CSS og tabel
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 20-02-11 11:35

Jeg har lavet en meget enkelt websted i CSS og med brug af tabel.
Siderne ser rigtige ud ved preview i IE og Crome men tabellen
kommer neden under "MainContent" ved preview i Mozilla. Jeg kan
ikke finde fejlen og har brug for hjælp fra Ekspert panelet. Er
der nogen af Jer der kan hjælpe?
Siderne ligger på: http://www.bt-support.dk

På forhånd tak!

Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-02-11 11:43

Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> kommer neden under "MainContent" ved preview i Mozilla. Jeg kan
> ikke finde fejlen og har brug for hjælp fra Ekspert panelet. Er

Forsiden validerer ikke. Ret først alle fejl i
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.bt-support.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Så kan vi tage den derfra.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : John

Dato : 20-02-11 11:43

Lars Bjarne Christensen skrev den 20-02-2011:
> Jeg har lavet en meget enkelt websted i CSS og med brug af tabel.
> Siderne ser rigtige ud ved preview i IE og Crome men tabellen
> kommer neden under "MainContent"

Prøv at fjerne:

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 20-02-11 12:11

Lars Bjarne Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> kommer neden under "MainContent" ved preview i Mozilla. Jeg kan
> ikke finde fejlen og har brug for hjælp fra Ekspert panelet. Er

Hej og tak for Jeres svar!

Jeg er desværre i den uheldige situation, at jeg ikke kan få
forbindelse til serveren via FTP og kan derfor ikke rette m.h.t. til
validering. Fejlen har været der siden i går. Jeg har i123.dk som
udbyder og har fejlmeldt domænet. Jeg har oplevet fænomenet et par
gange og får forklaringen, at det er fordi jeg tidligere kørte med
Frontpage Server Extention på domænet. Extentionen ligger stadig på
serveren og jeg forventer at blive flyttet til Linux server. Jeg er
lidt låst på arme og ben indtil de møder mandag!
Jeg kan dog stadig ikke forstå at siderne bliver vist rigtig i IE og
Chrome, men ikke i Mozialla.

Fra : John

Dato : 20-02-11 12:20

Lars Bjarne Christensen:

> [...]
> forbindelse til serveren via FTP og kan derfor ikke rette m.h.t. til
> validering. Fejlen har været der siden i går. Jeg har i123.dk som

Flyt domænet til seriøs udbyder der kan supportere her og nu, i stedet
for at vente til på mandag

Du kan være oppe at køre inden for 4 timer gætter jeg på

Sorry sådan noget kan jeg personligt ikke leve med. Kan butikken ikke
levere er der mange butikker

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-02-11 12:21

Lars Bjarne Christensen wrote:

> Jeg kan dog stadig ikke forstå at siderne bliver vist rigtig i IE og
> Chrome, men ikke i Mozialla.

Det er netop årsagen til at man bør validre mange gange undervejs i
forløbet mod samme validator. Jeg plejer at benytte
http://validator.w3.org/

Min erfaring er at det er meget lettere at rette valideringsfejl end at
forsøge at forstå hvorfor nu dette eller hint vises forskelligt i to
forskellige browsere når koden ikke er valideret. Ofte forsvinder
forskellene når koden er valideret. Hvis der så efter valideringen viser
sig sådanne forskelle, kan man begynde at gå på jagt efter de specifikke
ting i koden.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 20-02-11 12:40

Erik Olsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> forskellene når koden er valideret. Hvis der så efter valideringen viser
> sig sådanne forskelle, kan man begynde at gå på jagt efter de specifikke

Hej Erik og tak for dit svar!

Kloge ord tror jeg! Karl Erik har nævnt det samme tidligere, men jeg glemte
godt nok hans gode råd. Jeg skal aldrig glemme det mere!
Jeg fortsætter med siderne mandag, når jeg har haft kontakt til i123.dk
God søndag!

Fra : Anonymous

Dato : 20-02-11 13:30

Den 20-02-2011 12:40, Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]

Det kan så bl.a. være browserbugs/fejl.

Der er flere sider dedikeret til de fejl, som opstår pga. browsernes
indbyrdes uenighed om opfattelsen af standardene, bl.a.

http://www.positioniseverything.net/

Jeg brugte den meget før i tiden til at finde IE-fejl. I dag er det ikke
så slemt mere.

Det kan også være en god idé at teste sin side uden javascript. Hvis
siden er fejlrettet med JS slået fra, så ved man fejlen ikke er i ens
HTML/CSS-kode.

SVJH kan man teste udseende både med og uden javascript i
http://browsershots.org/

MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 20-02-11 13:50

Anonymous tastede følgende:

> Der er flere sider dedikeret til de fejl, som opstår pga. browsernes
> indbyrdes uenighed om opfattelsen af standardene, bl.a.

Jeps og der kan være 50 fejl på en side og den vises fint alligevel.
Så validatoren fortæller blot at koden ikke er valid B-)

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Anonymous

Dato : 20-02-11 14:09

Den 20-02-2011 13:50, John skrev:
> Anonymous tastede følgende:

> Jeps og der kan være 50 fejl på en side og den vises fint alligevel.
> Så validatoren fortæller blot at koden ikke er valid B-)

Det er en lidt kort-for-hovedet forklaring.

Validatoren fortæller, om koden følger HTML- og CSS-standarden.

Det svarer til man tjekker sit Word-dokument for stavefejl med en
stavekontrol. En stavekontrol finder stavefejl, ikke nødvendigvis
grammatiske fejl.

Men en tekst uden stavefejl forøger forståelsen og læsevenligheden af en
tekst, så man ikke skal gætte sig til, hvad der menes. Det samme gør
kode, som er valideret. Hvis browseren følger standarden altså.

Reelt, så bør man udseendemæssigt kunne lave en side på en Linux maskine
f.eks. i Firefox, og så vil den virke i IE uden man behøver teste det.
Det er essensen i validering. Én kode til alle browsere.

Grammatiske fejl kan forekomme i både menneskesprog og compterkode...
(én af dem i HTML vil jeg sige er, man mangler H-tags som overskrift
eller bruger et forkert tag til det. Den vil stadig kunne validere.)

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 20-02-11 14:16

Den 20-02-2011 13:50, John skrev:
> Anonymous tastede følgende:

> Jeps og der kan være 50 fejl på en side og den vises fint alligevel.
> Så validatoren fortæller blot at koden ikke er valid B-)

Som sagt synes jeg den er lidt hurtig. Prøv at se spørgsmålet i
serversidegruppen om en kotaktaktformular. Hvis man validerede siden,
ville man kunne se svaret på problemet ret omgående.

MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 20-02-11 14:25

Den 20-02-2011, skrev Anonymous:

> Som sagt synes jeg den er lidt hurtig. Prøv at se spørgsmålet i
> serversidegruppen om en kotaktaktformular. Hvis man validerede siden, ville
> man kunne se svaret på problemet ret omgående.

Yeps jeg ved det, min anke var blot at når vi snakker om spørgsmålet i
denne tråd, så er SEMANTISK MARKUP måske årsagen til fejlvisningen mere
end validering i første omgang hvis du understand

Fjerner man:
resultatet af en efterfølgende validering ville så give et andet
resultat, og måske fejlfrit. (har ikke testet)

Fint nok med validering, men korrekt markup må være at efterstræbe

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Anonymous

Dato : 20-02-11 14:36

Den 20-02-2011 14:24, John skrev:

> Fint nok med validering, men korrekt markup må være at efterstræbe

Begge dele skal vel være i orden, skulle jeg mene :)

Og fuldt enig i det med semantisk mark up. Læg mærke til, hvor mange,
som smækker ting i DIVer for at have en container til deres indhold.
Uden at man tjekker på, om der er et sigende tag til det indhold.

En side (f.eks. en blog), som indeholder rene DIVer, kan forså vidt nemt
validere, men den vil ikke være særlig god - og formentlig skabe
problemer for blinde eller på anden måde være brugeruvenlig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 20-02-11 20:00

Anonymous wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> validere, men den vil ikke være særlig god - og formentlig skabe
> problemer for blinde eller på anden måde være brugeruvenlig.

Hej Rune!

Jeg er ny, så hvis du venligst vil have den ulejlighed at uddybe ovennævnte
nærmere. Hvad er "semantisk mark up" og er det ikke udemærket at lave f.eks
en "MainContent" (Redigerbar område) i en skabelon, hvis man skal lave
mange sider?

