Formmail fra Hjemmesideskolen
Fra : Hans Andersen

Dato : 16-02-11 16:56

Hej
Jeg har lånt denne mail formular
(http://entreprenoren-beder.alhagrafisk.dk/sender.php) fra
Hjemmesideskolen.
Rettet til med min mail mm. Men når jeg prøver at sende får jeg
fejlmeddelsen: Bad/No Recipient.
Jeg har på fornemmelsen at det har noget med form method.
Desuden er jeg i tvivl om hvor den første kode - form - skal
placeres. Det fremgår ikke helt på Hjemmesideskolen. Men måske er
det fordi jeg ikke er dygtig nok. Jeg har sat den i en separat
txt fil og henviser med php include fra sender.php.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 17:01

Den 16-02-2011 16:55, Hans Andersen skrev:
> [...]
> fejlmeddelsen: Bad/No Recipient.
> Jeg har på fornemmelsen at det har noget med form method.

Du har to forme. Fjern denne, som er resterne af noget
perl-halløj/form-mail:

<form method="post" action="http://www.alhagrafisk.dk/cgi-bin/FormMail.pl">

MVH
Rune Jensen

Fra : Hans Andersen

Dato : 16-02-11 17:22

> Du har to forme. Fjern denne, som er resterne af noget
> [...]

Hej Rune
Det var lige det der skulle til. Jeg havde det på fornemmelsen, men synes jeg
havde prøvet at fjerne det.
Tak
mvh
Hans

Fra : scootergrisen

Dato : 16-02-11 17:10

> [...]
> det fordi jeg ikke er dygtig nok. Jeg har sat den i en separat
> txt fil og henviser med php include fra sender.php.

Som fejl beskeden siger (Bad/No Recipient) har du ikke angivet nogen
modtager. Altså scriptet ved ikke hvor det skal sende e-mailen hen.

Prøv og tilføj dette efter <form> :
<input type=hidden name="recipient" value="email1@address1.com">

også skriv din e-mail adresse istedet for email1@address1.com

Og som Rune siger du har 2 <form>'e så slet denne linie :
<form method="post" action="sender.php">

Fra : Hans Andersen

Dato : 16-02-11 17:27

scootergrisen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Og som Rune siger du har 2 <form>'e så slet denne linie :
> <form method="post" action="sender.php">

Jeg havde tilføjet min mailadresse i sender.php. Og den linie du omtaler
kan jeg ikke slette. Det skal være den Rune siger.
Men jeg er træt af at jeg får 24 validerings fejl på siden.
mvh
Hans

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 17:44

Den 16-02-2011 17:26, Hans Andersen skrev:

> Men jeg er træt af at jeg får 24 validerings fejl på siden.

De 20 af fejlene skyldes, at formens indhold ikke er opdelt ydeligere,
så der er en fieldset udenom. Det gøres efter denne formel:

<form>
<fieldset>
<legend>Overskrift til denne del af formen</legend>

her er restenaf indholdet, textarea, inputfellter mm,
</fieldset>
</form>

Principielt synes jeg nogle gange godt, det kan være irriterende, at man
skal inddele en form, når man kun har indhold til én inddeling (man
bruger fieldset til at dele formens indhold i mindre dele). Men jeg har
lært at leve med den ekstra markup, så ovenstående er som regel hvad jeg
gør.

MVH
Rune Jensen

Fra : Hans Andersen

Dato : 16-02-11 18:01

> De 20 af fejlene skyldes, at formens indhold ikke er opdelt ydeligere,
> så der er en fieldset udenom. Det gøres efter denne formel:

Selvom jeg tilføjer dette er der stadig 24 valideringsfejl.
Jeg prøver også at få henvisning til en tak-side.
I scriptet er der en echo med tak, men jeg vil have henvisning til egen
side og ikke en linie øverst på form siden.
Fjerner jeg den echo kan siden ikke findes.
mvh
Hans

Fra : Hans Andersen

Dato : 16-02-11 18:12

Desuden: Kan den hvide ramme som fieldset laver, fjernes?

