Sukkersyge
Fra : Charlotte

Dato : 16-02-11 21:12

Min kat har fået sukkersyge, men klarer det i virkeligheden ok med
insulin og daglige blodsukkermålinger. Da hun først blev diagnosticeret
læste jeg alt hvad jeg kunne om emnet, desværre er der mest beskrivelser
om sygdommen, ikke så mange om hvordan det er at eje en kat med
sukkersyge og hvad det kræver at tage sig af den.
Så jeg har oprettet en hjemmeside, mest for at jeg selv kunne have
overblikket og behandlingen, men også for at andre måske kan gøre brug
af mine erfaringer eller får lyst til at skrive til mig og udveksle
erfaringer. Jeg har valgt (ikke med min dyrlæges velvilje) ikke at lade
min kat behandle på den traditionelle danske måde med diabetiker
tørkost, men derimod skifte alt tørkost ud og udelukkende fodre med
vådfoder med lavt kulhydrat. Min kat er i rigtig god bedring og har for
første gang idag ikke haft behov for sin insulin da hun kom under 10 i
blodsukker for indsprøjtning. Jeg gør mig stor håb om at hun inden for
en overskuelig fremtid helt kan undvære insulin, men er også afklaret
med at hvis det ikke sker, så er det ok, for hendes livskvalitet er 100
% forbedret efter hun er blevet diagnosticeret og kommet i behandling.

Hvis nogen har lyst til at se med på hjemmesiden eller udveksle
erfaringer, så er jeg på www.sukkerkatten.dk

Med venlig hilsen
Charlotte
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Heidi

Dato : 16-02-11 22:25

<klip> Min kat har fået sukkersyge...
www.sukkerkatten.dk
</klip>

Hej Charlotte

Min kat, Freddie (Mulle) har haft (konstateret) diabetes gennem flere år.
Han får Caninsulin injektioner 2 gange dagligt (á 5 enheder) og får ikke
specielfoder, da jeg ikke oplevede ændringer ved det dyrlæger anbefalede
(diabetic og andre)

Jeg er super nysgerrig for at finde ud af hvordan du har fundet frem til
Opticat skulle være så effektivt? Det lyder spændende og jeg vil strakt gå i
gang med at afprøve det - jeg ville sådan ønske vi kunne lægge sprøjterne på
hylden :)

Mht. blodprøve, så er jeg så heldig at Freddie har en blodvorte over øjet,
som jeg bare kan prikke hul på, når jeg måler hans blodsukkerniveau. Han
bliver edder sur hvis jeg forsøger i øret, men det er et godt råd du giver
med at varme øret op først.

Jeg køber teststrimler her: http://teststrimler.dk det er super hurtigt og
ca. halv pris af danske apoteker/forhandlere. "Heldigvis" har jeg selv
diabetes2 og har derfor overskud af prikkere, men nåle synes jeg er ret
dyre, hvor køber du dem og hvilke slags bruger du? og ikke mindst hvad
koster de der hvor du køber dem?

Jeg er super imponeret over din hjemmeside der er en god side for mennesker
med en "sukkerkat" :)

Mange hilsner
Heidi
Miver og Mulles mor
http://tullebo.dk
mit lille kattehjem for nødstedte killinger

Fra : Charlotte

Dato : 17-02-11 14:30

Hmm havde lige skrevet et langt svar, men intet bliver postet. Tjekker
lige om dette kommer inden jeg skriver igen.

Fra : Charlotte

Dato : 17-02-11 16:01

Hej Heidi

Den gider ikke poste mit lange svar til dig, kun disse korte, jeg aner
ikke hvorfor. Jeg vil dog gerne sende dig svaret, evt. på. mail eller
noget.

Fra : Heidi

Dato : 20-02-11 22:32

> Den gider ikke poste mit lange svar til dig, kun disse korte, jeg aner
> ikke hvorfor. Jeg vil dog gerne sende dig svaret, evt. på. mail eller
> noget.

Du er hjertelig velkommen til at skrive til mig på mail: post[at]tullebo.dk

Mange hilsner
Heidi

Fra : Anelise

Dato : 17-02-11 09:21

"Charlotte" <totte76KATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> % forbedret efter hun er blevet diagnosticeret og kommet i behandling.
>
> Hvis nogen har lyst til at se med på hjemmesiden eller udveksle

hej Charlotte

jeg har læst dagbogen på "Sukkerkat", og jeg er imponeret over din
beslutsomhed og omhu med at finde den helt rigtige insulindosis.
Du har helt ret i, at Prop på denne måde får en meget mindre stressende og
meget mere omhyggelig behanding, end hvis du skulle fragte hende afsted til
dyrlægen med flere ugers mellemrum.
Held og lykke med forløbet.
Venlige hilsner fra Anelise

Fra : Anelise

Dato : 19-02-11 17:39

> [...]
> meget mere omhyggelig behanding, end hvis du skulle fragte hende afsted

hej igen

jeg vil lige gøre opmærksom på, at der i "Inges Kattehjem"s nyhedbrev
februar 2011 (side 20) er en artikel om sukkersyge hos katte:

http://www.inges-kattehjem.dk/#Nyhedsbrev_feb-2011

venlig hilsen, Anelise

Fra : Charlotte

Dato : 20-02-11 12:24

Hej Anelise
Lidt trist artikel syntes jeg, faktisk mere en reklame for et produkt
som flere og flere (mest i USA) tager afstand fra. Den korte periode jeg
fodrede med diabetic fra royal canin steg blodsukkeret så jeg skulle øge
insulin dosis. Da jeg skiftede til udelukkende vådfoder har jeg nu flere
gange kunne undlade insulin da hun har haft tal omkring 7.
17 % kulhydrat er alt for meget for en sukkersyg kat også selvom det er
de langsomt optagelige kulhydrater, men det er min mening, baseret på
min erfaring med min kat. Og alle katte er jo forskellige.

Fra : Heidi

Dato : 20-02-11 22:30

<klip> jeg vil lige gøre opmærksom på, at der i "Inges Kattehjem"s nyhedbrev
> februar 2011 (side 20) er en artikel om sukkersyge hos katte:
>
> http://www.inges-kattehjem.dk/#Nyhedsbrev_feb-2011
>
> venlig hilsen, Anelise

Hmm..tja det er da en udmærket artikel, der er bare langt flere aspekter,
som man kan læse i på Charlottes hjemmeside: www.sukkerkatten.dk

Og ja, lidt træls med næste "artikel" der er en lang reklame for et
specifikt foder. Jeg hár prøvet Diabetic og en del andre typer tørkost. Uden
nogen form for bedring. Virkede det, var der jo heller ingen grund til
insulininjektioner :o

Så nu er jeg ved at afprøve det foder Charlotte har gode erfaringer med,
nemlig Opticat fra Lidl.
For alt andet lige er det både dyrt, belastende og anstrengende (jeg tager
helst ikke væk fra hjemmet i mere end 12 timer af samme grund) at skulle
give indsprøjtning hvor morgen OG aften hver eneste dag, året rundt. Jeg har
nemlig ikke umiddelbart nogle i nærheden der tør give en indsprøjtning,
omend det nu er det nemmeste ved at have en diabeteskat.

Hilsen Heidi