Kan ikke længere boote MSI u100
Fra : Claus Holmelin Høyer

Dato : 11-02-11 16:00

Ville lave MSI’en om, så det var muligt at mellem Windows XP og Linux
(Debian) i opstarten (boot.ini). Ubuntus blev valgt fra, da jeg ville
have minimal installation, som jeg selv var herrer over (ingen X, men
kun kommando prompt).

Først skulle der skabes noget plads til Linux, og til det brugte jeg
Easeus Partition Master.
Krympede Windows partitionen og rebootede
Efter reboot oprettet en uformateret partion til Linux. – Ingen reboot!

Kørte gnewsense.exe (hentet på http://goodbye-microsoft.com/download.html)
Reboot.
Valgte Debian Installer og installation startede op.
Desværre gik den ned med en debootstrap fejl, og jeg gav til sidst op.
Forinden mener jeg at installation havde installeret GRUB boot loader.

Opstarten efter den afbrudte installation, gav mig sved på panden.

Missing operating system!

Nyt forsøg med tryk på F10

F10 for recovery
Boot Failure
Press any key to continue

Boot fra USB key med Hirem BootCD 13.0
Vælger jeg menupunktet
Boot from Hard Drive – Windows XP (NTLDR)
Kommer jeg frem til startmenuen (boot.ini), og kan vælge mellem
Windows XP Home og
Debian Installer.
Uanset hvad jeg vælger, så starter hhv. Windows og Debian installer fint op.

Windows boot.ini:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition" /noexecute=optin /fastdetect
C:\g2ldr.mbr="gNewSense Installer"

Hvordan kommer jeg videre?

Fra : Claus Holmelin Høyer

Dato : 11-02-11 16:05

Den 11-02-2011 15:59, Claus Holmelin Høyer skrev:
> [...]
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home

Har vha. Easeus kørt rebuild MBR, men det hjalp ikke det store.

Nu får jeg "Error loading operating system" ved start!

/Claus

Fra : Frank Damgaard

Dato : 11-02-11 19:09

> [...]
> Debian Installer.
> Uanset hvad jeg vælger, så starter hhv. Windows og Debian installer fint op.

nok bootloader i boot-sektor og Grub der ikke er helt korrekt installeret.

for øjensynlig virker hver for sig når du bruger Hiram-boot-CD

Jeg har ikke prøvet denne "gnewsensen" og om den laver noget hø.

( Normalt vil en ubuntu installation selv lave korrekt boot-menu i grub
og installere det nødvendige med grub for at kunne vælge mellem
windows eller ubuntu.

Hvis du kan starte ubuntu/debian, har du prøvet at geninstallere grub ? *1
sekundært prøvet at geninstallere ubuntu på samme partition?
)

OBS, Nu er det længe siden jeg har prøvet Debian med dual-boot,
men mon ikke grub kommandoerne er tilsvarende til ubuntu?

*1
hvis grub's opsætning er ok, så kan den normalt geninstalleres .
f.eks. tips på:
http://wiki.debian.org/GrubRecover
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/reinstall-ubuntu-grub-bootloader-after-windows-wipes-it-out/
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-24113.html