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 18:18

Den 16-02-2011 18:11, Hans Andersen skrev:
> Desuden: Kan den hvide ramme som fieldset laver, fjernes?

Sagtens. Du kan style alt ved alle HTML-tags. Du kan brøve med CSS:

fieldset: border: none;

Men først ville jeg da gerne lige vide, hvorfor det ikke kommer længere
ned med antallet af fejl ved at indsætte fieldset. Det lyder meget
mystisk, eller er jeg helt galt fat... Tager lige et kig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 18:30

Den 16-02-2011 18:18, Anonymous skrev:

> Sagtens. Du kan style alt ved alle HTML-tags. Du kan brøve med CSS:
>
> fieldset: border: none;

Det er forkert. Skal være CSS:

fieldset{ border: none;}

Hvis du vil afprøve i din html med inline style kun lige for denne side,
gør sådan her:

<fieldset style="border: none">

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 18:21

Den 16-02-2011 18:00, Hans Andersen skrev:

> Selvom jeg tilføjer dette er der stadig 24 valideringsfejl.

Dette:

<fieldset>
<legend>Husk at udfylde alle felter</legend>

<form method="post" action="sender.php">

skal laves om til dette:

Fra : Hans Andersen

Dato : 16-02-11 19:04

> <form method="post" action="sender.php">
> <fieldset>
> <legend>Husk at udfylde alle felter</legend>

Så er der ingen valideringsfejl.
Nu mangler jeg kun at få henvist til en tak side.
Scriptet vises ikke i Vis kildekode, men det ligger her:
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php.
Så hvis du vil hjælpe med det sidste vil jeg være meget glad.
mvh
Hans

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-11 19:23

On 16-02-2011 19:04, Hans Andersen wrote:

> [...]
> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php.
> Så hvis du vil hjælpe med det sidste vil jeg være meget glad.

Og når alt så virker perfekt, kan du med fordel udskifte til et script
med CAPCHA - ses typisk ved "Indtast sikkerhedskoden".

Spambotter finder nemt din formular, og bliver stædigt ved med at sende
dig spam-mails.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 19:32

Den 16-02-2011 19:22, Karl Erik Christensen skrev:

> Og når alt så virker perfekt, kan du med fordel udskifte til et script
> med CAPCHA - ses typisk ved "Indtast sikkerhedskoden".

Jeg er ikke så skrap til PHP, men det ved jeg, du er. Kender du svaret
på OPs spørgsmål? Jeg kender kun echo i PHP, kommer man nok ikke langt
med :)

> Spambotter finder nemt din formular, og bliver stædigt ved med at sende
> dig spam-mails.

Når det gælder anti-bot, kan jeg godt såmænd godt være med med lidt
hjælp på sidelinjen, men lige det andet først :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 19:39

Den 16-02-2011 19:22, Karl Erik Christensen skrev:

> Og når alt så virker perfekt, kan du med fordel udskifte til et script
> med CAPCHA

Vel ikke nødvendigvis udskifte scriptet. De dér antibot kan sagtens
tilføjes til det eksisterende script - hvis det, som Erik har lagt ind i
forvejen ikke er nok.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-11 19:45

On 16-02-2011 19:39, Anonymous wrote:

> Vel ikke nødvendigvis udskifte scriptet. De dér antibot kan sagtens
> tilføjes til det eksisterende script - hvis det, som Erik har lagt ind i
> [...]

Nej du har ret Rune. CAPCHA kan nemt tilføjes eksisterende scripts.

http://www.phpcaptcha.org/

Desværre er serveren under rep eller opgradering, men der henvises til
andet sted.

Karl Erik.

