tyveri / røveri ?
Fra : Per

Dato : 18-02-11 20:06

Hej NG !

Hvis en tyv bliver opdaget af fx. politiet og tyven under flugten i en bil
laver færdselsuheld ved at påkøre en tilfældig trafikant - vil det da blive
til røveri ?

Jeg tænker på § 288, stk. 1 nr. 2 (bringer en stjålen ting i sikkerhed) - og
de almindelige forsætsgrader, herunder sansynlighedsforsæt.

Mvh. Per

Fra : blue

Dato : 18-02-11 20:13

> Hvis en tyv bliver opdaget af fx. politiet og tyven under flugten i en bil
> laver færdselsuheld ved at påkøre en tilfældig trafikant - vil det da
> blive til røveri ?

Nej - han har ikke brugt vold eller trusler.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-02-11 20:53

"blue" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Nej - han har ikke brugt vold eller trusler.
Er det ikke vold med bilen som våben?

Fra : blue

Dato : 18-02-11 20:58

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Er det ikke vold med bilen som våben?

Nej, det er et færdselsUHELD.

Fra : Per

Dato : 18-02-11 20:57

blue wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej - han har ikke brugt vold eller trusler.

Tak for det blue !

Jeg tænkte at "vanvidskørsel" måske kunne tangere til noget, der ligner
vold.

Mvh. Per

Fra : blue

Dato : 18-02-11 21:08

> Jeg tænkte at "vanvidskørsel" måske kunne tangere til noget, der ligner
> vold.

Du skriver ikke noget om vanvidskørsel, så jeg gik ud fra, at der var tale
om et almindeligt uheld. Hvis der er tale om en bevidst påkørsel, vil der
muligvis kunne være tale om grov vold og så nærmer det sig røveri.

Fra : Per

Dato : 18-02-11 21:14

blue wrote:
> [...]
> tale om et almindeligt uheld. Hvis der er tale om en bevidst
> påkørsel, vil der muligvis kunne være tale om grov vold og så nærmer

JA ok - jeg fik nok ikke formuleret mig ordentligt

Jeg tænker på tyven, der kører meget stærkt og tager chancer for at slippe
væk. Han kører over for rødt lys, kører på fortovet og den slags.

Han påkører så en fodgænger eksempelvis. Det er ikke en bevidst påkørsel,
men jeg tænkte på sansynlighedsforsæt.

Ville den situation kunne løfte tyveriet til røveri ?

Mvh. Per

Fra : blue

Dato : 19-02-11 18:18

> Han påkører så en fodgænger eksempelvis. Det er ikke en bevidst påkørsel,
> men jeg tænkte på sansynlighedsforsæt.

Hvis det ikke er en bevidst påkørsel, vil det være svært at få det til at
blive vold.

Fra : N_B.DK

Dato : 18-02-11 23:55

> påkørsel, vil der muligvis kunne være tale om grov vold og så nærmer
> det sig røveri.

Øh nej, et tyveri kan aldrig blive til et røveri, ligemeget hvad personen
måtte begå af andre kriminelle ting efterfølgende.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 19-02-11 11:34

Efter mange tanker skrev N_B.DK:
> "blue" <invalid@invalid.invalid> wrote in message
>
> Øh nej, et tyveri kan aldrig blive til et røveri, ligemeget hvad personen
> måtte begå af andre kriminelle ting efterfølgende.

En butikstyv stjæler en ting, vedkommende ved kassen går ud efter tyven
og siger den går ikke, tyven truer med kniv eller andet, og løber
derfra med tingen.

Hvad bliver det

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Peter

Dato : 19-02-11 12:31

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> siger den går ikke, tyven truer med kniv eller andet, og løber derfra med

Det er jo den samme forbrydelses forløb, som udvikler sig til et røveri.

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-11 13:39

Per skrev:

> Hvis en tyv bliver opdaget af fx. politiet og tyven under flugten i en bil
> laver færdselsuheld ved at påkøre en tilfældig trafikant - vil det da blive
> til røveri ?

Nej.

> Jeg tænker på § 288, stk. 1 nr. 2 (bringer en stjålen ting i sikkerhed) - og
> de almindelige forsætsgrader, herunder sansynlighedsforsæt.

Selv om vi antager at fyren med vilje smadrer ind i et eller
andet (og derfor udøver vold), bliver tyveriet stadig ikke til et
røveri. Det blev nemlig gennemført uden brug af vold.

Hvis en tyv et år efter tyveriet slår en uskyldig mand til
plukfisk, bliver tyveriet heller ikke til et røveri - ikke engang
selv om det var den person han i sin tid stjal fra.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 19-02-11 18:18

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4d5fb9d6$0$23754$14726298@news.sunsite.dk:

> Selv om vi antager at fyren med vilje smadrer ind i et eller
> andet (og derfor udøver vold), bliver tyveriet stadig ikke til et
> røveri. Det blev nemlig gennemført uden brug af vold.

Du mener altså, at butikstyven, der er kommet ud af butikken med den stjålne
vare og giver en person, der prøver at stoppe ham, en knytnæve lige i
ansigtet for at slippe væk, ikke vil blive sigtet for røveri?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-11 19:44

blue skrev:

> [...]
> med den stjålne vare og giver en person, der prøver at stoppe
> ham, en knytnæve lige i ansigtet for at slippe væk, ikke vil

Gør jeg det?

--
Bertel