ekslusivaftale
Fra : JB

Dato : 16-02-11 21:12

Efter eksklusivaftalen bortfald, at man selv bestemmer hvilken fagforening
man vil stå i.
Hvad siger jura:
I et firma hvor 3F har overenskomst og der skal vælges en tillidsmand fra
3F.
Må ikke 3F (de gule" medlemmer stemme, nu da de er underlagt den
overenskomst som 3F har.

3F vil ellers sige nej. hvad mener i.?

Jørgen

Fra : Klaus H

Dato : 16-02-11 23:23

JB wrote:
> [...]
> fra 3F.
> Må ikke 3F (de gule" medlemmer stemme, nu da de er underlagt den

Da du ikke er med i fagforeningen kan du ikke deltage i afstemningen.
Den valgte tillidsmand skal også tale på dine vegne og hjælpe dig - i den udstrækning han har tid til det. Medlemmerne af fagforeningen har jo nok førsteret til hans tid, ikke sandt. Det er jo dem der betaler hans tillidsmandsuddannelse. Det er også dem der har "kæmpet" for den overenskomst som er indgået med firmaet.

Du har jo selv valgt at stå uden for indflydelse.

Klaus H

Fra : alexbo

Dato : 17-02-11 00:20

"JB" <oz3jbp@none.invalid.com> skrev

> Må ikke 3F (de gule" medlemmer stemme, nu da de er underlagt den
> overenskomst som 3F har.

3F's overenskomst for industrien:
§ 1 Valg af tillidsrepræsentant
Stk. 1
For hver virksomhed - for større virksomheders
vedkommende normalt inden for hver afdeling -
vælger de der beskæftigede medarbejdere af deres
midte en tillidsrepræsentant.
Stk. 2
Valg af tillidsrepræsentant foretages ved skriftlig
afstemning af og blandt de medarbejdere, der på
valgtidspunktet er beskæftiget i virksomheden
eller den pågældende afdeling.
Valget betragtes kun som gyldigt, når over halvdelen
af medarbejderne har stemt på den pågældende.
Stk. 3
Tillidsrepræsentanten skal vælges blandt de anerkendt
dygtige medarbejdere, som er fyldt 18 år,
som er omfattet af nærværende overenskomst, og
som har arbejdet mindst 9 måneder i de sidste 2
år på den pågældende virksomhed. Ved en virksomhed
forstås i denne forbindelse en geografisk
afgrænset enhed.

Ikke et ord om at man skal være medlem af 3F for at stemme, den valgte skal
godkendes af forbundet, det er nok vanskeligt hvis den valgte ikke er medlem
af forbundet.

mvh
Alex Christensen

Fra : JB

Dato : 17-02-11 03:40

> [...]
>

> Ikke et ord om at man skal være medlem af 3F for at stemme, den valgte
> skal godkendes af forbundet, det er nok vanskeligt hvis den valgte ikke er

hej igen tak for svarene.

jeg er enig med dig Alex

ps. jeg er medlem af 3F, men jeg er lidt af en paragraf rytter, og ret skal
være ret

Så må 3F ellers komme ud af hullerne og lave noget medlems pleje.

Jørgen

Fra : Jonas

Dato : 17-02-11 18:48

JB wrote:

> Så må 3F ellers komme ud af hullerne og lave noget medlems pleje.

Det har du misforstået, i 3F er det kun formands
pleje

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 17-02-11 20:27

JB forklarede:
> ps. jeg er medlem af 3F, men jeg er lidt af en paragraf rytter, og ret skal
> være ret

Hvorfor så ikke kontakte 3F i første omgang!!

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)