Alternativ til onload=""
Fra : scootergrisen

Dato : 18-02-11 17:13

Hvis jeg nu gerne vil kalde noget javscript jeg har i min HTML fil så
kan jeg skrive :

For at kalde drawShape() funktionen.
Men hvis man nu ikke vil gøre det i <body> hvordan gør man det så ?

Fra : Anonymous

Dato : 18-02-11 17:28

Den 18-02-2011 17:13, scootergrisen skrev:
> Hvis jeg nu gerne vil kalde noget javscript jeg har i min HTML fil så
> kan jeg skrive :
>
> For at kalde drawShape() funktionen.
> Men hvis man nu ikke vil gøre det i <body> hvordan gør man det så ?

function addEvents (eventobject,eventtype,eventfunction) {
if ( eventobject.addEventListener ) {
eventobject.addEventListener (eventtype,eventfunction,false) ;
} else if( eventobject.attachEvent ) {
eventobject.attachEvent ('on'+eventtype,eventfunction) ;
} else {
eventobject['on' + eventtype] = eventfunction ;
}
}

addEvents( document.body,onload,drawshape);

Jeg må indrømme, jeg er ikke helt sikker på det med document.body, men
prøv det.. det er nemt for dem, som kan JS, så kommer de sikkert med
svar på et tidspunkt.

Til gengæld, denne function kan bruges generelt til at tildele events
(kaldet unobtrusive), og det kan være en god idé at have nogle få af
disse functions samlet i en enkelt fil, som man så jooiner med resten af
JS-filerne i hvert HTML-dokument. Hvilket er en del nemmere at lave i
PHP end i ASP i øvrigt, da der allerede er adskillige gratis scripts til
dette.

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 18-02-11 17:51

> [...]
> kan jeg skrive :
>
> For at kalde drawShape() funktionen.
> Men hvis man nu ikke vil gøre det i <body> hvordan gør man det så ?

Doh man kan jo bare gøre sådan her:

<script type="application/x-javascript">

function draw() {
// kode
}

draw(); <-- sådan

</script>

Det var bare det jeg ville.
Ja jeg er ik lige så skarp til javascript.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-02-11 22:33

scootergrisen udtrykte præcist:
> Hvis jeg nu gerne vil kalde noget javscript jeg har i min HTML fil så kan jeg
> skrive :
>
> For at kalde drawShape() funktionen.
> Men hvis man nu ikke vil gøre det i <body> hvordan gør man det så ?

window.onload = drawShaåe(), hvis ikke et par glas rødvin er kommet i
vejen.
Skal se på det i morgen.
Men humlen hænger sammen med unobtrusive javascript, hvis du ikke kan
vente. Den rigtige måde er at tiledele window en funktion i onload.
(window.atttachevent())

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-02-11 23:26

Birger Sørensen wrote:

> window.onload = drawShaåe(), hvis ikke et par glas rødvin er kommet i

<klip>

> Men humlen hænger sammen med unobtrusive javascript

Der er da ikke humle i rødvin :)

Martin

Fra : Anonymous

Dato : 18-02-11 23:39

Den 18-02-2011 23:26, Martin Larsen skrev:

> <klip>

> Der er da ikke humle i rødvin :)

Nej, Birger sender skjulte budskaber.

:)