MS Windows
briani 27239
Hvor meget plads til Win 7?
Fra : Fly Christensen

Dato : 21-02-11 09:02

Hejsa.

Hvor meget plads optager Win 7? Hvor stor skal den partition være, hvor
Win 7 skal installeres?

Med venlig hilsen

Fly Christensen

Fra : Edmund

Dato : 21-02-11 10:16

Den 21-02-2011 09:02, Fly Christensen skrev:
> Hejsa.
>
> Hvor meget plads optager Win 7? Hvor stor skal den partition være, hvor
> Win 7 skal installeres?

Min Win 7 Home Premium 32bit med 3GB ram fyldte knap 11 GB ved
nyinstallation, nu fylder den 20GB.

Som absolut minimum kræver min Win7 en 5546 mb partition ved
installation, pagefile.sys og hiberfil.sys bliver så lagt på en anden
partition.

--
Mvh Edmund

Fra : emjeppesen

Dato : 21-02-11 12:14

Edmund skrev:

>Min Win 7 Home Premium 32bit med 3GB ram fyldte knap 11 GB ved
>nyinstallation, nu fylder den 20GB.
>
>Som absolut minimum kræver min Win7 en 5546 mb partition

Det kan umuligt passe, hvis installationen fylder 11 GB EFTER
installation.

Hilsen emj

Fra : Edmund

Dato : 21-02-11 13:08

Den 21-02-2011 12:13, emjeppesen skrev:

> Det kan umuligt passe, hvis installationen fylder 11 GB EFTER
> installation.

De 11 GB er incl pagefile.sys og hiberfil.sys som på min er 2,99GB og 2,24GB

--
Mvh Edmund

Fra : emjeppesen

Dato : 21-02-11 22:56

Edmund skrev:

>De 11 GB er incl pagefile.sys og hiberfil.sys som på min er 2,99GB og 2,24GB

Du skal altid bruge meget mere plads til selve installationen end
installationen ender med at fylde.

Hilsen emj

Fra : Edmund

Dato : 21-02-11 23:26

Den 21-02-2011 22:55, emjeppesen skrev:

> Du skal altid bruge meget mere plads til selve installationen end
> installationen ender med at fylde.

Mon ikke den bare bruger pladsen til midlertidige filer, der hvor
pagefil og hiberfil skal være.

--
Mvh Edmund

Fra : Ole C

Dato : 21-02-11 10:58

Fly Christensen skrev blandt andet:

> Hvor meget plads optager Win 7? Hvor stor skal den partition være,
> hvor Win 7 skal installeres?

Hvis der er tale om en ny/nyere pc, er plads på harddisken vel næppe et
problem(?), så afsæt hellere for meget end for lidt plads. Mindst 50 Gb.
Pladsbehovet afhænger også af om du agter at holde systemdrevet fri for
programmer (i den udstrækning det lader sig gøre), pagefile, hiberfil og
data.

--
vh
Ole C

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-02-11 12:24

On Mon, 21 Feb 2011 10:58:14 +0100, "Ole C" <mail@olec.invalid> wrote:

> [...]
>Pladsbehovet afhænger også af om du agter at holde systemdrevet fri for
>programmer (i den udstrækning det lader sig gøre), pagefile, hiberfil og

Jeg vil have Win på sien egen partition og programmer på en partition og
data på en anden.

pagefile flyttes til data partitionen. hiberfil er jeg nu kommet af med.

Fly

Fra : Edmund

Dato : 21-02-11 13:25

Den 21-02-2011 12:24, Fly Christensen skrev:

> Jeg vil have Win på sien egen partition og programmer på en partition og
> data på en anden.
>
> pagefile flyttes til data partitionen. hiberfil er jeg nu kommet af med.

Og hvor stor lavede du så din Windows Partition?

Selv om du installerer programmer på en anden partition, vil Windows
partition alligevel vokse.

