Strømforbrug for bærbar PC
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 19-02-11 17:15

Jeg vil nu til at installere min bærbare i båden, så den kan fungere som
plotter.

Hidtil har jeg brugt en inverter til at "lave" 230 V til computeren, men jeg
har hørt, at strømforbruget er temmelig stort med denne metode. Alternativet
er at anskaffe en 12V-adapter. Er der nogen i denne gruppe, der kender
størrelsesordenen på strømbesparelsen med en 12V-adapter ift. 230
V-inverter? Jeg vil spare så meget som muligt på strømmen, men på den anden
side ikke investere i flere dimser end nødvendigt. Og inverteren har jeg i
forvejen.

En anden ting: jeg har forstået, at det er skærmen, som er den største
strømsluger i den bærbare. Hvor meget strøm bruger den bærbare ca., hvis
skærmen er slukket? Min maskine er en Dell Inspiron 6400 (med 15 tommer
skærm), men strømforbruget er vel nogenlunde det samme for forskellige
bærbare?

Min plan er at lade skærmen slukke efter få minutters standby, så jeg skal
rode lidt med musen, når jeg vil have billede. På den måde kan PC'en vel
godt stå tændt hele tiden uden at dræne batteriet?

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-11 12:06

Selve PC´en bruger det samme og forskellen på en 12 volt adaptor og en
230 votl adaptors egetforbrug er meget lille. Det burde man kunne se
bort fra.
Til gengæld kan en inverter have et større egetforbrug; mwn dette
egetforbrug kan man læse ud af manualen:
Du kan spare noget ved at slukke skærmen, jeg har min skærm kørende
hele tiden men drøvler lidt for lysniveauet over lange stræk.
Det er afhængigt af hvor store batterier du har ombord.
Jeg bruger for det meste motorbatteriet (90AH), så har jeg en
kombination af kortvarrigt stort forbrug og et lavt længerevarende
forbrug. Ved start ryster sulfatering af pladerne og i dagligdagen
kører vi med PCF´en tilsluttet 8 - 15 timer afhængig af turene.
Motoren bruges normalt kun ind og ud af havnen hvis der er vind; men i
vindstille kører den selvfølgeligt derudaf.
Når vi kommer i havn lades der normalt kun på forbrugsbatteriet hvor
køle/fryseskabet er tilsluttet.
Skal du på en længere tur som den du tog over Nordsøen så stiller
sagen sig lidt anderledes og der må suppleres med energi fra motor/
vind/sol/vand som man nu har indrettet sig.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-11 12:58

Selve PC´en bruger det samme og forskellen på en 12 volt adaptor og
en
230 votl adaptors egetforbrug er meget lille. Det burde man kunne se
bort fra.
Til gengæld kan en inverter have et større egetforbrug; dette
egetforbrug kan man læse ud af manualen:
Du kan spare noget ved at slukke skærmen.
Jeg har min skærm kørende hele tiden; men drøvler lidt på lysniveauet
over lange stræk.
Det er afhængigt af hvor store batterier man har ombord.
Jeg bruger for det meste motorbatteriet (90AH), så har jeg en
kombination af kortvarrigt stort forbrug og et lavt længere varende
forbrug. Ved motorstart ryster sulfatering af pladerne og i
dagligdagen
kører vi med PC´en tilsluttet 8 - 15 timer afhængig af turene. Jeg kan
godt lide at jeg ved at se ned på PC´en kan se hvor vi er: Jeg har
også en trådløs minimus, der befinder sig i lommen, så om jeg skulle
slukke for displayet ville der hurtigt komme liv i den fra cockpittet.
Musen er nem at bruge så man ikke skal ned til PC´en hele tiden.
Motoren bruges normalt kun ind og ud af havnen; men i

Fra : Claus B. P.

Dato : 20-02-11 00:26

Den 19-02-2011 17:14, Mads Bo Falk skrev:
> [...]
> rode lidt med musen, når jeg vil have billede. På den måde kan PC'en vel
> godt stå tændt hele tiden uden at dræne batteriet?

