Ulstrup til Randers
Fra : Dal

Dato : 19-02-11 21:55

Er det mulig at sætte sin motorbåd i vandet i Ulstrup og så sejle til
Randers.

/dal

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-11 15:05

Der flindes flere Ulstrup´ i DK, hvilken af disse har du i
tankerne :

Ulstrup (Favrskov Kommune) – stationsby i Favrskov Kommune (Ulstrupbro
Sogn)
Ulstrup Slot – en herregård ved Gudenåen i Sønder Vinge Sogn, Favrskov
Kommune
Ulstrup (Feldballe Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Feldballe
Sogn
Ulstrup (Gørlev Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Gørlev Sogn
Ulstrup (Nørre Løgum Sogn) – en bebyggelse i Nørre Løgum Sogn
Ulstrup (Rubjerg Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Rubjerg Sogn
Ulstrup (Ryde Sogn) – en bebyggelse i Ryde Sogn
Ulstrup (Røsnæs Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Røsnæs Sogn
Ulstrup (Skelby Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Skelby Sogn
Ulstrup (Stenvad Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Stenvad Sogn
Ulstrup (Sønder Onsild Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Sønder
Onsild Sogn
Ulstrup (Terslev Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Terslev Sogn
Ulstrup (Valsgård Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Valsgård Sogn
Ulstrup (Vig Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Vig Sogn
Ulstrup (Vigerslev Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Vigerslev
Sogn
Ulstrup (Års Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Aars Sogn
Ulstrup (Bakkendrup Sogn) – en bebyggelse og et ejerlav i Bakkendrup
Sogn

Jeg tror at det er den første du har i tankerne.
Om du kan gøre det afhænger af om du kan komme under broerne og
vanddybden i forhold til bådens dybgang, samt om der evt. ligger
forhindringer i vandet.
Måske er der også nogle privatsretslige krav der bør undersøges.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-11 15:10

Der findes dette regulativ for besejlingen:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=13078

Mvh/Harding

Fra : Dal

Dato : 20-02-11 07:13

Båden skal naturligvis registreres. Jeg bor i silkeborg komune.
Der er et bådlaug i Ulstrup, hvis de ikke kan sejle nogensteder må det være
lidt kedelig

/dal

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-11 02:40

Vær opmærksom på at kommunerne kan fastsætte et max antal både i deres
område. Derfor kan det måske være vanskeligt af få en bådeplads om alt
er optaget.
Jo de både der ligger i Ulstrup bådelaug må sejle som forskriften
tillader.
Det behøves nødvendigvis ikke kun at være i det område at mange
bådejere ikke flytter deres båd i sommerens løb. I mange havne rundt
omkring langs kysten, er der mange bådejere der ikke sejler; men nøjes
med at bruge båden som et fristed alene.

Mvh/Harding

Fra : Børge

Dato : 20-02-11 07:37

Den 19-02-2011 21:55, Dal skrev:
> Er det mulig at sætte sin motorbåd i vandet i Ulstrup og så sejle til
> Randers.
>
> /dal
>
> Her er måske noget der kan bruges.http://www.gudenaakomiteen.silkeborgkommune.dk/forside/regler+for+sejlads
" Hjejlen" kom jo da af vandvejen til Silkeborg så det har da kunnet
lade sig gøre.
Mvh.
Børge L.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-11 02:35

Hjejlen hører ind under begrebet "erhvervsmæssig sejlads".
Bekendtgørelsens omfang gælder ikke-erhvervsmæssig sejlads.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-11 10:35

Hej !

Man kunne gør det med en Saga 27 Ole Kofoed Olesen har gjort det, han
sejlede helt op til Tangeværket !

Han har skrevet om det i den her bog
http://www.williamdam.dk/rejse_geografi/rejsefoerere/oplevelser_langs_gudenaaen_1161160_da.html
Der er et billede på bagsiden af bogen hvor han ligger ved Tangeværket. Han
havde hvis lidt problemer med at komme der op. Bla. med broen i Randers der
var lige fri højde nok til at han kunne kom under, han skriver også at han
kun havde en 5 til 10 cm vand at gøre med flere steder !

Det kan hvis heller ikke lade så gøre mere da der er lavet et fiskestryg
mellem Langå og Ulstrup, ved Randers når man køre over åen på motorvejen ser
det ud som om der er flere sandbanker men sejlklubben har sommetider lagt
nogle bøjer ud ved den Nordlig bred for at vise sejlrenden !

Det kan nok lade sig gøre med en båd med mindre dybdegang.

Læs bogen den kan lånes på biblioteket Der er flere gode historie fra
Gudenåen og nogle flotte farvefotos i den

Mvh. Per
Før Ry nu Hou.
www.ma-ry.dk

Fra : steffen skov

Dato : 23-02-11 18:11

Det kommer meget an på hvor meget båden stikker og hvor meget den rager op.
Hvad er det for en båd?
Den største der ligger i Langå Bådelaug er en 27". Den stikker ikke ret
dybt, men den rager et par meter op. Den kan kun komme ud under broerne ved
Randers ved lavvande. Turen til Tange volder ingen problemer med broer. Man
skal endvidere være opmærksom på den megen vækst i åen, der sætter sig i
skruen. På 9. år arbejder jeg i Langå, og jeg kan varmt anbefale en tur på
åen. Specielt naturen ved Langå (hvor Lilleåen og Gudenåen mødes) er utrolig
smuk. Lige efter Langå er der en del isfugle, og er man til fiskeri, er det
perfekt.
Læs Hardings fine link om sejladsbestemmelser, inden du sætter båden i
vandet.(vigtigt).
Som jeg hører i dagligdagen er det lettere at få en plads i Ulstrup end
andre steder langs åen. Ellers er det rimeligt nemt med plads i Randers og
omegn.
Skal du ud i Kattegat, skal du væbne dig med tålmodighed, for Randers Fjord
er meget lang (og kedelig), men i foråret er der mange sild ude ved
kanaløen.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Dal

Dato : 23-02-11 22:08

Hej og tak.

Jeg har en bella 561, som er registreret til gudenå via silkeborg kommune.

Jeg har skrevet med en fra Ulstrup marina.. Der er ikke nogen hindringer for
at sejle til Rander, dog er der en bro hvor man holder til "højre" pga
stengrund, dette er dog opmærket på broen.

/dal

Fra : steffen skov

Dato : 24-02-11 16:19

Hejsa
God sejltur - du kan glæde dig til vandstanden falder og man kan se åløbet,
men det tager et par måneder endnu, med alt det smeltevand oplandet afgiver.
Stenen ligger lige før Åbroen (mener jeg), men her er en fin afmærkning om
at holde til styrbord, når du sejler nedstrøms.
Hilsen Steffen