Navigation på Android
Fra : Bitnissen

Dato : 09-02-11 10:21

Hej

Så er der kommet et lovende open-source navigationsprojekt til
android-telefoner

Projektet hedder Androzic i kan se mere på
http://code.google.com/p/androzic/

Navigationsprogrammet er open-source oziexplore "klon", som kan læse
kort i oziexplorerCe formaterne ozf2 og ozfx3.

Programmet ser lovende ud og der sker pt. meget i projektet - der
kommer tit nye versionen med nye funktioner og fejlrettelser

Jeg har selv konverteret mine NV verlag BSP kort til ozf2 formatet og
synes selv at kvaliteten ser ok ud. Programmet kan zoome ind/ud og
mand kan skifte kort til større eller mindre opløsningsgrad. Der er
lidt problemer med danske og tyske bogstaver i kortnavne m.v.

Jeg har taget et par fotos af min telefon med androzic programmet og
kort:

http://www.aakjaer.net/androzic/KORTAARHUSBUGT.JPG
http://www.aakjaer.net/androzic/HOUHAVN.JPG
http://www.aakjaer.net/androzic/MENU1.JPG
http://www.aakjaer.net/androzic/MENU2.JPG
http://www.aakjaer.net/androzic/HSI.JPG
http://www.aakjaer.net/androzic/IKONPAAFORSIDE.JPG

I den nærmeste fremtid kommer oziexplorer også med en købe version til
Android

Der findes en alpha version af oziexplorer som kan hentes her:
http://www.oziexplorer3.com/android/oziexplorer_android.html , kan
bruge de samme kort som Androzic

/Jimmi Aakjær

Fra : wod

Dato : 09-02-11 02:40

On 9 Feb., 10:21, Bitnissen <bitnissen#SPAMMER FORMAT YOUR
HARDDI...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> I den nærmeste fremtid kommer oziexplorer også med en købe version til

Ser super godt ud og virker umiddelbart.

Kunne forestille mig at have det installeret som backup til
fastmonteret kortplotter.

Har du fundet nogle scandinaviske kort på nettet?

EzyRyder

Fra : Bitnissen

Dato : 09-02-11 10:57

On Wed, 9 Feb 2011 01:39:51 -0800 (PST), wod
<frank.wodstrup@magirus.com> wrote:

> [...]
>
>Kunne forestille mig at have det installeret som backup til
>fastmonteret kortplotter.
>
>Har du fundet nogle scandinaviske kort på nettet?

Jeg har ikke fundet nogen ozf2 kort på nettet, men BSP kort kan findes
på diverse torrents og man efterfølgende selv konveretere dem med
oziexplorers konverteringsprogram.

En anden mulighed er at indskanne papirkort og patche/kalibrere dem
med Seaclears mapcal program. Efterfølgende skal de konverteres til
ozf2

/Jimmi Aakjær

Fra : oem

Dato : 10-02-11 07:46

Bare for at supplere, - til android findes der allerede et ganske
fremragende navigationsprogram, - det hedder Oruxmaps og findes på
http://www.oruxmaps.com/index_en.html. Det er gratis. Med lidt klippe/
klistre-arbejde, google earth og ge2kap-programmet kan man anvende
kortene fra DLS. Herved kan de bruges både i opencpn og i oruxmaps.

Fra : BitNissen

Dato : 10-02-11 22:15

Jeg har godt set det - men der er lidt længere vej/manuelt arbejde
med at få konverteret bsb-kort kort til det format som oruzmap bruger

BSP kortene bruger jeg direkte i Opencpn og konverteringsprogrammet
til ozf2 konverterer let alle bsp-kortene pr. automatik til ozf2

Hvis man betale er der jo også Navionics, hvor de danske kort desværre
er blandt de dyreste

/Jimmmi

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-11 05:49

Ja der er interessant med hvad man kan bruge en mobiltelefon til, men
pas på ikke at tro at disse kort af ældre dato er noget som man skal
navigere efter.
Der kan være en mulighed for visse brugere, selv om jeg personligt
tror, at bruge disse kort for enhver seriøs navigation er farlig
(deres nøjagtighed taget i betragtning efter min mening)

For yngre og mindre erfarne sejlere vi jeg tilføje dette råd: -
kortplottere erstatter ikke et navigationsprogram samt behørigt udkik.

Det skal dog ikke på nogen måde afskrække nogen fra at lege med
tilpasning af tilgængelige søkort til forskellige typer apparater.

Senere på måneden udkommer det nye B-31 blad, det vil blive lagt op på
klubbens offentlige site, af flere kaldet B-31 Klubbens
"Grønspættebog". Her vil du bl.a. kunne læse en artikel med billeder
af forskellige kortfabrikater, til sammenligning.
Du finder B-31 Klubbens elektroniske blade på:

http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/browse.aspx/B-31%20Bladet%20arkiv

Desuden findes ældre artikler om mange emner, fra kopimaskinetiden på:

http://cid-385b351f0fa74290.office.live.com/browse.aspx/Medlemmernes%20konstruktioner

Mvh/Harding