sider i celler og rammer
Fra : JB

Dato : 20-02-11 23:05

hej

kan man lave htm sider om, så de ikke kan se af søge robotter
jeg har nogen htm sider som er indsat i celler og rammer

Jørgen

Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-11 23:29

Den 20-02-2011 23:04, JB skrev:
> hej
>
> kan man lave htm sider om, så de ikke kan se af søge robotter
> jeg har nogen htm sider som er indsat i celler og rammer
>
> Jørgen

Prøv med :
<HEAD>
</HEAD>

Du kan også lave en robots.txt fil i din rod og skrive de mapper og
filer som ikke skal indekseres :
Allow: /
Disallow: /mappe/andenmappe/
Disallow: /hemmelighed.txt
Disallow: /biilleder/

Du kan læse mere om det her :
http://www.robotstxt.org/robotstxt.html

Der går så noget tid før søgemaskinerne opdater deres data.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 00:04

On 20-02-2011 23:28, scootergrisen wrote:

> [...]
>
> Du kan læse mere om det her :
> http://www.robotstxt.org/robotstxt.html
>
> Der går så noget tid før søgemaskinerne opdater deres data.

Du kan ikke styre robotterne overhovedet. Du kan anmode de "flinke" om
at følge dine anvisninger.

Hvis man læser lidt længere end bare overskriften, ser man:

There are two important considerations when using /robots.txt:

* robots can ignore your /robots.txt. Especially malware robots
that scan the web for security vulnerabilities, and email address
harvesters used by spammers will pay no attention.
* the /robots.txt file is a publicly available file. Anyone can see
what sections of your server you don't want robots to use.

So don't try to use /robots.txt to hide information.

Altså er det en god ide at kikke efter en robots.txt, hvis man er ude på
julelege

Der er kun èn metode der er 100% sikker, og det er hvis du skulle betale
for tjenesten. - Hvis du ikke betaler, får du ikke tjenesten.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : JB

Dato : 21-02-11 00:09

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er kun èn metode der er 100% sikker, og det er hvis du skulle betale
> for tjenesten. - Hvis du ikke betaler, får du ikke tjenesten.

tak for svarene

det er ikke for min egen skyld, med for andre hvis de ser f. eks. min menu
htm og ikke resten af siden

fortsat god aften

Jørgen

Fra : JB

Dato : 21-02-11 00:17

"JB" <oz3jbp@none.invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> tak for svarene
>
> det er ikke for min egen skyld, med for andre hvis de ser f. eks. min menu

hej igen

Er det en god ide at have flere mapper hvor alle siderne i hver mappe er der
en index.htm ?

Jørgen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 00:27

On 21-02-2011 00:17, JB wrote:

> hej igen
>
> Er det en god ide at have flere mapper hvor alle siderne i hver mappe er der
> en index.htm ?
>
> Jørgen

Det kommer an på hvor bekvemt du vil gøre det for besøgende.

Hvis hver mappe indeholder en index.html vises denne automatisk, blot
mappenavnet er kendt.

Hvis mappen ikke indeholder en index.html, skal sidens eller sidernes
navn være kendt. Ellers fås normalt bare en 403 - forbidden.

Karl Erik.

Fra : JB

Dato : 21-02-11 00:37

> [...]
>
> Hvis mappen ikke indeholder en index.html, skal sidens eller sidernes navn
> være kendt. Ellers fås normalt bare en 403 - forbidden.

tak for hjælpen

Jørgen

Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-11 00:31

> det er ikke for min egen skyld, med for andre hvis de ser f. eks. min menu
> htm og ikke resten af siden

Det lyder som om du bruger frames.
Du kunne undgå det ved at lave dine hjemmeside om så den ikke bruges frames.

Fra : Anonymous

Dato : 21-02-11 00:29

Den 21-02-2011 00:04, Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
>
> Der er kun èn metode der er 100% sikker, og det er hvis du skulle betale
> for tjenesten. - Hvis du ikke betaler, får du ikke tjenesten.

Hvilket bringer mig til et spørgsmål... hvorfor man vil forsøge at undgå
indeksering eller hvorfor man vil forsøge at undgå besøg af søgebotter.

Jeg synes, begrundelsen, at der bruges rammer og celler (tabeller?), er
et lidt ulogisk argument for ikke at ville have Google rendende.

Man vil vel stadig gerne have hovedsiden indekseret. Hvis man så
indsætter en iframe i den hovedside, og den iframe siger, den ikke vil
indekseres, så tages der jo indhold væk fra hovedsiden.. det er vel ikke
meningen.

Jeg synes bare, at spørgsmållet er lidt dobbelttydigt, så jeg håber lidt
på Jørgen vil give en uddybelse :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 00:51

On 21-02-2011 00:29, Anonymous wrote:

> [...]
> meningen.
>
> Jeg synes bare, at spørgsmållet er lidt dobbelttydigt, så jeg håber lidt

Hej Rune.

Grundene kan være mange. Jeg har f.eks. nogle administrations-sider
liggende på dmwebdesign.dk, som jeg ikke ønsker at Google skal indexere
- forståeligt nok, ikke?

Hvis jeg, som sco-grisen foreslog, lavede en robots.txt, kunne alle og
enhver blot se navnene der.

Uden at afsløre for meget, kan jeg godt sige at navnene indeholder tegn,
som får Google til at brække sig - og filerne er absolut ikke indexeret.
Selv uden robots.txt eller meta-no-follow eller lign.

