Skabelåger, har brug for hjælp til løsning~
Fra : jadr

Dato : 13-02-11 03:01

Hej

jeg har et par skabslåger på to skabe der binder. Det er skydedøre og
sikkert noget forrige ejer har lavet selv. Jeg vil gerne lave dem om,
de binder så de dårligt nok kan åbnes. Nogen forslag til systemer til
et mindre skab, vist 180cm højt x 150cm bredt skab. Delt op med 4
skydedøre. Ser om jeg kan linke til et billede. http://img690.imageshack.us/i/img0551nb.jpg/

Mvh
Jakob

Fra : CC

Dato : 13-02-11 14:05

Den 13-02-2011 11:01, jadr skrev:
> [...]
> de binder så de dårligt nok kan åbnes. Nogen forslag til systemer til
> et mindre skab, vist 180cm højt x 150cm bredt skab. Delt op med 4

Prøv at smøre skinnerne med stearin. Find en halvbrugt stearin lys og
skub den hen over skinnerne.

Evt. løft lågerne af og fjern gammel maling i rillene.

Fra : Ivar

Dato : 13-02-11 15:06

jadr skrev:

> Nogen forslag til systemer til
> et mindre skab, vist 180cm højt x 150cm bredt skab. Delt op med 4
> skydedøre.

Først skal du finde ud af hvorfor de binder.

Er lågerne for høje i forhold til øverste og nederste skinne? En
skydedør skal kunne løftes en smule. Den må i hvert fald ikke
klemme i toppen.

Er friktion mellem låge og bundskinne for høj. Tjek hvilke materialer
der glider mod hinanden. Malet træ mod malet træ er ikke godt for
en stor dør. Plast mod metal er normalt en god kombination.

Endelig kan en dårligt konstrueret skydedør "kæntre", altså vippe
i skinnerne så døren låser.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min brødrister

Fra : Martin Bak

Dato : 13-02-11 16:54

"jadr" <jakobboyer@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-----------
Ud fra dit billede at dømme, hænger pladen der adskiller øverste og nederste
del af skabet ganske betragteligt på midten. Det får selvfølgelig lågerne
til at gå på, på midten.
Kan du få denne plade rettet op burde dine låger fungere igen.
Jeg kan ikke se på billedet om der er en lodret adskillelse i den underste
del af skabet, men ellers vil en indsættelse af en sådan adskillelse
formentlig være nok til at holde pladen på rette kurs.
Du kan eventuelt forbedre dørenes funkrion ved at skifte til et bedre
skydedørsbeslag. F.eks. klein eller lign. Se evt. nogle af disse links fra
Google: http://tinyurl.com/5sdvv66

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : S.B.

Dato : 13-02-11 16:56

[...]

Sæt nogle små hjul under

http://www.tente.dk/DK/cat0/am11_mbelhjul.html

eller

http://www.tente.dk/DK/cat0/am10_mbelhjul.html

Søren

Fra : jadr

Dato : 19-02-11 02:08

On 13 Feb., 16:56, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:
> "jadr" <jakobbo...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:154e1b47-d4d2-493d-81b2-fd56c67e2081@o20g2000yqk.googlegroups.com...

Hej
Lågerne kører på en sort liste i bunden. En opretstående kant, som er
slidt ned. Men ud over det, så har skabet sat sig en smule i
forstykket, dvs det stykke der holder låger og skydemekanismen på
plads.

Fik lige et par ideer fra jeres svar, tak. Kigger på det, nu er det jo
weekend igen :)

Har kigget lidt på HTH også, men synes det bliver dyrt med flere
tusind for lågerne.

Vender tilbage :)
Jakob

Fra : jadr

Dato : 19-02-11 02:11

> [...]
> de binder så de dårligt nok kan åbnes. Nogen forslag til systemer til
> et mindre skab, vist 180cm højt x 150cm bredt skab. Delt op med 4

tror de skydedørsbeslag vil virke, dem Martin sendte link til. Dvs det
var en google søgning, og jeg endte hos XL-byg, kigger videre :)

http://shop.xl-byg.dk/produkter/beslag/moebelbeslag/skydedoer/skydedoersbeslag/svalk_model_20kg_63-120_cm_komplet_i_roer_skydedoersbeslag_.htm