Knorr Aromat 1,2 kg
Fra : Edmund

Dato : 15-02-11 02:35

Knorr Aromat 1,2 kg hvor kan man købe den.

Så den i Kender du typen på DR1

Gerne i Esbjerg, Varde området

--
Mvh Edmund

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-02-11 23:06

On 15 Feb., 02:35, Edmund <nosp...@surfpost.dk> wrote:

> Knorr Aromat 1,2 kg hvor kan man købe den.

Jeg har kun set mega-glas i Metro. Mindre glas kan fås overalt.

Ikke at jeg på nogen måde vil anbefale folk at købe smagsforstærker-
produkter.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 15-02-11 07:58

Hej Kevin

> Ikke at jeg på nogen måde vil anbefale folk at købe smagsforstærker-
> produkter.

Hvad bruger man så når man koger kartofler ?

--
Mvh Max

Fra : Henrik J

Dato : 15-02-11 08:17

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> Hej Kevin

> Hvad bruger man så når man koger kartofler ?
>
> --
> Mvh Max

Vand?

Fra : Max

Dato : 15-02-11 08:26

Hej Henrik

> Vand?

Kun vand ? Bliver de ikke lidt flade i smagen ?

--
Mvh Max

Fra : Krabsen

Dato : 15-02-11 08:47

Den 15-02-2011 08:16, Henrik J skrev:

> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Vand?

Og salt..

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-02-11 10:51

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
4d5a23e3$0$23761$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvad bruger man så når man koger kartofler ?

Her bruges friske krydderurter og grøntsager, men det er jo nok for simpelt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 15-02-11 16:47

Hej alle.

Hvad f..... svare i på, der blev spurgt om hvor disse store glas kunne
købes, jeg ville osse' gerne se hvor det var.

Kurt J.
Odense

Fra : Hauge

Dato : 15-02-11 16:57

Den 15-02-2011 16:46, Kurt E. Jensen skrev:
> Hvad f..... svare i på, der blev spurgt om hvor disse store glas kunne
> købes, jeg ville osse' gerne se hvor det var.

Hvorfor f.... blander du dig i hvad folk skriver her?
Der er allerede kommet et brugbart svar, men det var måske for svært?

/Hauge

Fra : Henrik K

Dato : 15-02-11 18:29

Det er jo ikke sikkert at det svar der er givet er brugbart for spørgeren.
Hvis han ikke har adgang til Metro.
Jeg kunne også fortælle at man kan købe det hos Dagrofa....men hvad med at
prøve at finde frem til en butik for (alm.) mennesker hvor vedkommende kan
købe det....hvis det findes...
og så pak jeres grmme sprog væk.

Fra : Hauge

Dato : 15-02-11 19:38

Den 15-02-2011 18:28, Henrik K skrev:
> Det er jo ikke sikkert at det svar der er givet er brugbart for spørgeren.

Rigtigt nok, men det betyder ikke at der er nogen der skal bestemme hvem
der skriver hvad, i trådene.

> Hvis han ikke har adgang til Metro.

Hvem har ikke adgang dertil på én eller anden måde?

> Jeg kunne også fortælle at man kan købe det hos Dagrofa....

Ja jeg kunne sige det kunne købes hos Inco, det hjælper sikkert heller
ikke, men der er ret stor forskel på Dagrofa og Inco i forhold til
Metro, som alle snart kan købe ved.

> men hvad med at
> prøve at finde frem til en butik for (alm.) mennesker hvor vedkommende kan
> købe det....hvis det findes...

Ja kom så, hvis du kan. Ellers er du jo ikke andet end en troll, der
bare skal gøre sig bemærket.

> og så pak jeres grmme sprog væk.

Tjaeh, du ved godt vi er jo i mad-gruppen, så du kender sikkert også den
med lugten og bageriet.

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-02-11 19:10

Kurt E. Jensen <kurtj@galnet.dk> skrev i meddelelsen
7d16e$4d5a9ff3$55dac165$2261@news.galnet.dk:

> Hvad f..... svare i på, der blev spurgt om hvor disse store glas kunne
> købes, jeg ville osse' gerne se hvor det var.

Du kan for fanden lave dit eget Aromat. Det er ikke svært. Du tager blot en
masse MNG og iblander salt og løgpulver. Hvor fandens svært kan dét være?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 15-02-11 19:39

Den 15-02-2011 19:09, Jens Bruun skrev:
> Du kan for fanden lave dit eget Aromat. Det er ikke svært. Du tager blot en
> masse MNG og iblander salt og løgpulver. Hvor fandens svært kan dét være?

Og alle delene kan købes i Føtex og lign. steder, MNG kaldes også "det
3. krydderi".

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-11 10:28

Max wrote:
> Hej Kevin

> Hvad bruger man så når man koger kartofler ?