Strømforbruget er ret forskelligt fra model til model, og efter hvordan
man bruger den, så det er ikke så nemt at komme med et enkelt tal.
Men visse typer processorer er mere strømbesparende end andre, og bedre
til at regulere ned i strømforbruget alt efter hvor meget den skal lave,
ligesom lyset på skærmen, som du selv nævner, også er en faktor.
Mine egne målinger varierer fra maskine til maskine:
gammel Hitachi med Pentium150 (kører direkte på 12 Volt) 0,8-2,5 Amp =
10-30 Watt, en nyere Packard Bell med AMD Athlon x2 bruger ca. 40-50W
fra 230V, en ny Lenovo med T9600 (Intel core2 duo) noget mindre, men du
kan finde maskiner med langt højere og mindre forbrug.

Deraf følger, at skal du fx. for at køre 8 timer om dagen med 36 Watt
gennemsnitsforbrug, bør du mindst have et 50AH timers batteri blot til
dette, hvis det fuldlades inden brug, og ikke lades undervejs.

Benytter du en adapter der konverterer de 12V til PCens
forsyningsspænding sparer du nok 20-30% på strømforbruget, i forhold til
at køre over en 12 - 230V inverter.

Men forsøg dig frem med din egen PC på det indbyggede batteri, du kan
sikkert finde frem til spænding og kapacitet på det, og dermed regne dit
gennemsnitlige watt forbrug ud, ved at lade den køre (med
navigatorprogrammet og GPSen på) til den løber tør for strøm og lukker
ned. Der kan sikkert også hentes nogle ekstra minutter ved at justere
strømstyring i Windows. (Hvis det er det du kører)
Det er dog en forudsætning at batteriet er ret nyt, ellers kan det
allerede have tabt noget kapacitet i forhold til hvad der står på det,
og så passer udregningen ikke...
Min Lenovo kører nemt 3-4 timer alene på det indbyggede batteri.
Husk at bruge batterispændingen fra selve batteriet (typisk 10,8 - 14V)
i formlen, 230V adapteren har næsten altid en højere udgangsspænding.
Typisk 16-20 V.

Endelig er det værd at bemærke, at benytter man sin 230V lader med
inverter, skal man huske på at der er et, muligvis ikke uvæsentligt,
tomgangsforbrug, selv om PC'en er lukket helt ned. Måske helt op til 2
Ampere. Så sluk for inverteren når PC'en ikke er i brug.

Mvh. Claus

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 20-02-11 00:45

On Sat, 19 Feb 2011 17:14:43 +0100, "Mads Bo Falk"
<mail@madsbofalk.dk> wrote:

>Hidtil har jeg brugt en inverter til at "lave" 230 V til computeren, men jeg
>har hørt, at strømforbruget er temmelig stort med denne metode.
Tabet er forholdsvis stort, først tabet i inverteren "12Volt DC" til
"240 Volt AC" og derefter tabet fra PCens strømforsyning "240 Volt AC"
til eks. "19 Volt DC".

Invertere/SMPS strømforsyninger har størst virkningsgrad ved højste
belastning, så en inverter der kan klare 500 Watt med en PC
strømforsyning på 60 Watt, der skal leverer 40 Watt kan godt gå hen og
koste en god 100 Watt eller mere fra din 12 Volts forsyning.
Tingene er dog mere komplicerede end ovennævnte når det kommer til
dimisionering af inverter og PC strømforsyninger (SMPS) sat i serie.

>Alternativet er at anskaffe en 12V-adapter. Er der nogen i denne gruppe, der kender
>størrelsesordenen på strømbesparelsen med en 12V-adapter ift. 230
>V-inverter?
Det er meget svært at svare præcist på, men en 12 Volt til 17-19 Volts
strømforsyning er tabet minimalt (sammenlignet med "inverter-PC
strømforsyning"), specielt hvis du får valgt en der passer til det
største strømforbrug PCen måtte have.
Men det er helt klart det mest effektive at benytte en 12-adapter, det
andet er at gå over åen efter vand.

>Jeg vil spare så meget som muligt på strømmen, men på den anden
>side ikke investere i flere dimser end nødvendigt.
Så skal du måske kigge på PCen, der er ret stor forskel på hvad strøm
de bruger, en top moderne gamer PC bruger væsentligt mere strøm end en
ASUS EEE700 bare for at nævne 2 eksempler fra hver sin ende af
spekteret.

Så kan du klare dig med en PC med en Intel AtomCPU og evt. SSD
harddisk og denne evt. kan strømforsynes direkte fra 12 Volt, så er
dit strømtab minimalt.