Med venlig hilsen Lars

Fra : Anonymous

Dato : 20-02-11 21:37

Den 20-02-2011 19:59, Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]
> en "MainContent" (Redigerbar område) i en skabelon, hvis man skal lave

Jeg formoder, du bruger en WYSIEYG-editor, så det er lidt svært for mig
at svare på, for redigérbart område må være specifikt for det program...

Jeg kunne nok tjekke din kode, men så er du nok nødt til at lave koden
menneske-læsbar, ikke minified :)

Omkring Semantik:

Semantik handler om, man pakker sit tekstindhold ind i markerer (tags),
som fortæller hvad indholdet bruges til.

DIVer og <span> er kendetegnenede ved, det er de eneste tags, som ikke
giver semantisk mening til indhold, som de pakker ind.

Bruger man derfor udelukkende DIVer, vil man ikke give ekstra mening til
indholdet, og det *kan* skade i søgemaskinerne, såvel som det kan gøre
siden mindre brugervenlig.

Se f.eks.

....er begge gangbare for validatoren, og det kan fint bringes til at
validere. Men DIVer giver ingen ekstra mening, så hvad en skærmlæser får
er de to tekster i én køre.

Skærmlæseren ved derfor ikke, hvad meningen er med de to tekster, og
brugeren af skærmlæseren kan derfor heller ikke vide det. Det er bare to
tekster, som kan være lige vigtige eller ej. Brugeren får formentlig
bare læst teksterne i rækkefølge, og så er det det.

Hvis man i stedet sætter koden som:

<h1>Tekst1 </h1>

Så vil skærmlæseren pludselig vide, at teksten i "Tekst 1", det er en
hovedoverskrift, for det fortæller <h1>. Ligesom den vil vide, at
teksten i <p>, det er et afsnit, som hører til den overskrift.

I skærmlæseren kan den blinde udnytte dette til f.eks. at cykle meget
hurtigt igennem alle H-tags vha. H-tasten. På den måde får han/hun et
hurtigt overblik over siden vha. sidens overskrifter, som ikke kan
opnås, hvis der kun er brugt DIVer til overskrift og tekst.

Det er bare eksempler...

Min anke gik nemlig på, jeg synes der ind i mellem er en (generel)
tendens til at bruge DIVer, selv om der findes et bedre indbygget
HTML-tag, som giver en mening til indholdet..Og så kan man risikere en
mindre brugervenlig side, *selv* om den validerer.

Jeg har ikke undersøgt din kode nærmere, hvad jeg skrev var ikke baseret
som sådan på dit problem, men en sidediskussion, som opstod af dit
problem, og som omhandlede validering vs. semantik..

Om dit problem er direkte semantisk, ved jeg ikke, om man kan sige, men
som John påpeger, vil validatoren ikke kunne hjælpe dig, hvis problemet
er, at en ID er sat ved <p>-tag i stedet for en <div>. Koden vil kunne
validere uanset, da det er lovligt at sætte en ID på både en <p> og en

MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 20-02-11 21:55

Anonymous skrev:

> Omkring Semantik:
>
> Semantik handler om, man pakker sit tekstindhold ind i markerer (tags), som
> fortæller hvad indholdet bruges til.
Fin forklaring

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-02-11 01:58

Lars Bjarne Christensen skrev:

> Jeg er ny, så hvis du venligst vil have den ulejlighed
> at uddybe ovennævnte nærmere.

Så ny er du heller ikke - jeg husker tydeligt at du
har lavet noget på:

http://lbc-consult.dk/referencer.html

Er du ny?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : John

Dato : 21-02-11 08:35

Allan Vebel udtrykte præcist:

> http://lbc-consult.dk/referencer.html
>
> Er du ny?

Bustet

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Anonymous

Dato : 20-02-11 17:54

> [...]

> denne tråd, så er SEMANTISK MARKUP måske årsagen til fejlvisningen mere
> end validering i første omgang hvis du understand

OK, det har du så faktisk ret i.

Jeg vil egentlig sige, fokus er nok i overvægt på valideringen herinde,
og det er bestemt ikke dårligt at forsøge at få folk til at validere,
men som du siger, så er det første som skal være i orden selvfølgelig
at mark uppen er semantisk korrekt.

Så, måske vi skulle til at lave lidt marketing for semantisk mark up
igen. Sammen med validering selvfølgelig.

Semantik giver mening til indholdet udover indholdet selv, sådan at en
modtager f.eks. ved med sikkerhed, hvad på siden, som er en overskrift,
hvad der er en adresse, hvad der er et tekstafsnit, en liste... osv. I
HTML5 er det kraftigt udbygget til at følge nutidens hjemmesider (bl.a.
web2.0/3.0); Den gamle HTML4-standard er i mannge tilfælde noget skod,
men HTML5 kan ikke bruges med sikkerhed endnu.

Hvad er semantik?
http://da.wikipedia.org/wiki/Semantisk_web

MVH
Rune Jensen

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 20-02-11 20:07

> [...]
> web2.0/3.0); Den gamle HTML4-standard er i mannge tilfælde noget skod,
> men HTML5 kan ikke bruges med sikkerhed endnu.

Hej! Jeg har læst og kigget det igennem på linket ovenfor. Jeg forstår det
ikke, men hvordan passer det ind i mit problem?

Med venlig hilsen Lars

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-11 19:41

Den 20-02-2011 20:07, Lars Bjarne Christensen skrev:

> Hej! Jeg har læst og kigget det igennem på linket ovenfor. Jeg forstår det
> ikke, men hvordan passer det ind i mit problem?
>
> Med venlig hilsen Lars

Det gør det måske heller ikke, men
det bliver det ikke mindre vigtigt af.

Semantisk markup er den betegnelse man
bruger for at forklare at HTML-markører
har en /betydning/, der siger noget om
markørens /indhold/.

siger noget om at teksten i em-markøren har en
særlig betydning i forhold til teksten i øvrigt.

Semantisk markup har en perifer betydning for
hvorledes indholder tager sig ud, men har
afgørende betydning for om websidens indhold
kan læses af tekstanalyseværktøjer.

Det bedst kendte tekstanalyseværktøj hedder
Google, men der er hundreder af andre robotter
der besøger dine sider for at katalogisere,
indeksere og resumere indholdet af dine websider.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : John

Dato : 21-02-11 21:30

Jørgen Farum Jensen udtrykte præcist:

> Det gør det måske heller ikke, men
> det bliver det ikke mindre vigtigt af.

Hvis vi blot kan blive enige om at

Næppe kan kaldes korrekt semantik nærmest vrøvl B-)

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-11 13:34

> [...]
> kommer neden under "MainContent" ved preview i Mozilla. Jeg kan
> ikke finde fejlen og har brug for hjælp fra Ekspert panelet. Er

På min computer ser det ens ud i firefox og ie.

Men fejlen ligger sikkert her :

Der skulle sikkert stå :

Men jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne bruge FTP serveren
fordi du tidligere kørte med Frontpage Server Extention på domænet.
Det var da vist ikke noget med hinanden at gøre.
Download FileZilla FTP Client og log på med dine oplysning, vært,
brugernavn, kodeord så skulle du da gerne kunne uploade.

Du kan ser her hvordan man gør :
http://scootergrisen.dk/phpgrisen/programmer_ftpklient.php

Fra : John

Dato : 20-02-11 13:47

Den 20-02-2011, skrev scootergrisen:

> Men jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne bruge FTP serveren fordi du
> tidligere kørte med Frontpage Server Extention på domænet.
> Det var da vist ikke noget med hinanden at gøre.

Jo
Er der extensions tilknyttet skal der uploades via Frontpage, men de
fleste "rigtige" Host har fjernet det i takt med at der ikke er noget
der hedder Frontpage mere B-)

Uploader man med FTP ødelægges extensions på domænet.

Sagt med forbehold da det er noget forældet levn fra forrige århundrede

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 20-02-11 14:30

> [...]
> kommer neden under "MainContent" ved preview i Mozilla. Jeg kan
> ikke finde fejlen og har brug for hjælp fra Ekspert panelet. Er

Hej og tak for alle de gode råd! De vil blive behørigt brugt når
jeg igen har adgang til at redigere filerne - TAK!

Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-11 14:31

> Hej og tak for alle de gode råd! De vil blive behørigt brugt når
> jeg igen har adgang til at redigere filerne - TAK!

Og hvordan redigere du filerne ?
Har du ik filerne på din egen computer også uploader dem med FTP ?

Eller sidder du og rediger din hjemmesiden inden på deres hjemmeside
eller sådan noget ?

Fra : John

Dato : 20-02-11 14:48

scootergrisen forklarede:

> Har du ik filerne på din egen computer også uploader dem med FTP ?
>
> Eller sidder du og rediger din hjemmesiden inden på deres hjemmeside eller
> sådan noget ?