Hvis du ikke har friske krydderurter, kan du f.eks. fylde en tepose med
tørrede dildspidser. Smager stort set som de friske.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-02-11 13:28

Den 16/02/11 10.28, Vandtro 3140 skrev:

> Hvis du ikke har friske krydderurter, kan du f.eks. fylde en tepose med
> tørrede dildspidser. Smager stort set som de friske.

Jeg kender ingen, der spiser teposer.

(Til gengæld har jeg heller aldrig mødt nogen, der har taget skade af at
spise dild.)

Mvh. Lars

Fra : Christian Hansen

Dato : 22-02-11 21:13

On 02/15/2011 07:57 AM, Max wrote:
> Hej Kevin

> Hvad bruger man så når man koger kartofler ?

*fnis* man bruger salt. jamen er salt ikke en smagsforstærker... JO DET
ER :D

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-11 21:17

Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> skrev i meddelelsen
4d6418df$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> *fnis* man bruger salt. jamen er salt ikke en smagsforstærker... JO
> DET ER :D

Fnis du bare videre. Salt er ikke en smagsforstærker. Salt er en selvstændig
smagsgiver. *Fnis*

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Christian Hansen

Dato : 24-02-11 21:54

On 02/22/2011 09:17 PM, Jens Bruun wrote:
> [...]
> 4d6418df$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Fnis du bare videre. Salt er ikke en smagsforstærker. Salt er en selvstændig

Jeg fniser videre :)

Salt er en af de mest anvendte smagsforstærkere i industrielt
forarbejdede fødevarer og en af grundene til, at vi i vesten har et alt
for højt saltindtag. Det er da korrekt, at salt er en af de 5
grundsmage, men det er jo ikke et enten/eller.

Det er jo også de færreste, der tilsætter salt til deres mad for at få
den til at smage salt. Gør den det, har man tilsat for meget, medmindre
der er tale om pomfritter eller lign.

Jeg står ved at salt er en smagsforstærker - endda en rigtig effektiv
en. Og salt indgår jo også som bestanddel i eksempelvis aromat og
kødkraftterninger.

Fra

http://leksikon.arla.dk/Kategorier/Krydderier-og-urter/S/Salt/

kan blandt andet læses følgende:

"Men når salt tilsættes maden, virker det som en slags smagsforstærker,
der er med til at fremhæve råvarernes egensmag."

På samme måde kan man også anvende surt som smagsforstærker -
eksempelvis sprayer jeg ofte citronsaft over friske jordbær, når de skal
bruges i en lagkage. Citronens surhed kan ikke smages, men den fremhæver
jordbærenes smag ganske meget og kan få selv kedelige
supermarkedsspanske jordbær til at smage som friske danske :)

Sukker kan i små mængder gøre underværker i en god gryderet - men man
ønsker ikke at få den til at smage sødt. Sukker fremhæver de andre smage
og er dermed en smagsforstærker.

I øvrigt er aromat jo blot en syntetisk udgave af den 5. grundsmag umami
- http://leksikon.arla.dk/Kategorier/Fagudtryk/U/Umami/

Venligst

Christian

Fra : Edmund

Dato : 15-02-11 20:34

Den 15-02-2011 07:05, Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Jeg har kun set mega-glas i Metro. Mindre glas kan fås overalt.
>
> Ikke at jeg på nogen måde vil anbefale folk at købe smagsforstærker-
> produkter.

Det var tænkt som en sjov gave ide, fordi kæresten hele tiden løber tør
for knorr.

Men efter at have googlet MNG/MSG og gærekstrakt, er det vist bedre at
lade værre.

Knorr Aromat indeholder:
Salt, smagsforstærkere (mononatriumglutaminat), mælkesukker,
gærekstrakt, løg, hærdet vegetabilsk fedtstof, krydderier,
antiklumpningsmiddel (E 552

--
Mvh Edmund

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-02-11 20:40

Edmund <nospamm@surfpost.dk> skrev i meddelelsen
4d5ad554$0$23761$14726298@news.sunsite.dk:

> Det var tænkt som en sjov gave ide, fordi kæresten hele tiden løber
> tør for knorr.

Udskift kæresten. Pronto.

> Men efter at have googlet MNG/MSG og gærekstrakt, er det vist bedre at
> lade værre.

MNG er fint nok i passende mængder. Jeg bruger det altid, når jeg laver
thaimad, men vil helst dosere mængden selv.

Velbekomme. Ungkarlens drøm.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-02-11 20:19

On Tue, 15 Feb 2011 19:39:24 +0100
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Og alle delene kan købes i Føtex og lign. steder, MNG kaldes også
> "det 3. krydderi".

og for at gøre forvirringen komplet, så kalder alle andre end danskerne
MNG for MSG