Olsen Banden, hvilke forbilleder havde Bal~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-02-11 15:33

Er der nogen der har "gravet" i, hvilke inspirationskilder
der eventuelt har ligget til grund for de tre hovedfigurer
i Olsen Banden-filmene?

Jeg spørger, dels fordi jeg er nysgerrig og dels fordi jeg
har set en tråd i usenet-gruppen news:de.alt.folklore.ddr
at der allerede to år før den første Olsenfilm var lavet
en østtysk film med nogle lignende figurer.

Den skulle have heddet: "Hände hoch oder ich schieße",
(DEFA, 1966).

--
Herluf :·)

Fra : Jesper

Dato : 10-02-11 19:14

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
> en østtysk film med nogle lignende figurer.
>
> Den skulle have heddet: "Hände hoch oder ich schieße",

Tilsvarende figurer går igen i den danske film "Martha".
--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-02-11 20:33

Jesper skrev:

> Tilsvarende figurer går igen i den danske film "Martha".

Ja, fra 1967. Det er jo flere af de samme skuespillere, men
godt nok en helt anden historie. De to Frede-film fra 1965
og 1966 har også de samme skuespillere med, men også i
helt andre roller.

Og så er der Ove Sprogøes Anthon-figur, som bruges i
"Rend mig i revolutionen" fra 1970. Og her har Poul
Bundgaard en herlig "skurkerolle".

--
Herluf :·)

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-02-11 21:09

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> helt andre roller.
>
> Og så er der Ove Sprogøes Anthon-figur, som bruges i
> "Rend mig i revolutionen" fra 1970. Og her har Poul

Donald Westlakes bøger om Dortmunder-banden har en del lighedspunkter med
Olsenbanden og er næsten samtidige. Læs om dem her -

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Dortmunder

og hvis du ikke har læst bøgerne, kan de stærkt anbefales. Den første, "The
Hot Rock", på dansk "Der var engang en diamant", er filmatiseret - med
Robert Redford som Egon ols- jeg mener Dortmunder!

Den første Olsenbandefilm kom i 68, og den første Dortmunderbog i 1970, så
måske er inspirationen snarere gået den anden vej?

I øvrigt præsterer banden i bog nummer 2 "Bank Shot" faktisk at røve en
bank - helt bogstaveligt: De læsser den på en lastbil og kører væk med den!

Per V
--
HUTLIHUT - vi er måske ikke de bedste - men vi er LANGT de pæneste!

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-02-11 11:18

Per Vadmand skrev:

> Donald Westlakes bøger om Dortmunder-banden har en del
> lighedspunkter med Olsenbanden og er næsten samtidige. Læs om
> dem her - http://en.wikipedia.org/wiki/John_Dortmunder

Tak. Jeg har skrevet Donald Westlake på BIB-listen.

> [...]
> I øvrigt præsterer banden i bog nummer 2 "Bank Shot" faktisk
> at røve en bank - helt bogstaveligt: De læsser den på en

Den film "Bank Shot" så jeg 2. januar 1975. Jeg synes den
var *elendig*. Jeg gav den 2 ud af 9 bowlerhatte/meloner.
('Melone' er tysk for 'bowlerhat').

--
Herluf :·)
- jeg må konsultere min "indre melon".

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-02-11 12:24

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Tak. Jeg har skrevet Donald Westlake på BIB-listen.

> Den film "Bank Shot" så jeg 2. januar 1975. Jeg synes den
> var *elendig*. Jeg gav den 2 ud af 9 bowlerhatte/meloner.
> ('Melone' er tysk for 'bowlerhat').

Prøv at læse bøgerne. Ingen af filmene har ramt deres underfundige tone
rigtigt.

Per V
--
HUTLIHUT - vi er måske ikke de bedste - men vi er LANGT de pæneste!

Fra : Max

Dato : 10-02-11 20:40

Hej Herluf

> Er der nogen der har "gravet" i, hvilke inspirationskilder
> der eventuelt har ligget til grund for de tre hovedfigurer
> i Olsen Banden-filmene?

Figurene har jo været kendte siden stumfilmsdagene, f.eks.
minder Gøg og Gokke jo en del om Olsenbanden.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-02-11 21:04

Max skrev:
> Hej Herluf

> Figurene har jo været kendte siden stumfilmsdagene, f.eks.
> minder Gøg og Gokke jo en del om Olsenbanden.

Det er der da noget om. Så skal Fyrtårnet og Bivognen
vist også nævnes.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 10-02-11 21:30

Hej Herluf

> Det er der da noget om. Så skal Fyrtårnet og Bivognen
> vist også nævnes.

Ja, temaet er jo meget udbredt. Man har den "smarte" med
alle ideerne og "tumberne" der skal være med til at udføre
dem, men det går jo altid galt og det er altid den "smarte"
det går ud over. Og Olsenbanden har jo også rødder i
Robin Hood da de jo altid vil stjæle fra de rige (skurkene).

Max

Fra : Peter Olsen

Dato : 11-02-11 02:38

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in

> [...]
> en østtysk film med nogle lignende figurer.
>
> Den skulle have heddet: "Hände hoch oder ich schieße",

http://www.olsenbandendk.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame
&id=559819&side=&webside=3896960

Ved det, pokkers lang link, men det er en side tilhørende den officielle
Olsen Banden fanklub her i Danmark der blev grundlagt i 2004, den side
fortæller historien om Olsen Banden.
Kort fortalt fik Balling og Bahs idéen til den første film fra de to Frede
film.

--
Peter Olsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-02-11 09:22

Peter Olsen skrev:

> [...]
> grundlagt i 2004, den side fortæller historien om Olsen Banden.
> Kort fortalt fik Balling og Bahs idéen til den første film fra

Tak for linket! Historien er godt skrevet. Den er nu
føjet til "favoritter". Det samme gælder dette link: