Rotere tekst
Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 17-02-11 18:56

Hej,

Er der en der kan hjælpe med hvordan man roterer en stor tekst 90 grader mod
uret så den bliver lodret og placerer den uden for MAP nederst i venstre
side udenfor det gule område. Teksten er O L G A J A K O B S E N. Eller
skal jeg bruge noget grafik..Det er ikke nødvendigt med at have link på det,
men det gule felt skal være placeret på midten stadigvæk, så undersiderne
ikke jumper horizontalt.

Se http://www. ol g a jakobsen.dk

VH/ Jakob

Fra : Anonymous

Dato : 17-02-11 19:17

Den 17-02-2011 18:55, Jakob Jakobsen skrev:
> [...]
> uret så den bliver lodret og placerer den uden for MAP nederst i venstre

Det er nemt at lave i CSS3, men det virker ikke i alle browsere
(formentlig kun i webkit). Så skal du have et javascript til at
understøtte det også for at få andre browsere med, og så kommer det
samlet til at fylde en del (men "en del" er jo så også subjektivt). Så
hvis du ikke bruger CSS3 til andet end det, er det måske bedre med et
billede.

Bare nogle tanker, for selve roteringen er som sagt nem. Jeg har før
brugt denne:

http://westciv.com/tools/

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 17-02-11 19:43

Jeg ville lave et billed med det hvis jeg var dig.

Fra : John

Dato : 17-02-11 20:51

Jakob Jakobsen forklarede:
> Eller skal jeg
> bruge noget grafik.

Er nok lettest og smartest.

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 17-02-11 21:14

Den 17-02-2011 20:50, John skrev:
> Jakob Jakobsen forklarede:
>
> Er nok lettest og smartest.

Så virker det i hvert fald.
Og hvis du ikke skal ændre teksten alligevel med tiden så det jo en god
løsning.
Det var mere hvis det var noget tekst der skulle ændres engang imellem
så det besværtligt at skulle gøre det i en tegneprogram.

De "funktioner" der er i CSS og javascript og HTML de har vist ikke
rigtig noget som virker i alle browsere ligesom et billed gør.

Med mindre du skriver sådan her :

Fra : Anonymous

Dato : 17-02-11 22:10

Den 17-02-2011 21:14, scootergrisen skrev:

> Med mindre du skriver sådan her :

Principielt burde det vel være muligt. Kineserne skriver sådan, de
bliver vel næppe udelukket fra WC pga. deres sprog.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-11 00:26

Anonymous skrev:

> Principielt burde det vel være muligt. Kineserne skriver sådan,

Mig bekendt skriver de også nedefra og op.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-02-11 23:42

On 17-02-2011 18:55, Jakob Jakobsen wrote:
> [...]
> men det gule felt skal være placeret på midten stadigvæk, så undersiderne

Når det kommer til virkninger i Internet Explorer, er der et filter
kaldet BasicImage. Det gør det muligt at rotere ethvert element, der har
layout.

CSS:
..olga-text {
   display:block;
   position:absolute; right:-5px; top:15px;
   -webkit-transform: rotate(-90deg);
   -moz-transform: rotate(-90deg);
}
<!--[if IE]>
   .olga-text {
   filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.BasicImage(rotation=3);
   right:-15px; top:5px;
}
<![endif]-->

Du må lege lidt med positionerne.

HTML:

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-02-11 00:38

On 17-02-2011 23:42, Karl Erik Christensen wrote:

> <!--[if IE]>
> .olga-text {
> filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.BasicImage(rotation=3);
> [...]

Hvis det ikke funker kan du læse her:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms532918%28v=vs.85%29.aspx

og her:

http://snook.ca/archives/html_and_css/css-text-rotation

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-02-11 00:43

On 18-02-2011 00:38, Karl Erik Christensen wrote:

> http://snook.ca/archives/html_and_css/css-text-rotation
>
> Karl Erik.

SAT... osse, at man skal give sådan nogle fif fra sig, lige før DM i
Webdesign

Karl Erik.

Fra : Jakob Jakobsen

Dato : 18-02-11 23:44

Hej,
Jeg er gået lidt væk fra ideen, da det ser lidt underligt ud. Det passer
ikke rigtig sammen med den gule blok ved siden af. Webdesignet driller lidt,
men der burde vel være et logo...

Det kan ses på den engelske frontside. VH/Jakob

Fra : John

Dato : 19-02-11 00:28

Jakob Jakobsen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> rigtig sammen med den gule blok ved siden af. Webdesignet driller lidt, men

Husk lige at validere løbende
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.olgajakobsen.dk%2FDefault.html

--

Mvh.John