Kosangas Light
Fra : Niels Otto

Dato : 14-02-11 17:38

Er der nogen af Jer som har erfaring med brug af de nye letvægts gasflasker
på båden ?
Er de lovlige størrelsesmæssigt ?
Jeg vil gerne skifte fra de gule 2Kg flasker (BP Gas) til større kapacitet.
Enten 3Kg International Camping (IC) eller 5Kg Kosangas Light.
Tilkobling på Light flasken er klik-type, mens BP flasken er skrue-type. Er
slange diameter ens ?
Mit nuværende gasskab har begrænset højde og kan "måske" kun huse de blå IC
flasker. Det afhænger om regulatoren sidder ovenpå eller på siden.
Hvis jeg skal skifte til 5Kg Light flasker, skal de huses i agterbrønden som
har dræn, men den er ikke gastæt foroven mod kistebænken. Findes der en
gasflaske holder til Light flasker, som opfylder regulativerne ?
Hvor udbredt er Light flaskerne i udlandet vestpå (England og Irland) ?
Niels Otto
s/y AUK

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 14-02-11 22:26

Niels Otto wrote:
> Er der nogen af Jer som har erfaring med brug af de nye letvægts
> gasflasker på båden ?
> Er de lovlige størrelsesmæssigt ?
Klip

> ? Niels Otto
> s/y AUK

En stor del af dine spørgsmål kan du helt sikkert få besvaret hos:
http://www.kjoeller.com/gasinstallationer.htm

Jeg har droppet mit gaskomfur til fordel for en spritbrænder med to blus,
fordi mine gasinstallationer var at ældre dato og ikke levede op til
nutidens standarder.
Jeg fik en længere snak med ovenstående link pr. telefon - meget kompetent
viden omkring gasinstallationer i både samt det lovgivningsmæssige.

Savner dog en ovn, men sådanne fås jo efterhånden til el i mini-udgaver, som
så kan bruges, når man er i havn med landstik.

Mvh
Torben

Fra : blueocean

Dato : 15-02-11 00:47

On 14 Feb., 22:26, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
wrote:

> [...]
>
> Savner dog en ovn, men sådanne fås jo efterhånden til el i mini-udgaver, som
> så kan bruges, når man er i havn med landstik.

Ja eller installere en generator der laver 230 Volt og installere et
elkofur /Ovn, så kan du droppe alle de farlige væsker såsom GAS,
Sprit, Petrolium.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-11 01:12

Hvis generatoren kører på hovedmotoren eller man installerer en
inverter kan man slippe for "de farlige væsker" men en løs generator i
mindre størrelse kører normalt på benzin, som jeg også vil betegne som
"farlig væske" i en båd.
Petroleumsbrændere giver den største varmeafgivelse 4500W)
gasbrændere 1300 - 1800W, sprit under 1000W og el kan direkte aflæses
på mærkeskiltet på komfuret. Skal man lave wokmad kan gas lige skrabe
an her er petroleumseffekten langt at foretrække.
Petroleums og spritbrændere kan føre til "afsvedne hår mv. ved
"eksplosion" - gaseksplosioner er sjældne; men fatale!!
Et normalt gasforbrug over en sommer er ca 4 kilo. Da de fleste
flasker er 2-3 kilo betyder det at man bør medbringe en ekstra flaske,
ikke mindst hvis turen går til Sverige, hvor de har deres eget system.

Der er principielt 2 typer gas - Butangas - der fås i de blå flasker
(gassen fryser ved 0 grader) og Propangas (BP's gule flasker) der kan
klare frostgrader.

Informationer om kosanprodukterne fås her:
http://www.kosangas.dk/privat/kosangas-light/kosangas-light-goer-det-let-for-dig
evt. ring til dem og spørg om forhandlerområdet for flasketypen.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 15-02-11 09:54

On Tue, 15 Feb 2011 00:12:19 -0800 (PST), "Harding E. Larsen"
<hardinge.larsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>inverter kan man slippe for "de farlige væsker" men en løs generator i
>mindre størrelse kører normalt på benzin, som jeg også vil betegne som

Begge dele kræver jo man har motoren kørende - ikke så populært i
havnen eller for miljøet i det hele taget.

Fra : blueocean

Dato : 15-02-11 03:31

On 15 Feb., 09:12, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> evt. ring til dem og spørg om forhandlerområdet for flasketypen.

Ja ja , Men min omtale var alså Disel generator, selvom det
ummidelbart var det der stod. Jeg kunne akdrig finde på at stille en
larmende benzin generator op.

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 15-02-11 12:05

Skift til 3 kg camping gas. De fås over det meste af Europa.I supermarkeder
og Campingpladser. Dog kun få steder i Sverige.Vi bager altid rugbrød på
farten. Så vi tager 2 stk 3 kg flasker med på ferie. De rækker fint til 4
uger.Hvor der er strøm bruger vi elkedlen, det sparer på gassen.
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-11 07:21

Ja det er også den løsning jeg har fundet bedst med 2 stk 3 kg
gasflasker.
Vi har tillige en lille elektrisk ovn med to varmelegemer hhv. for
oven og neden i ovnen. hver er på 350 W og med omskifteren skiftes
mellem over/onder/begge varmelegemer.
Vi bruger det mest i havn men også på ankerpladsen med en benzin Honda
generator på 500 w tilkoblet. (den støjer kun med 53 dBA og ophængt i
spilerfaldet lidt over dæk er der meget lidt støj at kunne høre i
cockpittet og intet nede i båden.)
Og.så kører vil selvfølgeligt kun med et varmelegeme. Det er normalt
fuldt tilstrækkeligt til noget ovnstegt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-11 08:47