F.eks Microsoft office og Adobe programmer ligger alligevel halve og
hele GB data på din Windows partiton, selv om du beder om at installere
dem på anden partition.

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-11 23:53

Edmund skrev:

> F.eks Microsoft office og Adobe programmer ligger alligevel halve og
> hele GB data på din Windows partiton, selv om du beder om at installere
> dem på anden partition.

Drop Adobe (måske bortset fra Falsh), og brug OpenOfficePortable
i stedet for Microsoft Office. Portable betyder at det slet ikke
piller ved andet end den mappe man lægger det i, og man vælger
selv drevet.

Der findes mange andre portable programmer. Jeg bruger dem hvor
det kan lade sig gøre.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 21-02-11 13:58

Fly Christensen skrev blandt andet:

> Jeg vil have Win på sien egen partition og programmer på en partition
> og data på en anden.

Men som det fremgår af et andet indlæg, vil en del programfiler alligevel
lægge sig på systemdrevet, så giv god plads....

Efterhånden er jeg kommet til den konklusion, at det er mest bekvemt at have
systemet (inklusive pagefile og hiberfil) og programmer på samme
drev/partion - men naturligvis lægge alle data på et eller flere andre
drev/partitioner, herunder ikke mindst mail-programmets lagringsmappe.
Det giver den fordel, at reetablering med et image umiddelbart fungerer,
hvorimod der kan være problemer med programmer der har lagt filer både her
og der.

> pagefile flyttes til data partitionen.

Tja - det kan man jo godt, men jeg har svært ved at se fordelen....

> hiberfil er jeg nu kommet af med.

Har du fået købt en for lille harddisk?

--
vh
Ole C

Fra : Rado

Dato : 21-02-11 14:16

On Mon, 21 Feb 2011 13:58:17 +0100, "Ole C" <mail@olec.invalid> wrote:

> [...]
>hvorimod der kan være problemer med programmer der har lagt filer både her

Den konklusion er jeg også kommet til. Der er ikke nogen speciel
fordel ved at lægge programmerne på en separat partition.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-02-11 16:47

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det giver den fordel, at reetablering med et image umiddelbart
> fungerer, hvorimod der kan være problemer med programmer der har lagt

Det er jeg meget enig i og bruger samme "metode".

Det andet bliver hurtigt noget rod.

Jan

Fra : Kurd

Dato : 21-02-11 14:34

> Jeg vil have Win på sien egen partition og programmer på en partition og
> data på en anden.
>
> pagefile flyttes til data partitionen. hiberfil er jeg nu kommet af med.
>
> Fly

Den sidste disk, jeg købte, kostede vist godt 30 øre pr. GB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-11 23:50

Fly Christensen skrev:

> Hvor meget plads optager Win 7?

Min installation optager 12 Gbyte, men swapfil og dvalefil
optager 6,25 Gbyte, så selve systemet fylder ikke mere end knap 6
Gbyte.

> Hvor stor skal den partition være, hvor Win 7 skal installeres?

Hvis du er vant til at lægge installerede programmer på andre
drev end C, kan du nøjes med 10-12 Gbyte, men ellers skal du have
godt med plads til programmer. En bekendt købte sig en
færdiginstalleret bærbar hvor alt var klasket ned på C-drevet.
Det fyldte 40 Gbyte.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 21-02-11 23:56

Fly Christensen skrev:

> Hvor meget plads optager Win 7? Hvor stor skal den partition være, hvor
> Win 7 skal installeres?

Du skal ikke lægge Win7 på en partion af din data-disk, men på
et SSD.
32 GB burde være nok, men med 64MB er du godt kørende. Gå efter
de hurtige SSD. Med de langsomme bliver din computer ikke mærkbart
hurtigere.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min brødrister

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-11 00:52

Ivar skrev:

> Du skal ikke lægge Win7 på en partion af din data-disk, men på
> et SSD.

Hvad er et SSD?

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-02-11 01:21

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen
> Hvad er et SSD?

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1436&bih=773&q=ssd&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&fp=17aaf774e986a4b6

Jan

Fra : Ivar

Dato : 22-02-11 11:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvad er et SSD?

Solid State Drive. Principielt er det et flash-kort med
harddisk-interface. Hurtige SSD er meget hurtigere end almindelige
harddiske. Især fordi der ikke er noget læsehoved der skal flyttes.
Windows vil typisk starte 25 til 50% hurtigere, hvis man lægger
det på et SSD. Ulemperne ved SSD er prisen, og at de har begrændset
antal skrivninger.

Hvis man kan klare sig med den begrænsede størrelse, kan man udskifte
den almindelige harddisk med en SSD på en bærbar. Så forsvinder
de pauser, hvor man ellers venter på at harddisken starter fra dvale.
Strømforbrug og lydniveau sænkes. Man skal ikke forvente at en SSD
gør en sløv computer til en raket, men det giver en forskel.

Når man vælger SSD skal man holde øje med læse og skrivehastigheder,
de billigste er langsomme. Vælg et der mindst har læsehastigheder
på 200 MB/s og skrivehastigheder på 150 MB/s.
Fx denne Cosair der er over 275 MB/s både ved læsning og skrivning:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=401549
Nogle SSD sælges i kit, så man kan klone computerens harddisk via usb,
og derefter udskifte den originale disk. (Hvis det er en gammel
bærbar, tjek at den har S-ATA)

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min brødrister

Fra : Kurd

Dato : 22-02-11 07:59

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 32 GB burde være nok, men med 64MB er du godt kørende. Gå efter
> de hurtige SSD. Med de langsomme bliver din computer ikke mærkbart

Når det for spørgeren er et problem, om en Windows 7 bruger 10 eller 11 GB
(til 33 øre pr. GB), er det ret dumt at foreslå en SSD.

Fra : emjeppesen

Dato : 22-02-11 11:27

Kurd skrev:

>Når det for spørgeren er et problem, om en Windows 7 bruger 10 eller 11 GB
>(til 33 øre pr. GB), er det ret dumt at foreslå en SSD.

Jeg synes det var et godt råd at give. derimod kommer du aldrig med
noget konstruktivt.

Hilsen emj

Fra : Kurd

Dato : 22-02-11 11:59

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det var et godt råd at give. derimod kommer du aldrig med
> noget konstruktivt.
>
> Hilsen emj

Det er meget konstruktivt, at en ressourcesvag spørger frarådes at anskaffe
noget, vedkommende ikke har brug for.

Fra : Ivar

Dato : 22-02-11 12:00

Kurd skrev:

> Når det for spørgeren er et problem, om en Windows 7 bruger 10 eller 11 GB
> (til 33 øre pr. GB), er det ret dumt at foreslå en SSD.

Spørgeren giver ikke udtryk for, at det er et problem om der bruges
10 eller 11 GB. Det er blot noget i din fantasi. Mine råd tager
ikke hensyn til din fantasi. Hvis man ønsker at styresystemet
skal ligge selvstændigt, er det logisk at overveje et SSD.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-02-11 12:43

On Mon, 21 Feb 2011 09:02:17 +0100, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

>Hejsa.
>
>Hvor meget plads optager Win 7? Hvor stor skal den partition være, hvor
>Win 7 skal installeres?
>
>Med venlig hilsen
>
>Fly Christensen

Jeg har lagt en partition med 20 GB til Win 7. Det burde være nok til et
os. Efter, at jeg har fjernet hyperfil, har jeg 5,46 GB til overs. Under
den belagte plads hører også hele balladen til min HP printer. Den
nægter simpelthen at installere andre steder end C:

Bertel, hvordan får du Win 7 til at fylde 5 GB? Har du slettet alle
theme-filer etc.?

SSD har jeg endnu ikke tænkt at anskaffe mig grundet prisen og de
manglende erfaringer. Mit system er hurtigt nok til mig, pt.

MS Office har jeg ikke. Jeg har downloadet Libre, som jeg er tilfreds
med.

Jeg deler op, da jeg et par gange har oplevet, at windows skal
geninstalleres. Har jeg så alle programmer liggende på c: ryger de med i
købet, hvis disken skal formateres. Hvis de ligger på et andet drev, kan
man være heldig, at man kun skal klikke på exe-filen, hvorefter
programmet registerer sig selv.

Fly

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-11 13:41

Fly Christensen skrev:

> Bertel, hvordan får du Win 7 til at fylde 5 GB? Har du slettet alle
> theme-filer etc.?

Det er lige før jeg spørger hvordan I andre får det til at svulme
op.

Jeg har ingen firewall-fiduser eller anti-nogetsomhelst
installeret. Det er måske lidt af forklaringen?

Min dokumentmappe er flyttet væk fra C-drevet, men der ligger
næsten ikke noget i den på mit system. Jeg bruger nemlig en
almindelig mappe til de vigtige ting. Så bliver den ikke kvadret
ved en nyinstallation.

Jeg bruger konsekvent portable programmer, og foretrækker ellers
de programmer der aldrig roder på C-drevet (det er 'portable'
programmer fra før ideen opstod). Og så sørger jeg for *hver
gang* jeg installerer at tvinge programmerne over på et andet
drev end C - hvis det overhovedet er muligt. Jeg bruger f.eks.
OpenOfficePortable, og Opera kan sættes op til at lægge alle data
i sin egen mappe. Firefox findes i en protable-version der
opfører sig på samme måde.

Java RTE (den 'almindelige' Java-installation) lader jeg ligge på
C, og min printer kan jeg heller ikke få derfra.

> SSD har jeg endnu ikke tænkt at anskaffe mig grundet prisen og de
> manglende erfaringer. Mit system er hurtigt nok til mig, pt.

Jeg har heller ingen grund til at tænke på højere hastighed.

> MS Office har jeg ikke. Jeg har downloadet Libre, som jeg er tilfreds
> med.

Kan det holde pølserne fra C-drevet? Det kan OpenOfficePortable.

> [...]
> købet, hvis disken skal formateres. Hvis de ligger på et andet drev, kan
> man være heldig, at man kun skal klikke på exe-filen, hvorefter

Nemlig, og i hvert fald ligger ens data uforstyrret selv om man
skal nyinstallere.

Det er en dejlig oplevelse at starte med et dugfrisk OS, trække
en genvej fra browseren og mailprogrammet og så have fuld adgang
til internettet med alle gamle indstillinger, genveje
mailadresser osv. bevaret.

--
Bertel

Fra : Svend

Dato : 23-02-11 20:39

On Tue, 22 Feb 2011 13:40:54 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Det er lige før jeg spørger hvordan I andre får det til at svulme
>op.

W7 svulmer ganske automatisk op når der installeres opdateringer, alt
gammelt bliver gemt, så man må tage hensyn til fremtidige
opdateringer. PT fylder min W7 ultimate 17GB + andre programmer.
Jeg gætter på at 30GB skal reserveres W7, så det kan bevare sine
historiske indstillinger nogle år.

Ligesom Bertel holder jeg også mest af programmer der kan flyttes og
retableres ved en kopiering eller et link.

Mit system består af 1 stk 80GB SSD drev til system og programmer samt
1 stk 2TB WD green til data og 1 stk. 2TB WD green til backup.
for det meste er det behageligst at bruge data fra SSD drevet så
normalt kopierer jeg data over til SSD drevet fra den mekaniske disk.
Mit DVD drev bruger jeg helst ikke, men afvikler tingene fra et image.
Ud over hastigheden anvendes SSD drevet fordi det er lydløst,
for det meste er mine mekaniske diske i dvale.
SHG har det hurtige 60GB Vertex2 SSD drev til salg for 843,- .

/Svend