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-11 01:00

Det handler jo ikke om at man ikke må se filnavne.
Det handler om hvad der er bedst at få indekseret i en søgemaskine og
netop der bruger man robots.txt.
Det har ikke noget med sikkerhed at gøre.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 01:07

On 21-02-2011 00:59, scootergrisen wrote:
> Det handler jo ikke om at man ikke må se filnavne.
> Det handler om hvad der er bedst at få indekseret i en søgemaskine og
> netop der bruger man robots.txt.
> Det har ikke noget med sikkerhed at gøre.

OK, så misforstod jeg din robots.txt:

Disallow: /hemmelighed.txt

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-11 01:28

Den 21-02-2011 01:06, Karl Erik Christensen skrev:

> OK, så misforstod jeg din robots.txt:
>
> Disallow: /hemmelighed.txt
>
> Karl Erik.

Det jo bare et eksempel.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 01:47

On 21-02-2011 01:28, scootergrisen wrote:

> Det jo bare et eksempel.

Nåå ja. Og indholdet er:

on_open="delete"

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-11 00:55

> hvorfor man vil forsøge at undgå
> indeksering eller hvorfor man vil forsøge at undgå besøg af søgebotter.

Fordi han bruger <frameset> så hvis en bruger ser et link til hans side
så kan brugeren kun se menuen og intet andet hvis menuen er indekseret.
Ligesom hvis hans indholdsside var indekseret så ville brugeren ikke
kunne se menuen.
Så derfor er det bedst kun at få indekseret den side som har <frameset>
med menu og indholdsside.

Fra : Anonymous

Dato : 21-02-11 01:41

Den 21-02-2011 00:54, scootergrisen skrev:

> [...]
> kunne se menuen.
> Så derfor er det bedst kun at få indekseret den side som har <frameset>

Jomen, hvis man beder om ikke at få indekseret menuen, så vil Google vel
heller ikke indlæse den... Vil den?

Jeg har ikke arbejdet med frames i 100 år...

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-11 01:50

Den 21-02-2011 01:40, Anonymous skrev:

> [...]
> heller ikke indlæse den... Vil den?
>
> Jeg har ikke arbejdet med frames i 100 år...

Hmmmm ja ok hvis søgemaskinerne ikke indeksere siderne med selve
indholdet så det selvfølgelig ikke så sjovt...
Menuen gør vel ik noget.

Hvis man har det fint med at det kun er forsiden som indekseres så kan
man da godt gøre sådan at man kun tillader forsiden at blive indekseret
men ikke særlig godt fordi man vil jo gerne klikke sig ind på den
relavante side direkte fra søgemaksinen men det kan man jo ikke når man
bruge frames uden at miste menuen...

Det ved jeg sku ikke hvad folk gør der... andet end at lave sin
hjemmeside om så man ikke bruger frames.
Det vil netop derfor det er en ik så god ide at bruge frames.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 01:52

On 21-02-2011 01:40, Anonymous wrote:

> Jomen, hvis man beder om ikke at få indekseret menuen, så vil Google vel
> heller ikke indlæse den... Vil den?
>
> MVH
> Rune Jensen

hahahaha - den var sgu go'

Godnat

Karl Erik.

Fra : JB

Dato : 21-02-11 02:00

"Anonymous" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> heller ikke indlæse den... Vil den?
>
> Jeg har ikke arbejdet med frames i 100 år...

hej igen 1000 tak for alle svarene
ps: jeg er nok gammel dags, bruger <frameset> og tabeler.
Det er ikke for sikkerheden, men det må nok være irriterende fo brugerne,
hvis de søger på google og linker til en side hvor kun en del er på,
det var derfor jeg spurgte.

Jørgen

Fra : JB

Dato : 21-02-11 02:03

undskyld glemte lige link www.oz7aik.dk/radio/

Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-11 02:48

> undskyld glemte lige link www.oz7aik.dk/radio/

Hvorfor sætter du ik bare den ramme der er ude til højre ind på siden
uden at bruge <iframe> ?

Er der fordi dataen stammer fra en anden hjemmeside ?
Er det noget data som automatisk opdateres engang imellem eller er det
det samme som står der altid ?

Fra : JB

Dato : 21-02-11 03:15

"scootergrisen" <scootergrisen@NOSPANKYOUgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der fordi dataen stammer fra en anden hjemmeside ?
> Er det noget data som automatisk opdateres engang imellem eller er det det

hej igen

i de forskellige iframe kommer der data fra forskellige "hjemmesider" kalde
reflektore
og som bilver opdatere nogen automatisk fra reflektoren nogen af dem har jeg
selv auto refresh

Jørgen

Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-11 05:13

Okay men hvis det ikker er dine sider du linker til i dine <iframe>'s så
kan du jo ikke bestemme om de skal med i søgemaskinerne eller ej.

Kan du ik prøve og stille dine spørgsmål helt forfra og også fortælle
hvorfor du vil have det sådan.

Hvorfor vil du ikke have søgerobotter til at kunne se dine data ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-02-11 08:27

JB skrev:

> Det er ikke for sikkerheden, men det må nok være irriterende fo brugerne,
> hvis de søger på google og linker til en side hvor kun en del er på,

Løsningen i dette tilfælde må være at bruge et JavaScript,
der tjekker, om man får vist hele siden. Hvis man kun får
vist en ramme, genindlæses rammen med den omkringliggende
siden, så brugeren får hele siden.

Du kan finde JavaScriptet og en anvisning her:
http://www.echoecho.com/dk/jsframes01.htm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren: