Erstatning for varetægtsfængsling i 1911?
Fra : Toke Nørby

Dato : 11-02-11 19:02

Min mand blev sat i arresten i 10 dage i 1911 sigtet for trusler, men
sigtelsen blev frafaldet - og han blev løsladt med en undskyldning -
ikke andet. Fik man ikke erstatning for varetægtsfængsling den gang
eller skulle man selv søge/lægge sag om det? PFT.
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Se den mærkelige historien om "UPUs fader"
Joseph Michaelsen og hans mindemedalje:
http://www.norbyhus.dk/artiklermm/

Fra : alexbo

Dato : 11-02-11 20:23

"Toke Nørby" skrev

> [...]
> ikke andet. Fik man ikke erstatning for varetægtsfængsling den gang
> eller skulle man selv søge/lægge sag om det? PFT.

Sikkert nok det skal man i dag så mon ikke også man skulle dengang.

Fra Domstol.dk
"Den pågældende skal sende erstatningskravet til Politidirektøren der, hvor
han/hun har været varetægtsfængslet. Erstatningskravet skal sendes inden to
måneder efter, at der er givet meddelelse om, at sigtelsen er frafaldet
eller efter den endelige dom."

Din afdøde mand må være født et stykke før forrige århundredeskift, jeg
formoder I ikke er jævnaldrene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Toke Nørby

Dato : 11-02-11 21:55

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>eller efter den endelige dom."
>
>Din afdøde mand må være født et stykke før forrige århundredeskift, jeg

Hej Alex
Først med det sidste: (Stort grin!) Toke er et drengenavn!
og jeg kom til at skrive "min mand" (der var født 23.02.1886) da jeg
just har begået en historie om ham. Jeg tænkte ikke på, at det kunne
misforstås

Se evt. øverste historie i otte kapitler her:
http://www.norbyhus.dk/artiklermm/index.html

Mange tak for dit svar. Jeg vil sætte den lille krølle ind på rette
sted