Når man har extensions på webhotellet redigerer og uploader man via
Frontpage.

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-11 16:32

> Når man har extensions på webhotellet redigerer og uploader man via
> Frontpage.

Han skrev at han tidligere have det.
Altså at han ikke bruger det mere.

Fra : John

Dato : 20-02-11 17:17

scootergrisen:

> Han skrev at han tidligere have det.
> Altså at han ikke bruger det mere.

Extensions ødelægges af FTP.
Måske har han ikke FTP koder eller what ever.

En eller anden årsag må der være til at han ikke bare tilgår via FTP

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-02-11 16:30

On 20-02-2011 14:29, Lars Bjarne Christensen wrote:

> Hej og tak for alle de gode råd! De vil blive behørigt brugt når
> jeg igen har adgang til at redigere filerne - TAK!
>
> Mvh. Lars

En del af problemet skyldes, som John skriver, at <p
id="maincontent"></p> skal være <div id="maincontent">, ellers skriver
du i din container.

Men du skal også huske at sætte størrelse på margin og padding i din css
(som er en smule rodet, fordi du både har inline-styling og ekstern css).

Hvis du ikke sætter størrelser på margin og padding (kan fint være 0px),
vil forskellige browsere selv sætte forskellige standard værdier på.

Både din container og maincontent har width: 955px, så der er ikke plads
til browserspecifikke standardstørrelser. Derfor "kan" din maincontent
blive klemmt ned under container - og det er jo også hvad der sker. Også
på "folket.html".

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 20-02-11 20:16

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> til browserspecifikke standardstørrelser. Derfor "kan" din maincontent
> blive klemmt ned under container - og det er jo også hvad der sker. Også

Hej Karl Erik og tak for dit svar som jeg sætter stor pris på. Din
besvarelse er god og ligetil, så jeg forstår noget af det jeg har gjort
forkert. DIV "maincont" som jeg bruger som redigerbar område i min
skabelon, har jeg sat til 930 pc i bredde og Containeren som indeholder
hele indholdet 955 px. Jeg kan bare ikke få hjælp før mandag ved udbyderen
og jeg kan ikke komme ind og redigere.
Tak for din intersse for mit problem!

Med venlig hilsen Lars

Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-11 20:25

Har du rettet :

Til :

?

Fra : John

Dato : 20-02-11 21:15

Efter mange tanker skrev scootergrisen:
> Har du rettet :

> Til :

> ?

Scooter

Han kan ikke rette før mandag lol

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 20-02-11 21:52

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Har du rettet :

> Til :

> ?
Hej! Jeg er med på fejlen og har også lokaliceret den, men jeg
kan ikke redigere p.t. og rette fejlen. Jeg bruger totalcomander
til FTP. Tak for din interesse! Mvh. Lars

Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-11 22:06

Den 20-02-2011 21:51, Lars Bjarne Christensen skrev:

> Hej! Jeg er med på fejlen og har også lokaliceret den, men jeg
> kan ikke redigere p.t. og rette fejlen. Jeg bruger totalcomander
> til FTP. Tak for din interesse! Mvh. Lars

Du kan vel rediger i din hjemmeside på din egen computer ?

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 20-02-11 22:29

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du kan vel rediger i din hjemmeside på din egen computer ?
Hej! Jammen det er jeg da i fuld gang med, så de er klar mandag!

Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-11 22:37

> Hej! Jammen det er jeg da i fuld gang med, så de er klar mandag!

Sig lige mandag en gang til så vi er sikker på du mener det :)

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 21-02-11 00:10

> Sig lige mandag en gang til så vi er sikker på du mener det :)

Hej! Siderne er klar med de rettelser / forslag du og Karl Erik har
foreslået. De sidder lige i skabet og jeg kan dårlig vente! Jeg har
inden jeg skrev disse linjer testet i Opera, Mozilla, IE 8.0 & 9.0,
Maxthon 3, Chrome og Safari og der var ingen slinger i valsen - de
stod fuldstændig klokke klar.
Jeg kan slet ikke understrege nok hvor glad jeg er for de råd og den
hjælp jeg modtager i dette forum og så er det næsten "guldkorn" hver
gang - TAK!

Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-11 00:35

Og Maxthon 3 ligefrem. Den har jeg aldrig hørt om men den vil jeg lige
prøve og downlode og se hvordan min hjemmeside ser ud i.

Fra : Anonymous

Dato : 21-02-11 00:45

Den 21-02-2011 00:34, scootergrisen skrev:
> Og Maxthon 3 ligefrem. Den har jeg aldrig hørt om men den vil jeg lige
> prøve og downlode og se hvordan min hjemmeside ser ud i.

Jeg sad også og studsede... troede, jeg kendte alle til Windows :)

Hvis nogen vil have afprøvet deres side i Opera, Firefox, Chrome
og/eller Epiphany samt Konqueror, på en Linux-OS, så send siden i
Ris+Ros, så giver jeg den en test.

MVH
Rune Jensen

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 21-02-11 01:00

> [...]
>
> Hvis nogen vil have afprøvet deres side i Opera, Firefox, Chrome
> og/eller Epiphany samt Konqueror, på en Linux-OS, så send siden i

Hej Rune!

Nu kan jeg jo ikke få testet den aktuelle side, men jeg har en i støbeskeen
http://www.lbc-webtest.dk - den er valideret til "ingen fejl" men jeg
har ikke testet den i alle de browsere du nævner!

Fra : Anonymous

Dato : 21-02-11 01:39

Den 21-02-2011 00:59, Lars Bjarne Christensen skrev:

> Nu kan jeg jo ikke få testet den aktuelle side, men jeg har en i støbeskeen
> på http://www.lbc-webtest.dk - den er valideret til "ingen fejl" men jeg
> har ikke testet den i alle de browsere du nævner!

Linux Mint, browserne er de nyeste versioner.

Firefox:
Animation virker, menu virker. Der er en horisontal rullebjælke på
indholdskassen i fuldskærmsvisning på forsiden samt på
http://www.lbc-webtest.dk/sidstenyt.html
og
http://www.lbc-webtest.dk/referencer.html

Opera:
Animation virker, når man trykker Play-knap. Menu virker. Samme problem
som i Firefox med horisontal rullebjælke, så det er nok noget i designet.

Chromium:
Animation og menu virker. Også horisontal og vertikal scrollbar.

Konqueror:
Sjovt nok har den kun horisontal scroll bar på
http://www.lbc-webtest.dk/

Nuvel, tror det eneste problem på den side er den horisontale scrollbar.
Det er formentlig det samme på Windows.

Det kunne tyde på noget i selve designet er defineret for bredt.

Jeg har en bred skærm på den bærbare, så skærmen er bredere end 1024px.

Jeg ville anbefale, når du har animation som starter automatisk, at du
får en stopknap indlagt, som brugeren kan stoppe animationen med.

MVH
Rune Jensen

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 21-02-11 12:51

> [...]
>
> Jeg ville anbefale, når du har animation som starter automatisk, at du
> får en stopknap indlagt, som brugeren kan stoppe animationen med.

Hej Rune og tak for din anelyse! Jeg kører altid med 955 px i bredde og med
hensyn til det andet, så forstår jeg heller ikke hvordan horisontal scroll
fremkommer for den kommer igen selv om jeg laver bredden om til mindre!

Fra : John

Dato : 21-02-11 14:22

Lars Bjarne Christensen har bragt dette til verden:

Din top er 938px
Dit banner er 955px

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 21-02-11 11:44

Anonymous wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Hej! Så kører det og se lige her: "This document was successfully checked
as XHTML 1.0 Transitional"

Mvh. Lars

Fra : Anonymous

Dato : 21-02-11 13:54

Den 21-02-2011 11:43, Lars Bjarne Christensen skrev:

> Hej! Så kører det og se lige her: "This document was successfully checked
> as XHTML 1.0 Transitional"

....hvilket er perfekt.

Apropos min lille snak med John, hvor han fremhæver semanrik, så kan jeg
se, du bruger hovedoverskrift H1. Disse overskrifter er også gode og
sigende, hvilket er helt fint. Men jeg har ikke tjekket din kode nærmere
end det. Der kan være steder, hvor der skal bruges underoverskrifter.
Disse går fra H2-H6, hvis du skal bruge dem.

At du har H-tags, og at dine overskrifter er sigende for indholdet, er
en del af den gode, semantiske kode.

