Udregning med IF i RRDTool
Fra : Joe

Dato : 19-02-11 16:16

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man får vist sit tal som et
hel-tal istedet for, at den forkortes med f.eks. "k". Istedet for 1.5k
og 0.6k vil jeg gerne se 1540 og 620.

Ligeledes vil jeg gerne have det i en IF sætning, at hvis tallet er
større end 1000, så skal den dividere - ellers skal den ikke.

Jeg synes ikke jeg kan få mit til at fungere.

totalHour = 1500
CDEF:totalHour-mod=totalHour,1000,GT,totalHour,totalHour,1000,/,IF

Fra : Joe

Dato : 20-02-11 03:58

> [...]
>
> totalHour = 1500
> CDEF:totalHour-mod=totalHour,1000,GT,totalHour,totalHour,1000,/,IF

Man kan se hvad jeg mener med dette billede:
http://www.myupload.dk/handleupload/e2303a4d33b751a83873e27608ef720e1298199392

Den er ikke just læsevenlig.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-02-11 12:41

Joe <joespam8@gmail.com> writes:

> Er der nogen der kan forklare mig hvordan man får vist sit tal som et
> hel-tal istedet for, at den forkortes med f.eks. "k". Istedet for 1.5k
> og 0.6k vil jeg gerne se 1540 og 620.

Jeg tror du skal formatere det anderledes, fx noget i retning af:
GPRINT:blah:AVERAGE:"Avg\: %6.2lf"

Kig fx på nogle af eksemplerne i manualen på
http://www.mrtg.org/rrdtool/doc/rrdgraph_examples.en.html

> Ligeledes vil jeg gerne have det i en IF sætning, at hvis tallet er
> større end 1000, så skal den dividere - ellers skal den ikke.

Så får du jo vist et tal der er 1/1000 af det tal der står i din RRD. Er
det virkelig det du vil?

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Joe

Dato : 20-02-11 04:58

> Jeg tror du skal formatere det anderledes, fx noget i retning af:
> GPRINT:blah:AVERAGE:"Avg\: %6.2lf"

Jo, det er selvfølgelig en mulighed, at skrive tallet som komma
(f.eks. 2.45kW) men er der ikke en måde at se hele tallet - uden "k"?

Min graf ser p.t. således ud (nu med komma tal):

rrdtool graph power_1hour_hour.png \
--start -3600 \
--step 60 \
--width 600 \
--height 400 \
--x-grid MINUTE:1:MINUTE:5:MINUTE:5:0:%H\:%M \
--y-grid 1:40 \
--units-length 3 \
--title "Sidste 60 minutter (1 times interval)" \
--vertical-label "Watt forbrug per time" \
DEF:totalHour=/root/scripts/rrdtool/database/
power.rrd:totalHour:LAST \
CDEF:totalHour-mod=totalHour,1,* \
VDEF:totalHour-min=totalHour-mod,MINIMUM \
VDEF:totalHour-avg=totalHour-mod,AVERAGE \
VDEF:totalHour-max=totalHour-mod,MAXIMUM \
VDEF:totalHour-last=totalHour-mod,LAST \
COMMENT:" \l" \
COMMENT:" Aktuel" \
COMMENT:" Minimum" \
COMMENT:" Gennemsnit" \
COMMENT:" Maksimum\l" \
LINE3:totalHour#000080:"Total forbrug" \
GPRINT:totalHour-last:"%7.4lf%Swatt" \
GPRINT:totalHour-min:"%8.4lf%Swatt" \
GPRINT:totalHour-avg:"%9.4lf%Swatt" \
GPRINT:totalHour-max:"%9.4lf%Swatt\l" \
COMMENT:" \l" \
COMMENT:"Sidst opdateret `date +\"%Y-%m-%d %H\:%M\"`\l" \

Jeg vil tro, at tallet ser forkert ud, hvis jeg f.eks. kun bruger 610
watt - så bliver det "0.6100kW" hvor jeg hellere vil se tallet som
"610 W".

Fra : Hans Jørgen Jakobse~

Dato : 20-02-11 12:55

On Sun, 20 Feb 2011 02:58:10 -0800 (PST), Joe wrote:
> [...]

Hvis det er y-aksen antyder mansiden for rrdgraph at --units-exponent
kan gøre noget ved det, men måske med side effekter på skalering.
http://oss.oetiker.ch/rrdtool/doc/rrdgraph.en.html

Hvis det er i legendelen antyder anden post at du selv har bedt om
om at få sat eksponentskalering på.
http://oss.oetiker.ch/rrdtool/doc/rrdgraph_graph.en.html

Har du ikke bare byttet rundt?

> Man kan se hvad jeg mener med dette billede:
> http://www.myupload.dk/handleupload/e2303a4d33b751a83873e27608ef720e1298199392
>
> Den er ikke just læsevenlig.
Der skulle være muligt med en passende parameter at få givet y-akse label lidt
luft.
(Og hvis grafen viser det jeg tror, så ville min fysiklærer fået et føl over
de anvendte enheder, jævnfør anden post.)
/hjj

Fra : Joe

Dato : 20-02-11 05:04

> Hvis det er y-aksen antyder mansiden for rrdgraph at --units-exponent
> kan g re noget ved det, men m ske med side effekter p skalering.http://oss.oetiker.ch/rrdtool/doc/rrdgraph.en.html

Nej, det har intet at gøre med Y-aksen... den har jeg ikke set på
endnu (med skalering) Det kommer.

> Har du ikke bare byttet rundt?

Aner det ikke - jeg forstår ikke RRDTools måde at skrive det på.

> (Og hvis grafen viser det jeg tror, s ville min fysikl rer f et et f l over
> de anvendte enheder, j vnf r anden post.)

Hver sin smag - jeg viser det aktuelle forbrug og ikke forventet
forbrug. Jeg synes det er mere logisk og korrekt på denne måde.

Fra : Joe

Dato : 20-02-11 08:32

>   GPRINT:totalHour-last:"%7.4lf%Swatt" \
>   GPRINT:totalHour-min:"%8.4lf%Swatt" \