>En anden ting: jeg har forstået, at det er skærmen, som er den største
>strømsluger i den bærbare.
Det kan det være, men det behøver ikke være sådan.

>Hvor meget strøm bruger den bærbare ca., hvis
>skærmen er slukket?
Umuligt at svare på, nogle har programmer/services kørende der er
meget CPU krævende og derved strømforbrugende, andre har en PC der
stort set kører tomgang hele tiden og der er stor forskel på
strømforbruget i de to tilfælde, også på samme maskine.

>Min maskine er en Dell Inspiron 6400 (med 15 tommer
>skærm), men strømforbruget er vel nogenlunde det samme for forskellige
>bærbare?
Nej, der kan være meget stor forskel.

>Min plan er at lade skærmen slukke efter få minutters standby, så jeg skal
>rode lidt med musen, når jeg vil have billede. På den måde kan PC'en vel
>godt stå tændt hele tiden uden at dræne batteriet?
Det kan kun tiden vise, kommer jo an på batterikapasitet og PCens
strømforbrug og tabet i strømforsyningen. Dertil kan et evt.
defekt/døende batteri i den bærbare også koste effekt da man kan
resikerer at man står og lader på dette til ingen verdens nytte.

/Hans

/Hans

Fra : pml

Dato : 20-02-11 04:57

On 20 Feb., 00:45, Hans Kj rgaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Umuligt at svare p , nogle har programmer/services k rende der er
> meget CPU kr vende og derved str mforbrugende, andre har en PC der
> stort set k rer tomgang hele tiden og der er stor forskel p
> str mforbruget i de to tilf lde, ogs p samme maskine.

> Nej, der kan v re meget stor forskel.

> Det kan kun tiden vise, kommer jo an p batterikapasitet og PCens
> str mforbrug og tabet i str mforsyningen. Dertil kan et evt.
> defekt/d ende batteri i den b rbare ogs koste effekt da man kan
> resikerer at man st r og lader p dette til ingen verdens nytte.

Jeg anvender følgende

DC/DC universal notebook adapter

MW2172
Input: 12-13.8vDC
Output: 15/16/18/19/20/22/24vDC
Kapacitet: 3500 mA
Komplet sæt incl. standard stik
Passer til de fleste gængse typer

Se http://www.actec.dk/Notebook/DC-DC%20adapter.htm

Jeg har sat output til 19v og det har virket ok hele sidste år til min
Dell Inspiron Mini. Har også været afprøvet på min Dell XPS M1530.
I øvrigt har jeg afmonteret cigar-stikket og koblet til switch'en for
mine øvrige navigations instrumenter.

mvh Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-11 05:21

Ja det er sådan en universal adaptor der er velegnet.

Min er en VANSON SDR-120Wkøbt hos T-Hansen.

Input:12 - 16 volt DC 11,5 amp max.
Output: 15/15/18/19/20 Volt DC 6 amp.22/24 volt DC 5 amp. 120 Watt
max.

En sådan universal adaptor skal ikke købes for lille.
Som andre skriver kan PC´ens forbrug variere meget både som følge af
type men så sandelig også efter programmernes forslugenhed med intens
anvendelse af CPU kraft.

Med Mads´s PC alene som grundlag, er det en forøgelse af det totale
strømforbrug at anvende en en 230 volt inverter en væsentlig
parameter.
Det er nok den væsentligste forklaring i forhold til spørgsmålet; men
hvis der skal investeres i en ny PC, vil forbruget altid være i
højsædet og som regel direkte i forbindelse med den indbyggede
batteristørrelse.
Hvor mange timer en PC kan køre på eget batteri vil altid være en
konkurrenceparameter.

MKvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 20-02-11 18:37

Min test for nogle år siden viste at der er stort tab i en inverter og at
der er meget stor forskel på hvor effektive de 12 volt 'auto/air' adaptere
der findes.

Jeg har også en gammel test liggende på:

http://www.maximalt.dk/Artikler/laptop/PCTest.htm

Sletter den snart pga af 'alder'

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-11 12:44

Ja jeg husker godt din gamle test hvori der også amatørsammenstrikkede
løsninger. Løsninger som der på daværende tidspunkt var gode forsøg på
at skabe de rigtigt forsyningsspændinger.
Sådan er verdene ikke længere. Nutidens adaptorer er mere effektive,
det kan man nemt konstatere. det er bare at føle på dem med hånden. Er
de godt varme er det interne tab stort, er de kolde er tabet lille.