Ja det er også den løsning jeg har fundet bedst med 2 stk 3 kg
gasflasker, samt el-kedlel på 850 W og 0,8 liter. Det kan de fleste
havnes sikringer klare.
Man skal ikke anvende en el-kedel på 2000 W. Det giver ingen succes.
Vi har tillige en lille elektrisk ovn med to varmelegemer hhv. for
oven og neden i ovnen. hver er på 350 W og med omskifteren skiftes
mellem over/under/begge varmelegemer.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-11 07:30

Ja ja det var jeg nok klar over. Er en sådan diesel indbygget og fuldt
isoleret er det fantastisk. Det giver også mulighed for både
opvaskemaskine, vaskemaskine og tørre tumbler. En ret almindelig
installation i større både der bebos hele året.
MEN en lille støjsvag Honda er nu ikke at foragte i mindre både. Jeg
stiller min generator enten oppe i en klippegryde på land eller i
jollen sat 10 meter bag båden eller hævet over dækket i spilerfaldet
om vi ligger for anker.eller alene ved en klippeø.
Er vi i havn bruger vi landstrøm.
Jeg har også en inverter på 350 W ombord den kan bruges til ovnen,
elværktøj, opladning eller shaver.
Det gælder om ar være fleksibel.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 15-02-11 18:58

"Niels Otto" skrev i meddelelsen

> [...]

Godt gået - du får ni svar - uden dog at svarer på det du spurgte om, men
mere pral hvad andre slæber med af ragelse.

MVH
Hans

Fra : Niels Otto

Dato : 15-02-11 19:39

"HO" <get@get.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Godt gået - du får ni svar - uden dog at svarer på det du spurgte om, men
> mere pral hvad andre slæber med af ragelse.

Ja, men jeg har dog lært lidt
1) Vi bruger måske for meget gas på vores ferier. Bage brød i en Omnia ovn
kræver lidt tid og gas !
2) Der er forskel på gule og blå flasker

Så, nu skal jeg beslutte hvad vi skifter til.
Generatoren bliver det ihvertfald ikke !

Tak for indlæggene !

MS Niels Otto

Fra : HO

Dato : 15-02-11 20:08

<<Ja, men jeg har dog lært lidt
<<1) Vi bruger måske for meget gas på vores ferier. Bage brød i en Omnia ovn
<<kræver lidt tid og gas !
<<2) Der er forskel på gule og blå flasker

Hej

Vi bruger ikke 3 kg. om året.
Vi har to tre kilos flasker med, men skifter efter 1 ½ sæson.
Vi bruger både ovn og gasblus.
Det er måske også måden vi laver mad på, det bliver kun nem mad på turer (
så kan vi fråse derhjemme)
En nem mad for os er - kog rå pasta, tager 3 minutter - si vand fra -
tilbage i gryden og i med en dåse et eller andet.
Færdig mad på 5 minutter og meget lidt opvask
I den kommende sæson vil jeg have vores riskoger med, det er sgi nemt, koger
både ris og grønsager på kort tid, og smid en dåse et eller andet i til
sidst.
Sparer på opvasken
mv
Hans
Som håber båden snart flyder frit igen, men det kræver vist lidt tøvejr, før
isen er helt væk.

Fra : Smith

Dato : 15-02-11 14:16

Jeg har ikke erfaring med letvægtsflasker for de kan ikke være i vores
gasskab. Vi bruger i stedet blå flasker på 3 kg (som rent faktisk kun
er 2,75 kg) og med et supplement af en flaske på 400 gram som kan være
alle steder, er en enkelt 3 kg flaske nok. Når den storeløber tør kan
man bruge den lille mens man bytter den store.

De kan ses her: stor: http://www.campingaz.com/p-23776-r-907.aspx
lille: http://www.campingaz.com/p-23774-r-901.aspx

Mvh

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-11 02:11

I Teknisk forskrift om F-gasanlæg og kogeapparater til sprit eller
petroleum i skibe
BEK nr 9191 af 03/04/2003 (Gældende)
står der om opbevaring af gasflakser:

..8 »Dæksgaskasse«: En kasse, som udelukkende er beregnet til
opbevaring af gasflasker med trykregulator og sikkerhedsudstyr
(gastester) samt eventuelle reservegasflasker og tomme gasflasker, og
som skal placeres på den åbne del af skibet, hvor eventuelt udsivet
gas kan flyde over bord uden hindring.

..9 »Lukket gaskasse eller flaskerum«: En gastæt kasse eller rum
udelukkende beregnet til opbevaring af gasflasker med trykregulator og
sikkerhedsudstyr (gastester) samt eventuelle reservegasflasker og
tomme gasflasker, og som er forsynet med separat dræn over vandlinien,
så eventuelt udsivet gas kan flyde uhindret over bord.

Derfor skal man ikke opbevare reserveflasker, hvor små de end må være,
"alle steder".
En gasflaske har en overtryksventil der åbner ved stigende
omgivelsestemperatur. Derfor skal reserveflasker også opbevares som
angivet i foreskriften.

Mvh/Harding