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 19:55

Den 16-02-2011 19:44, Karl Erik Christensen skrev:

> Nej du har ret Rune. CAPCHA kan nemt tilføjes eksisterende scripts.
>
> http://www.phpcaptcha.org/
>
> Desværre er serveren under rep eller opgradering, men der henvises til
> andet sted.

:)

Man gør såmænd bare sådan her:

Ved GET check, at GZIP accepteres.

Hvis ikke, vis CAPTCHA, som f.eks.: Skriv de tre sidste bogstaver i det
danske alfabet.

Dette tjekkes ved POST. Enten skal GZIP accepteres, eller CATCHA skal
være udfyldt korrekt.

Noget lignende:
http://www.webdesigngruppen.dk/designteknik/anti_spam_gzip.asp

Dette kan udbygges således:

Helt øverst i kooden laves et fingeraftryk af header i en variabel, f.eks.:
længde af user agent+længde af accept_encoding+længde af acceptlangauge.
Dette giver et tal, som tilføjes hver felt, f.eks.:

besked_tal

Dette tal er ens ved GET og POST, hvis det er en human user. Det er det
sjældent, hvis det er en BOT, da de tit betjener sig af harvesters med
anden header end dem selv.

Yderligere kan tilføjes en stardate, men det er ret langhåret.

Men det er lidt langt udi fremtiden at kigge på antibot før
grundscriptet er klart :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Hans Andersen

Dato : 16-02-11 19:58

Det må være dette: http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmailc.php.

Det må jeg se på bagefter. Først skal jeg have taksiden til at fungere.
mvh
Hans

Fra : Anonymous

Dato : 16-02-11 20:44

Den 16-02-2011 19:57, Hans Andersen skrev:

> Det må være dette: http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmailc.php.
>
> Det må jeg se på bagefter. Først skal jeg have taksiden til at fungere.

Med mindre, jeg har misforstået fuldstændigt, så kan takkesiden ikke
lægges som et direkte link i HTMLen. Der skal noget PHP ind over.

Det kan være, PHP-gruppen kan hjælpe.

MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 16-02-11 21:30

Anonymous udtrykte præcist:

> Med mindre, jeg har misforstået fuldstændigt, så kan takkesiden ikke lægges
> som et direkte link i HTMLen. Der skal noget PHP ind over.
>
> Det kan være, PHP-gruppen kan hjælpe.

if (mail($recipient,$subject,$msg,$header)) {
header('Location: http://www.takside.dk');
}

måske

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : John

Dato : 16-02-11 21:34

John:
> Anonymous udtrykte præcist:

> if (mail($recipient,$subject,$msg,$header)) {
> header('Location: http://www.takside.dk');
> }
>
> måske

tak.php skal selvfølgelig ligge i samme bibliotek

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Hans Andersen

Dato : 17-02-11 13:08

Det kan jeg ikke helt få til at fungere.
Men jeg har løst det på en anden måde, så det ser rimeligt ud.
Men nu kan vi se hvad det bliver til. I morgen skal jeg præsentere det for kunden.
Men tak alle sammen.
Det er dejligt at man kan få hjælp når man er helt ude og svømme.
mvh
Hans

Fra : John

Dato : 17-02-11 13:58

Hans Andersen skrev den 17-02-2011:
>>> if (mail($recipient,$subject,$msg,$header)) {
>
> Det kan jeg ikke helt få til at fungere.
> Men jeg har løst det på en anden måde, så det ser rimeligt ud.
Og hvordan løste du det så ?

--

Mvh.John
www.wordpresstema.dk

Fra : Hans Andersen

Dato : 18-02-11 20:05

> Og hvordan løste du det så ?
> Mvh.John

Jeg løste det på den måde at jeg flyttede lidt på tekst og
skrivefelter og lod den tekst som stod i ecco komme ind oven
over.
Det fungerer, men jeg vil hellere have det over på taksiden.
Det må jeg eksperimentere lidt med.
Men tak for hjælpen.
mvh
Hans