke
usynlige som på en dedikeret neg skanner med ICE,
men det kan fikses i PS efterfølgende.
-max-

Fra : Kurt G

Dato : 23-02-11 22:46

"J.Larsen" <joac nul et snabela yahoo com> skrev i en meddelelse
KLIPPET
> [...]
> evner. Jeg vil ikke tage modet fra dig - det koster ikke noget at forsøge.

Et makroobjekektiv, er det et specielt optik?
Jeg kan huske, at jeg til et gammelt kamera for 30 år siden havdenogle
mellemringe, så man kunne fokusere på tæt hold1 Duer det ikke i dag?

Mvh Kurt

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-02-11 22:51

Den 23-02-2011 22:46, Kurt G skrev:
> Et makroobjekektiv, er det et specielt optik?

Et makroobjektiv er specielt konstrueret til makrofoto i 1:1 og større.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Kurt G

Dato : 23-02-11 22:56

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> Et makroobjektiv er specielt konstrueret til makrofoto i 1:1 og større.
>
> --
> Kh. Søren

OK!
Og mellemringe dur ikke?

Mvh Kurt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-02-11 23:17

On 23-02-2011 22:55, Kurt G wrote:
> "Soeren Friberg"<hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> OK!
> Og mellemringe dur ikke?

Du lyder meget ultimativ. Nej, mellemringe med et standardobjektiv giver
en ringere kvalitet end et egentligt macroobjektiv. Ellers havde men jo
ikke konstrueret et macroobjektiv...

Men i sidste ende er det DIG, der skal se på resultatet. Og nogen vil
leve med "godt nok", eller "sikkert meget rimeligt", og andre vil kun
acceptere "perfekt", eller bedre.

Prøv dig frem, gør dine erfaringer.

Bo //

Fra : Kurt G

Dato : 23-02-11 23:25

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med "godt nok", eller "sikkert meget rimeligt", og andre vil kun acceptere

Så ultimativt var det nu ikke ment. Jeg vil nok starte med en mellemring,
den er nok billigere en optik!

Tak for alle svarene.

Mvh Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-11 10:15

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i meddelelsen
> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> OK!
> Og mellemringe dur ikke?
>
> Mvh Kurt

Hej.
Jo, mellemringe dur skam.
Ligesom andre ting også gør.
Der kan være forskelle på den opnåede kvalitet, så også her gælder
spørgsmålet om pris/ydelse.

En bælg er nummeret bedre end mellemringe, idet man her kan justerer
trinløst.
Der findes også filmrepro "maskiner".
Består af en lille box med indbygget blitz og filmholder.
Der må ligge sådanne rundt omkring stadigvæk.

En afprøvet metode:
Glasplade hvorpå negativet lægges. evt. også dækket af et stikke glas, så
det ligger fladt.
Belyses bagfra. evt. med blitz.
Kamera med ringe - bælg - macrooptik - i stativ.

MVH

Egon

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 23-02-11 13:16

Den 22-02-2011 16:20, Kurt G skrev:
> [...]
> hvert billede og det havde jeg ikke tålmodighed til!
> Derfor forekom affotograferingen mig at være en hurtig løsning!

Jeg sidder netop selv og scanner mine negativer.
Affotografering har jeg på forhånd opgivet, da jeg jo så bagefter skal
fjerne masken og invertere negativet. Alt det sker jo i scanneren.
Jeg har også købt en filmscanner i Netto - DIASSCANNER OFFICE ONE - men
oplever dels problemer med at computeren går ned på fejl i avgxch32.dll
- dels, at kvaliteten ikke er så god, som på min gamle flatbed-scanner -
CanoScan 4200 F.
Den måtte jeg hente en ny driver til da jeg fik Windows 7.
Hvis du har en scanner, vil jeg foreslå, at finde driver og andre
"utility-programmer" hos fabrikanten - og for min CanoScan, er det
vigtigt, at driveren installeres inden scanneren overhovedet tilsluttes.
Hvis du har haft sccanneren tilsluttet, er det nok en god idé, at gå ind
i System / Enhedshåndtering og fjerne den.
Hvis noget er værd at gøre, er det også værd at gøre ordentligt. Tag den
tid, det tager - jeg er selv ved at scanne mine negativer anden gang -
fordi jeg var utålmodig første gang.
P.S. Diasscanneren OFFICE ONE er billigt til salg - og der kommer da
billeder ud af den. Jeg tror, at det reelt er et digitalt kamera der
sidder i den.
Med venlig hilsen
Jørgen Nyerup

Fra : Per Falkjær

Dato : 23-02-11 15:07

> [...]

> P.S. Diasscanneren OFFICE ONE er billigt til salg - og der kommer da
> billeder ud af den. Jeg tror, at det reelt er et digitalt kamera der

Jeg købte dagens tilbud i Aldi, hvor man både kunne scanne
papirbilleder, dias og negativer direkte på en SD-kort. Det var meget
smart og jeg tror også der er tale om en digitalt kamera.

Heldigvis er den købt i Aldi, som tilbyder 30 dages fuld returret med
pengene tilbage. Det vil jeg benytte mig af.

Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet af kr. 699, men en flatbed scanner
til den pris gør det betydeligt bedre men også betydeligt langsommere.

mvh - Per

Fra : Kurt G

Dato : 23-02-11 22:55

KLIPPET

> [...]
> Hvis du har haft sccanneren tilsluttet, er det nok en god idé, at gå ind i
> System / Enhedshåndtering og fjerne den.

Det kan være årsagen til problemerne med min Epson 4490 skanner. Jeg vil
årøve igen, men det løser ikke problemet med lang skantid!

MVh Kurt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-02-11 23:20

On 23-02-2011 22:54, Kurt G wrote:
> Det kan være årsagen til problemerne med min Epson 4490 skanner. Jeg vil
> årøve igen, men det løser ikke problemet med lang skantid!

Ofte hænger kvaliteten af en scanning sammen med den tid, scanneren
bruger på det...

Bo //

Fra : Kurt G

Dato : 23-02-11 23:29

> Ofte hænger kvaliteten af en scanning sammen med den tid, scanneren bruger
> på det...
>
> Bo //

Ja, det er da rigtigt.
Jeg kikkede lige på spec for skanneren og den bruger 18mSek/linie.
Med 2400linier pr tomme bliver det mindt 3600*0,018 sek = 65 sek for et
negativ.

Mvh Kurt

Fra : Langgaard

Dato : 23-02-11 16:55

On 23 Feb., 23:24, "Kurt G" <kur...@guldbaek.net> wrote:

> S ultimativt var det nu ikke ment. Jeg vil nok starte med en mellemring,
> den er nok billigere en optik!

Hej

Hvis du gider at rode lidt med det, så kan jeg anbefale dig at finde
et godt "forstørrelsesobjektiv" fra et gammelt forstørrelsesapparat,
de er billige og fantastiske til macro, find en Rodagon eller en
Componon i 50mm/80mm.
På ebay kan du finde adaptere fra de 39mm gevind og til fatningen på
dit kamera/mellemring.

--
Langgaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-02-11 19:59

Kurt G skrev:
> [...]
> digitaliseret.
> Kan jen rimeligt nemt gøre det med denne og hvordan?

Du kunne jo købe min Canonscan F 9000, tror jeg den hedder - er ikke
hjemme lige nu.
Her kan du se hvad den kan. Bemærk kornskarheden i de infrarøde.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/index.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-02-11 20:05

Ole Larsen skrev:

> Du kunne jo købe min Canonscan F 9000, tror jeg den hedder - er ikke
> hjemme lige nu.
> Her kan du se hvad den kan. Bemærk kornskarheden i de infrarøde.
>
> http://olelarsen.eu/htmlGallery/index.html

Ups - kun de sort-hvide. Resten, med undtagelse af den sidste, som jeg
ikke husker, er fra et 3 mp Canon pocket

Fra : Robert Piil

Dato : 22-02-11 20:34

Den 22/02-11 14.23, Kurt G skrev:
> Jeg har lige købt en Canon eos1000d.
> Samtidig har jen flere hundrede gamle filmnegativer, som jeg gerne vil have
> digitaliseret.
> Kan jen rimeligt nemt gøre det med denne og hvordan?

Jeg har gjort det med rimeligt held.

Opstilling:

Flash med paraply -> diffuser (eller bare et stykke hvidt stof) ->
negativ (fastspændt i negativholderen fra min scanner) -> kamera med
makroobjektiv på stativ.

I stedet for flash/kunstigt lys, kunne man bruge et vindue på en dag med
diffust lys (let overskyet).

Kvaliteten synes jeg bliver lidt bedre end på min flatbedscanner med
negativstyr, men når man først har lavet opsætningen går det *meget*
hurtigere.

--
Robert Piil

Fra : Kurt G

Dato : 23-02-11 22:49

"Robert Piil" <smedevej26@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kvaliteten synes jeg bliver lidt bedre end på min flatbedscanner med
> negativstyr, men når man først har lavet opsætningen går det *meget*

Det var nok noget i den retning, jeg forestillede mig.
Mvh Kurt

Fra : ab©

Dato : 07-03-11 16:28

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

(macroobjektiv + affotografering ...)

> Det var nok noget i den retning, jeg forestillede mig.
> Mvh Kurt

Et af problemerne med et alm. (f.eks.) 50 mm objektiv er, at der skal
affotograferes et helt plant emne. En løsning kunne være en
dia-copy-forsats - f.eks. som her fra Soligor - jeg har prøvet et par af
slagsen, der varmt kan anbefales som værende bedre (og ikke mindst meget
hurtigere) end løsningen med en flatbed-scanner
http://www.soligor.de/src/products_list.php?cPath=134_232
- kan jo også af og til købes brugt på ebay.

ab©

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-02-11 08:23

Kurt G wrote:
> Og mellemringe dur ikke?

Mellemringe kan virke udemærket hvis man har det rigtige objektiv..
Men det kan være ret svært at få bare nogenlunde dybdeskarphed.

Mellemringe virker f.eks meget fint med EF 85 f/1.8 blændet godt
ned.

// Hans