Nivellering af sunket kældergulv
Fra : Rasmus Ibsen

Dato : 20-02-11 08:42

Jeg har et kælderrum på ca 20m2 som er knækket sammen i midten og sunket.

Det lader ikke til at synke mere nu, så vil gerne have det nivelleret.

Jeg tænker grus og beton og så rigtigt meget af det

Findes der smarte alternativer til at fylde det nederste sammensynkning ud?
Jeg tænker at fylde op med grus og så kun hælde beton på den sidste del?
Eller er det så let at blande op mm. at det bare er det man gør?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-02-11 08:53

Hej

On 20-02-2011 08:42, Rasmus Ibsen wrote:
> Findes der smarte alternativer til at fylde det nederste sammensynkning ud?

Ja, se flg. hjemmeside:

http://www.uretek.dk/

De annoncerer i Ingeniøren jævnligt, og jeg tror bestemt de er seriøse.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : ABJ

Dato : 20-02-11 11:43

"Rasmus Ibsen" <rasmus.ibsen@please.ask> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg tænker at fylde op med grus og så kun hælde beton på den sidste del?
> Eller er det så let at blande op mm. at det bare er det man gør?

Hvis det er sunket så meget at der er plads til at fylde op med grus og
derefter støbe, er der kun en vej: Det hele skal hugges op og laves rigtigt
fra bunden.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-02-11 11:47

Rasmus Ibsen wrote:
> [...]
> Jeg tænker at fylde op med grus og så kun hælde beton på den sidste del?
> Eller er det så let at blande op mm. at det bare er det man gør?

Som Hauge foreslår i det tidligere indlæg hvis undergrunden skal rettes
op fordi den er sunket.

Men hvis terrændækket er knækket og sunket bør det vel fjernes og et nyt
støbes efter etablering af kapillarbrydende lag, isolering og radonskærm..

Ellers findes der noget cementmasse som kan pøses ud på gulvet og som
mere eller mindre selv nivilerer til vandret. Det kommer an på hvor
slemt dit gulv er. Jeg har set det anvendt i nybyggerier.

/Lars

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-02-11 11:54

Lars Peter Larsen wrote:

> Som Hauge foreslår i det tidligere indlæg hvis undergrunden skal rettes
> op fordi den er sunket.

Sorry Kim og Hauge - Jeg så forkert..

/Lars

Fra : Benny Andersen

Dato : 20-02-11 13:05

Rasmus Ibsen wrote:
> [...]
> Jeg tænker at fylde op med grus og så kun hælde beton på den sidste del?
> Eller er det så let at blande op mm. at det bare er det man gør?

Hvis vi antager at det ikke synker videre og der ikke er grund/resourcer
til det udmærkede forslag med nyt isoleret fugtfrit radonsikret gulv, så
er her opskriften på afretninglag.

a. Materialet er beton, 1 del cement til 3 dele murergrus
b. Der forankres til eksisterende gulv med fliseklæb
c. Udlægningen og blanding af betonen er et dagsarbejde for 2 mænd.

Sekvens
1. Der laves ledere i beton, med en afstand der passer med en retholdt.
Først afsættes nogle punkter med laser eller vaterpas - man kan anvende
klatter af beton, som skal hærde en dags tid inden man går videre,
lyncement eller lodrette skruer. Alternativt: rør som ledere
2. Betonen, der blot skal være jordfugtig, blandes i tvangsblander og
køres ind med trillebør. Jordfugtig betyder at man kan forme en kugle
uden den skilles ad og at glitning med et pudsebræt frembringer en glat
overflade der skinner af vand.
3. Fliseklæb oprøres lidt tyndt - som ymer - og fordeles med tandspatel
8mm tænder - træk først den ene vej og så vinkeltret derpå skrabende på
det gamle beton - det opslemmer støvlaget.
4. Beton udlægges i den våde fliseklæb og nivilers omtrent med skovlen
så der er en lille smule en lederne angiver. Der fliseklæbes og
udlægges 1/2 meter af gangen i retholtens længde. Det trædes fast og
evt. mere beton udlægges.
5. Der trækkes af med retholten, som holdes lodret - kræver 2 mand.
6. Der glittes med stort pudsebræt og huller gåes efter - løs beton
bankes blot fast med lille pudsebræt
7. Der chekkes igen med retholten og rettes evt. op med mere beton og
glitning.
8. Hvis overfladen bliver så tør at det ikke er muligt at glitte blankt,
skal der forsigtigt sprøjtes med forstøvet vand fra haveslangen

Sammenfattende kræver det lidt ihærdighed at undgå et 'bulet gulv' - man
skal vide at det lønner sig når der skal yderligere beklædning på -
selvom det ikke er aktuelt pt. kan det blive det en dag.

Selvnivilerende materialer er meget dyrere og kræver også sine teknikker
for udlægning - man kan sagtens ende med et 'bulet gulv' med anvendelse
af selvnivilerende materialer.

Mvh
Benny Andersen

Fra : Rasmus Ibsen

Dato : 20-02-11 15:13

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse
> til det udmærkede forslag med nyt isoleret fugtfrit radonsikret gulv, så
> er her opskriften på afretninglag.

Tak Benny!
Meget udførligt!

Det giver vi en chance

Fra : Henning

Dato : 20-02-11 17:35

On Sun, 20 Feb 2011 15:13:10 +0100, "Rasmus Ibsen"
<rasmus.ibsen@please.ask> wrote:

>"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse
>

>Tak Benny!
>Meget udførligt!
>
>Det giver vi en chance

Vil det ikke være bedre at finde ud af hvorfor det er sunket - og
udbedre det fra bunden i stedet for bare at lappe?