Er dette lovligt ?
Fra : Brian Vestergaard

Dato : 16-02-11 14:48

Det er et bibliotek der viser en fuld størrelse 500kr. seddel på
følgende links...

http://vanboerneblog.blogspot.com/2009/04/har-du-tabt-500-kr-i-brnebiblioteket.html

http://3.bp.blogspot.com/_g5XG5O-NysQ/SdNlPx4aGoI/AAAAAAAAAgE/CpU_1-VfSUo/s1600-h/500.jpg

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : alexbo

Dato : 16-02-11 15:34

"Brian Vestergaard" skrev

Noget om en pengeseddel,
formentlig ved Brian godt at det ikke er lovligt at gengive pengesedler i
fuld størrelse, men jeg skal da gerne bekræfte dette.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 16-02-11 21:10

alexbo forsøgte sig med lidt pladder d. 16-02-2011:

> "Brian Vestergaard" skrev
>
> Noget om en pengeseddel,
> formentlig ved Brian godt at det ikke er lovligt at gengive pengesedler i
> fuld størrelse, men jeg skal da gerne bekræfte dette.

Hvorfor ændrer du på enmet ? og i følge hvilken paragraf er det
ulovligt ? og hvad er grænserne ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : alexbo

Dato : 16-02-11 22:29

"Brian Vestergaard" skrev

> Hvorfor ændrer du på enmet ?

Det gør jeg heller ikke, jeg svarede på det du spurgte om samme sted du
spurgte.
Dit emne er gengivelse af pengesedler, det skrev du jo i indlægget, der har
du så af andre fået henvisning til Nationalbankens vejledning.

At dette billede overholder opløsningskravet er så muligt, så måske er
det lovligt alligevel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 16-02-11 16:53

Den 16-02-2011 14:47, Brian Vestergaard skrev:
> Det er et bibliotek der viser en fuld størrelse 500kr. seddel på
> [...]

Jeg tror det falder ind under reglen her:

"Pengesedler må gengives elektronisk og på internettet, så de ikke
overstiger en opløsning på 72 dpi"

"http://nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Brug_af_pengesedler_som_illustration"

Men måske ikke; billedet er 536 pixels bredt, og med 72 dpi giver det
18,9cm, og da en seddel vist ikke er så bred, må opløsningen vel være
mere end 72 dpi?

Leif

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-02-11 17:01

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Men måske ikke; billedet er 536 pixels bredt, og med 72 dpi giver det
> 18,9cm, og da en seddel vist ikke er så bred, må opløsningen vel være mere

Opløsningen på billedet er præcis 72 dpi.

Jan

Fra : Leif Neland

Dato : 16-02-11 17:48

Den 16-02-2011 17:00, Jan Kronsell skrev:

> Opløsningen på billedet er præcis 72 dpi.

Hvorfra får du det tal?
Det er da muligt, billedet påstår at der står 72 dpi i et felt, men den
ægte opløsning må da være antal pixels/bredde af seddelen i virkeligheden.

Ellers kunne jeg jo lave en forstørrelse af en seddel på 5*8m og skrive
72dpi i filen, hvorefter en printer med en gigantisk opløsning kunne
printe filen i normal seddelstørrelse og få alle detaljerne med.

Se http://www.scantips.com/no72dpi.html for forklaringen om at 72dpi
ikke giver mening på web.

Leif

Fra : Henrik K

Dato : 16-02-11 17:59

Må sige at jeg blev overrasket da jeg for sjov engang lagde en pengeseddel i
en scanner
og den meddelte mig at det var ulovligt at scanne penge ind.
Følte mig sgu lige overvåget et øjeblik.
Jeg havde aldrig før/efter observeret den meddelelse fra scanneren.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-02-11 22:27

> [...]
> 72dpi i filen, hvorefter en printer med en gigantisk opløsning kunne
> printe filen i normal seddelstørrelse og få alle detaljerne med.

Det gør det rigtigt nok ikke. Derfor kan man heller ikke "oversætte" de 72
dpi til 72 ppi, som du gøre i din beregning, da ppi og dpi ikke er det
samme. Men jeg erkender, at jeg kun så på den registrerede opløsning.

Jan

Fra : Ulrik

Dato : 01-03-11 22:17

On 16-02-2011 22:26, Jan Kronsell wrote:
> Det gør det rigtigt nok ikke. Derfor kan man heller ikke "oversætte" de
> 72 dpi til 72 ppi, som du gøre i din beregning, da ppi og dpi ikke er
> det samme. Men jeg erkender, at jeg kun så på den registrerede opløsning.

....og dermed siger du jo så også, at billedet hverken er 72 dpi, 300
dpi, 42 dpi eller noget andet dpi-tal. Det er et antal ppi, der blandt
andet afhænger af brugerens skærm.
Dpi giver først mening i det øjeblik, man trykker billedet på et fysisk
medie.
Billedet har så et "tag", der angiver, hvordan det gerne vil trykkes,
men det siger intet om billedets egenskaber.

Mvh
Ulrik

Fra : CC

Dato : 01-03-11 23:07

Den 16-02-2011 14:47, Brian Vestergaard skrev:
> Det er et bibliotek der viser en fuld størrelse 500kr. seddel på
> [...]
Jeg syntes der er noget galt med logoet oppe i venstre hjørne på
forsiden - Det ligner ikke det der kan ses på Nationalbankens hjemmeside