I det andet links: pkt 4 i afsnittet "Batteriet i båden" er der ingen
uenige i.

MEN der er nu sket meget siden 28.dec. 2002, hvor du skrev artiklen
også på PC forbrugsfronten.

Mvh/Harding.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 21-02-11 22:56

Enig. Den er gammel. Det er vi også ved at blive ...

Men jeg har nu lige købt nye ladere fordi jeg er konverteret fra IBM og til
Dell/Sony (happy me ...). Jeg synes der er meget stor forskel på hvor varme
laderne bliver..... Der må være stor kvalitetsforskel på dem ....

Fra : claus.b.p.

Dato : 23-02-11 16:04

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> til Dell/Sony (happy me ...). Jeg synes der er meget stor forskel på hvor
> varme laderne bliver..... Der må være stor kvalitetsforskel på dem ....

Det har du ret i, jeg havde 2 Dell forsyninger, en til C610 og en til C640
(tror jeg de hed) og den første har et tomgangsforbrug på 10W, den sidste og
nyeste kunne jeg faktisk ikke måle noget tomgangsforbrug på.

Mvh. Claus

Fra : JensK

Dato : 20-02-11 16:13

Kære Mads
Hvorfor måler du ikke bare strømforbruget med et amperemeter?
Min gamle ASUS bruger ca. 1 ampere med aktiv skærm, med en 12 V lader.
Hilsen
Jens

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 23-02-11 22:46

Hvordan skal jeg komme til at måle med amperemeteret? De forrige indlæg har
overbevist mig om, at jeg skal have fingre i en 12 V-strømsforsyning, den
kommer jo nok med et cigartænderstik. Hvordan propper jeg amperemeteret ind
i forbrugskredsen?

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 24-02-11 00:07

On Wed, 23 Feb 2011 22:45:35 +0100, "Mads Bo Falk"
<mail@madsbofalk.dk> wrote:

>Hvordan skal jeg komme til at måle med amperemeteret?
Et amperemeter sættes i serie (elektrisk serie og ikke "mekanisk") med
det man ønsker at måle på.
Der findes også tangamperemetere til DC, de sættes så at sige bare
omkring den ledning man ønsker at måle, rigtig nemt, men ikke helt
gratis instrument.

>De forrige indlæg har
>overbevist mig om, at jeg skal have fingre i en 12 V-strømsforsyning, den
>kommer jo nok med et cigartænderstik.
Ja og det cigartænderstik ville jeg klippe af og smide langt væk, det
bør efter min bedste overbevisning/erfaring ikke benyttes til de
strømme der kan forekomme ved PC brug og køletbokse, etc.
Udskift det til en passende type du ved der kan klare strømmen.

>Hvordan propper jeg amperemeteret ind i forbrugskredsen?
Nemmeste løsning er at lave et mellemled bestående af han og hun stik.
Amperemeteret sætte så til i serie med den ene af ledningerne (vælg +
eller - efter behag).

Nu har du vel sikringer i samtlige dine strømkredse ?
Det er ikke ufarligt at komme til at lave en lille fejl når man har en
blyakkumulator som forspand.

/Hans

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 23-02-11 22:50

Apropos 12V-strømforsyning: det er et velkendt problem med (billige)
invertere, at de leverer en "rodet" strøm, som laver kuk i PC'en. Det er
også min erfaring med den inverter fra Aldi, jeg kører med. Faktisk bruger
jeg den kun til at lade computerens batteri op med (mens PC'en er slukket),
hvorefter jeg afbryder inverteren og tænder PC'en.

Men er der et tilsvarende problem med 12V-strømforsyningerne? Er der nogle
typer, som man skal gå uden om af denne grund?