Nu bruger du HTML4-standarden, og så har du mulighed for at se din sides
indholdsfortegnelse eller dispoistion i Opera. Det er en oversigt over
hvilken orden dine H-tags optræder, og den skal selvfølgelig helst give
mening. Svarer til, når man skal skrive en stil, at man kan se de
vigtigste ting i dispositionen som overskrifter og underoverskrifter.

I Opera, gå ind i

Menu -> Side -> Sindes fremtoning -> Indholdsfortegnelse

MVH
Rune Jensen

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 21-02-11 16:36

> [...]
>
> I Opera, gå ind i
>
> Menu -> Side -> Sindes fremtoning -> Indholdsfortegnelse

Hej Rune og tak for de vise ord! Jeg nærlæser stadig på de link du dryssede
ud af ærmet i går og det er interessant læsning - TAK for det!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 17:35

On 21-02-2011 13:53, Anonymous wrote:

> [...]
>
> I Opera, gå ind i
>
> Menu -> Side -> Sindes fremtoning -> Indholdsfortegnelse

Goe gamle Total Validator melder faktisk fejl hvis ikke h# rækkefølgen
er korrekt. Den er mere striks end W3C, og giver ofte fejl hvor W3C
ønsker tillykke.

Hermed lidt malurt til bægeret

http://www.bt-support.dk/index.html

Total errors found:   4 (HTML: 4)

The default style sheet language must be specified when style attributes
are used:

Fra : Anonymous

Dato : 21-02-11 19:31

Den 21-02-2011 17:34, Karl Erik Christensen skrev:

> Hermed lidt malurt til bægeret
>
> http://www.bt-support.dk/index.html
>
> Total errors found: 4 (HTML: 4)
>
> The default style sheet language must be specified when style attributes
> are used:

Hej, Karl Erik

Jeg var ikke klar over, man skulle sætte en style language. Men det er
vel logisk nok, browseren ikke ved 100%, det er CSS, nåar man laver
inline style. Hvis jeg ellers har forstået det korrekt.

http://htmlhelp.com/reference/html40/attrs.html

Siger at man kan definere det i en meta:

<META HTTP-EQUIV="Content-Style-Type" CONTENT="text/css">

....jeg har aldrig brugt det meta før, da jeg ikke kendte det, men hvis
man bare kan ordne det ved en meta, så er det da bare med at bruge det...

Hellere en meta i toppen af dokumentet, som én gang for alle fortæller
browseren, at style er CSS - end at skulle definere ved hver inline
style, at det er CSS... det er altfor pladskrævende til, man får folk
til at gøre det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 21-02-11 20:29

Den 21-02-2011 19:31, Anonymous skrev:

> http://htmlhelp.com/reference/html40/attrs.html
>
> Siger at man kan definere det i en meta:

Burde der så ikke også være en meta for script?

Man kan jo altså også bruge andet end javascript i et HTML-dokument.

Selv om nok de færreste kender VBScript :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 21-02-11 20:46

Den 21-02-2011 20:28, Anonymous skrev:

> Burde der så ikke også være en meta for script?

http://www.w3.org/TR/html4/interact/scripts.html#h-18.2.2.1

Jeg kan godt forestille mig det kan blive et helv... med alle de dér meta's.

Hvis man udelukkkende bare bruger CSS og javascript til style og
scripts, så lav i stedet een default HTTP-header, hvor de sættes, og
includér den på alle sider før Doc Typen. Så bliver HTMLen ikke overfyldt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 20:41

On 21-02-2011 19:31, Anonymous wrote:

> [...]
> browseren, at style er CSS - end at skulle definere ved hver inline
> style, at det er CSS... det er altfor pladskrævende til, man får folk

Hej Rune.

http://www.w3.org/TR/html401/present/styles.html#h-14.2.1

siger det samme

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 21-02-11 19:33

> [...]
> are used:
>
> The default style sheet language must be specified when style attributes

Hej Karl Erik og tak for dit svar! Jeg må indledningsvis indrømme, at der
var flere af de ord du anvender i dit indlæg, som jeg måtte Google. Jeg er
ikke sikker på om jeg forstår hvad du mener? Jeg måtte herefter lige prøve at
validere siderne igen og her er resultatet.... (NB! hvorfra har du
BT-support.dk/index??) jeg anvender kun default.html??? Jeg ved godt, at det
jeg nævner nu er småting, men noget der irriter mig er at husvægen ikke når
helt ned til bunden, så der ingen hvid kant er men jeg har prøvet alt, jeg
kan ikke få den ned selv om maincont er sat til 500 px og baggrundsbilledet
også er 500 px i højden - det forstår jeg ikke!
This document was successfully checked as XHTML 1.0 Transitional!
Result: Passed
Address:
Encoding: utf-8 (detect automatically) utf-8 (Unicode, worldwide) utf-16
(Unicode, worldwide) iso-8859-1 (Western Europe) iso-8859-2 (Central Europe)
Root Namespace: http://www.w3.org/1999/xhtml

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 20:38

On 21-02-2011 19:32, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> (Unicode, worldwide) iso-8859-1 (Western Europe) iso-8859-2 (Central Europe)

Hej Lars.

Da jeg kl. 17:30 klikkede på "Forsiden" kom index.html frem.
Kan se at den nu hedder "default.html" så hvad der lige er sket, ved jeg
ikke.

De nævnte fejl er stadig til stede, men kan fjernes ved at indsætte:
<META http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css">
i headeren på din html.

http://www.w3.org/TR/html401/present/styles.html#h-14.2.1

Ang. husmuren - det må være billedet der ser sådan ud. De 2 striber i
venstre side, går helt ned.

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 21-02-11 21:27

> [...]
>
> http://www.w3.org/TR/html401/present/styles.html#h-14.2.1
>
> Ang. husmuren - det må være billedet der ser sådan ud. De 2 striber i

Hej Karl Erik og tak for dit svar! Jeg har lagt koden ind og validatoren finder
ingen fejl. Med hensyn til huset hvor muren ikke går helt ned i browseren har jeg
nu lavet en ny og prøvet. På den jeg har lavet og lagt ind som baggrund går
husvægen helt ned men stadig ikke i browser, - så det er meget mystisk!

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-02-11 01:44

On 21-02-2011 21:26, Lars Bjarne Christensen wrote:

> Hej Karl Erik og tak for dit svar! Jeg har lagt koden ind og validatoren finder
> ingen fejl.
> Mvh. Lars

Der findes andre validatorer end W3C.
Jeg taler om Total Validator, som er en del mere striks end W3C.
Du kan se dens resultat her:

http://webdesign.ranunkelvej.com/bygge/btsup.html

Der er 4 html fejl, men de kan fjernes som tidligere omtalt, ved at
indsætte:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-11 17:52

On 21-02-2011 11:43, Lars Bjarne Christensen wrote:

> Hej! Så kører det og se lige her: "This document was successfully checked
> as XHTML 1.0 Transitional"
>
> Mvh. Lars

Tillykke da. Men nedenstående får du nu ikke megen ros for:

gennemgang samt .....

Ud med tabellen, og ind med <ol>:

<ol>
   <li>Projekt og tilbudsgennemgang samt .... </li>
   <li>Projekt granskning, uvildig ide og projekt .... </li>
   <li> ....... </li>
</ol>

Sådan!

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 21-02-11 19:42

> [...]
>
> <ol>
>    <li>Projekt og tilbudsgennemgang samt .... </li>
>    <li>Projekt granskning, uvildig ide og projekt .... </li>

Hej Karl! Jeg tror du har været inde og kigge på siderne før jeg fik mulighed
for at rette dem. Jeg har ikke haft adgang til webstedet før over middag
mandag!
Mvh. Lars

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 21-02-11 21:55

> [...]
> for at rette dem. Jeg har ikke haft adgang til webstedet før over middag

Hej Karl Erik!

Hvad mener du med "Ud med tabellen, og ind med <ol>:"

Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-02-11 02:01

On 21-02-2011 21:54, Lars Bjarne Christensen wrote:

> Hej Karl Erik!
>
> Hvad mener du med "Ud med tabellen, og ind med<ol>:"
>
> Mvh. Lars

De 4 punkter som BT-Support tilbyder support indenfor, har du sat op i
en tabel.

I stedet bør du bruge en "Ordered List" - en punktopstilling med
automatisk punktnummering (<ol>).

http://www.w3schools.com/TAGS/tag_ol.asp

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 22-02-11 18:26

> [...]
> en tabel.
>
> I stedet bør du bruge en "Ordered List" - en punktopstilling med

Hej Karl Erik!

Nu er jeg med, - jeg skal aldrig gøre det mere!

Mvh. Lars