Jeg er fuldstændig ny på dette område og k~
Fra : Mogens Jensen

Dato : 16-02-11 19:53

Hej
Som sagt er jeg ny på CSS området, men forsøger ihærdigt at lære
det.
I min stylesheet er der en funktion som ser således ud:

P {
   font-family: "Arial";
   font-size: 9pt;
   color: #006699;
   TEXT-ALIGN: justify;
}

Jeg har brug for en P funktion som skulle se sådant ud:
}
P1 {
   font-family: "Arial";
   font-size: 8pt;
   color: #006699;
   TEXT-ALIGN: left;

altså næsten identisk med P og jeg tog det for givet, at jeg bare
kunne kopiere P og ændre P til P1 og derefter lave de ændringer
som jeg ønskede = fontsize - color og align, men det fungerer
bare ikke.
Hvorfor ikke - hvad gør jeg forkert?

Mvh
Mogens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 20:05

Den 16-02-2011 19:53, Mogens Jensen skrev:
> [...]
> kunne kopiere P og ændre P til P1 og derefter lave de ændringer
> som jeg ønskede = fontsize - color og align, men det fungerer

fordi p er en tag, og det er p1 ikke, og så kan du ikke style på den :)

Men du kan sætte en class på din <p> i din CSS, så får du hvad du
ønsker. Klasser sættes i CSS med et punktum før navnet på klassen. Her
klassen "left":

P {
   font-family: "Arial";
   font-size: 9pt;
   color: #006699;
   TEXT-ALIGN: justify;
}

p.left{
   text-align: left
}

Den bruges i din HTML sådan her:

Alm. P:

med classen:

Det er ikke nødvendigt at kopiere alle egenskaber, som du allerede har
sat i din p over i din class. Det er fordi p har større vægt end class,
så class arver automatisk de egenskaber du giver i p.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 20:12

Den 16-02-2011 20:05, Anonymous skrev:

> p.left{
> text-align: left
> }

Ups, kal være:

p.left{
font-size: 8pt;
text-align: left;
}

Så vidt jeg kan se...

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-02-11 20:26

Anonymous kom med følgende:
8X
> Det er ikke nødvendigt at kopiere alle egenskaber, som du allerede har sat i
> din p over i din class. Det er fordi p har større vægt end class, så class
> arver automatisk de egenskaber du giver i p.

Ikke helt. p har ikke større vægt end class - hvis den havde, ville der
ikke blive ændret noget.
Men p er stadig et p selvom det gives en class. Så de egenskaber der
ikke ændres, tages fra definitionen for p. De der defineres anderledes
i en class, tages fra class.

Ordkløveri måske. Men din formulering kan misforstås...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 20:30

Den 16-02-2011 20:26, Birger Sørensen skrev:
> [...]
> en class, tages fra class.
>
> Ordkløveri måske. Men din formulering kan misforstås...

Ja. Din formulering er bedre og mere prøcis, så den holder jeg mig til.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-11 00:25

Mogens Jensen skrev:

> I min stylesheet er der en funktion som ser således ud:

Du har fået svar. Jeg supplerer med lidt baggrundsinfo.

CSS består ikke af funktioner. Det består af noget man kan kalde
opskrifter på hvordan tingene skal se ud.

Man kan opdele dem i tre slags:

1. Man tager et tag som er defineret i forvejen i HTML og angiver
det udseende tagget skal udløse.

2. Man definerer en klasse og angiver det udseende der skal svare
til.

3. Man definerer en id og angiver det udseende der skal svare
til.

Eksempler

1.   p { color: green; }
   p er et eksisterende tag.

2.   .overskrift { font-size: 200%; }
   overskrift er nu en klasse.
   Bemærk punktum i CSS, men ingen punktum i HTML.

3.   #menu { background: red; }
   #menu er nu en id (må kun bruges én gang på en side)

HTML:
1.   <p>Dette står emd grønt!</p>

2.   <div class='overskrift'>Detter står med ret stor skrift</div>

3.   <div id='menu'>Her kommer menuen.
   Den står på bøf med løg</div>

Class og id knyttes altså først til noget når det angives i HTML,
men styling af tags virker uden nærmere angivelse.

Der er andre måder at bruge tingene på, men det bliver for
komplekst at beskrive.

--
Bertel

Fra : Mogens Jensen

Dato : 17-02-11 16:09

I skal have tak for jeres svar.
Det er måske ikke alt jeg forstår endnu, men jeg kæmper videre og
håber at jeg må vende tilbage når/hvis det bliver nødvendig.
Mv h
Mogens