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 24-02-11 00:29

On Wed, 23 Feb 2011 22:49:39 +0100, "Mads Bo Falk"
<mail@madsbofalk.dk> wrote:

>Apropos 12V-strømforsyning: det er et velkendt problem med (billige)
>invertere, at de leverer en "rodet" strøm, som laver kuk i PC'en.
Hvis du med rodet mener "ikke sinusformet", "ikke 50 Hz", "ikke 240
Volt", så ja det kan være et problem, dertil kommer så evt. elektrisk
støj. De kan støje så radiomodtagelse er umuligt og måske de kan
elektrisk støje så meget så en PC ikke kan kører, men jeg tror mere at
problemet kan være at der ikke er overskud nok i inverteren til at
trække PC stræmforsyningen, hvis PC strømforsyningen skal have 60 Watt
for at virke skal inverteren måske kunne leverer mere end 90 Watt,
dette skyldes den faseforskydning der opstår som følge at den kraftig
induktive belastning en PC strømforsyning er. Dette er et faktum mange
ikke er klar over, det gør sig også gældende ved brug af generatorer.

>Men er der et tilsvarende problem med 12V-strømforsyningerne?
I teorien er muligheden tilstede om end problemstillingen er lidt
anderledes, men i praksis er der nok meget langt imellem at PC og 12V
adaptorer ikke spiller sammen hvis der ellers er 12 Volt "nok" at gøre
med. Hvis det giver problemer er det nok elektrisk støj eller mere
sandsynligt, manglende effekttilførsel / overbelastning der driller.

>Er der nogle typer, som man skal gå uden om af denne grund?
Spørg sælger om han vil bytte til en anden type, alternativt give dig
pengene tilbage, hvis du ikke kan benytte den du påtænker at købe, vil
han ikke det så køb et andet sted.

/Hans

Fra : HKN

Dato : 24-02-11 11:11

> Spørg sælger om han vil bytte til en anden type, alternativt give dig
> pengene tilbage, hvis du ikke kan benytte den du påtænker at købe, vil
> han ikke det så køb et andet sted.

Det er nok tvivlsomt at han vil det efter man har klippet det føromtalte
stik af og smidt det langt væk

-Henrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-02-11 12:24

On Thu, 24 Feb 2011 11:10:35 +0100, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
wrote:

>Det er nok tvivlsomt at han vil det efter man har klippet det føromtalte
>stik af og smidt det langt væk

Mon ikke konceptet kan afprøves inden man klipper stikket af, jeg tror
det.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-11 05:18

"Mads Bo Falk" skrev:

> Men er der et tilsvarende problem med 12V-strømforsyningerne? Er der nogle
> typer, som man skal gå uden om af denne grund?

Jeg har brugt denne model i flere år og til flere forskellige pc'er:
http://www.batterishoppen.dk/produkter/5711003.htm
Den virker upåklageligt.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-02-11 05:31

Problemet er typisk at inverteren ikke kan afgive nok strøm.
Min PC´s mærkestrøm er 3,42 amp,
Jeg bruger, som tidligere nævnt en inverter der kan afgive 6 amp. max.
Jeg har også en anden inverter, den kan afgive max 3.69 amp. Den kan
ikke forsyne PCén tilstrækkeligt.
Sørg for, at inverteren du køber vil støtte et "kontinuerlig" flow på
minimum kravene til din bærbare computer (helst flere amp.).som
ovenfor nævnt.
Pas på "peak" eller "surge" wattnormering som frekvensomformeren ikke
vil være i stand til at kunne opretholde over længere tid.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 26-02-11 04:36

On 24 Feb., 13:30, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> Pas på "peak" eller "surge" wattnormering som frekvensomformeren ikke
> vil være i stand til at kunne opretholde over længere tid.

Jeg bruger slet ikke en bærbar pc, jeg bruger en Fit2PC en lille boks
på ca. hxbxl=3x5x5 cm, den bruger kun ca 20 watt, hertil en ledskærm
som bruger ca 30 watt, altsammen forsynes fra bådens batteri bank. jeg
kan køre med dette tændt i rigtig mange time, jeg har 440 Ah.
tilrådighed, + 75 ah til start af motor.

Men en 12 forsyning er nu at foretrække, jeg vil ikke komme med en
lang række udregninger om hint og din om forbrug fra forskllige
leverandøre af pc, men kun konstartere at de ikke lever og til de
forventninger som man har. Windows 7 stømstyring af bærbare er nok
noget af det bedste de findes pt. Men hvis mn brger liniúx så er der
ikke meget andet end pc egen måde at styre det på. Men klart jo laver
forbrug des bedre. fordelt til lys køl og frys, samt navigation.

Men som der nævnes mål forbruget ved hjælp af et amp- meter, så giver
det nok et bedre overblik, og her kan man så lege med stømstyring og
se hvad som er mest givtig.

Gert