Offentligøre en anden person lovligt ?
Fra : Per

Dato : 14-02-11 22:16

Hej NG !

Spørgsmål affødt af en diskussion..

Vil det være en overtrædelse af gældende lov at offentliggøre en anden
person uden dennes samtykke.

Eksempel:
Jeg tager et billede af min nabo på offentlig vej (offentlig tilgængeligt
område) og lægger det op på en hjemmeside hvor jeg skriver, at det her er
(XX) der bor (adressen) og har tlf nr.

Vil det betyde noget om vedkommende har hemmeligt tlf. nr eller adresse ?

Har det nogen betydning om vedkommende allerede er "kendt" på nettet fx. har
en hjemmeside?

Mvh. Per

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-02-11 09:01

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Har det nogen betydning om vedkommende allerede er "kendt" på nettet fx.

Hvis din nabo er hovedmotivet og han kan genkendes, vil det nok være
overtrædelse af persondataloven, uanset om du skriver hvem han er og hvor
han bor. På samme måde som vi i idrætsforeningen ikke må lægge holdbilleder
af de enkelte hold på nettet med mindre alle de afbillede giver deres
tilsagn.

Jan